Hevihaaste 800 g/päivä
Minulla on yhden hengen talous ja osallistuin kaupan hevihaasteeseen ja sen mukaan olen olen syönyt päivää kohden juureksia ja vihanneksia 660 g ja hedelmiä ja marjoja 420 g ja näiden lisäksi olen syönyt myös palkokasveja. Ihmettelen, että uusien ruokasuositusten mukaista 800 g pidetään kohtuuttoman suurena määränä, sillä varsin yksinkertaisilla valinnoilla tuo 800 g päivää kohti tulee täyteen ja minulla se on näköjään jopa ylittynyt. Jääsalaattia, tomaattia, kurkkua, omenaa ja/tai sitrushedelmää, avokaadoa, kirpeitä marjoja tai jotain muuta oman maun mukaan päivän salaattiin tai vaihtoehtoisesti vaikka jokin kaalisalaatti. Uunipellille porkkanoita ja/tai muita juureksia ja/tai parsakaalia tai kukkakaalia lämpimäksi lisukkeeksi päivälliselle tai vaihtoehtoisesti jotain näistä tai kenties pitkiä vihreitä papuja höyrytettynä (mausteet oman maun mukaan). Vihannekset ostan usein kaupan pakastealtaasta (ovat valmiiksi pilkottuja ja usein edullisempia kuin tuoreet). Välipalaksi omena tai rahka ja sen joukkoon kourallinen marjoja omasta pakastimesta. Ajan ja vaivan säästämiseksi teen usein uunijuureksia/vihanneksia useamman päivän satsin kerralla ja salaattitarpeitakin voi pilkkoa kerralla 2-3 päivän tarpeeseen. Kuukauden ruokaostoksiin minulla menee yhden hengen taloudessa noin 350 euroa ja hieman vähemmän rahaa kuluisi jos seuraisin vieläkin tarkemmin tarjouksia.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Syön ehkä 400g ruokaa koko päivänä, ei onnistuisi millään tuommoinen määrä vihanneksia.
Jos tämä on totta, On sulla tosi vakava syömishäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Köyhällä on 3 euroa päivän ruokiin.
Kumpaa ostat, porkkanoita kaalia ja paprikaa vai iso rasia raejuustoa ja kaurahiutaleita?
Ostan kananmunia ja täysmaitoa.
Vierailija kirjoitti:
En usko näitä jotka väittävät etteivät ylipäätään "syö mitään noin paljon". Eivät varmaan ikinä ole punninneet syömään ruokia. Yhdellä aterialla syö äärimmäisen helposti 200g vihanneksia kun korvaa niillä peruna/pasta/riisi lisukkeen tai leivät. Siihen päälle 1 tai 2 hedelmää ja tadaa, 800g ylittyy vaikka söisi vain 3krt päivässä. Aivan p4sk4puhetta sori nyt vaan, ettei muka vatsaan mahdu.
Valaan vatsaan varmaan mahtuu, muttei tällaisen pienehkön keski-ikäisen, joka pääsääntöisesti istuu päivät. Aamulla menee 150-200 g marjoja (yläkanttiin arvioitu), lämpimän ruuan kanssa ehkä 100 g salaattia (suunnilleen puoli lautasellista, mutteihän salaatti paina paljon mitään) ja jos syön iltapalan, saattaa siihen kuulua toiset 150-200 g marjoja tai puolikas tomaatti, jos syön leipää. Ruuassa on lähes aina jotain kasvista, tänään esimerkiksi tein uunijuureksia ja broilerinjauheliha-kikhernepyöryköitä (50/50 broileria ja kikhernettä), kasvisten osuus annoksessa yhteensä maks. 200 g. Eli tänään olen syönyt n. 400-450 g heviä. Jos käyn lenkillä, syön iltapalaksi vamaan åuuroa. Siihen laitan marjoja ja niiden avulla pääsen vähän yli 500 g:n. Jollen käy lenkillä, en välttämättä syö enää mitään.
Ei ole tapana napostella jatkuvasti, joten en tiedä, missä välissä minä söisin enemmän kasviksia, kun ruoka-annokseni ovat nyt jo turhan isoja. En syö hedelmiä käytännössä ollenkaan, koska en ymmärrä, miksi maksaisin rahaa raakoina puolen maailman takaa Suomeen rahdatuista hedelmistä, kun meillä on kesäisin/syksyisin metsät täynnä marjoja, jotka ovat itse poimien ilmaisia ja ravintoarvoltaan paljon hedelmiä parempaa syötävää.
