Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juomisen lopettaminen; ristiriita!?

Vierailija
10.11.2024 |

Kaikki ollaan varmaan luettu somesta tai lehdistä juttua, kun joku on lopettanut juomisen ja laihtunut. Tyyliin: "Jussi raitistui ja laihtui 30 kiloa, katso upeat kuvat!"

Mun kokemusten ja tietojen perusteella tällaista ei kyllä oikeasti tapahdu.

Kun vähentää tai jopa lopettaa juomisen se ruokahalu varsinkin kasvaa. Ja ihmisestä tulee usein jopa laiskempi; tekee mieli makoilla töiden jälkeen sohvalla ja syödä epäterveellisesti herkkuja.

Ihan muutaman kaljankin jälkeen moni on tosi aktiivinen, jaksaa tehdä asioita ja touhuta vaikka kotitöitä paremmin. Eikä ruoka maistu samalla tavalla; siis tyyliin pitsat ja muut epäterveelliset herkut.

Ja tarkoitan tässä nyt ns. normaalin rajoissa juomista. En mitään sairaita alkoholisteja, jotka juovat vaikka lasolia ja ovat 24h sekaisin....

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis väitä että juominen on terveellistä! Älkää ymmärtäkö väärin! Mutta miten sitä muka aina laihtuu kun lopettaa/vähentää??

AP

Alkoholijuomat sisältää paljon kaloreita, ja siiderit lonkerot yms myös järkyttävän määrän sokeria. Yksi pullo punaviiniä esim. on helposti 700 kaloria jos ei enemmänkin. Säännöllisesti kun tuollaisia kaloreita juo ihan huomaamatta usein, niin kyllähän se alkaa kehossa näkyä, jos ei välttämättä varsinaisesti läskinä, mutta nestepöhönä, turvotuksena.

Vierailija
22/33 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä avaus. Itselläni on vähän sama tilanne kuin aloittajalla.

Join vuosia joka viikonloppu (pe ja la) viinipullon ja joskus jopa kaksi. Lopetin juomisen pari vuotta sitten kerralla. Ja mitä siitä seurasi?  En ole laihtunut. En nuku paremmin. En ole iloisempi, vähemmän ahdistunut, vähemmän masentunut. Samanlainen mieliala kuin aiemminkin. Ja tunnistan tuon että nousuhumalassa saa todella hyvin asioita aikaan. Nyt niitä lykkää viikosta toiseen kunnes lopulta on pakko. Ainoa hyöty on rahan säästäminen ja se ettei ole krapuloita enää, ne olivat omalla kohdallani rankkoja ja siksi lopetin juomisen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä juon töiden jälkeen vaikka yhdenkin oluen niin olen tosi energinen ja saan paljon aikaan. Eikä ole ruokahalua jos on syönyt töissä normaalisti. Jos taas en juo niin olen tosi laiska ja vetelä; meen mieluummin makaamaan sohvalle telkan ääreen ja vedän vaikka perhepitsan illan aikana tai ainakin pussin sipsiä ja karkkia. Enkä siis todellakaan juo joka päivä! Mutta huomaan selvän eron. Jos mä lopettaisin juomisen ihan kokonaan, painaisin kuukauden päästä varmaan tuplat nykyiseen verrattuna.

Mitähän pirikaljaa sinä juot. Kyllä alkoholi tiedetysti väsyttää, eikä suinkaan piristä.

Vierailija
24/33 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En siis väitä että juominen on terveellistä! Älkää ymmärtäkö väärin! Mutta miten sitä muka aina laihtuu kun lopettaa/vähentää??

AP

Alkoholijuomat sisältää paljon kaloreita, ja siiderit lonkerot yms myös järkyttävän määrän sokeria. Yksi pullo punaviiniä esim. on helposti 700 kaloria jos ei enemmänkin. Säännöllisesti kun tuollaisia kaloreita juo ihan huomaamatta usein, niin kyllähän se alkaa kehossa näkyä, jos ei välttämättä varsinaisesti läskinä, mutta nestepöhönä, turvotuksena.

700 kaloria on yhdessä purukumissa. Viinipullossa lienee 700 KILOkaloria. Ja ei, ei ole pieni virhe, sama kuin sotkisi metrit ja kilometrit. 

Vierailija
25/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein vähän tutkimusta kilokalori-määristä (kcal).

Ja muistutan vielä, että en edelleenkään pidä alkoholin nauttimista hyvänä asiana! Kommentoin nyt ainoastaan siihen, että "alkoholi pois - niin laihtuu" -väitteeseen. Sitä aina julkisuudessa mainostetaan. Ja sitä aloituskin koski.

Laskeskelin teoreettisesti, että jos tulen töistä kotiin ja juon loppupäivän aikana 8 keskiolut-tölkkiä, on se noin 680kcal. Sen sijaan jos en juo ja rojahdan sohvalle, saatan syödä sipsejä ja karkkia, joiden annoksista jo pelkästään tulee noin 750+700 kcal.

