Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten onnistuu käytännössä muuttaminen halvempaan asuntoon?

Vierailija
12.11.2024 |

Jos saa tukia, ja pitäisi muuttaa halvempaan, niin miten tämä onnistuu käytännössä? Jos nykyisessä asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, ja uusi asunto on otettava vastaan heti, niin maksaako kela sen päällekkäisen kuukauden osalta asumistukea molempiin asuntoihin? Muutenhan muutto ei mitenkään ole edes teoriassa mahdollinen, koska rahaa ei saa säästää tukia menettämättä. Toisaalta on kyllä myös lähes mahdotonta säästää pienistä tuista kuukauden vuokraa vastaavaa summaa, vaikka olisikin luvallista. Entä vuokratakuu? Maksaako kela myös sen? Ja muuttoauton vuokra? Muuttaminen ei ole halpaa. Miten tämä on tarkoitus käytännössä tehdä toimeentulotukiasiakkaana?

Kommentit (178)

Vierailija
41/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakataan tavarat, tilataan muuttoauto tai kuljetetaan tavarat itse ja puretaan lasti uudessa asunnossa. Ei ole rakettitiedettä.

Eli mielestäsi käytöntöön ei kuulu esim. muuttauton tai takuuvuokran maksaminen? Hienoa. Ei kun köyhät muuttamaan ilmaiseksi!

Vierailija
42/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä jos henkilö muuttaa halvempaan, pitäisi Kelan maksaa päällekkäiset vuokrat sekä muuttokulut. Näin on ainakin ennen ollut.

ei ole ikinä koko kuluja maksanut. kelan taulukossa harkinnanvaraisten tukien osalta se on 118 euroa.

sillä roudaa pari tuntia tavaraa pakettiautolla yksin ilman apua. käytännössä tuolla hinnalla ei voi muuttaa ilman talkooapua.

jos talkooapua tai perhettä ei ole auttamassa, keskivertoyksiön tavaroiden roudaus apumiesten kanssa 5km päähän on noin 600-1000 euroa. siitä leijonanosan maksat itse.

jos tuota summaa ei ole säästössä, ei tapahdu muuttoa.

Ei maksa ei. Muutin 800 kilometrin matkan. Muuttofirma velotti tavaroiden kantamisesta ja kuljetuksesta kaikkiaan tonnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sanot irti asunnon olet jo tehnyt seuraavaan vuokrasopimuksen. Muutat kuun lopussa pois ja heti uuteen asuntoon. Miksi pitäisi maksaa päällekkäisiä vuokria?

Muuten kyllä ymmärrän että uuden halvemman vuokra nousee seuraavana vuonna ja pian se onkin liian kallis. Ilmeisesti halutaan yhteiskuntaluokka, joka muuttaa vuoden välein. Palkat ovat surkeita ja vuokrat kalliita. Vaikea yhtälö. 

Tai ne 100 000 työpaikkaa halutaan halpatyöllistetyille muuttomiehille?

Vierailija
44/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päällekkäisyyden joutuu maksamaan itse. Muuttokuluja maksetaan vain n. 120€ joka harvalle yksinasuvalle riittää.

Samoin jos asuu pk-seudulla jo valmiiksi yksiössä jossain halvassa asunnossa, ei niitä sitä halvempia asuntoja ole.

Todella typerää muuttaa esim. 10€/kk "säästön" takia siten että kuluja tulee yhteensä kahdeksan vuoden säästöjen verran.

Vielä kun sen "halvan" asunnon vuokra nousee seuraavana vuonna 5%, on nekin "säästöt" syöty siltä istumalta kahdessa kuukaudessa.

Jätä se kehotus huomioimatta, kiristä vyötä ja asu nykyisessä kämpässä. Jos ruuasta pitää tinkiä, kysy Diakonissalaitokselta ja kirkosta eu-apukorttia.

Niillä on kiintiöt niihin ja saat sellaisen helposti esim. Tt-tukipäätöstä näyttämällä puhelimesta. Se käy normaalina prepaid mastercardina kaupoissa.

Ei niitä köyhien Ara-asuntoja jaeta sillä perusteella, että haluaa halvemman asunnon. Se ei ole lähes missään hyväksytty peruste. Sen sijaan pitää täyttää ns. kiireellisyysperusteet. Yksikään halvempaan asuntoon muuttaja ei mene kiireellisten ohi ja niitä kiireellisiä voi olla kymmeniä, ehkä jopa muutamia satoja jonossa. Minä olen jonottanut ara-asuntoja nyt yli vuoden ja siis sitä ns. halvempaa tai normin mukaista asuntoa. Ei ole, niin ei ole ja yks vuokranantaja sanoi suoraan, ettei sulle ole antaa, koska ei ole kiireellinen tarve. 

Vierailija
45/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa muuttokustannuksia??? Eihän se ole kuin max 100e: banaanilaatikot pyydät jostain kaupasta, vaatteet jätesäkkiin, fiinimmät posliinit pyöräytät paperikierrätyksestä löytyvään sanomalehteen. Pakuvuokraan muutama kymppi.

