IL: Ulla Appelinsin: Kristinuskoa ei voi siivota pois yhteisestä kulttuuriperinnöstämme, se on vahvasti osa sitä!
Kommentit (179)
Kyllä. Traumat on varmasti ikuinen osa kulttuuriperintöämme.
Itse ainakin traumatisoiduin uskonnon pakkotuputuksesta kouluaikoina. En ikinä ymmärtänyt miksi piti mennä jumalanpalveluksiin ja opettelemaan ulkoa uskontunnustusta yms. Vihaan sydämestäni luterilaista kirkkoa ja teen kaikkeni sen eteen että sen rahoittaminen loppuu kirkkoon kuulumattomien rahoilla.
Tämä on tosi. Voidaan katsoa miten on mennyt kun olemme siirtyneet kauemmas tästä uskosta. En ole itse uskovainen mutta on vaikea sivuuttaa että maailma on ihan hullu kun olemme jättäneet uskoa taakse. Olisi vähän niinkuin että läntisen sivilisaation perusta on tässä uskossa ja sen hylkääminen ajaa kaiken sekasortoon
Vierailija kirjoitti:
Jokaiseen kylään kristillinen koulu
Kristinuskoa ei voi siivota pois yhteisestä kulttuuriperinnöstämme, se on vahvasti osa sitä
Koska olen woketuksen päävastustaja Trumpin jälkeen, niin vaadin, että jokaiseen kylään ja kaupunkiin Suomen valtion on kustannettava ateistisen koulusysteemin (evoluutio ja kristinuskokielteisyys) rinnalle kristillinen koulu, jossa on uskovainenn rehtori ja vain uskovaisia opettajia. Evoluutiota ei saa opettaa eikä lgbtq-uskontoa. Onhan nyt ateisteillakin oma koulutussysteeminsä ja nyt Pedon aikana jokaisella maahanmuuttajallakin oma kielenopettajansa ja oman uskonnonopettajansa, valtio maksaa tämänkin.
Heti eka psykoosipotilas linjoilla höyryymässä
Vierailija kirjoitti:
Jokaiseen kylään kristillinen koulu
Kristinuskoa ei voi siivota pois yhteisestä kulttuuriperinnöstämme, se on vahvasti osa sitä
Koska olen woketuksen päävastustaja Trumpin jälkeen, niin vaadin, että jokaiseen kylään ja kaupunkiin Suomen valtion on kustannettava ateistisen koulusysteemin (evoluutio ja kristinuskokielteisyys) rinnalle kristillinen koulu, jossa on uskovainenn rehtori ja vain uskovaisia opettajia. Evoluutiota ei saa opettaa eikä lgbtq-uskontoa. Onhan nyt ateisteillakin oma koulutussysteeminsä ja nyt Pedon aikana jokaisella maahanmuuttajallakin oma kielenopettajansa ja oman uskonnonopettajansa, valtio maksaa tämänkin.
Vaadi sitten sitä kautta, että edes teoriassa voit saada jotain aikaan, eli tee vaikka kansalaisaloite.
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin traumatisoiduin uskonnon pakkotuputuksesta kouluaikoina. En ikinä ymmärtänyt miksi piti mennä jumalanpalveluksiin ja opettelemaan ulkoa uskontunnustusta yms. Vihaan sydämestäni luterilaista kirkkoa ja teen kaikkeni sen eteen että sen rahoittaminen loppuu kirkkoon kuulumattomien rahoilla.
Helpostipa sinä traumatisoidut.
Se ei tarkoita, että uskonnolliset riittejä tarvitsee käsitellä koulussa muilla kuin historian ja soveltuvin osin äidinkielen tunneilla. Kulttuuriperintöjä käytännössä voi jokainen harrastaa omalla ajallaan. Samalla tulee vietettyä perheen ja ystävien kesken laatuaikaa. Tämä antaa myös oikeanlaisen signaalin siitä mikä on sopivaa ja mikä ei vieraista kulttuureista tulleille.
Kiistatta edistystä on tapahtunut. Minun kouluaikana oli vielä pakolliset aamuhartaudet.
Pitäisi tosiaan olla kristillisiä valkoisia kouluja. Siellä ei wokettaja tai vihervassun lemmikki juhlisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tenavat nyt traumatisoituu tai siis "traumatisoituu" jo siitä että pitää opetella menemään kouluun ajoissa, istumaan hiljaa tunnilla, tekemään läksyt ja tehtävät, etc.
