200.000e perintö. Mitä tekisit minun tapauksessa?
Ikää 55v. Pari avioeroa, 4 lasta kasvatettu aikuisiksi, sairastuminen. Ei mitään omaisuutta tai säästöjä, minimi työkyvyttömyyseläke. Nyt vanhemmilta perintö, kun äitikin kuoli. Verojen jälkeen jää tuo 200.000e. Saisin asunnon ja auton ja siinäpä se. Kannattaako sittenkin vaan asua vuokralla? Auton hankin, helpottaa elämää. Asumistuki taitaa loppua.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko seudullasi maksaa pieni asunto? Itse ostaisin (riippuen missä asun) esimerkiksi noin 50 000 Euron pienen kaksion tai ison yksiön. Miettisin sitä auton ostamista tai jos ostaisin, niin halvan. Sijoittamaan pyrkisin noin 150 000 Euroa. Laitat vakaisiin ja hyvätuottoisiin osakkeisiin, voit hyvin saada pääomatuloja nettona 5% pääomasta eli 7500 Euroa/vuosi. Tuo 7500 vuodessa leventää kummasti elantoasi. Se on kuitenkin noin 600 Euroa/kk lisää käyttövaroja.
Miinus 30 prossaa verot.
Veroa ei mene ihan 30% vaan siinä on se verovapaa osuus ja viittasin siihen, että jos ottaisi 6-7 % osinkoa maksavia. 5% nettona. Se on toki hieman yläkanttiin, moni osake ei pitkällä aikavälillä pysty ihan tuohon osinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Ison perinnön saaneena (kymmeniä tuhansia + asunto) jaksan ihmetellä näitä perinnöllä leijuvia. Sen vain vaistoaa jopa palstalla, kun jonkun tarkoituksena on vain leijua rahalla, vaikka on kysyvinään jotain neuvoa. Luulisi aikuisen ihmisen osaavan päättää itse että mikä on fiksuin tapa toimia. Eihän kukaan täyspäinen +50 vee tule vauva-palstalle kyselemään tällaista :'D Sinuna menisin ostamaan kukkia ja menisin haudalle. Sen jälkeen hiljentyisin muistelemaan vainajaa. Laittaisin ehkä pari kynttilää palamaan. Olet tosiaan menettänyt ihmisen, vaikka raha onkin päällimmäisenä mielessäsi.
Mitä leijumista tässä on?? Ja ihminen, jolla ei ole mitään, tuskin osas tosta vaan järkevästi sijoittaa.
Osta nyt kuitenkin se asunto, se tuo turvaa sinunkin elämääsi kun on kerran nyt se rahakin valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko seudullasi maksaa pieni asunto? Itse ostaisin (riippuen missä asun) esimerkiksi noin 50 000 Euron pienen kaksion tai ison yksiön. Miettisin sitä auton ostamista tai jos ostaisin, niin halvan. Sijoittamaan pyrkisin noin 150 000 Euroa. Laitat vakaisiin ja hyvätuottoisiin osakkeisiin, voit hyvin saada pääomatuloja nettona 5% pääomasta eli 7500 Euroa/vuosi. Tuo 7500 vuodessa leventää kummasti elantoasi. Se on kuitenkin noin 600 Euroa/kk lisää käyttövaroja.
Miinus 30 prossaa verot.
Veroa ei mene ihan 30% vaan siinä on se verovapaa osuus ja viittasin siihen, että jos ottaisi 6-7 % osinkoa maksavia. 5% nettona. Se on toki hieman yläkanttiin, moni osake ei pitkällä aikavälillä pysty ihan tuohon osinkoon.
Verovapaita osuutta osingoista saa vain listaamattomien yritysten maksamista osingoista. Itse sijoittaisin vain pörssiin.
Muuta Espanjaan ja elät loppuikäs joutilaana.
Vierailija kirjoitti:
Osta nyt kuitenkin se asunto, se tuo turvaa sinunkin elämääsi kun on kerran nyt se rahakin valmiina.