Ei tähän nyt herran jestas voida olettaa yhteiskunnan apua...jos sun pitää muuttaa niin vaan MUUTAT. 

Vierailija
46/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tällä hetkellä pystyisi muuttamaan. 120 euroa riittä noin tunniksi muuttoautolle ja kantajille. Ei ole myöskään takuuvuokraan rahaa, en pysty säästämään ollenkaan. Jos joudun muuttamaan, niin se on pikavippi, ainoa mahdollisuus. Tokikaan en pystyisi sitä ikinä maksamaan takaisin, mutta ei kai tässä tilanteessa, takuueläkkeellä ole enää niin väliä, vaikka joutuisi ulosottoon.

Eikö sinulla ole ketään sukulaisia, jotka voisivat auttaa? Tavarat hetkeksi jonnekin sukulaisten luokse ja sieltä muutto uuteen asuntoon, jos pitää säästää. Tiesithän, että Kela voi tarvittaessasi myös maksaa vuokrasi ja kodittomienkin asuntoloita on olemassa.

Itsellä tähän mennessä ainoastaan vanhemmat voineet auttaa muutossa mutta he alkavat olemaan jo vanhoja. Ei ole kavereita tai ketään joita voisi pyytää avuksi.

Vierailija
47/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tällä hetkellä pystyisi muuttamaan. 120 euroa riittä noin tunniksi muuttoautolle ja kantajille. Ei ole myöskään takuuvuokraan rahaa, en pysty säästämään ollenkaan. Jos joudun muuttamaan, niin se on pikavippi, ainoa mahdollisuus. Tokikaan en pystyisi sitä ikinä maksamaan takaisin, mutta ei kai tässä tilanteessa, takuueläkkeellä ole enää niin väliä, vaikka joutuisi ulosottoon.

Eikö sinulla ole ketään sukulaisia, jotka voisivat auttaa? Tavarat hetkeksi jonnekin sukulaisten luokse ja sieltä muutto uuteen asuntoon, jos pitää säästää. Tiesithän, että Kela voi tarvittaessasi myös maksaa vuokrasi ja kodittomienkin asuntoloita on olemassa.

Itsellä tähän mennessä ainoastaan vanhemmat voineet auttaa muutossa mutta he alkavat olemaan jo vanhoja. Ei ole kavereita tai ketään joita voisi pyytää av

Muita köyhiä saa varmaan ruokapalkalla avuksi. Helposti. Menet vaan jonnekin köyhien talolle kyselemään, siis mitä niitä yleisiä tukikohtia on. 

Vierailija
48/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt, että kuinkas takuuvuokra hoituu kun ei ole säästöjä. Pitäisi maksaa vanhan ja uuden asunnon vuokrat ja sitten vuokratakuu vielä. Vanhat takuut ei kuulema enää kelpaa mihinkään.

Minulla läheinen maksoi takuuvuokran ja maksoin läheiselle, kun sain vanhan asunnon takuuvuokran takaisin. Toimeentulotukea saavana ilmoitin Kelalle takuuvuokran palautuksen, ja oli kiehtovaa, miten eivät vaatineet mitään selvitystä aiheesta ja vaikenivat koko asiasta täysin. Eivät ilmeisesti halunneet kokeilla, saisinko takuuvuokran Kelasta, jos sekaantuisivat siihen, miten maksoin takuuvuokrani. 

Uuden asunnon vuokrasopimuksen sain neuvoteltua alkamaan toisen päättymisestä alkaen.

Mullekin tuttu on maksanut takuuvuokria ja sitten muuttaessa takuvuokra on mennyt suoraan takaisin tutun tilille eli ei ole koskaan käynytkään mun omalla tilillä ja ei silloin tarvitse selvittää Kelaan mitään muuta ku, että takuuvuokra palautettiin maksajalle. Poismuuttaja voi ilmoittaa vuokranantajalle takuuvuokran palautusta varten sen alkuperäisen maksajan tilinumeron ja pyytää maksamaan sinne. Mun tuttu on saanut noin takuuvuokrat myös takaisin niin ei ole ollut mitään ongelmaa saada muuttoavustusta tarvittaessa. Hän on saanut jokaikisen takuuvuokran takaisin, mitkä on mulle maksanut. Toi on helpottanut asunnonsaantia, että takuuvuokraa ei ole tarvinnut kerjätä Kelasta. 

Vierailija
49/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään ei kannata hirveästi kerätä tavaraa, jos asuu vuokralla. Ellet asu muuttotappiokunnassa, jossa vuokraa ei koroteta.

Vierailija
50/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä tähän mennessä ainoastaan vanhemmat voineet auttaa muutossa mutta he alkavat olemaan jo vanhoja. Ei ole kavereita tai ketään joita voisi pyytää av

Sitten kannattaa opetella joku taito, jolla voit käydä vaihdantakauppaa ja sillä tavoin korvata taloudelliset kustannukset. Esim. neulot villasukkia kavereille ja voit saada muuttoapua.