Vierailija
26/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän pirikaljaa sinä juot. Kyllä alkoholi tiedetysti väsyttää, eikä suinkaan piristä.

Kyllä mua ainakin alkoholi piristää. Tai ainakin nautin sitä niissä tilanteissa kun "kuuluu olla virkeä".

Voihan se väsyttääkin. Mutta eipä toisaalta tulisi mieleeni avata siideriä, kun on illalla 23 aikaan väsynyt ja haluaisi mennä nukkumaan (siis näin esimerkiksi). Ihan sama kahvin kanssa, että en mä sitä juo jos on tarkoitus alkaa nukkumaan. Tai tarkoitus rentoutua ja rauhoittua.

Vierailija
27/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä juon töiden jälkeen vaikka yhdenkin oluen niin olen tosi energinen ja saan paljon aikaan. Eikä ole ruokahalua jos on syönyt töissä normaalisti. Jos taas en juo niin olen tosi laiska ja vetelä; meen mieluummin makaamaan sohvalle telkan ääreen ja vedän vaikka perhepitsan illan aikana tai ainakin pussin sipsiä ja karkkia. Enkä siis todellakaan juo joka päivä! Mutta huomaan selvän eron. Jos mä lopettaisin juomisen ihan kokonaan, painaisin kuukauden päästä varmaan tuplat nykyiseen verrattuna.

Suurin osa on kyllä nousuissa nimenomaan energinen ja hyväntuulinen. Eri asia sitten jos kittaa niin usein ja paljon ettei niitä nousuja enää tule. -eri

Vierailija
28/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla noin. Mä oletin, että laihdun tosi paljonkin, kun lopetin juomasta 6 isoa pint-koon kaljaa joka päivä. ChatGPT laski, että mun pitäisi laihtua 20 kg. Lopputulos: turvotusta lähti 2 kg, mutta sen enempää ei paino pudonnut. 

Vierailija
29/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka ja kahvi vasta ruokahalun viekin. Kyllä laihtuu.

Vierailija
30/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu kuin addikti, joka ei halua vielä lopettaa ja etsii syitä juomisen aloittamiselle uudestaan ;)

Kun olet oikeasti lopettanut ja käsitellyt sen asian loppuun, ei ole mitään himoja syödä herkkuja ja maata sohvalla. Siinä voi mennä pari vuotta. Hermosto korjaa itse itseään vähintään sen verran.

Nämä jotka laihtuu ja saa supervoimia jo parissa viikossa lopettamisen jälkeen, kuulostaa kuivahumalaisilta lakkolaisilta. Suu napsuu jo! Ei kannata vaivata päätä näiden höpötyksillä.

Vierailija
31/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hyvä, että tutkiskelet itseäsi. 

Sinä et voi lopettaa, koska et pysy aktiivisena ja pelkäät lihovasi. 

Siskoni ei voinut lopettaa, koska ei saanut unta. 

Kirsi ei voinut lopettaa, koska muisti kaiken pahan, mitä hänelle oli tehty ja sitä pahaa oli paljon

Jussi ei voinut lopettaa, koska vaimo nalkutti.

Tiedätkö, että Sinä, Ap, olet vielä voitolla. Arvaatko miksi?

Vain Sinä olet vielä hengissä ja vapaa valitsemaan toisin. 

Vierailija
32/33 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi eli al-kheul, arabiaksi "ruumista/ihmistä syövä henki". Väkevät viinat kaupan osastolla, englanniksi spirits.

Siinähän tuo seisoo jo nimessäkin, että kannattaako juoda vai ei, joissain kemiallisissa reaktioissa ihan tehokasta polttoainetta, mutta ei tuota ruumiiseensa lurauttaa.

Vierailija
33/33 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu kuin addikti, joka ei halua vielä lopettaa ja etsii syitä juomisen aloittamiselle uudestaan ;)

Kun olet oikeasti lopettanut ja käsitellyt sen asian loppuun, ei ole mitään himoja syödä herkkuja ja maata sohvalla. Siinä voi mennä pari vuotta. Hermosto korjaa itse itseään vähintään sen verran.

Nämä jotka laihtuu ja saa supervoimia jo parissa viikossa lopettamisen jälkeen, kuulostaa kuivahumalaisilta lakkolaisilta. Suu napsuu jo! Ei kannata vaivata päätä näiden höpötyksillä.

Joudun tuottamaan pettymyksen mutta olet väärässä. Minä AP en ole alkoholisti/addikti.

Aloitukseni koski ihmettelyä ihan yleisesti, ei vain minun osaltani. En siis puhunut vain itsestäni. Ihmettelen edelleen miten alkoholin poisjättäminen laihduttaa. Ikäänkuin automaattisesti; tämän kuvan saa julkisuuden kirjoituksista.

Alkoholi ei lihota yhtään sen enempää kuin muu vastaavat kalorit sisältävä ruoka/juoma. Vähän kun sanoisi, että "katso mitä kävi kun lopetin paprikan syönnin".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi