Miten onnistuu käytännössä muuttaminen halvempaan asuntoon?
Jos saa tukia, ja pitäisi muuttaa halvempaan, niin miten tämä onnistuu käytännössä? Jos nykyisessä asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, ja uusi asunto on otettava vastaan heti, niin maksaako kela sen päällekkäisen kuukauden osalta asumistukea molempiin asuntoihin? Muutenhan muutto ei mitenkään ole edes teoriassa mahdollinen, koska rahaa ei saa säästää tukia menettämättä. Toisaalta on kyllä myös lähes mahdotonta säästää pienistä tuista kuukauden vuokraa vastaavaa summaa, vaikka olisikin luvallista. Entä vuokratakuu? Maksaako kela myös sen? Ja muuttoauton vuokra? Muuttaminen ei ole halpaa. Miten tämä on tarkoitus käytännössä tehdä toimeentulotukiasiakkaana?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Muutin suoraan pienehköön yksiöön työttömänä ihmisenä ja olin kiitollinen, tämän halvempaan tässä kaupungissa en oikeastaan voi päästä ellen luovu raikkaudestani mutta se ei ihan sopisi minulle kuitenkaan. Naurattaa ihan välillä että en lähde täältä kulumallakaan, nyt olen turvassa.
Ihan mielenkiinnosta, jos luopuisit raikkaudestasi niin mitä siis oikein käytännössä joutuisit tekemään?
Kyllä minulla sossu maksoi päälikkäiset vuokrat, Kela maksoi 1500€ vuokravakuuden ja sain 150€ muuttorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä jos henkilö muuttaa halvempaan, pitäisi Kelan maksaa päällekkäiset vuokrat sekä muuttokulut. Näin on ainakin ennen ollut.
Koska tuollaist aon ollut ja kenele? - Ehkö jollekin varattomalle tai lähes varattomalle mutta "normaalille" yksinlelävälle työttömälle tai itseni kaltaiselle, joka on tehnyt työuransa vuorotellen tössiä ja työttömyysjaksojen välissä -harvoin oikeutta edes liiton maksamaan ansiosidonnaiseen- Kela ei ole koskaan ollut kiinnostunut tai valmis maksamaan centtiäkään muuttokulujani. En tiedä olsiko tilanne ollut toinen jos olisin "viivytellyt muuttoa" ja uskotellut, että saisin omalta työnkäyntialuuelta töitä "riittävän pian", ettei tarvitsisi muuttaa kuin korkeintaan tämän alueen sisällä, jos Kela alkaisi vaatia muuttoa vai olenko tehnyt fiksummin kun olen pomppinut paikasta toiseen aina kun kiinnostava työpaikka on löytynyt. - Mutta eipäole tarvinnut miettiä omistusasunnon hankkimista. lapsetkin olisi olleet ehkä hidaste ja kumppanin löytämien... No varmasti suurenmoista mutta ehkä "elämäntapaan"i on sopinut paremmin ikisinkkuna elämien.
Vierailija kirjoitti:
Kun sanot irti asunnon olet jo tehnyt seuraavaan vuokrasopimuksen. Muutat kuun lopussa pois ja heti uuteen asuntoon. Miksi pitäisi maksaa päällekkäisiä vuokria?
Muuten kyllä ymmärrän että uuden halvemman vuokra nousee seuraavana vuonna ja pian se onkin liian kallis. Ilmeisesti halutaan yhteiskuntaluokka, joka muuttaa vuoden välein. Palkat ovat surkeita ja vuokrat kalliita. Vaikea yhtälö.
Oletko ikinä ollut vuokralla? Irtisanomisaika on pääsääntöisesti 1 kk, joka lasketaan alkamaan vasta sen kuun lopusta, missä olen asunnon irtisanonut. Esim. jos tänään sanoisin oman vuokrasopimukseni irti, minulla loppuisi vuokranmaksuvelvollisuus vasta joulukuun lopussa.
Sit kun katsot oikotieltä asuntotarjontaa, voit huomata että suurimmassa osassa tarjolla olevista asunnoista vuokrasopimus alkaisi tänään tai joulukuun alussa. Noh, jos siihen asuntoon ei kukaan muu halua, vuokranantaja saattaa joustaa niin, että saat muuttaa vasta tammikuun eka päivä. Jolloin vuokranantaja ottaa yhden kuun vuokrat takkiin. Mutta yleensä etenkin ne edulliset ja siistit vuokra-asunnot on sellaisia, että niille on monta ottajaa ja siinä ei vuokralaisella ole mitään neuvotteluvaraa silloin. Eli voi olla tosi vaikeaa muuttaa ilman, että tulee päällekkäistä vuokraa maksettavaksi ja se syö sitten nopeasti säästöt, mitä tulisi siitä että muuttaisi hippasen halvempaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Muutin suoraan pienehköön yksiöön työttömänä ihmisenä ja olin kiitollinen, tämän halvempaan tässä kaupungissa en oikeastaan voi päästä ellen luovu raikkaudestani mutta se ei ihan sopisi minulle kuitenkaan. Naurattaa ihan välillä että en lähde täältä kulumallakaan, nyt olen turvassa.