Vierailija
51/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä pikkurojussa jonka saisi yksinkin kannettua mutta isot mööpelit harmillisia kun tarvisi apua. Ei pitäisi omistaa mm. Sohvaa

Vierailija
52/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten kannattaa opetella joku taito, jolla voit käydä vaihdantakauppaa ja sillä tavoin korvata taloudelliset kustannukset. Esim. neulot villasukkia kavereille ja voit saada muuttoapua."

Juurikin noin. Minä olen satsannut muiden viihdyttämiseen ja on sitten tullut kaikki mahdollinen apu silloin, kun on tarvinnut. Nyt en ole aikoihin ehtinyt muita viihdyttämään niin kukaan ei enää tarjoa tai tyrkytä mulle mitään palveluksia :D Kannattaa tehdä muita iloiseksi omilla taidoillaan, niin monet asiat sitten hoituu ilman rahaakin. 

Vierailija
53/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitten kannattaa opetella joku taito, jolla voit käydä vaihdantakauppaa ja sillä tavoin korvata taloudelliset kustannukset. Esim. neulot villasukkia kavereille ja voit saada muuttoapua."

Mitä kohtaa et ymmärtänyt kun sanottiin ettei ole kavereita.

Vierailija
54/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään ei kannata hirveästi kerätä tavaraa, jos asuu vuokralla. Ellet asu muuttotappiokunnassa, jossa vuokraa ei koroteta.

Tämä juuri, muuttaminen on helppoa kun ei omista sitä tavaraa ja huonekaluja. Vaatteet on helppo muuttaa vaikka julkisilla kulkien.

Vierailija
55/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne oli minullakin, sain tilattua avun kohtuuhinnalla tutun kautta jotta sain muutaman tavaran mukaan. Kuljetin vaatteita kasseissa myöskin. Inhoittavaa jos ei ole apuja. Jaksamista.

Vierailija
56/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä Helsinkiläinen aloittaja, joka vaikutat hyvin yksinkertaiselta, joten ei ihme että olet työtön.

Katsot sieltä Kainuun pohjoispuolelta kuukauden kuluttua vapautuvan asunnon, niin ei tule päällekkäisyyttä.

Lisäksi tuo hinta ero tulee olemaan niin suuri, että millään vuokrien päällekkäisyydellä tai muilla pienillä sivukuluilla ei ole mitään merkitystä, tuo muutto maksaa itsensä hyvin nopeasti takaisin.

Jos vielä valitset ajokortittomana hyvin syrjäisen alueen, voit olla 100%, että et tule ikinä työllistymään ja saat olla poissa ihmisten ilmoilta täysin rauhassa, työnantajat eivät sinua kaipaa sen enempää, kuin kukaan muukaan.

Vierailija
57/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päällekkäisyyden joutuu maksamaan itse. Muuttokuluja maksetaan vain n. 120€ joka harvalle yksinasuvalle riittää.

Samoin jos asuu pk-seudulla jo valmiiksi yksiössä jossain halvassa asunnossa, ei niitä sitä halvempia asuntoja ole.

Todella typerää muuttaa esim. 10€/kk "säästön" takia siten että kuluja tulee yhteensä kahdeksan vuoden säästöjen verran.

Vielä kun sen "halvan" asunnon vuokra nousee seuraavana vuonna 5%, on nekin "säästöt" syöty siltä istumalta kahdessa kuukaudessa.

Jätä se kehotus huomioimatta, kiristä vyötä ja asu nykyisessä kämpässä. Jos ruuasta pitää tinkiä, kysy Diakonissalaitokselta ja kirkosta eu-apukorttia.

Niillä on kiintiöt niihin ja saat sellaisen helposti esim. Tt-tukipäätöstä näyttämällä puhelimesta. Se käy normaalina prepaid mastercardina kaupoissa.

Kiitos vinkistä, aina ekstramassit kelpaa. Kai tuolla prepaidilla voi ostaa myös olutta ja tupakkaa?

Vierailija
58/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä tukielätti olet onnistunut haalimaan niin paljon tavaraa, että tarvitset muuttoauton muuttoa varten. Olisit säästänyt osan tällaisia tarpeita varten.

Vierailija
59/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyajan miehet ovat niin yksinäisiä niin miehet voisivat keskenään muuttaa tuollaisiin muutaman neliön miessoluihin niin naisille jää isommat asunnot kun naiset eivät kärsi muutenkaan yksinäisyydestä. 

Vierailija
60/178 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakataan tavarat, tilataan muuttoauto tai kuljetetaan tavarat itse ja puretaan lasti uudessa asunnossa. Ei ole rakettitiedettä.

Eli mielestäsi käytöntöön ei kuulu esim. muuttauton tai takuuvuokran maksaminen? Hienoa. Ei kun köyhät muuttamaan ilmaiseksi!

Olen varakas ja silti hoitanut muutot ilman mitään muuttoautoja. 

paku kympillä, onko tuttu?