Jos oyrkii syömään pääateriat lautasmallin mukaan ja näiden aterioiden välissä välipaloja, jotka voivat olla vaikka hedelmiä tai marjoja sisältäviä maitotaloustuotteita tai puuroja tai vaikka voileipä jonka päällä myös jotain kasviksia, niin tuo 800 g/pv tulee sen ihmeempiä miettimättä ja laskematta helposti täyteen. Jos ei ole ennestään syönyt eikä käyttänyt ruuan laitossa juurikaan kasviksia, juureksia, hedelmiä eikä marjoja niiden kåyttöä ja syömistä voi pikkuhiljaa lisätä, kaikkea ei tarvitse kerralla muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oyrkii syömään pääateriat lautasmallin mukaan ja näiden aterioiden välissä välipaloja, jotka voivat olla vaikka hedelmiä tai marjoja sisältäviä maitotaloustuotteita tai puuroja tai vaikka voileipä jonka päällä myös jotain kasviksia, niin tuo 800 g/pv tulee sen ihmeempiä miettimättä ja laskematta helposti täyteen. Jos ei ole ennestään syönyt eikä käyttänyt ruuan laitossa juurikaan kasviksia, juureksia, hedelmiä eikä marjoja niiden kåyttöä ja syömistä voi pikkuhiljaa lisätä, kaikkea ei tarvitse kerralla muuttaa.
Mikä ihmeen tarve on syödä välipaloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa ruokailurytmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa ruokailurytmi.
Sieltäkö sen oikean vastauksen saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa ruokailurytmi.
Sieltäkö sen oikean vastauksen saa?
Kokeile!
Minä en syö lihaa ja K-ruoka sovellus silti sanoo että ei mene edes sitä puolta kiloa kasviksia päivässä. En tiedä laskeeko se tölkkiherneitä ja kasvislasagnea mukaan, aika vähän tulee heviosastolta ostettua k-kaupoista. S-ryhmällä ja lidlillä on paremmat hevit tällä päin.
Mä oikeasti luulen, että ihmiset kuvittelee syövänsä heviä enemmän kuin oikeasti syövät. Esimerkiksi puoli desiä marjoja ei paina 50-60 grammaa vaan karkeasti desi painaa tuon verran. Himpun isoja tomaatteja ja hedelmiä, jos muutamasta saatte jopa 300 grammaa. Olen kylläkin sekasyöjä, joten tuo 800 grammaa tuntuu todella paljolta. Tänään olen syönyt kasvissosekeittoa, kasviscurrya, iltapalaksi smoothieta eikä siltikään tule 800 grammaa täyteen. Aamuleivän päällä kasvista, mutta muutama viipale ei paina paljon mitään. Noista tulee reilu 700 grammaa. Välipaloja en puputa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti luulen, että ihmiset kuvittelee syövänsä heviä enemmän kuin oikeasti syövät. Esimerkiksi puoli desiä marjoja ei paina 50-60 grammaa vaan karkeasti desi painaa tuon verran. Himpun isoja tomaatteja ja hedelmiä, jos muutamasta saatte jopa 300 grammaa. Olen kylläkin sekasyöjä, joten tuo 800 grammaa tuntuu todella paljolta. Tänään olen syönyt kasvissosekeittoa, kasviscurrya, iltapalaksi smoothieta eikä siltikään tule 800 grammaa täyteen. Aamuleivän päällä kasvista, mutta muutama viipale ei paina paljon mitään. Noista tulee reilu 700 grammaa. Välipaloja en puputa.
Ja miksi ihmeessä pitäisi syödäkään niin paljon? Kannattaa panostaa ennemminkin ruokaan, josta saa ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä jaksa syödä tuota määrää ja siihen lisäksi proteiini ja hiilihydraattilisä. Syön kasviksia n 300g päivässä ihan perus salaatin muodossa lounaalla ja päivällisellä. Hedelmiä syön harvoin ja yleensä mandariinia tai banaania. Mitään papuja en vain voi sietää. Herneet maistuu kyllä ja niitä syön lisukkeenakin välillä. Perunaa syön useita kertoja viikossa, mutta sehän ei ole ns kasvis.
En ymmärrä, että vatsaa pitäisi hulluna täyttää kasviksilla, ja nälkä on kahdessa tunnissa. Kallista, epätaloudellista, työlästä. Terveyttä tuskin tuo eikä sillä maailmaa pelasteta.
Syödä pitääkin 5-6 kertaa päivässä (aamiainen, lounas, päivällinen sekä välipalat ja iltapala) eikä kerralla pidä syödä itseään ähkyksi vaan annoskoot tulee pitää kohtuullisina.
Eihän tuolla systeemillä ehtisi muuta tehdäkään. Kerta tai kaksi päivässä riittää.
Köyhällä on 3 euroa päivän ruokiin.
Kumpaa ostat, porkkanoita kaalia ja paprikaa vai iso rasia raejuustoa ja kaurahiutaleita?