Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

200.000e perintö. Mitä tekisit minun tapauksessa?

Vierailija
12.11.2024 |

Ikää 55v. Pari avioeroa, 4 lasta kasvatettu aikuisiksi, sairastuminen. Ei mitään omaisuutta tai säästöjä, minimi työkyvyttömyyseläke. Nyt vanhemmilta perintö, kun äitikin kuoli. Verojen jälkeen jää tuo 200.000e. Saisin asunnon ja auton ja siinäpä se. Kannattaako sittenkin vaan asua vuokralla? Auton hankin, helpottaa elämää. Asumistuki taitaa loppua.

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin pörssiin kiinni osinko-osakkeisiin itse (teen näin jo nyt). Saat siitä eläkerahaa sitten enemmän eikä tule juotua rahoja.

Vierailija
42/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tapauksessani sijoittaisin kaikki. Jäisi lapsille perintöä. Tuotosta osan sijoittaisin ja osan ottaisin omaan elämiseeni.

Miksi pitää jättää lapsille perinnöksi ? Hankkisin edullisen vuokra-asunnon ja jos terveys/sairaus antaa mahdollisuuden, talvella jollekin Atlantin saarelle ulkoilemaan, suosittelen Portugalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuminen on sijoitusmielessä tosi huono päätös. Maksat nurkista joka kuukausi etkä rikastu senttiäkään. Auto on myös sijoitusmielessä huono ostos, puolet putoaa arvosta liikkeestä ulos ajettaessa.

Ostaisin asunnon ja sijoittaisin loput ja jatkaisin elämää kuten tähänkin asti ja tekisin spessua tuotoilla. 200 K€ kuulostaa isolta rahalta, mutta lopulta se on aika vähän, ei sillä radikaalia muutosta tee.

Vierailija
44/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan sijoita. Ei koskaan tiedä, miten käy. Oletko läheinen lastesi kanssa? Jos et, niin Espanjaan suomalaisalueelle. Muuten olet yksinäinen, jos et osaa espanjaa. Jätä paljon rahaa sairauksia varten. Jos eläkeläisenä sairastut syöpään, olet pian saattohoidossa. Silloin on haettava apua yksityiseltä, jos aikoo elää. Tarvitset siihen rahaa.

Vierailija
45/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisin pörssiin kiinni osinko-osakkeisiin itse (teen näin jo nyt). Saat siitä eläkerahaa sitten enemmän eikä tule juotua rahoja.

Mitkä on hyviä osinko jakavia osakkeita? Minun pitäisi sijoittaa 10 000 euroa. Viime vuodeksi sain 4,2 prosentin koron, nyt paras määräaikaistilin korko on 3,7 

Vierailija
46/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luopuisin perinnöstä lapsille sinuna. Näin minä tein! Lapsesi tarvitsevat paljon enemmän rahaa kuin sinä! Ja samalla säästätte vielä rutkasti perintöveroissakin! Eli luovu perinnöstä ja se menee suoraan lapsillesi.

Mistä sinä tiedät tarvitsevatko ap:n lapset _enemmän_ rahaa kuin ap? Ap on sairas ja pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä.

Työkyvyttömyyseläkkeellä itsekin on jo. Ei siinä montaa elinvuotta ole jäljellä. Nyt samasta rahasta lapsenlapset maksaa uudestaan perintöveron. Ja perinnöstä luopuessa lapset olisivat maksaneet yhteensä vähemmän perintöveroa kun mitä yksi perillinen maksaa siitä 200 000 eurosta. Kyllä näissä perintöasioissa kannatta ajatella niitä omia perillisiä. Lapsen lapset ovat yleensä siinä iässä, että tarvitsevat eniten rahaa. On perheen perustaminen ja asunnon ostaminen. Tärkeätä on vain, että ymmärtävät käyttää sen rahan asuntoon, eikä hankkia jotain uutta autoa sillä.

Vierailija
47/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa on oikeestaan aika vähän, kun mitään ei ole ennestään. Itse olen samanikäinen ja omaisuutta asunnossa ja säästöinä about tuon verran. Mutta lisäksi olen vielä työelämässä ja ehdin kartuttaa omaisuutta 10 vuotta ennen eläkeikää. Ja eläkettäkin on tietty kertynyt. Perintöjä en ole saamassa

Vierailija
48/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta menee 30% perintöveroa.

Eikä mene rintaperilliseltä.

Veroa menee vaan mikä on % ?

Vierailija
49/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta en tiedä, mutta tukkisin omat rahareikäni. Tai riittäisi osaan niistä.

Vierailija
50/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet onnistunut ryssimään lähes kaiken? Pari avioeroa? Mikä ihmisiä vaivaa!

Eikö olekin ihmeellistä, miten kaikkien ihmisten elämät eivät mene samoja latuja ja polkuja pitkin? Aatella! 

Vierailija
51/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta menee 30% perintöveroa.

Eikä mene rintaperilliseltä.

Veroa menee vaan mikä on % ?

Ks vero.fi

Vierailija
52/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on hyviä osinko jakavia osakkeita? Minun pitäisi sijoittaa 10 000 euroa. Viime vuodeksi sain 4,2 prosentin koron, nyt paras määräaikaistilin korko on 3,7 

Helsingin pörssissä esim. Nordea ja Fortum maksaa yli 8% osingot.

Vierailija
53/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli summa ennen veroja?

Millä aloittaja maksaa perintöverot jos ei ole säästöjä?

Vierailija
54/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaistalletukseen ja koroillaeläjäksi.

Ainakin osa, eri pankkeihin.

Vierailija
55/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella summalla, luopuisin perinnöstä jolloin säästäisi yhdet perintöverot. Lapset voisivat sitten tukea elämistäni tuosta rahasta, pimeästi tietenkin. Säästyisi iso summa niin ettei ryöstövaltio vie.

Vierailija
56/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sillä rahalla mitä peri

Vierailija
57/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö osaa lukea? Ap sanoi, että verojen jälkeen 200 000 euroa.

Vierailija
58/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee laskelmia, mitä asunto maksaisi ja paljonko siinä olisi yhtiövastike. Vertaa mitä se maksaisi verrattuna vuokraasi (johon et saa asumistukea).  Asuntoja on niin monenlaisia, niiden kulutkin vaihtelevat paljon, puhumattakaan niiden hinnasta. Siitä selviää paljonko vuokra-asuminen maksaisi vuosittain ja mitä omistaminen.

Älä erehdy ostamaan jotain uutta asuntoa, missä kaikilla on paljon taloyhtiölainaa, niiden kanssa voi joutua helposti pulaan. Toisaalta ei kannata ostaa jotain vanhaa halpaa rötisköä, missä kaikki rempat on rästissä.

Autoon ja asuntoon ei kannata kaikkea sijoittaa. Rahaakin kannattaa olla sijoitettuna siten, että sen voi tarpeen tullen realisoitua, jos vaikka joku isompi remppa siihen asuntoon tulee.

Vierailija
59/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordea, Fortum, SSAB, Taaleri, Tietoevry, Mandatum nyt alkuun.

https://www.kauppalehti.fi/porssi/indeksit/OMXHPI

Tuolta löytyvät. Kun klikkaat nimeä niin näet päivän kurssiin suhteutetun osingon prosentteina mikäli maksavat ensi vuonna samaa osakekohtaista osinkoa. Summa muuttuu vuosittain toki.

Vierailija
60/106 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa luki summa verot vähennettyinä. Jos peri rahaa niin siitä se veron on jo maksettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi