Stadilainen, hesalainen vai helsinkiläinen???
Milloin käytetään mitäkin? Onko ikänsä Helsingissä asunut stadilainen vai mikä? Entäs nämä junantuomat, mitä he ovat?
Kommentit (9)
Paljasjalkaiset pääkaupunkilaiset ovat taas stadilaisia:)
Jos on muuttanut vaikka viime vuonna, onko typerää kutsua itseään stadilaiseksi? Vai onko helsinkiläinen aina myös stadilainen? Siis puhekielessä...
ap
koittakaa kestää mun tyhmiä kysymyksiä ;)
lähden joskus stadiin, muuten en tuota käytä. Ja hesalainen-hesa, ei kyllä mitenkään sovi suuhuni.
Hesalaisiksi sanovat vain juntit ja junan tuomat :) Helsinkiläinen onkin vissiin ihan yleinen ja neutraali ilmaisu..
Kyllä minä olen stadilainen, täällä syntynyt ja kasvanut!
Musta vain syntyperäinen helsinkiläinen voi olla stadilainen. Tänne muuttaneet ovat tietysti helsinkiläisiä nykyisin ja juntit kutsuvat heitä hesalaisiksi.
Vähemmän käytän enää slangia, eikä enää asuta kantakaupungissa, joten nykyisin pidän itseäni enemmän helsinkiläisenä kuin stadilaisena.
Minun ystäväni muutti Helsinkiin viime vuonna ja nyt sanoo olevansa stadilainen. Minun korvaani se jotenkin särähtää, minä katson hänen olevan helsinkiläinen.
Rupesi naurattaa tuo yksi kommentti, että vääntää savoksi olevansa stadilainen :) No juuri sellainen tämä ystäväni on :) ei savolainen, mutta murteella puhuu kuitenkin.
vierastan myöskin hesan käyttöä... ja stadi ei sovi ollenkaan savolaiseen suuhuni. Kaipa sitä kannattaa puhua niin kuin omaan suuhun parhaiten sopii. Ajatelkaa nyt, jos istuisin jossain metrossa ja puhuisin: olen tulossa sinne staddiin kolomen minnuutin piästä...
Koskaan en ole puhunut Hesasta/hesalaisista. Kuulostaa oksennukselle, siis ällölle.