Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****HELMINAUHA 2007, VKO 8******

20.02.2007 |

toivottavasti ei ollut vielä pinoa, ei ottanut mun silmiin!

elikkäs huomenta vaan kaikille!

meidän poitsu nyt 6 päivää vanha. nyt pari yötä mielestäni mennyt suht hyvin, parin tunnin välein herätään syömään ja kerran yössä vaippa vaihtamaan. muuten hän melkein nukkuu koko päivän. en yhtään muistanut, et pieni nukkuu noin paljon! mut suloinen on kuin mikä!

onkos muita, ketkä on aloittanut nyt kestovaippailun? me ollaan nyt 2 vrk kokeiltu hommaa ja hyvin toimii, olen ihan innoissani. eka koneellinen on jo pestykin ja puhtaaksi lähtee, vaikka hieman epäilinkin ; )

imetän sen minkä jaksan ja maitoa tulee, mutta aika heikosti tuntuu tulevan. tuttelia menee nyt 1 prk/vrk. en ota stressiä asiasta, pääasia et saa vähänkin rintamaitoa ja ettei ole nälässä pikkuinen.

esikoinen on ottanut hienosti tulokkaan vastaan, ei ainakaan vielä merkkejä mustasukkaisuudesta. hän siis 2,5 vuotta vanha. lähinnä mulla itsellä on ollut huono olla sen takia, kun esikoinen ei ole päässyt aina syliin silloin kun on halunnut. esikoinen on kuitenkin aina esikoinen ja ei haluaisi antaa hänelle tunnetta, ettei hänestä nyt enää välitettäisi. tuskinpa noin kokee kuitenkaan, kun tottakai yrittää häntä huomioida, mut kuitenkin.... onkos muilla yhtään samanlaista fiilistä?

kaikki on lähtenyt niin hienosti menemään. jotenkin erilaista kun esikoisesta. nyt on heti reipas mieli, synnytyksestä olen palautunut nopeasti, jos ei puhuta niistä 10 kg jotka on vielä jäljellä ; )

kertokaahan teidän kuulumisia!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys kaikille vauvansa saaneille ;o) ja odottelijoillekin näin tasapuolisuuden vuoksi.

Masuvaivoja hieman meillä tuppaa olemaan. Ostin noita aikas kalliita Rela-tippoja ja nyt odotellaan auttaako ne varsinaisesti vatsanväänteisiin.Vaikkei auttaisikaan niin annan silti kun muuten pitäisi olla ilmaisesti aikas hyödyllisiä nuo maitohappobakteerit. Ei onneksi mitään koliikki itkua ole mutta kakkaamisen aikana täytyy välillä itkeskellä. Muuten on kyllä ihanan rauhallinen poika. Syö ja nukkuu. Tosiaan sen näemmä unohtaa miten paljon vauvat sitten tosiaan nukkuu.

Ristiäisistä...meillä ovat maaliskuun viimeinen päivä. Ensimmäinen kummi lupautui tehtäväänsä tänään, nyt täytyy vielä miettiä toinen sopiva. Meillä kun sisarukset ovat kahden vanhemman kummeina.

Meillä mustasukkaisuus ilmenee kiukutteluna äidille...yllätys yllätys! Pikkuveljestä molemmat tykkää tosi kovin ja ovat mukana hoitamassa ja ihan nätistikin vielä. Mutta kun imettäminen kuitenkin vie aikaa ja syliä niin tulee sitä kiukuttelua ja riitta ;o( no jospa se helpottaa hetkeksi kun miehen isyysloma alkaa ensiviikolla.

Painoa tuli tosiaan vaan se 4kg kun loppuaikana alkoi sappi-vaivata niin paljon että ruokavalio muuttui aika paljon. Ja synnärille jäi 6kg ja kotona vissiin tippunut pari kiloa lisää. Että ihan hyvin on lähtenyt ja farkutkin menee taas päälle. Alapää vielä hiemän arvoitus kun viisi ommelta joutuivat laittamaan kun nuoriherra tuli vauhdilla maailmaan. Aikaisemmilla kerroilla ommelten sulaessa on sitten haava hieman auennut ja odotan et sama käy nytkin. Eli mies joutuu nyt hieman sitten odottelemaan...

