Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

****HELMINAUHA 2007, VKO 8******

20.02.2007 |

toivottavasti ei ollut vielä pinoa, ei ottanut mun silmiin!

elikkäs huomenta vaan kaikille!

meidän poitsu nyt 6 päivää vanha. nyt pari yötä mielestäni mennyt suht hyvin, parin tunnin välein herätään syömään ja kerran yössä vaippa vaihtamaan. muuten hän melkein nukkuu koko päivän. en yhtään muistanut, et pieni nukkuu noin paljon! mut suloinen on kuin mikä!

onkos muita, ketkä on aloittanut nyt kestovaippailun? me ollaan nyt 2 vrk kokeiltu hommaa ja hyvin toimii, olen ihan innoissani. eka koneellinen on jo pestykin ja puhtaaksi lähtee, vaikka hieman epäilinkin ; )

imetän sen minkä jaksan ja maitoa tulee, mutta aika heikosti tuntuu tulevan. tuttelia menee nyt 1 prk/vrk. en ota stressiä asiasta, pääasia et saa vähänkin rintamaitoa ja ettei ole nälässä pikkuinen.

esikoinen on ottanut hienosti tulokkaan vastaan, ei ainakaan vielä merkkejä mustasukkaisuudesta. hän siis 2,5 vuotta vanha. lähinnä mulla itsellä on ollut huono olla sen takia, kun esikoinen ei ole päässyt aina syliin silloin kun on halunnut. esikoinen on kuitenkin aina esikoinen ja ei haluaisi antaa hänelle tunnetta, ettei hänestä nyt enää välitettäisi. tuskinpa noin kokee kuitenkaan, kun tottakai yrittää häntä huomioida, mut kuitenkin.... onkos muilla yhtään samanlaista fiilistä?

kaikki on lähtenyt niin hienosti menemään. jotenkin erilaista kun esikoisesta. nyt on heti reipas mieli, synnytyksestä olen palautunut nopeasti, jos ei puhuta niistä 10 kg jotka on vielä jäljellä ; )

kertokaahan teidän kuulumisia!

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja lyhyt esittely: olen 27 v, mies 36 v. Turun seudulla asustellaan, ok-taloon muutto edessä kesällä. Mulla on yliopisto-opinnot vielä vaiheessa mutta töissä olen ollut samassa lafkassa viime vuodet. Luonnontiedealoilla ollaan molemmat. Vauva on meidän esikoinen, naimisiin mentiin kesällä -05. Mulla on kokemusta lapsista ja vauvoista yllin kyllin mm. au pair-vuoteni ansiosta, miehellä taas kokemusta ei juurikaan ole,mutta innolla on alkanut opetella. Ja ainoaksi lapseksi ei toivottavasti jää tämä esikoinen kun juuri mieheltä kyselin että koskas olis kakkosen aika, noin niinkuin tässä välissä tarvittavaa ehkäisyä ajatellen, ja vastaus oli että pari vuotta saisi tulla lapsille ikäeroa :-)

ja sitten taas AVENT Isiksestä: Pahuksen pumppu, saan sillä lypsettyä etumaidot (näkee väristäkin eikä rasvat nouse pintaan) ja siihen tyssää. Sen jälkeen ei heru mitään pumpulla, mutta vauva kyllä syö itsensä täyteen suupielet maitoa valuen ja käsinlypsyllä tulee myös useammankymmentä milliä. Vinkkejä?

Ristiäistarjoilut: Meillä mennään kakku, pulla, keksi ja voileipäkakkulinjalla kun kaikki vieraat on läheltä. Eli ruokaa ei tarjota. Päivämäärä yhä avoin mutta täytyy hoitaa pikimmiten asia järjestykseen.

Eilen oli eka lastenneuvola: kaikki kunnossa, painonnousu vain 150 g/vko (en kyllä ihan usko sitä kun oli eri punnaaja ja eri punnusvaaka). Sairaalastalähdön jälkeenhän paino nousi 220 g/3 pvä ja meillä syödään öisin välillä 2 h välein, eikä kakkaakaan hirmuisesti tule, joten minne se maito menee?? ja sitä ihan varmasti tulee runsaasti kun vauvalla on välillä ihan kiire sitä niellä kun heruu niin kovasti imujen välilläkin. No, en stressaa tästä kun muksu on tyytyväinen. Iho on tosi hyvä (joskin jotain pieniä punaisia näppyjä tuli sen jälkeen kun äitinsä ahmi 200g irtokarkkeja...fiksua) ja napatynkä irtosi jo yli viikko sitten joten nautimme kylpemisestä. Seuraava neuvola 10 pv päästä, sitten mennään jo itse sinne.

Tänään aloitetaan myös ulkoilu. Ikää siis 15 pv ja pakkastakin viimein alle 10 joten eikun hynttyyt niskaan ja pihalle - niin tosiaan - viideksi minuutiksi :-)

äippä + 15 pv sitten ulkoistettu masukki

Vierailija
22/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli poika syntyi 19.3 ja synnytys meni hyvin ja nyt on vauva-arki alkanut meilläkin!

En nyt tosiaan pysty tässä paljoa kirjottamaan kun nyytti syö tuossa kainalossa, mut sellasta jo kyselisin, että tekeekö teidänkin vauvat samaa kuin meidän, jota en osaa tulkita: kun vauva aloittaa syöntiä , varsinkin yöllä, niin ei käykään heti imemään vaan hamuaa ja nokkii ja kitisee vaikka auttaiskin löytämään rinnanpään. viime yönä teki tätä joka syötön alussa minuuttitolkulla. sit kun muka rupesin pistää tissiä piiloon niin alkoikin kinnostaa ja takoi toisella kädellä tissiä. Mutta miksiköhän ei ala heti syömään jos ite kuitenkin herännyt nälkäänsä?

Viherrys & poika 5 päivää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava päivä ulkona, pakkasta -12 muttei kuitenkaan ulkoilemaan ole lähdetty, joskos huomenna sitten kun pitäisi laskea kait alle kymmeneen..

Ikää siis tänään se tasan 2 viikkoa, yhdenlainen etappi tämäkin ;)

Viherrys: meidän tyttö tekee ihan samaa, herää yöllä hamuamaan mutta välillä tuntuu ettei edes välttämättä nälkäänsä. Monesti tepsii että ottaa vauvan rinnan lähelle ja työntää tutin suuhun ;) Pitää siis mua öisin välillä huvituttina vaikka syömään herää vain sen kerran tai kaksi. Joskus tarjoan turhaan tissiä, ei sitten olekaan nälkä.

Vauva0207: en kyllä tuohon ongelmaan ratkaisua keksi pumpun kanssa, mulla tulee alkuun nopsan pumppauksen seurauksena sitten paljonkin sitä maitoa ja nyt pumppailen kerralla sen 125ml minkäkokoinen pullokin on. Ja kait sieltä ' kaikki' maito tulee, vielä sinne aina silti jää sen verran että tytykin vetelee masunsa täyteen.

Nyt tuli vieraita, joten mentävä!

-Henna ja tyty 2 vk

Vierailija
24/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole paljoa ehtinyt kirjoittelemaan, on aina vauva sylissä tai kun vauva nukkuu on isompien lasten kanssa hommaa.

Esittelyä kaivattiin joten: olen 30-vuotias kuten miehenikin, lapsia nyt kolme. 5,5-vuotias ja ja 3,5-vuotias tyttö ja tämä uusi poika 12 vrk. Asumme pienen kyläkeskuksen taajamassa rivitalossa järven rannalla. Työkseni olen tehnyt vuodesta 2000 alkaen erilaisia kasvituotannon asiantuntijatehtäviä, eli maatilojen suunnitelmia ja kasvustoanalyyseja ym. Parin vuoden päästä muutamme Satakuntaan miehen kotitilaa pitämään, joskin voi olla että itse jatkan tuolloin opiskeluja yliopistolla -tai vaihtoehtoisesti olen lasten ja emolehmien kanssa kotona ja mies jatkaa opintojaan yliopistolla. Meillä on siis monta rautaa tulessa, mutta lapset ja maaseudun arvostus ovat korkeimmalla sijalla.

Pikkupoika on ollut tosi tyytyväinen, hereilläkin jo tuntikausia kerrallaan ja tosi hyväntuulisena. Nukkuu monen tunnin unia ja syö sitten hirveesti. Hänhän painoi syntyessään 4800g joten iso jätkä tarvii paljon ruokaa. Yöllä nukkuu aina ekan pätkän noin 4h, sen jälkeen haluaa lussuttaa tissiä aamuun asti eli nukkuu vieressä. En ole tyttöjäni pitänyt koskaan vierellä nukkumassa joten tämä on uusi tilanne. Jätkä syö kuitenkin aamuyön parin tunnin välein ja tuntuu että kaikki nukkuu paremmin jos hän saa lussuttaa kun haluaa ja mä nukun samalla. Jännitän vähän etten kai liiskaa vauvaa alleni, mutta eikös monikin nukuta vauvaa kokonaan vierellä???

