Koska luit viimeksi kirjan?
Tarkoitan siis ihan fyysisen kirjan, ei mitään äänikirjaa tai digi-kirjaa. Minun mielestäni äänikirja on helppo, kuulokkeet päässä voi puuhata jotain muutakin samaan aikaan kun kuuntelee kirjaa. Fyysinen kirja vaatii paikalleen rauhoittumista ja asennetta. Viimeisen vuoden aikana olen lukenut vain tietokrijoja ihan fyysisenä kirjana, romaanit ja muut menevät jo äänikirjana.
Onko sinun lukutottumukset muuttuneet? Millä tavalla?
Kommentit (28)
En muista. Tänään Iltalehti, Iltasanomat, HS, Telkku, Vauva, Mtv uutiset,
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjojen kuunteleminen ei ole lukemista.
Ei niin, mutta e-kirjojen lukeminen on. Naurettavaa, että aloittajakin rinnastaa nämä keskenään.
En lue "fyysisiä kirjoja" eli paperille painettuja juurikaan. Viimeksi keväällä luin sellaisen. E-kirjoja taas luen päivittäin.
Luen vain oikeita kirjoja. Tänää sain loppuun viimeisimmän.
Lomilla luen paljonkin. Nyt en ehdi lukemaan kuin lasten iltasadut ja opiskeluun liittyvää kirjallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Syyslomalla otin asiakseni lukea Waltarin tiiliskivet ennen vuoden loppua. Sinuhe, egyptiläinen ja Mikael Karvajalka luettu jo, nyt menossa Mikael Hakim ja Turms Kuolematon vielä odottamassa.
Olen lukenut Sinuhen englanniksi. Jotenkin ei tuntunut samalta kuin suomalainen, jotain jäi puuttumaan.
Menossa Iida Turpeisen Elolliset. Upeaa kieltä ja aihe ihana. Kovakantisena.
Viime viikolla. Luen vuoden aikana tosi monta fyysistä kirjaa. Viikonloppuna aion taas aloittaa uuden lukemisen.
Luin paljon kunnes olin 27v. Sitten työura kuihdutti sen ja paljon muutakin, 57v alkoi taas lukuharrastus, päivittäin luokkaa tunnin verran mutta on jopa 5h päiviä. Vuoden 2018 alkupuolelta ostin ensimmäisen näytöltään kookkaan Andoid tablettini, tämän vuoden alussa aidon ekirjan lukulaitteen, 'BOOX Note Air3', se painaa 458g joka on selvästi vähemmän kuin möhkälekirja mutta luokkaa kaksi kertaa tavanomainen naisten rupattelukirja. Lukeminen ekirjan lukulaitteen näytöltä, joissa kaikissa on sama periaate kuin paperilla, eli vallitseva valaistus heijastuu niistä, on todella tosi paljon miellyttävämpää kuin tavallisen tabletin näytöltä joissa kaikki toimintaperiaate on itsevalaisu.
Yksi huono puoli tabletilla lukemisessa on, laiteissa reunat ovat liian kapeat, paperikirjassa on leveämmät marginaalit. Toisinaan tulee vikanäppäilyä jos sormi pääsee vahingossa vaeltelemaan. Mahtavimpia etuja ovat kirjanmerkkien tekemisen mahdollisuus, ja että sisältöön voi tehdä hakuja, ja että haluamansa paperikirjan hankkiminen voi olla jopa mahdotonta tai erittäin kallista.