Täällä myös pakkasta yli kymmenen joten tuo ulkoilu täytyy unohtaa, oikein harmittaa kun aurinkokin paistaisi...

Imetyksestä vielä...mulla on maito riittänyt ihan hyvin tai ainakin poika vaikuttaa ihan tyytyväiseltä...välilä olen kyllä ihan huvitutin asemassa ;o) mutta sain kavereilta sellasita äidin ilo yrtti teetä jonka pitäisi lisätä maidon tuotantoa. Ihan hyvää ja vissiin luontaistuotekaupasta saa ja on siis ihan turvallista tavaraa. Muutenkin kannattaa muistaa juoda tosi paljon...itsekin kun muistaisi.

Kestovaippoja en ole edes harkinnut. Ei riitä aika eikä energia ja meidän perheessä on oikeesti pyykkiä jo ihan hirveesti muutenkin eikä oo edes kuivaurumpua kun se vie kuulema NIIN paljon energiaa(miehet...pah!).

Tämmöisiä meillepäin...nyt kakkavaipan vaihtoon.

calmus ja pikkumies

Vierailija
42/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistaa se aurinko risukasaankin!:) Nyt siis jo paremmalla mielellä viime kertaisesta masennuksesta. :) Pääsin eilen hieman kaupoille samalla kun käytiin miehen synnit tunnustamassa.;) Meillä siis oli tuo isyyden tunnustus kanssa niin kuin jollakin muullakin on edessä. Eipä siellä juuri mitään kyselty, hyvin kierrellen ja kaarrellen asia saatiin hoidettua. Aivan toista kun esikoisesta olin yksin paikalla ja silloin siis kyseltiin kaikki seksikumppanit viimeisen puolen vuoden ajalta ennen raskautta! Kiva niitä siinä sitten listata.

Ulkoilua ei meillä ole vielä päästy vauvan kanssa harrastamaan kun on ollut kovaa pakkasta. Nytkin mittarissa melkein -20 astetta! *hrrr* Kerran olen itse käynyt esikoisen kanssa lenkillä kun oli nollakeliä, mutta vauvalla ei ikää vielä viikkoakaan. Nyt siis tyttömme onkin jo hienot 3 viikkoa!:)

KILOGALLUP: Mulle siis tuli tuota painoa semmosseet 20kg raskausaikana, synnärille jäi jotain 6kg ja nyt painolaskenut yhteensä -11kg.

Vielä en ole itse uskaltanut aloittaa liikuntaa sen kummemmin kun minuakin synnärillä varoitettiin nimenomaan noista vatsalihaksista. Jos niitä alkaa treenata ennen palautumista niin eivät sitten palaudu ollenkaan ja jää semmoinen ainainen pömppis, jota ei saa millään pois! Minä siis odottelen mieluummin sään lauhtumista ja aloitan sitten liikunnan kevyesti lenkkeillen. :)

Tänään meillä kävi sitten lastenneuvolasta täti. Vauva on kasvanut hyvin, nyt jo 4400g (syntyessään 3900g)! Iho siisti, samoin suu. Napa vielä vähän vuotaa verta, mutta miltei kokonaan kuitenkin parantunut. Seuraavan kerran menemmekin jo sitten itse neuvolaan, nyt siis ovat käyneet meillä 3 kertaa.

Maaliskuussa meilläkin on ristiäiset, ilmeisesti 17. tai 18. päivä. Vielä ei ole pappia varattu, joten päivä on avoinna. Kuin myös nimi! Paljon ollaan pohdiskeltu, ei vain synny tulosta. Ehkäpä se tästä pikkuhiljaa alkaa muotoutua. :) Eipä meillä ole kummejakaan tiedossa, minun siskoni kun ovat esikoisen kummit ja pikkuveljeni pääsee vasta kesällä ripille. Ja miehellä ei ole sisaruksia. Kavereista kun on sitten niin vaikea valita kun ei oikein tiedä miten he suhtautuisivat asiaan (siis suostuisivatko ja kuinka sitten hoitaisivat sitä hommaa).