Entäs kun ap on 70v ja taloyhtiöön tulee joku isompi remontti. Tuon rahan pitäisi tuoda turvaa koko loppuelämäksi
Vierailija kirjoitti:
Tuosta menee 30% perintöveroa.
Eikä mene rintaperilliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison perinnön saaneena (kymmeniä tuhansia + asunto) jaksan ihmetellä näitä perinnöllä leijuvia. Sen vain vaistoaa jopa palstalla, kun jonkun tarkoituksena on vain leijua rahalla, vaikka on kysyvinään jotain neuvoa. Luulisi aikuisen ihmisen osaavan päättää itse että mikä on fiksuin tapa toimia. Eihän kukaan täyspäinen +50 vee tule vauva-palstalle kyselemään tällaista :'D Sinuna menisin ostamaan kukkia ja menisin haudalle. Sen jälkeen hiljentyisin muistelemaan vainajaa. Laittaisin ehkä pari kynttilää palamaan. Olet tosiaan menettänyt ihmisen, vaikka raha onkin päällimmäisenä mielessäsi.
Mitä leijumista tässä on?? Ja ihminen, jolla ei ole mitään, tuskin osas tosta vaan järkevästi sijoittaa.
Olet varmaan ap itse :D olit tai et, niin eihän kukaan täyspäinen tule tänne mt-ongelmaisten palstalle kyselemään raha-asioista, haloo nyt ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene, jos osaa lukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan ap itse :D olit tai et, niin eihän kukaan täyspäinen tule tänne mt-ongelmaisten palstalle k
Ap voi itsekin olla mt-ongelmainen
Kannattaa miettiä, mitä todella tarvitset, ja sitten hankkia vain se. Loput rahat kannattaa sijoittaa, jotta saat sijoituskohteesta itsellesi rahasammon. Toki jos osingoille ei ole selkeää tarvetta niin nekin voi sijoittaa eteenpäin, jotta potti kasvaa mahdollisimman suureksi ja jää sitten aikanaan omille lapsillesi perintönä.
Jos itse saisin tuollaisen summan, istuisin ihan ensimmäisenä alas miettimään, käyttäisinkö koko summan asuntolainani lyhentämiseen jota on yli 200k jäljellä, maksaisinko mieluummin auto- ja remppalainat pois ja sijoittaisin loput, vai sijoittaisinko vaan kaiken sillä ajatuksella, että osinkojen ansiosta rahaa on jatkossa enemmän käytettävissä lainojen lyhennysten jälkeen. En osaa sanoa mihin noista vaihtoehdoista päätyisin, mutta tärkeintä minulle olisi käyttää se raha järkevästi, ja miettiä huolella ennen kuin käytän siitä senttiäkään.
Miten ap voi edes miettiä, loppuuko asumistuki. Haloo, miksi asumistukea maksettaisi ihmiselle, jolla on 200 000 € rahaa?!
Luopuisin perinnöstä lapsille sinuna. Näin minä tein! Lapsesi tarvitsevat paljon enemmän rahaa kuin sinä! Ja samalla säästätte vielä rutkasti perintöveroissakin! Eli luovu perinnöstä ja se menee suoraan lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
200000 perinnöstä menee perintöveroa n. 20000.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin osakkeisiin ja rahastoihin. Nauttisin pääomatuloista ja toisinaan ostaisin niillä jotain mukavaa itselleni. Automaattinen rahasampo.
Ei ole automaattinen rahasampo. Sijoitusyhtiöiden sivuilla aina varoitetaan, että sijoita vain se summa, jonka olet valmis menettämään. 30 luvun pörssiromahduksessa sijoittajat hyppi ikkunoista kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Luopuisin perinnöstä lapsille sinuna. Näin minä tein! Lapsesi tarvitsevat paljon enemmän rahaa kuin sinä! Ja samalla säästätte vielä rutkasti perintöveroissakin! Eli luovu perinnöstä ja se menee suoraan lapsillesi.
Mistä sinä tiedät tarvitsevatko ap:n lapset _enemmän_ rahaa kuin ap? Ap on sairas ja pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Määräaikaistalletukseen ja koroillaeläjäksi.