Olen keskituloinen mutta olen päättänyt olla ostamatta asuntoa - mitä mieltä?
Asun Tampereella vuokralla.
Tällä hetkellä minun on vaikea perustella asunnon ostamista. Minun pitäisi laittaa vastaavan asunnon käsirahaan kaikki säästöni, jolloin menettäisin pari-kolme tonnia pääomatuloja vuodessa. Sitten pitäisi ottaa laina jonka korko ja yhtiövastike olisivat melkein yhtä paljon kuin nykyinen vuokra.
Tällä matematiikalla asunnon ostaminen tulisi kalliimmaksi, enkä näe syytä uskoa mihinkään arvonnousuun kun nollakorot eivät ole palaamassa.
Tietysti voisin hankkia edullisemman asunnon joka ei ole tosi hyvällä paikalla (hyvästi järvinäkymät ikkunasta!), mutta sitten asuisin pitkään huonommalla sijainnilla, vain siksi että omistaisin sen asunnon.
Lisäksi olisi vaara työttömyydestä. Työpaikka on sinänsä vakaa, mutta ala ei ole niinkään. Aina voi käydä niin että jotain ulkoistetaan Intiaan, tai firmalle tulee vaikeuksia ja lomautetaan väkeä. Vuokralla asuessa pärjäisin työttömyyskorvauksillakin, ja auton myymällä vaikka KELAn peruspäivärahalla. Ja säästössä olisi käytettävissä olevaa rahaa.
Koska rahaa jää vuokran jälkeen säästöön 500+ euroa, olen päättänyt että laitan korttini säästöjen ja sijoitusten varaan. On siinäkin riskinsä mutta hajautan hyvin ja uskon siihen että pääomatulot kasvavat, ja kenties jossain vaiheessa kuittaavat asumiskulut.
Mitä mieltä?
Kommentit (25)
Mikäpä sinä kukin tyylillään. Jos haluaa lopun elämäänsä maksaa vuokraa, niin anna mennä vaan. Minä aloitin omistusasumisen 23-vuotiaana, olen omistanut ensin kaksion, sitten ison omakotitalon ja nyt eläkevuosille ostin ihanan rivarin päätykolmion keskeltä pientä kotikaupunkiani. Asumiskulut 250 €/kk/80 m2, koti on uusi ja velaton ja talon myynnistä ja mukavasti säästöön. Ja velaton olen ollut jo yli 30 vuotta.
Kaksi edellistä ovat ostaneet asunnon nykyistä halvempaan hintaan. Ja tätä seurasi nollakorkojen aika.
Nyt on kalliit asunnot ja nousevat korot. Eri tilanne.
No 20 vuodessa ehdit säästämään 120 000 euroa. Jos sulla on lisäksi käsirahaa vastaava alkupotti niin maltillisella tuotollakin kasassa on mukavasti fyffeä.
En mitään, paitsi että jos lainaa tarvitsee, niin se aika meni jo. Viimeiseen kahteen vuoteen ei ole enää kannattanut ottaa asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi edellistä ovat ostaneet asunnon nykyistä halvempaan hintaan. Ja tätä seurasi nollakorkojen aika.
Itse olen alle 30 v asti ostanut tarpeen mukaan mieheni kanssa asuntoja. Paljon enemmän oltaisiin maksettu jos olisi oltu vuokralla. Toisaalta paljon enemmän stressiä ja huolta kuin vuokralla asuessa. Sinä hyödyt siitä, että sijoitat rahaa ym🤔
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen hinnat ja korot ovat ehtineet mennä moneen suuntaan viimeisen neljännesvuosisadan aikana. Onneksi ostin ensiasuntoni asp:llä, koska korko oli silloin 6,4%, eli korkeampi kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
En mitään, paitsi että jos lainaa tarvitsee, niin se aika meni jo. Viimeiseen kahteen vuoteen ei ole enää kannattanut ottaa asuntolainaa.
Höpö höpö. Kannatti jopa ysärin laman aikana, jolloin korot oli 12%.
En mitään mieltä. En itse ole ollenkaan vakuuttunut omistusasumisen mainostetusta järkevyydestä ja ihanuudesta. Joo, nyt on 200 teuron arvoinen asunto, josta lainaa n. 40 000 €, mutta eiköhän mulla sama raha olisi kertyneenä vaikka olisin asunut esim. ASO-asunnoissa. Ja miten monta stressiä olisi vältetty Omistusasuminen on ihan yliarvostettua. On siinä puolensa, mutta myös varjopuolensa. Ja jos tykkää vaihtaa maisemaa tai asuntoa muuten vaan silloin tällöin, ei omistusasuminen ole välttämättä halvinta vaikka ei tulisikaan mitään homepommiyllätyksiä. Varainsiirtoverot, välityspalkkiot ym. on tosi isoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun rakensin taloni lainan korko oli 15 %, tuttavilla 19 %.
Olen tuo 2/10. Joten pidäpäs sinä lässyttäjä suusi kiinni. Nyt on vuosikausia saanut lainaa liki nollakorolla, vain tollo jätti tilaisuuden käyttämättä.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alle 30 v asti ostanut tarpeen mukaan mieheni kanssa asuntoja. Paljon enemmän oltaisiin maksettu jos olisi oltu vuokralla. Toisaalta paljon enemmän stressiä ja huolta kuin vuokralla asuessa. Sinä hyödyt siitä, että sijoitat rahaa ym🤔
Mitä ihmeen stressiä? Maksaa lyhennykset hja pitää talostaan huolta. On oma vapaus ja ona rauha. Kerrostalohelvettiin en alistu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun rakensin taloni lainan korko oli 15 %, tuttavilla 19 %.
Olen tuo 2/10. Joten pidäpäs sinä lässyttäjä suusi kiinni. Nyt on vuosikausia saanut lainaa liki nollakorolla, vain tollo jätti tilaisuuden käyttämättä.
.
Sama meillä, lainan korko oli 19 % ja piti olla vakityöt ja hyvät suhteet pankkiin, että lainaa sai.
Olen aina ollut pienituloinen osa-aikatyöläinen, opiskelija, yh-vanhempi jne ettei ikinä ole ollut mahdollisuutta ostaa omaa. Siis vaikka käsirahan olisin jotenkin saanut keploteltua, mikä riski se olisi että yhtäkkiä pamahtaa joku putkiremontti tai vastaava. Millä sellaisia olisin maksellut, en mitenkään. Ei ole taustalla takaajia tai vanhempia joilta olisi vippiä lähtenyt kyselemään.
Sitten vielä yksi tällainen ok-talolainen kehtasi alkaa tivaamaan miksen ole koskaan ostanut omaa. No miksihän kun suuren osan palkkatyöuraani olen joutunut nostamaan lisäksi asumistukea...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen stressiä? Maksaa lyhennykset hja pitää talostaan huolta. On oma vapaus ja ona rauha. Kerrostalohelvettiin en alistu koskaan.
Enkä minä. En ole ikinä kerrostalossa asunutkaan. En suostuisi maksamaan edes noita hemmetin kalliita vastikkeita. Ok-talo on paras ja sekin pitää tarkkaan katsoa ettei tontti ole mitättömän pieni ja naapurin seinä parin metrin päässä.
En minäkään ostaisi enää tällä hetkellä, mutta 15 vuotta sitten se oli tosi hyvä ajatus. Laina on nyt maksettu.
Mä oon viimeisen 10v maksanut asuntolainaa ja sijoittanut kuukausittain saman summan. Nyt kun korot nousi, maksoin lainan pois noilla sijoituksilla. Mutta ei se sijoittaminen ole viimeiseen kahteen vuoteen mikään onni ja autuaaksi tekevä ole ollut. Onneksi ekat 8 vuotta oli hyvä tuotto, koska nyt kahdessa vuodessa kurssit romahtaneet niin paljon, että hädin tuskin ollaan enää plussan puolella. Sitä vastoin asunnon arvo, nimenomaan Tampereella, on noussut. Ostin 168k eurolla ja pari viikkoa sitten naapuriasunto myytiin hintaan 232k.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä. En ole ikinä kerrostalossa asunutkaan. En suostuisi maksamaan edes noita hemmetin kalliita vastikkeita. Ok-talo on paras ja sekin pitää tarkkaan katsoa ettei tontti ole mitättömän pieni ja naapurin seinä parin metrin päässä.
Asun pienkerrostalossa, jossa on aidattu piha ja tämä tuntuu kuin omakotitalossa asuisi. Lapsuuden siis asuin omakotitalossa ja tämä pienkerrostalo on tosi hyvä juttu.
Mitä nyt kukakin pitää tärkeänä. Jos asuisin jossain muuttotappioalueella, en ostaisi asuntoa vaan muita sijoituksia. Koska asun kuitenkin Helsingissä, on oman ostaminen ollut kannattavaa. Maksan tästä vastiketta 350€, kun vuokra vastaavasta olisi 2000€/kk.