En ole toimeentulotukiasiakas joten ehkä jotkut muut osaavat vastata paremmin.
Muutin sänkyni vain tuttavan pakettiautolla ja tilasin pienen pyykinpesukoneen.
Muutin siis isohkosta kolmiosta joten myin ja hävitin kaiken pois.
Nyt aloitan alusta.
Kannattaa aina kysellä mahdollisuuksia sovittaa näitä muuttoasioita niin ettei tulisi päälekkäisyyksiä mutta itse jouduin ottamaan kuukauden päällekkäin. Ei voinut mitään tälle tilanteelle.
Kannattaa muistaa esimerkiksi sähkösopimusta siirtäessä mainita tämä päälekkäisyys ettei tule ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, jos luopuisit raikkaudestasi niin mitä siis oikein käytännössä joutuisit tekemään?
Joutuisin muuttamaan vieläkin ehkä ahtaampaan asuntoon tai ainakin mahdollisesti huonokuntoiseen. Siisti siis täytyy minulla olla.
Vierailija kirjoitti:
Pakataan tavarat, tilataan muuttoauto tai kuljetetaan tavarat itse ja puretaan lasti uudessa asunnossa. Ei ole rakettitiedettä.
Voi nyt vitt* näitä tahallaan väärin ymmärtäjiä. Väännetään rautalangasta sitten: mistä rahat?
Vierailija kirjoitti:
Kelasta ja varmuuden vuoksi vielä sossustakin kannattaa kysyä mutta luulisi että kustantavat koko lystin kun kerran "velvoittavat" ja "kehoittavat" muuttamaan halvempaan asuntoon. Tiedä sitten kuinka paljon halvemmaksi se tulisi muuttaa halvempaan vai maksaa esim. se muutaman kympin rajasta ylimenevä asiakkaalle tukena ..
Mulla kyse olisi 70€ halvemmasta asunnosta. Nytkään en asu yli kelan määrittämien rajojen hintaisessa asunnossa, mutta ajattelin että olisi silti kelan kannalta järkevämpää että muuttaisin. Tai sitten asun vaan tässä, ja annan kelan maksaa isompaa asumistukea. AP
Vierailija kirjoitti:
On avutonta jengiä, ei ihme etteivät kykene edes itseään elättämään. Onko kehitysvammaa vai mikä syy?
No esitä sinä fiksuna ehdotus miten toimeentulotukea ja asumistukea saava hoitaa kustannukset! Kun kerran tiedät, niin voit varmaan kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä jos henkilö muuttaa halvempaan, pitäisi Kelan maksaa päällekkäiset vuokrat sekä muuttokulut. Näin on ainakin ennen ollut.
ei ole ikinä koko kuluja maksanut. kelan taulukossa harkinnanvaraisten tukien osalta se on 118 euroa.sillä roudaa pari tuntia tavaraa pakettiautolla yksin ilman apua. käytännössä tuolla hinnalla ei voi muuttaa ilman talkooapua.
jos talkooapua tai perhettä ei ole auttamassa, keskivertoyksiön tavaroiden roudaus apumiesten kanssa 5km päähän on noin 600-1000 euroa. siitä leijonanosan maksat itse.
jos tuota summaa ei ole säästössä, ei tapahdu muuttoa.
Mitä helv. mä muutin yksiöstä toiseen kaupunkiin ja mulla oli tavarat valmiiksi banaanilaatikoihin pakattu, pöytä ja sänky valmiiksi purettu osiin. Kaikki tavarat meni mahtui pakuun minkä vuokrasin kaupan ilmoitustalulta 100€/ 6h
Ennakkoon olin kysynyt facen puskaradiosta muutaman opiskelijan joille annoin 30€/hlö kun kantoivat mun kanssa laatikot ja isommat huonekalut uuteen kotiin. Aikaa meni puoli tuntia ja ehdokkaita oli jonoksi asti.
Siis jos olet toimeentulotukiasiakas niin Kelasta saat sitä tukea.