Nyt ei kummempia, pikku neiti alkaa heräillä taas syömään..:)

-frog2 ja pikku neiti 3vkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas mikä ilma! Olin koiran kanssa aamulla ulkona, yli 20 pakkasta ja tuuli kohtalaisesti, ei mitään saumaa vaunuilemaan : / Noh, ehtii sitä keväämmällä...

Hienoa Frog2, että olet saanut vähän mieltä ylös!

Hennalle ja muillekin urheilusta: vältän minäkin suorien vatsalihasten harjoittamista, teen kyllä vinoja päivittäin. Ja ihan kevyttä hölkkää pikku pätkissä koiran perässä, siinä pomppimiset, kohdunlaskeuma ei kuulosta hyvältä. Mutta paljon voi tehdä nyt jo, jos nämä kaksi juttua jättää vähemmälle. Kun vain ehtisi tissityksiltä! Olisi ihanaa päästä hikijumppaan tai salille ja saunaan, ahhh!

Vinkkinä kotikuntopiiri jos esikoiset ei pyöri jaloissa: matalalle jakkaralle nousua steppilaudan tyyliin pari minuuttia, sitten lihaskuntoliikkeitä, taas jakkaranousua pari min, lihaskuntoliikettä jne. Hyvin saa sykkeet ylös ja puolessa tunnissa tulee tehokas liikuntasessio.

Kilogalluppiin: 8,5 kg tuli, nyt 1,5 kg jäljellä, tosi kiva! Mahakin on about uimarantakunnossa, mutta olenkin treenannut vatsaa ja kylkiä joka päivä. Epäilen kyllä, että tästä alkaa kohta lihominen takaisin, kun täällä kotona kökkii ja syö kyläilijöiden kanssa pullia ja vierastarjottavien jämiä joka päivä.

Yritin punnita tänään tyttöä kotivaa' alla sylissä ja sitten oma paino ilman tyttöä. Sain tulokseksi 3400g, syntymäpaino 2710g. Viikossa ekasta neuvolatädin punnituksesta 2790g olisi tullut 600 g - onko käsitystä paljonko vauvojen " pitäisi" kasvaa ekana kuukautena? Onko muilla jo useampia punnituksia takana?

Mukavaa keskiviikkoa! T: Sporttari ja typy 2,5 vkoa

Vierailija
44/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas viikko vierähtänyt nopeasti! Kivasti on kuitenkin vauva-arki lähtenyt sujumaan. :) Neiti on vielä ainakin tyytyväinen saamaansa palveluun. On nukkunut yöt tosi hyvin, yleensä yhdellä syötöllä. Maitoa tulee runsaasti. En ole lypsänyt, mutta ajatuksissa on ollut. On niin uutta kaikki, kun esikoista en pystynyt imettämään. Välillä tissit on niin täynnä, että vauvan on vaikea saada otetta. :( Ja maito valuu pitkin mahaa. Hyvin tuntuu neidille maistuvan.

Esikoinen ei oikein tykännyt äidistä, kun tultiin kotiin sairaalasta. Oli hyvin välinpitämätön. Seuraavana päivänä sanoi, että ei tykkää äidistä enää. ;( Eilen halusi sitten syliin tuttipullon kanssa ja olla vauva. Ja illalla nukutin hänet ja oli koko ajan sylissä ja kaulassa kiinni. Olisi vaan pitänyt halia. Tuli ihan itku, kun oli paha mieli hänen takiaan. Tuntuu niin, että on pettänyt toisen, kun on tullut vauva kotiin. Huomio kohdistuu nyt myös toiseen lapseen. Muuten olisin niin onnellinen tästä hetkestä, mutta tuo kaikki saa minut niin surulliseksi. ;(

Esikoinen on vielä päivät hoidossa, kun minä en saa nyt kuukauteen nostaa mitään vauvaa painavampaa. Leikkaushaava on vähän alkanut erittää nestettä, mutta terkka ei ollut huolissaan. Mennään vauvan kanssa perjantaina sinne näytille muutenkin, katsotaan sitten tilannetta. Nyt vaan pitää suihkutella haavaa ja tuuletella. Täällä pitää siis heilua ilman housuja. ;D

Aika kiva tilanne teillä, joille tullaan kotiin käymään! (en muista nikkejä, sori!) Esikoisesta vielä kävi terkka kerran kotona, mutta nyt ei ole enää resursseja siihen. Eli pakko on mennä näillä pakkasilla neuvolaan. :(

Ulkoilemaan tekisi kyllä mieli. No, viikon päästä saa aloitella vauvan kanssa ulkoilun. Jos ei nämä pakkaset taas jatku. En ole viikkoon käynyt ulkona kunnolla, vain autosta sairaalaan ja takaisin ja kaksi kertaa postilaatikolla. Alkaa tämä sisällä olo vähän ahdistaa.

