tarviiko lapsi (tai miksei aikuinenkin) Italiaan matkustettaessa jotain rokotuksia?
polio ja jäykkäkouristus kai nyt suositellaan aina olevan voimassa.
Kommentit (5)
Jäykkäkouristusrokote tulee olla voimassa vaikka et matkustais mihinkään. Poliota ei tarvitse enää tehostaa jos ei matkusta alueille missä sitä on (esim. Intia) luulen ettei italiaan tarvi. Mut sitte A-hepatiitti (tarttuu ruuan välityksellä) ja B-hepatiitti (tarttuu veren välityksellä) kannattaa olla. ainakin a-hep rokote kannattaa laittaa mut b-hep ei ole välttämätön... Tietenkin jos sattuu jotain, esim onnettomuus niin se b-hep on hyvä olla!! Ja hepatiitti rokotteet on kuitenkin voimassa 20v.
A-hepatiiittii tarttuu likaisen veden ja ruoan mukana, sitä suositellaan esim. afrikkaan ja aasiaan ym, en usko että on tarpeen italiassa. ( ei siitä varmastikaan haittaa ole, mutta on aika kaillis,)perusrokotukset vain kuntoon.
varmaan tuo a-hepatiitti kannattaa ottaa joskus jos enemmänkin reissataan. en tiedä sitten näin pienelle sitä vielä laittaa, vai vasta vähän vanhemmalla iällä? itselläni se on kun olen matkustanut sellaisissa maissa aiemmin mihin tuo rokotus suositettiin ottamaan.
mitenhän sitten mpr, pitäisiköhän se antaa aikaisemmin, vai liekö sekään välttämätön italiaan mentäessä? kun ei olla vielä siinä vaiheessa rokotusohjelmaa, että olisi sitä saanut...
en haluaisi tumpata lasta täyteen kaikkia mahdollisia rokotuksia tämän matkan takia, mutta kuitenkin huolehtia että tärkeimmät suojat ovat kunnossa.
hmm. mistähän näitä voisi kysellä tai etsiä netistä? ktl:n sivuilta etsin, mutten löytänyt yksiselitteistä vastausta sieltä.
ottaisin sen jäykkäkouristusrokoitteen turvallisesti täällä, kuin Ambomaalla likaisilla välineillä.
yksi trooppiseten tautien lekuri kerran mulle totesi, että " turha sitä on varuiksi ottaa, sillä sellaista Ambomaata ei enää maapallolla olekaan, jossa sitä ei sairaalassa annettaisi, jos tarvetta hoidon takia on."
Oisko hepatiitti-B tarpeeseen? Sehän nyt on hyvä, vaikka ei Ruotsia pitemmälle matkustaisi.