Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun ehdokkaani täytyy olla samaa mieltä siitä, että subjektiivisen päivähoidon oikeutta ei pidä poistaa!

Vierailija
20.02.2007 |

Muutama ehdokas hylkäytyi sillä, että olivat kanssani tästä asiasta eri mieltä.

Sen enempiä liirumlaarumeja esittämätt väitän, että sen poistaminen (subjekstiivisen päivähoidon oikeuden) johtaa katastrofaalisiin tuloksiin. Nyky-yhteiskunta on aivan eri kuin esim. parikymmentä vuotta sitten.

Lapsia pitäisi tehdä, mutta ihmisiltä vaaditaan samaa jaksamista kuin muiltakin, ottamatta huomioon perheen tilannetta ja lasten erilaisuutta. Johan sen työelämässäkin näkee, etteivät kaikki kestä samaa painetta kuin toiset, mutta työstä voi aina irtisanoutua, lapsistaan ei. Eikä kukaan, ei kukaan voi tietää minkälaiseksi se elämä lasten myötä menee, ei edes silloin kun esim. kolmas lapsi on tulossa, vaikka kahden ensimmäisen kanssa elämä olisi seesteistä ollutkin.

Ja on hullua väittää että esim. kaikille 5-vuotiaille riittäisi kerhot, jos muuta sosiaalista elämää ei ole mahdollista saada.

Tässä puhutaan nyt lapsen oikeuksista ja esim. työttömän lapsellakin on oikeus sosiaaliseen elämään.

Se taas on eri juttu, tarviiko kotona olevan lapsi täysiä hoitopäiviä, varmasti puolipäiväinenkin riittää.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tätä on näköjään toisten vaikea ymmärtää.

Juu, ei varmaan kukaan ymmärtänytkään ennen tätä.

Niin, miks tehdä edes se yksi jos ei sitäkään jaksa. Hitsit, miks edelleen on masentuneita tai yleensäkään odottamattomia elämäntilanteita vaikka maailmassa on näinkin fiksuja ihmisiä ;-)

Vierailija
22/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tietty joku ystävä, mutta luulisi nyt jokaisella lapsela olevan edes yksi ystävä päiväkodinkin ulkopuolella?

Olen ollut MONESSA päiväkodissa töissä ja nähnyt monen talon tyylejä. Luulen siis tietäväni aika paljon päivähoidosta ja talojen työntekijöistä. Niissä on paljon paljon opiskelijoita ja kiertäviä sijaisia eli harvemmin kunnon pysyvyyttä. Joku sanoi kirjoituksessaan että ei viitsi viedä kerhoon, jossa ammattitaidotonta porukkaa ; ) just, kunpa tietäisit mitä noissa päiväkodeissa on! Ja kyllä monia kerhoja vetää lastentarhanopettajatkin. Puhun pääkaupunkiseudusta nyt kokemuksella.

olen pph ja hoidan sekä omat, että muiden kotona ja näin on paras!

t. 11

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja saman maailmankatsomuksen mukaan kannatan ehdottomasti naisten oikeutta nykyistä inhimillisempään synnytyskulttuuriin, tehokkaampiin kipulääkkeisiin ja pelkosektioon, VAIKKA itse olen synnyttänyt lapseni luomuna enkä halunnut mitään piikkejä. Comprende? Tätä kutsutaan naisten väliseksi solidaarisuudeksi. Ja sitä tapaa tällä palstalla ihan helvetrin harvoin.

Hyvä, että edes joskus tapaa ;-)

16/18 (?)

Vierailija
24/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

just, kunpa tietäisit mitä noissa päiväkodeissa on!

t. 11

Vierailija
25/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarhasta nuo kaksi paikkaa ja ainakin yksi työssä käyvän perhe joutuu viemään viiden kilometrin päähän lapsensa hoitoon kun omassa ei ollut tilaa.

Nämä virikelapset voisivat mennä vaikka kaupungin toiselle puolelle hoitoon ja antaa paikat sitä oikeasti tarvitseville.

Mutta eihän nämä mukavuuden haluiset äidit sitä tee.

Vierailija
26/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen koneessa ei minusta ole esillä.

Vierailija
27/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki hyvin?

Jos sulla on pieni lapsi vie hyvä ihminen se hoitoon ja hae itsellesi sen jälkeen apua.

Vierailija
28/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki haluavat, ettei heidän herkkujaan viedä, mutta onneksi on olemassa muullakin kuin sosiaalituilla eläviä aikuisia, jotka voivat viedä vaikka yksityiseen päivähoitoon tarvittaessa lapsensa. : )

Vierailija
29/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lempata heidät muualla je kun siellä joku muu tarvi paikkoja voi heidät taas lempata ihan mihin huvittaa....

Vierailija
30/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei loppupeleissä tule yhtään sen kalliimmaks koska siihen saa sekä kunnan että kelan yksityisenhoidontukea.

Juu ja itse olen kotona hoitamassa 4 alle kouluikästä lasta ja koskaan ei ole kukaan olut päiväkodissa. Vanhin on eskarissa ja on kehuttu kuinka reipas ja hyvin toisten kanssa toimeentuleva. On hyvät motoriset taidot. (ehkä tää nyt ei tähän liittynyt) joten turha vedota siihen että lapsi tarvitsee ryhmän tukea taitojen oppimiseen.

Vierailija:

Toki haluavat, ettei heidän herkkujaan viedä, mutta onneksi on olemassa muullakin kuin sosiaalituilla eläviä aikuisia, jotka voivat viedä vaikka yksityiseen päivähoitoon tarvittaessa lapsensa. : )

Vierailija
31/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jo kertaalleen maininnut. Silti kannatan tätä oikeutta, niiden puolesta jotka sitä oikein käyttävät.

ap

Vierailija:

Vierailija
32/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat muutenkin kieltämässä naisilta milloin mitäkin. Oikeuden aborttiin, oikeuden pelkosektioon, oikeuden valita itse seksuaalinen suuntauksensa, oikeuden tehdä lapsia ilman vakituista miessuhdetta... Juuri niitä, joiden juttuja täältä lukiessani tunnen suunnatonta kiitollisuutta omasta lähipiiristäni, johon ei kuulu yhtään ahdasmielistä, sovinistista fundamentalistia.

Vierailija
33/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienemmän tieltä niin kyllä silloin voi viedä vaikka pidemmälle vaikka ei siellä tuntisikaan muita lapsia...vielä.

Lapsi tutustuu pian mutta edelleenkin miksi pitää hakea sitä virikettä kodin ulkopuolelta jos yksi lapsi kuitenkin on kotona.

On vanhempia,jotka tarvisevat työnsä takia hoitopaikan ja helpoin aina tietysti viedä lähimpään. Näin tosin ajattelevat äiditkin,jotka ovat kotona nuoremman kanssa.

Vierailija
34/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi tapahtua milloin vain mitä tahansa odottamatonta, josta syystä voi olla suurikin tarve isomman lapsen ainakin osa-aikaiseen hoitoon. Minusta ainakin on hienoa että on tällainen MAHDOLLISUUS vaikka ikinä ei olisikaan tarvetta sitä käyttää.

Jos vaikka toisella lapsella sattuu olemaan koliikki, niin kyllä olisin kiitollinen että saisin nukkua hetken edes joskus. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan 24h/vrk, eikä etukäteen voi opetella valvomista ja äärirajoilla jaksamista, eikä siinä tilanteessa auta katua että miksi tulikaan tehtyä enemmän kuin yksi lapsi.

Minusta on lapsellista olettaa että kaikki päivähoito-oikeutta käyttävät ovat pelkästään laiskoja ja mukavuudenhaluisia.

Vierailija:

Vierailija
35/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oppivat toimimaan vieraan aikuisen ohjauksessa ja ikäistensä parissa. Muisa maissa koulut alkaa jo 3-vuotiaana ja toisissa lähinnä epänormaalia, ettei 3-vuotias ole kindergartenissa, vaikka äiti kotona.

Vierailija
36/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kustannuksella väärin. olen ehdottomasti sitä mieltä, että lapsen paikka on kotona AINAKIN siihen kolmeen ikävuoteen saakka ja niin on moni muukin kasvatusalan ammattilainen. Mutta kukin tyylillään ; ) Kyllä ne teidän lapset varmasti teitä ymmärtävät, kun joskus niille selitätte, että " äidin oli pakko sinut viedä hoitoon, jotta olisit saanut oikeanlaista virikettä (kun äitisi ei mitään keksinyt) ja jotta pikku villepetteri veljesikin pääsisi sitten sinun ansioistasi samaan päiväkotiin "

t 11

Vierailija
37/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan tosiaan kuvittele että kunnat pitäisivät yhtään löysää päivähoitopaikoissa? Päin vastoin, paikkoja karsittaisiin heti kovalla kädellä ja seuraus olisi että monen lähipäiväkoti suljettaisiin ja lapset pitäisi kuskata kauemmas. Sitäkö haluatte?

Toiseksi, järjestelmä, jossa hoidontarve pitää todistaa, tarkoittaisi lasten roudaamista lääkäreille, sosiaalityöntekijöille jne kaiken maailman todistusten saamista varten. Tulisi kalliiksi, hankalaksi ja usein mielivaltaiseksi.

Kolmanneksi, on paljon terveitä lapsia, joille päivähoitoa suositellaan. Esimerkiksi kaikki ne lapset, joiden äidinkieli on muu kuin suomi.

Ja neljänneksi, jos vanhemmat tosiaan haluavat lapsensa hoitoon 10 tunniksi vaikka itse ovat kotona niin silloin lapsen lienee parempi olla siellä hoidossa kuin sellaisten vanhempien kanssa kotona.

Vierailija
38/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Onko kaikki hyvin?

Jos sulla on pieni lapsi vie hyvä ihminen se hoitoon ja hae itsellesi sen jälkeen apua.

No, sitä mä vähän ajattelinkin ;-)

24

Vierailija
39/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei pidä paikkansa. Mielestäni ajattelen vain lasten parasta! t. 11

Mutta tossa sun kuviossa se ei pääse tapahtumaan. 41 ja moni muukin jo hyvin perusteli.

Vierailija
40/51 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vähän eri syistä kuin ap. Olen töissäkäyvä äiti ja kannatan tätä oikeutta nimenomaan siitä syystä kuin se on aikanaan laadittukin eli että taataan äideille (ja isille) töissäkäynti tai opiskelumahdollisuus järjestämällä tarpeellinen määrä hoitopaikkoja. Mitään rajauksia oikeuteen en kaipaa, se johtaisi vain turhaan byrokratiaan ja paperien syynäykseen. Ja oikeasti esim. työttömien lasten hyvinvoinnille päivähoitopaikka voi olla hyvinkin tärkeä asia. Kaikki muut tukimuodot lapsiperheiltä onkin oikeastaan poistettu (kodihoitajan palvelut ym.), joten tästä pidetään kiinni kynsin ja hampain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä