200.000e perintö. Mitä tekisit minun tapauksessa?
Ikää 55v. Pari avioeroa, 4 lasta kasvatettu aikuisiksi, sairastuminen. Ei mitään omaisuutta tai säästöjä, minimi työkyvyttömyyseläke. Nyt vanhemmilta perintö, kun äitikin kuoli. Verojen jälkeen jää tuo 200.000e. Saisin asunnon ja auton ja siinäpä se. Kannattaako sittenkin vaan asua vuokralla? Auton hankin, helpottaa elämää. Asumistuki taitaa loppua.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli summa ennen veroja?
Millä aloittaja maksaa perintöverot jos ei ole säästöjä?
Aloituksessa luki summa verot vähennettyinä. Jos peri rahaa niin siitä se veron on jo maksettu.
Veroja pitää maksaa jo ennenkuin raha on mahdollisesti tilillä. Maksueriä max 10
"Perintöveron eräpäivät määräytyvät seuraavasti:
1. eräpäivä on noin 3 kuukauden kuluttua siitä, kun olemme tehneet verotuspäätöksen
2. eräpäivä on 2 kuukauden kuluttua ensimmäisestä eräpäivästä. "
Itse ostaisin halvan mummon mökin tai matkailuauton ja muuttaisin siihen. Näin saisi asumiskulut minimiin, eikä kukaan olisi pakottamassa sinua tuhlaamaan perintöäsi johonkin vuokran maksuun, kun et saisi enää asumistukeakaan. Loput 150 k sitten sijoittaisin eri omaisuusluokkiin ja elelisin tuilla + sijoitusten tuotoilla mukavaa
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella summalla, luopuisin perinnöstä jolloin säästäisi yhdet perintöverot. Lapset voisivat sitten tukea elämistäni tuosta rahasta, pimeästi tietenkin. Säästyisi iso summa niin ettei ryöstövaltio vie.
Oletko vähävarainen henkilö ilman mitään säästöjä ja omaisuutta? Ei 55 v ole vielä mikään ikäloppu, joka olisi heti kuolemassa ja jättämässä perintöä seuraaville, vaikka onkin sairaseläkkeella.
Sanoisin ap:lle, että nauti elämästäsi, kun ei tarvitse joka sentin perään laskea, mutta älä kuitenkaan rupea aivan päättömästi tuhlailemaan, että rahat on mennyttä hetkessä. Niitä lapsiakin voi vuosien mittaan tukea ihan laillisesti ilman verottajan puuttumista, jos ylimääräistä rahaa tuntuu riittävän. Ihan verottajan sivuilla löytyy tietoa muistakin keinoista kuin siitä tietyn summan lahjoittamisesta tietyin aikavälein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä aloittaja maksaa perintöverot jos ei ole säästöjä?
Aloituksessa luki summa verot vähennettyinä. Jos peri rahaa niin siitä se veron on jo maksettu.
Veroja pitää maksaa jo ennenkuin raha on mahdollisesti tilillä. Maksueriä max 10
"Perintöveron eräpäivät määräytyvät seuraavasti:
1. eräpäivä on noin 3 kuukauden kuluttua siitä, kun olemme tehneet verotuspäätöksen
2. eräpäivä on 2 kuukauden kuluttua ensimmäisestä eräpäivästä. "
Siihen, että perintöveropäätöksen ylipäätään saa, menee 6-12 kk. Tämän jälkeen sitten nuo erät. Ja tosiaan; tämän vuoden alusta 10 vuotta aikaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
n. 225 000 e. veroja n.25000 e
Eka perintövero 3 kk kuluttua päätöksestä n. 2500 e, jos 10 maksuerää. Miten aloittaja maksaa jos rahat eivät ole tulleet siihen mennessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka perintövero 3 kk kuluttua päätöksestä n. 2500 e, jos 10 maksuerää. Miten aloittaja maksaa jos rahat eivät ole tulleet siihen mennessä?
Oletko sinä jotenkin vajaa? Mistä ne sinun mielestäsi tulevat? Ne OVAT siellä tilillä, ja käytettävissä välittömästi kun perukirja on tarkistettu. Sieltä ihan vaan maksaa sen veron kun se aikanaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä jotenkin vajaa? Mistä ne sinun mielestäsi tulevat? Ne OVAT siellä tilillä, ja käytettävissä välittömästi kun perukirja on tarkistettu. Sieltä ihan vaan maksaa sen veron kun se aikanaan tulee.
