Miten ihmeessä työmarkkinatuella oleva työtön voi pärjätä
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä pärjääkkään. Tuohon tulee vielä asumistuki ja mahdollisesti toimeentulotuki. 600€ riittää asumiseen. Ruokaan ja muuhun jää vielä n.500€. Hyvin pärjää. Enemmän se on kuin työssä käydessä kun ulosoton jälkeen ei jäänyt ku 870€ ja sillä olisi pitänyt elää. Tuesta ei voi viedä kuten palkasta.
Mihinkään ei sitä rahaa oikein tietenkään käytetä mitä ilman voi elää. Voi unohtaa harrastukset, matkustelut, shoppailut, ravintolat, sukujuhlat, jäätelökioskit, elokuvat, mökkiviikonloput, hyväntekeväisyyden ym. Mitä jotku pitää normaalina elämänä. Lomalla voi bussilla mennä kylään ja käydä syömässä pikaruokaa. Se on luksusta. Joitakin asioita voi onneksi tehdä myös ilmaiseksi.
Vidduako elit yli varojesi. Minäkin lopetan työt ja otan jättilainan sekä elelen yli varojen, jos velat saa helpolla ja nopeasti anteeksi. Työtön taas saa minimiperusturvan kun on yleensä syyttään jäänyt työttömäksi. Kaikille sama minimiperusturva ja kaikki ansiosidonnainen sossutuki pois, jonka maksamiseen osallistuu yhteiskunta, niin riittää rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kituen...
Saan noin 600€/kk työmarkkinatukea ja noin 300€/kk asumistukea, vuokra - sähkö - vesi - netti - puhelin noin 700€/kk. Lopuilla ostan ruokaa yms.
Äläpä valehtele. Jos tulot 900 ja menot 700 niin saat toimeentulotukea väh 500 euroa.
Jos on omistusasunto ja säästöjä eläkepäiville niin ei tod. saa! Mun nettotulot 800 e ja asumiseen menee yli puolet enkä tod. mitään muuta saa. Niin että älä itse valehtele!!!
Asumistukea ja tt-tukea tulee kanssa. Pärjää.
-pärjääjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä pärjääkään, joka päivä yhtä tuskaa kun ei rahaa ruokaan, saati laskuihin.
Olen tosi pahoillani puolestasi ja kaikkien muidenkin samassa tilanteessa olevien puolesta. Ei ihmisen elämä pitäisi olla tuollaista henkiinjäämistaistelua.
Päättäjille tiedoksi, erityisesti ministeri Purralle, teidän toimenne, ihmisten nyöryyttäminen ties minkä kaunan vuoksi kostautuu teille ja puolueillenne. Teillä on kaksi vuotta aikaa ja sen jälkeen moni teistä on poliittinen ruumis.
Onhan se hemmetin näyryyttävää edes miettiä töihin menoa
Muut elää omalla palkallaan, maksaa siitä kaikki pakolliset kulut, kun pummille maksetaan asumiset, kodinkoneet, bussiliput ja päälle jää vielä käyttörahaakin
Mitkä v tun kodinkoneet tai bussiliput? Saati "käyttörahaa"? Se perustoimeentulotuen perusosa n. 500 e on se "käyttöraha", jolla pitää kattaa kaikki muu kuin asuminen ja terveydenhuollon kustannukset ja reseptilääkkeet. Eli ruoka, bussiliput, hygienia- ja kodinpuhdistustuotteet, puhelin- ja nettiliittymät, kodinkoneiden ym. hankinnat, reseptivapaat lääkkeet jne. Usein myös osa niistä asumiskustannuksista, jopa täällä Kainuussa, missä on suht halvat vuokrat, mutta esim. ökykallis sähkönsiirto. Itse en ole edes työtön vaan työkyvyttömyyseläkkeellä, silti toimeentulotuen saaja ajoittain.
Kyllä mä oon ainakin pärjännyt. Ei ole lainoja. Riippu menoista ja miten kulutat. Olen yksineläjä niin ei mene kuin se 160e ruokaan.
No yleensä siihen kuuluu asumistuki ja toimeentulotuki. On jotain muita varoja tai säästöjä jos niitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tällä pärjääkään, joka päivä yhtä tuskaa kun ei rahaa ruokaan, saati laskuihin.
Olen tosi pahoillani puolestasi ja kaikkien muidenkin samassa tilanteessa olevien puolesta. Ei ihmisen elämä pitäisi olla tuollaista henkiinjäämistaistelua.
