Miten onnistuu käytännössä muuttaminen halvempaan asuntoon?
Jos saa tukia, ja pitäisi muuttaa halvempaan, niin miten tämä onnistuu käytännössä? Jos nykyisessä asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, ja uusi asunto on otettava vastaan heti, niin maksaako kela sen päällekkäisen kuukauden osalta asumistukea molempiin asuntoihin? Muutenhan muutto ei mitenkään ole edes teoriassa mahdollinen, koska rahaa ei saa säästää tukia menettämättä. Toisaalta on kyllä myös lähes mahdotonta säästää pienistä tuista kuukauden vuokraa vastaavaa summaa, vaikka olisikin luvallista. Entä vuokratakuu? Maksaako kela myös sen? Ja muuttoauton vuokra? Muuttaminen ei ole halpaa. Miten tämä on tarkoitus käytännössä tehdä toimeentulotukiasiakkaana?
Kommentit (178)
Pakataan tavarat, tilataan muuttoauto tai kuljetetaan tavarat itse ja puretaan lasti uudessa asunnossa. Ei ole rakettitiedettä.
Päällekkäisyyden joutuu maksamaan itse. Muuttokuluja maksetaan vain n. 120€ joka harvalle yksinasuvalle riittää.
Samoin jos asuu pk-seudulla jo valmiiksi yksiössä jossain halvassa asunnossa, ei niitä sitä halvempia asuntoja ole.
Todella typerää muuttaa esim. 10€/kk "säästön" takia siten että kuluja tulee yhteensä kahdeksan vuoden säästöjen verran.
Vielä kun sen "halvan" asunnon vuokra nousee seuraavana vuonna 5%, on nekin "säästöt" syöty siltä istumalta kahdessa kuukaudessa.
Jätä se kehotus huomioimatta, kiristä vyötä ja asu nykyisessä kämpässä. Jos ruuasta pitää tinkiä, kysy Diakonissalaitokselta ja kirkosta eu-apukorttia.
Niillä on kiintiöt niihin ja saat sellaisen helposti esim. Tt-tukipäätöstä näyttämällä puhelimesta. Se käy normaalina prepaid mastercardina kaupoissa.
Kelasta ja varmuuden vuoksi vielä sossustakin kannattaa kysyä mutta luulisi että kustantavat koko lystin kun kerran "velvoittavat" ja "kehoittavat" muuttamaan halvempaan asuntoon. Tiedä sitten kuinka paljon halvemmaksi se tulisi muuttaa halvempaan vai maksaa esim. se muutaman kympin rajasta ylimenevä asiakkaalle tukena ..
Kun sanot irti asunnon olet jo tehnyt seuraavaan vuokrasopimuksen. Muutat kuun lopussa pois ja heti uuteen asuntoon. Miksi pitäisi maksaa päällekkäisiä vuokria?
Muuten kyllä ymmärrän että uuden halvemman vuokra nousee seuraavana vuonna ja pian se onkin liian kallis. Ilmeisesti halutaan yhteiskuntaluokka, joka muuttaa vuoden välein. Palkat ovat surkeita ja vuokrat kalliita. Vaikea yhtälö.
Minäkin olen miettinyt, että kuinkas takuuvuokra hoituu kun ei ole säästöjä. Pitäisi maksaa vanhan ja uuden asunnon vuokrat ja sitten vuokratakuu vielä. Vanhat takuut ei kuulema enää kelpaa mihinkään.
Avaat hakukoneen
Etsit asuntoja välittävän yrityksen nettisivuja, yksi välttämättä ei riitä.
Rajaat hakua koskemaan tiettyä kaupunkia, rajaat max summan vuokralle, valitset muut herkut.
Painat "hae"- nappia ja selaat tulokset. Toista tarvittaessa, joko tunnin, viiden tunnin, kahden toista tunnin välein päivittäin. Sovit näyttöjä kohteisiin, valitset mieluisan. Toista niin kauan, että löydät sopivan. Lopetat haun vasta kun löydät tuloksia. Eli viikonloppu, joulu, kissanristiäiset ei käy syystä lopettaa etsintää.
Tarvittaessa laajenna hakua myös Facebookkiin, paikallislehtiin, muuhun verkostoosi.
Onnea matkaan
Muutin yksityiseltä yksityiselle. Ei päällekkäistä kuukautta. Uuden vuokranantajan asunto oli ollut tyhjillään ja siksi neuvotteluvaraa kun halusi vuokralaisen.
nyt kun muuttoja on paljon voit kysyä muutto yrityksestä töitä oppisit siinä miten muutto käytännössä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Päällekkäisyyden joutuu maksamaan itse. Muuttokuluja maksetaan vain n. 120€ joka harvalle yksinasuvalle riittää.
Samoin jos asuu pk-seudulla jo valmiiksi yksiössä jossain halvassa asunnossa, ei niitä sitä halvempia asuntoja ole.
Todella typerää muuttaa esim. 10€/kk "säästön" takia siten että kuluja tulee yhteensä kahdeksan vuoden säästöjen verran.
Vielä kun sen "halvan" asunnon vuokra nousee seuraavana vuonna 5%, on nekin "säästöt" syöty siltä istumalta kahdessa kuukaudessa.