Mistä tiedät että ovat tilillä, jos on kyse vaikkapa metsäpalstasta, jota ei ole myyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että ovat tilillä, jos on kyse vaikkapa metsäpalstasta, jota ei ole myyty.
No se myydään, ja sitten rahat on tilillä. Jos ei ehdi siihen eräpäivään, niin tosiaan sitä maksuaikaa on 10 vuotta. Mikä kohta tässä sinulle on nyt vaikea hahmottaa? Ei tuota maksuaikataulua tarvitse tehdä kymmeneen erään enää, kun tuli tuo 10 vuoden maksuaika.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaaseen naisiin.
Thaimaahan !
Jos ap ostaa esim 2000 luvun alun asunnon, hänen elinaikanaan siihen tulee isoja remontteja. Saati sitten vanhempaan taloon. Miten siihen voi varatua, kun tulot ei nouse ikinä, eikä säästöjä tule lisää
Ostaisin pienen kt-asunnon, jossa on hyvin pieni vastike. Jättäisin vastikkeen maksuun rahaa säästöön 20 t.e. Sitten kaikki muu tuloraha jäisi elämiseen ja aivan varmasti jäisi vielä rahaa säästöön.
Käytä omaan elämiseen, osta pieni asunto ja edullinen auto. Elä ja nauti elämästä. Lapsesi hankkikoon itse rahansa, ei sitä rahaa ole tarkoitus jemmata annettavaksi perinnöksi. Aivan typerää kituuttaa ja ihastella paperilla olevia numeroita sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Käytä omaan elämiseen, osta pieni asunto ja edullinen auto. Elä ja nauti elämästä. Lapsesi hankkikoon itse rahansa, ei sitä rahaa ole tarkoitus jemmata annettavaksi perinnöksi. Aivan typerää kituuttaa ja ihastella paperilla olevia numeroita sukupolvesta toiseen.
Tämä. Aivan eri asia olisi, jos ap itse olisi varakas; hyvä eläke, maksettu asunto, säästöjä. Nyt järkevää panostamista omaan elämänlaatuun tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo 200 000 euroa on sen verran pieni summa, että ei siitä kovin moni kostu kuitenkaan.
Ostaisin pienen asunnon, antaisin lapsilleni sen verran, ettei tarvitse opintolainoja ottaa. Veisin lapset ulkomaille johonkin kivaan kohteeseen lomalle. Sitten uusisin kodinkoneita ja surkeaa vaatevarastoani. Sijottaisin jotain.
Olen myös 55v yh työkyvyttömyyseläkkeellä, joten tiedän hwti mihin käyttäisin ;)
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin pienen asunnon, antaisin lapsilleni sen verran, ettei tarvitse opintolainoja ottaa. Veisin lapset ulkomaille johonkin kivaan kohteeseen lomalle. Sitten uusisin kodinkoneita ja surkeaa vaatevarastoani. Sijottaisin jotain.
Olen myös 55v yh työkyvyttömyyseläkkeellä, joten tiedän hwti mihin käyttäisin ;)
No tuohon kaikkeen summa ei missään tapauksessa riittäisi. Muuten kaunis ajatus kyllä.
Itse kun sain perintöä, rahat oli tilillä yli vuoden ennenkuin verot tuli maksuun. Joku huithapeli olisi ehtinyt tuhlata rahat tuossa ajassa moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun sain perintöä, rahat oli tilillä yli vuoden ennenkuin verot tuli maksuun. Joku huithapeli olisi ehtinyt tuhlata rahat tuossa ajassa moneen kertaan.
Ei hyvä jumala 😅 Olen aina ihmetellyt, miten ihmiset edes keksivät näitä itsekehujensa lähteitä! Tämä oli taas pitkästä aikaa huippu! *Minä osasin pitää perintörahas tilillä, ei olisi moni osannut - niiiiiin!*
Perintöverojen maksuun on tämän vuoden alusta 10 vuotta aikaa maksaa.