Päättäjille tiedoksi, erityisesti ministeri Purralle, teidän toimenne, ihmisten nyöryyttäminen ties minkä kaunan vuoksi kostautuu teille ja puolueillenne. Teillä on kaksi vuotta aikaa ja sen jälkeen moni teistä on poliittinen ruumis.
Psykoautismi on narsistinen luonnevika, jossa nähdään vain oma napa, ja lisätään etuja toisensa päälle näkemättä ja ymmärtämättä puutteenalaisten hätää, joilta viedään viimeisetkin.
Ongelmia tiedossa. Toivottavasti hallitus saadaan kaadettua ja nopeasti. Ei tässä ole mitään järkeä kun asuminen on kallista (vuokra+sähkö) ja tukia leikataan. Vuokrien pitää laskea aikas paljon jotta toimeentulotuen saajien määrää päästään leikkaamaan. Tämä kaikki on paperilla kyllä varmasti kaunista mutta siihen se sitten jääkin.
Poliitikkojen pitäisi parantaa elinoloja tässä maassa. Aina kun porvarit ovat olleet vallassa, on kansan oloja kurjistettu. Silti Suomalaiset jaksaa niitä äänestää. Jossain on vikaa. Ehkä äänestyskoneessa tai ennakkoäänien käsittelyssä.
Itse jäin työttömäksi 59 vuotiana, saan 640 työmarkkinatukea. Minulla on säästöjä mistä otan 500 kk ja sillä summalla pärjään todella hyvin. Nytt saan elää maalaiselämää viljelysten ja kotieläimen kanssa loppuelämän. Onneksi ei kukaan palkka tämän ikäistä enää töihin. Nuorena unelmoin aina vapaudesta, nytt kuin olen vihdoinkin saavuttanut sen niin harmittaa etten lopettanut aikaisemmin.
Jokainen on vastuussa itsestään.
Pärjäilen veronpalautuksilla ja lainaan sukulaisilta pientä perintöäni vastaan, jota en pysty nyt realisoimaan.
No jos ei ole autoa, perhettä, lemmikkiä eikä unelmia tai sairauksia, niin hyvin pärjää. Aloin säästää työmarkkinatuista 7 vuotta sitten ja nyt on kasassa noin 10 000€.
Eivät kaikki saa sitä. Voi olla tt. Ja osalla leikkuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kituen...
Saan noin 600€/kk työmarkkinatukea ja noin 300€/kk asumistukea, vuokra - sähkö - vesi - netti - puhelin noin 700€/kk. Lopuilla ostan ruokaa yms.
Äläpä valehtele. Jos tulot 900 ja menot 700 niin saat toimeentulotukea väh 500 euroa.
Kelan asumistukea ja työttömyyskorvauksia ei koskaan saa yli n. 950 euroa yhteenlaskettuna kuukaudessa. Ne jää alle tonnin. Laki on tehty niin, että jos tienaa, niin alkaa tuet tippua. Osa-aikatyölläkään ei siis pysty nostamaan juurikaan yli sen.
Sen takia hallituskin puuttuu ansiosidonnaiseen, koska sillä on saanut jopa monta kertaa enempi kuukaudessa tukea.
Asumistuen tarkistusta ei oo mulla vielä tehty, joten saan n. 1050. Tuossa vielä 20% vero. Nythän se laskee tosiaan satasen, joten jotain täytyy keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Poliitikkojen pitäisi parantaa elinoloja tässä maassa. Aina kun porvarit ovat olleet vallassa, on kansan oloja kurjistettu. Silti Suomalaiset jaksaa niitä äänestää. Jossain on vikaa. Ehkä äänestyskoneessa tai ennakkoäänien käsittelyssä.
Minulla on työntekijänä asiat kokoajan parantuneet. Mene töihin kelaelätti. Teidän tuet leikataan vielä alemmas tulevaisuudessa. Luulisi alkavan vaihteita kroppaan löytymään, kun tuki on kohta 200€ kk. Vai ajattelitko pelkkää puuroa syödä. Äänestän aina Ps.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin
joopa joo apina.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ole autoa, perhettä, lemmikkiä eikä unelmia tai sairauksia, niin hyvin pärjää. Aloin säästää työmarkkinatuista 7 vuotta sitten ja nyt on kasassa noin 10 000€.
Höpö höpö. Törkeää edes provoilla tommosesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Törkeää edes provoilla tommosesta.
Vuokra + laskut n. 600€/kk. Siitä jää 350€/kk, mistä ruokaan 200€. Usein saan laitettua 100€ rahastoihin. Vuosittain olen aina säästänyt myös sen noin 350€ veronpalautuksen, siitäkin on kerääntynyt siis jo 7 x 350€.
Työttömiä pannaan kohta pyllyyn. Tv. orpopiru.