Jätä se kehotus huomioimatta, kiristä vyötä ja asu nykyisessä kämpässä. Jos ruuasta pitää tinkiä, kysy Diakonissalaitokselta ja kirkosta eu-apukorttia.
Niillä on kiintiöt niihin ja saat sellaisen helposti esim. Tt-tukipäätöstä näyttämällä puhelimesta. Se käy normaalina prepaid mastercardina kaupoissa.
Siis ei kai ketään nyt sentään pakoteta muuttamaan halvempaan jonkun naurettavan pikkusumma takia. Jos se normin ylitys on alle 100€ ja asunto on muuten hyvä niin todellakin maksaisin sen erotuksen vaikka siitä tttuen perusosasta ennemmin kuin muuttaisin.
Mä en tällä hetkellä pystyisi muuttamaan. 120 euroa riittä noin tunniksi muuttoautolle ja kantajille. Ei ole myöskään takuuvuokraan rahaa, en pysty säästämään ollenkaan. Jos joudun muuttamaan, niin se on pikavippi, ainoa mahdollisuus. Tokikaan en pystyisi sitä ikinä maksamaan takaisin, mutta ei kai tässä tilanteessa, takuueläkkeellä ole enää niin väliä, vaikka joutuisi ulosottoon.
Nykyhallituksen linja on vain ihmisten kiusaamista. Köyhimmiltä viedään ja ehdotetaan kirkon apua kattamaan riittävä ruuansaanti. Haloo. Tällainen keinotekoinen köyhät-rikkaat-jaottelu kertoo vain siperialaisista pyrkyreistä ja nousukkaista, jotka itse ovat yhteiskunnallisesti niin kyvyttömiä, että kykkivät toisen kansan identiteetillä ja historialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei kai ketään nyt sentään
Niin teen itsekin. Maksan 130€ ylityksen ruokarahoista koska ihan järjenvastaista muuttaa, korkein säästö jonka saisin on 15 euroa kuussa, ja sekin katoaa sillä sekunnilla kun vuokranantaja korottaa vuokraa.
Toki se 130€ kuussa on poissa lähialueen kaupoista, pienistä kahviloista jne. joita muuten tulisi käytettyä.
Sinänsä jos henkilö muuttaa halvempaan, pitäisi Kelan maksaa päällekkäiset vuokrat sekä muuttokulut. Näin on ainakin ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen miettinyt, että kuinkas takuuvuokra hoituu kun ei ole säästöjä. Pitäisi maksaa vanhan ja uuden asunnon vuokrat ja sitten vuokratakuu vielä. Vanhat takuut ei kuulema enää kelpaa mihinkään.
Minä olen vuokranantajana ainakin hyväksynyt sen, että vuokralainen on hoitanut takuuvuokran takauksella. Se on ikään kuin kuukausimaksullinen vakuutus, ei siis vaadi mitään säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä jos henkilö muuttaa halvempaan, pitäisi Kelan maksaa päällekkäiset vuokrat sekä muuttokulut. Näin on ainakin ennen ollut.
ei ole ikinä koko kuluja maksanut. kelan taulukossa harkinnanvaraisten tukien osalta se on 118 euroa.
sillä roudaa pari tuntia tavaraa pakettiautolla yksin ilman apua. käytännössä tuolla hinnalla ei voi muuttaa ilman talkooapua.
jos talkooapua tai perhettä ei ole auttamassa, keskivertoyksiön tavaroiden roudaus apumiesten kanssa 5km päähän on noin 600-1000 euroa. siitä leijonanosan maksat itse.
jos tuota summaa ei ole säästössä, ei tapahdu muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin yksityiseltä yksityiselle. Ei päällekkäistä kuukautta. Uuden vuokranantajan asunto oli ollut tyhjillään ja siksi neuvotteluvaraa kun halusi vuokralaisen.
Sama. Tuli viesti, tai tiesin näin tulee käymään. Yks asunto oli ollut jo pitempään tyhjänä. Kerroin tilanteen ja sovittiin muutan päivänä x. Olin jo pitempään tyhjentänyt asuntoa ja tiesin muutan yksiöön. Taloyhtiöön tuli aikaisemmin lava ja hyvissä ajoin heivasin sinne sohvan ja muutakin romua.
Muutossa sain kierrätyskeskukseltä peräkärryn, fb stä löytyi auto ja kuski. Talkoilla muutettiin. Taisin saada 100 euroa avustusta. Ilmoitin omistajalle voin asua tässä vaikka lopun ikäni, jos vuokra pysyy kohtuullisena
Vierailija kirjoitti:
Minulla läheinen maksoi takuuvuokran ja maksoin läheiselle, kun sain vanhan asunnon takuuvuokran takaisin. Toimeentulotukea saavana ilmoitin Kelalle takuuvuokran palautuksen, ja oli kiehtovaa, miten eivät vaatineet mitään selvitystä aiheesta ja vaikenivat koko asiasta täysin. Eivät ilmeisesti halunneet kokeilla, saisinko takuuvuokran Kelasta, jos sekaantuisivat siihen, miten maksoin takuuvuokrani.
Uuden asunnon vuokrasopimuksen sain neuvoteltua alkamaan toisen päättymisestä alkaen.
Kysy Kelasta.