Tuo mitä tuo eka lainattu sanoi on vaan tätä nykytyylistä ylidramatisoimista jolla koitetaan saada jotain uhriutumispinnoja netissä. Mediamme ei ole idioluution jälkeen vaan ihan kärryillä siitä missä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Aamulla aamun avaus, sitten rukoiltiin ennen ruokaa, rukoiltiin ruuan jälkeen. Sitten oli kaikki pakolliset kirkossa käynnit mitä kuului kouluun, oli syksyn jumalanpalvelus, joulun, kevään ja piti vieläpä opetella ensimmäisenä kouluvuotena 3 virttä ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei tarkoita, että uskonnolliset riittejä tarvitsee käsitellä koulussa muilla kuin historian ja soveltuvin osin äidinkielen tunneilla. Kulttuuriperintöjä käytännössä voi jokainen harrastaa omalla ajallaan. Samalla tulee vietettyä perheen ja ystävien kesken laatuaikaa. Tämä antaa myös oikeanlaisen signaalin siitä mikä on sopivaa ja mikä ei vieraista kulttuureista tulleille.
Kiistatta edistystä on tapahtunut. Minun kouluaikana oli vielä pakolliset aamuhartaudet.
Jaa, me oltiin vaan tyytyväisiä että oli se 5min ekstra-aikaa jolloin ei tarvinnut kärsiä jotain typerää oppituntia :D
Ylipäänsä joka kerta kun pääsi pois luokasta tunnilla esim. museoon, liikuntapäivää viettämään, teatteriin tai kerran vuodessa kirkkoon oli positiivista.
Ja en tullut uskovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi. Voidaan katsoa miten on mennyt kun olemme siirtyneet kauemmas tästä uskosta. En ole itse uskovainen mutta on vaikea sivuuttaa että maailma on ihan hullu kun olemme jättäneet uskoa taakse. Olisi vähän niinkuin että läntisen sivilisaation perusta on tässä uskossa ja sen hylkääminen ajaa kaiken sekasortoon
Uskovaiset nytkin ympäri maailmaa riehuu ja aiheuttaa ongelmia, harrastaa ihmisvihaa ja tuhoa, ei ateistit. Tuolla ei ole menossa yhtäkään ateismin aiheuttamaa sotaa ihmisiä tai naisia vastaan, siellä on uskonnon harjoittajien aloittamia sotia kaikki.
Kristinusko syrjäytti suomalaisten alkuperäisen uskonnon...
Meillä on ollut laissa uskonnonvapaus (siis myös vapaus olla ilman uskoa) sata vuotta mutta osan ihmisistä on edelleen hankala ymmärtää että silloin uskontoa ei saa tuputtaa väkisin niille joilla ei uskoa ole.
Ihan sama miten iso osa kulttuuriperintöä se kenenkin mielestä on, sillä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, me oltiin vaan tyytyväisiä että oli se 5min ekstra-aikaa jolloin ei tarvinnut kärsiä jotain typerää oppituntia :D
Ylipäänsä joka kerta kun pääsi pois luokasta tunnilla esim. museoon, liikuntapäivää viettämään, teatteriin tai kerran vuodessa kirkkoon oli positiivista.
Ja en tullut uskovaiseksi.
Kerran vuodessa kirkkoon? Missä noin vähän on ollut? Kyllä meillä oli uskonto läsnä joka ikinen päivä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi.
Muistan kun olin lukion viimeisellä, siis ihan 18 vuotias ihminen jo ja uskonnon opettaja sanoi, että jos en osallistu kaikkiin kirkkkovuoden koulun pakottamiin jumalanpalveluksiin niin en valmistu. Erota en voinut koska painostus oli niin kova eikä siihen aikaan se ollut mitenkään tehty edes helpoksi. Olen kyllä todella kiitollinen eroakirkosta.fi sivuston tekijöille, että se on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa, että tuollaisten asioiden pakotus on traumatisoivaa. Oli mikä uskonto tahansa. Uskonto EI KUULU politiikkaan eikä mielestäni kouluihin. Toki kouluissa voidaan historiallisessa mielessä tarkastella eri maiden uskontoja jne., mutta kaikenmaailman jumalanpalvelukset sun muut palvontalaulut ei kuulu kouluihin. Jokainen tehkööt vapaa-ajalla mitä lystäävät. Sama koskee erään uskontokunnan otsa lattiassa pers pystyssä palvomisiin.
Asiasta erinomainen nosto, täysin samaa mieltä. Silloin kun yleissivistystä aletaan aatemailman kautta kontrolloimaan ollaan vaarallisella tiellä. Pitäisi vielä kaikilla olla muistissa miten Euroopassa vuosikymmeniä sitten paloivat kirjaroviot, teatterit suljettiin, musiikki oli van kontrollin hyväksymää. Sivistynyt yksilö ja kansa näkee kulttuurin tärkeyden ihmisyydelle. Mistä me opimme muutoin ymmärtämään toisiamme ja erilaisia kulttuureja?
Eikä tarvitse, mutta se voidaan asettaa sen oikeaan kontekstiin. Uskonnot on ihmisen historiassa vaihe ymmärryksen tasossa vallitsevaan maailmaan.
Toisinsanoen uskonnon merkitys nykyaikana on häviävän pieni normaalissa elämässä.