Mitäs vielä? Niin, kertiksiä täälläkin käytetään. Neiti on aika kova kakkaamaan. Tekee sellaisia pieniä kakkoja, mutta monta kertaa. Just sain vaipan vaihdettua ja olin kylppärin ovella menossa pois, kun jo taas turahti pöksyssä. :)

Hyviä vointeja kaikille!

-Saibu ja Mimmi 7vrk-

Vierailija
45/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

.... mut ei pysty noilla pakkasilla. no, ehkä on hyvä et joutuu väkisin ottamaan vähän rauhallisemmin, niin parantuu paremmin. odotan kovasti myös sitä, et pääsee kiloja karistamaan tuonne kävelylenkeille. joku säännöllinen jumppakin pitäisi keksiä ja jumppakaveri, niin tulisi käytyä.

mulle tuli reilut 20 kiloa, sairaalaan jäi 6 kiloa ja nyt on tippunut jotain 10 kiloa. tänään en uskaltanut vaakalle, kun syötiin eilen pitsaa ja karkkia ; )

tänään vauva oli jo selkeesti enemmän hereillä, toivottavasti kääntyisikin niin, et päivällä hereillä ja yöllä sitten nukuttaisiin.

vauva 7 vrk

Vierailija
46/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipakka pakkasaamu oli täällä mutta -11 laski kun aurinko porotti koko päivän! Ihan mahtava ilma olis ollut mutta ei vielä pienen kans tohdi ulkoilemaan.

Kilogalluppiin: Mulla on nyt lähtöpainoon -11kg ja kovasti tekisi mieli liikkua että saa pidettyäkin tässä.. Esikoisen saatuani lihoin muutaman kilon joten nyt oltais siinä tavoitepainossa. Mitään pomppujuttuja ei mullakaan ollut aikomuksena tehdä, tosin ratsastamaan olisi jo kova hinku muttei varpaan takia voi. Vinoja vatsalihaksia ja käsivarsia treenailin heti esikoisen aikaankin kuten nytkin, mutta saa riittää toistaiseksi.

Eilen kitistiin masuvaivoja mutta rauhoittui kyllä kun hetken kanniskeli sylissä ja laittoi tutin suuhun. Kahdella syötöllä yöllä selvittiin siltikin.. Eli ei ainakaan vielä ole väsynyttä mammaa :)

Esikoinen on ollut eilen ja tänään jo parempana minua kohtaan eikä ole saanut raivareita kun kieltää jotain tekemästä. Protestointi siitä että äiti oli sairaala-ajan poissa, taitaa alkaa olemaan ohi mutta edelleen on niin paha mieli siitä että miten toinen kokee ' jääneensä kakkoseksi' kun ei ole mahdollisuutta ottaa syliin sillon kuin toinen haluaa ym. Mutta ajan kanssa varmaan helpottaa, kunhan tästä uudesta tulokkaasta alkaa olemaan seuraa..

Mutta pian tulee kaksi naista harjoitusmeikkiin, kun toinen menee perjantaina naimisiin. Töitä ei voi olla tekemättä äippälomallakaan, näköjään :) Mutta onhan tämä vaihtelua ja pysyy taito yllä.

Menoksi siis!

-Henna ja tyty 11pv

Vierailija
47/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, koneella kahdella kädellä ja poika kantoliinassa!!! Kaivoin äsken kaapista Pikkuruuni ja suurella epäilyksellä ujutin pojan kehtoasentoon (kietaisuristi2kehto) ja poitsu nukahti samantien!!! Nyt harmittaa etten esikoisella tajunnut ihan alusta asti tätä käyttää vaan odotin 3kk - suosittelen!! Pikkuisen mietin vain että kuinka kauan tätä uskaltaa pitää näin eka kerralla kun tuo sektiohaava on vasta 9pv vanha - kivut niin vähäisiä että helposti rasittaa itseä liikaa.