Jos olet muuten hyvin pienituloinen eikä sinulla ole rahavarastoja niin kysy Kelasta, kuulemma voi saada harkinnanvaraisena toimeentulotukena avustusta muuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olet toimeentulotukiasiakas niin Kelasta saat sitä tukea.
Jos olet muuten hyvin pienituloinen eikä sinulla ole rahavarastoja niin kysy Kelasta, kuulemma voi saada harkinnanvaraisena toimeentulotukena avustusta muuttoon.
Pistin tämän nyt selkeänä tietona.
Ymmärrän itsekin että kuluja tulee eivätkä kaikki saa vain niitä tukia. Marinat eivät auta vaan näin on vaan mentävä oman tilanteen mukaisesti ja suhtauduttava asioihin.
Asumistukea ei voi saada kukaan toistaan enempää vaan se on aina laskennallinen asia siellä Kelassa.
Käytännössä:
Kerää kimpsut vaikka pussilakanan sisään
Kanna halvempaan asuntoon
Toista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On avutonta jengiä, ei ihme etteivät kykene edes itseään elättämään. Onko kehitysvammaa vai mikä syy?
No esitä sinä fiksuna ehdotus miten toimeentulotukea ja asumistukea saava hoitaa kustannukset! Kun kerran tiedät, niin voit varmaan kertoa?
Myy kaikki mahdollinen tavara mitä voit. Karsi myymättä jääneiden tavaroiden joukosta vain ne jotka tarvitset.
pakkaa kaikki tavarat valmiiksi.
kysy hyvissä ajoin facessa eri palstoilta olisiko jollakin mahdollisuus tulla pariksi tunniksi apuun muuttopäivänä, lupaa palkkaa 100€ (minkä sossu antaa muuttoavuksi) jos ei ole mahdollista saada apua. Osta kaljakärryt ja vie niillä laatikko kerrallaan. Hanki loput tavarat pikkuhiljaa facen roskalava ryhmistä ja aloita uusi elämä jossain muualla missä on mahdollisuus saada ystäviä ja työtä.
Vuokraat uuden asunnon. Irtisanot vanhan vuokrasopimuksesi. Muutat.
Ei kovin monimutkaista.
Commun kautta voi kanssa löytää auttavia käsiä ja jalkoja. Vaatii sovelluksen mutta toimivaksi havaittu ja ympäri suomea auttajia sekä avuntarvitsijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta ja varmuuden vuoksi vielä sossustakin kannattaa kysyä mutta luulisi että kustantavat koko lystin kun kerran "velvoittavat" ja "kehoittavat" muuttamaan halvempaan asuntoon. Tiedä sitten kuinka paljon halvemmaksi se tulisi muuttaa halvempaan vai maksaa esim. se muutaman kympin rajasta ylimenevä asiakkaalle tukena ..
Mulla kyse olisi 70€ halvemmasta asunnosta. Nytkään en asu yli kelan määrittämien rajojen hintaisessa asunnossa, mutta ajattelin että olisi silti kelan kannalta järkevämpää että muuttaisin. Tai sitten asun vaan tässä, ja annan kelan maksaa isompaa asumistukea. AP
Et asu normit ylittävässä asunnossa ja suunnittelet muuttoa "kelan" rahoilla? TAJUATKO sinä, että ne eivät ole minkään mystisen "kelan" rahoja, vaan ihan ihmisten omalla työllään, hyvin raskaallakin, sinulle antamia rahoja? "kelan" kannalta "järkevämpää", hahhahhaahhaaa..
Vierailija kirjoitti:
Mä en tällä hetkellä pystyisi muuttamaan. 120 euroa riittä noin tunniksi muuttoautolle ja kantajille. Ei ole myöskään takuuvuokraan rahaa, en pysty säästämään ollenkaan. Jos joudun muuttamaan, niin se on pikavippi, ainoa mahdollisuus. Tokikaan en pystyisi sitä ikinä maksamaan takaisin, mutta ei kai tässä tilanteessa, takuueläkkeellä ole enää niin väliä, vaikka joutuisi ulosottoon.
Eikö sinulla ole ketään sukulaisia, jotka voisivat auttaa? Tavarat hetkeksi jonnekin sukulaisten luokse ja sieltä muutto uuteen asuntoon, jos pitää säästää. Tiesithän, että Kela voi tarvittaessasi myös maksaa vuokrasi ja kodittomienkin asuntoloita on olemassa.
Voi prkl, kun nää kelarotat olettaa että yhteiskunta maksaa kaiken! Ei mullekaan mitään makseta.