Neuvolassa ei osata vastata mihinkään
Mikä pointti on edes koko neuvolassa? Ainut asia millä tuntuu oikeasti olevan väliä on verenpaine ja sen jokainen voisi hyvin mitata itsekseen kotona. Sf-mitta pomppaa käyrältään 1,5kk ennen laskettua aikaa viikolle 40, on normaalia, kuuluu raskauteen. Matala verenpaine, ei osata auttaa, kuuluu raskauteen. Alkuraskauden verenvuoto, no sitä joskus on, kuuluu joihinkin raskauksiin. Väsyttää, on normaalia, kuuluu raskauteen. Varsinaisiin kysymyksiin ei puolestaan osata vastata eikä kollegaltakaan pyydetä tukea. Miksi neuvolassa ylipäätään käydään?
Kommentit (34)
Neuvolan tärkein tehtävä on suositella rasvattomien maitotuotteiden käyttöä.
Varmaan kirjaavat tiedot ylös ja jos jossain vaiheessa tulee pahempia ongelmia on helppo niistä tiedoista tarkistaa, samoin se jos ongelma pahenee. Kyllähän sinulle vastattiin - sanottiin että kuuluu raskauteen.
Siis lähinnä ihmettelen miksi tällaista kvantitatiivistakin mittausta tehdään, jos tulokset voivat olla aivan mitä sattuu ja jokainen niistä on "normaalia ja kuuluu raskauteen". Ainut poikkeus on korkea verenpaine.
Onneksi sain kolme lasta jo yli 20v sitten. Neuvola oli lähellä ja siellä vanha, kokenut terveydenhoitaja. Hän osasi vastata kaikkiin kysymyksiin ja jopa soitti viikonloppuna kotiin, kun lapsi oli sairaana.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan tärkein tehtävä on suositella rasvattomien maitotuotteiden käyttöä.
Eikös se ole aika nopeasti suositeltu? Mitä ne tekevät lopun viikkoa?
Itse katsot painosi, itse katsot virtsan valkuaisen, itse keräät esitteet hyllystä. Terveydenhoitajan tärkein tehtävän tuntui ainakin vuosi sitten olevan se, että pelottelee sektion tuomista ongelmista ja selittää, että on ihanan luonnonmukaista synnyttää yläviistoon, koska siinä kätilöllä on hyvä ergonomia.
Vierailija kirjoitti:
Itse katsot painosi, itse katsot virtsan valkuaisen, itse keräät esitteet hyllystä. Terveydenhoitajan tärkein tehtävän tuntui ainakin vuosi sitten olevan se, että pelottelee sektion tuomista ongelmista ja selittää, että on ihanan luonnonmukaista synnyttää yläviistoon, koska siinä kätilöllä on hyvä ergonomia.
Hyi helvetti. Palakoot helvetissä kaikki jotka tekevät tällaista rahasta
Jäi epäselväksi, mihin kysymyksiin neuvola ei osaa vastata. Joo, väsymys on normaalia ja moni muu asia. Neuvolassa mitataan kyllä hemoglobiini ja pitäisi suositella lisärautaa, jos sitä tarvitaan.
Meillä tehdään neuvolasta kotikäynti, kun on kotiuduttu synnäriltä. Kielsin sen ja sitten tulikin lähete vauvan kanssa labraan, kuulemma bilirubiinit koholla jo synnärillä. Eikun vauvan kanssa yksityiselle, verikokeet jne. ja lääkäri totesi, että terve lapsi, ei mitään bilirubiiniongelmaa. Terveydenhoitaja olisi juoksuttanut minua ja vauvaa 2 vko ajan turhissa verikokeissa! Kiva juttu, kun kotona oli 2 kpl alle kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään neuvolasta kotikäynti, kun on kotiuduttu synnäriltä. Kielsin sen ja sitten tulikin lähete vauvan kanssa labraan, kuulemma bilirubiinit koholla jo synnärillä. Eikun vauvan kanssa yksityiselle, verikokeet jne. ja lääkäri totesi, että terve lapsi, ei mitään bilirubiiniongelmaa. Terveydenhoitaja olisi juoksuttanut minua ja vauvaa 2 vko ajan turhissa verikokeissa! Kiva juttu, kun kotona oli 2 kpl alle kouluikäisiä.
Tuskin siellä olisi tarvinnut käydä kuin sen yhden kerran kontrollissa ja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuuluu lähipiiriin henkilö, joka vammautui vaikeasti, kun bilirubiiniarvoja ei mitattu ja verenvaihtoa ei siksi tehty ajoissa. (Tästä on aikaa jo yli 50 vuotta.) Mieluummin juoksen turhissa kokeissa.
Aloituksessa esitetyt asiat ovat ihan normaaleja asioita raskauden aikana. Olisiko pitänyt ylidiagnosoida ja hätäännyttää vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Siis lähinnä ihmettelen miksi tällaista kvantitatiivistakin mittausta tehdään, jos tulokset voivat olla aivan mitä sattuu ja jokainen niistä on "normaalia ja kuuluu raskauteen". Ainut poikkeus on korkea verenpaine.
Aika monella on raskausmyrkytyksen tai -diabeteksen alkuvaihe havaittu niissä neuvolan mittauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin siellä olisi tarvinnut käydä kuin sen yhden kerran kontrollissa ja ilmaiseksi.
Tämä. Meilläkin vauvalla oli synnytyssairaalassa bilirubiinit vähän koholla. Käytiin yhden kerran verikokeessa, siinä kaikki. Mistä joku keksii viikkojen juoksemisen? Vauvan hyväksihän se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labralähetteessä oli 5 kpl verikokeita 2 vrk välein. Eikä meillä ainakaan saa kelataksia maksutta, siinä on aina omavastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuuluu lähipiiriin henkilö, joka vammautui vaikeasti, kun bilirubiiniarvoja ei mitattu ja verenvaihtoa ei siksi tehty ajoissa. (Tästä on aikaa jo yli 50 vuotta.) Mieluummin juoksen turhissa kokeissa.
Jos yksikään verikoe ei osoita bilirubiinin olevan koholla eikä vauva ole keltainen, niin pelkkä terveydenhoitajan kiusallaan tekemä labralähete ei tunnu mitenkään asialliselta. Sairaalassa ihmettelivät, että ei heillä lapsen tiedoissa ollut mitään kohonneisiin arvoihin viittaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Labralähetteessä oli 5 kpl verikokeita 2 vrk välein. Eikä meillä ainakaan saa kelataksia maksutta, siinä on aina omavastuu.
Eiköhän se kertakin olisi riittänyt, jos tulos normaali. Miten se yksityisellä käyminen tulee halvemmaksi kuin ilmainen verikoe julkisella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksikään verikoe ei osoita bilirubiinin olevan koholla eikä vauva ole keltainen, niin pelkkä terveydenhoitajan kiusallaan tekemä labralähete ei tunnu mitenkään asialliselta.
Äsken kävit yksityisellä, menee sekavaksi. Missä kohdassa se sairaala ennätti asiaa kommentoida?
Maksa itse erikoislääkärille, joka vastaa kaikkiin kysymyksiisi. Luuletko, että neuvolan perimmäinen tehtävä on muuta kuin antaa suosituksia ja mitata kriittiset arvot.
Kiittämätöntä kansaa.
Ihmetellyt samaa. Monesti neuvolan tytöillä ei ole edes omia lapsia.