Poitsu nukkuu päivällä edelleen kiitettävän paljon, ja sitten kukkuu yöllä - viime yönä pisin hereilläolojakso oli 03:30 - 06 ja se rassaa kyllä hermoja. Illalla käytiin eka kerran kylvyssä (poika huusi koko ajan...) ja se ilmeisesti väsytti niin että alkuyö meni eka kerran unessa, tosin 1,5h välein saa syöttää koko yön.

Eilen heräsin päikkäreiltä siihen että verta valui norona housuihin - karmea tunne. Juoksin suoraan vessaan ja olin oikeasti ihan varma että haava on nyt pettänyt, verta tuli mielestäni ihan valtavasti. Vessan lattia oli ihan karmean näköinen kun verta tippui matkalle. Huusin miehen ja äitini paniikissa paikalle ja oli siinä sitten mukava pöntöllä esitellä tuota tapahtumaa... vuotokin just silloin loppui. Kai noita isompia vuotoja voi sitten tulla sektion jälkeen, pariin päivään ei vaan ollut mitään tullut enää. Eikä se veri ollut sitten mitään kirkasta kun ensi järkytyksestä toivuin sitä analysoimaan.

Muutenkin tämä sektiohaava yllätti niin että en ollut varautunut millään vyötärölle ulottuvilla alusvaatteilla - kaikki omat alkkarit painavat suoraan haavaan. Piti lähteä melkein suoraan synnäriltä ostamana uusia alusvaatteita. Ostin samalla imetysliivit kun olemassaolevat oli liian pienet - ja myyjä sanoi että kannattaa ostaa vasta sitten kun vauva syntynyt. Myyjä meni tosi noloksi kun selitin että " vatsa hieman turvoksissa" ;) mutta kieltämättä se oli aivan valtavan kokoinen (5pv leikkauksesta). Onneksi nyt osoittaa jo pientä tasaantumista...

Ai niin se painogallup; tuli 12kg ja nyt lähtenyt noin 7kg, mutta vatsa on edelleen kyllä aika iso joten siinä ne suurimmat on.

Vierailija
48/48 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...esikoinen hyppii seinille kun ei pääse ulos. Uhmailukin on lisääntynyt kuopusta kohtaan, kun ilmeisesti nyt on tajunnnut että vauva tuli kotiin jäädäkseen - eikä siis ole vain kylässä.

Oikeastaan sitä piti kommentoida, että jättäkää ihmeessä hikiliikunnat ja vatsalihasten tekemiset myöhempään ajankohtaan. Lantionpohjanlihaksia saa ja pitääkin tehdä, mutta vatsalihasksista ei juuri kannata muuta tehdä kuin kyljellään vatsoja (seuraavaan 2kk synnytyksestä). Suorista vatsoista ei ole mitään hyötyä, ennemminkin haittaa. Jos suoria vatsalihaksia tekee niin siitä voi aiheutua pahaa painetta lantionpohjanlihaksiin, jotka sitten löystyvät entisestään. Näinollen virtsankarkailu yms. ongelmat voivat olla pian arkipäivää!!! malttia siis - kyllä sitä ehtii rantakuntoon vielä parinkin kuukauden päästä!

Joku sanoi, että maitoa tulee tosi paljon. Kannattaa miettiä rintamaidon luovuttamista - menee ainakin parempaan tarkoitukseen kuin viemäriin (jos ei oma vauva käytä) ja ainakin pääkaupunkiseudulla siitä maksetaankin mukavasti 17e/kg - ja maidot tullaan hakemaan kotoa. Pienet keskoset ja muut tehohoidossa olevat saavat arvokkaan " lahjan" saadessaan aitoa rintamaitoa. Rintamaito kun päihittää korvikkeet mennentullen.

meillä pikkuneiti 11pv - on aivan käsittämätön iltasyöppö ja muutamana iltana olen ollut ihmeissäni, että voiko vauva syödä noin paljon!!! Esikoinen kun otti 15min imut ja siinä kaikki. Toiset näköjään herkuttelee pitkän kaavan kautta ja toiset tyytyy pikaruokaan ;-)

t. supermam