NUKUTATTEKO VAUVAA VIERESSÄNNE?????

Nyt jännitän, iskeekö tälle koliikki kuten siskollaan. Mitään merkkejä ei ole, siskonsa inisi ja nukkui ähkien jo vastasyntyneenä. Kai se viikon sisään alkais jos on alkaakseen, ikää siis maanantaina kaksi viikkoa. Mietin pitäiskö antaa RELA-tippoja mutta en ole vielä antanut vaikka ostinkin niitä.

Oma mieliala korkealla, iloinen ja onnellinen tunnelma. Kuopuksesta olin alakuloinen kuukausia, nyt ei siitäkään ole ollut ongelmaa. On vaan tosi hyvä olo ja nukun nyt paremmin kuin viimeisen kuukauden aikana raskaana vaikka vauva syö yöllä monta kertaa, ainakin 4-5 kertaa. Välillä tuntuu että olen yöllä osittain vaan huvitutti, vauva kaipaa minua läheisyyden eikä tissin takia.

Vierailija
25/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle tuli odotuksessa huimat 20 kg jota ihmettelin ja se ärsytti. Viikossa lähti sitten 12 kg ja nyt on enää 5 kg jäljellä huolimatta siitä että nyt olen herkutellut joka päivä, kun taas raskausaikana vältin herkkuja. Yhtenä yönä laihduin 4 kg, kun hikoilin turvotukset yöpukuun ja lakanoihin. Nää viimeset 5 kg on varmaan sitten sitä itteensä eli läskiä, mutta eiköhän imetys vie ainakin pari kiloa varsinkin kun nämä rotinapullat jää vähän vähemmälle ja pääsee ulkoilemaankin.

Vierailija
26/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloista lauantai-iltaa...

Viherrys: Meidän pojulla ihan samanlaista nokkimista välillä...luulen ettei oo silloin sitten NIIN nälkäinen mut tissi kelpaa huvitutiksi melkein aina.

Heinä76: Vauva nukkuu kainalossa vaikka pinnasänkykin vieressä. En jaksa öisin itse nousta, jos ei ole ihan pakko joten nukutaan näin ja poika tyytyväinen läheisyyteen. Myös kaksi aiempaa lastani olen kainalossa nukuttanut ja ovat löytäneet omeen sänkyihinsä isompina ihan hyvin ;o).

Ilmavaivat meinaa kiusata ja eilen tuntui et piereskeli koko päivän...no tänään hieman rauhallisempaa. JA liinassa poika viihtyy tosi hyvin. Tänään ja eilen päästiin taas onneksi ulkoilemaankin kun tuo pakkanen vähän hellittänyt. Melkein koko viikko kärvistelty sisätiloissa niin alkaa olla hapen puutetta, ainakin äidillä. Mulla onkin esikoinen ollut koko viikon hiihtolomalla mummin luona ja mies lähti tänään sitten hakemaan häntä kotio. Eli ollaan tuon pikkuneidin ja pojan kanssa oltu tää viikko käytännössä kolmestaan kun mies ollut töissä melkein aamusta iltaan.

Ai niin...onkos muiden vauvoilla näppyjä? Meillä pojalla kasvoissa tosi paljon noita hormooninäppyjä...en muista et sisaruksilla olis vauvana ollut kun suurinpiirtein yksi. Ei niistä mitään haittaa ole mut ihmetyttää kun niitä on aikas paljon.

Mukavaa viikonloppua kaikille!!

Pyykit odottaa silittäjää...mutta odottakoot ;O))

terkuin: calmus

Vierailija
27/48 |
24.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa vauvajoukkoon, Viherrys! Meilläkin " nokitaan" ja ties mitä showta ennen kuin nänni eksyy suuhun, käsilläkin hirveä huitominen ikään kuin pois tissi, vaikka nälkä on.

Huomasin tänään kauhukseni, että vauvalla on rinnassa, siis " tississä" patti! Suht iso, pehmeä nännin alla. Ei lähdetty lääkäriin vielä kuitenkaan, mitään muita oireita ei ole. Onko kellään tällaisesti kokemusta? Maanantaina on neuvola, jos ei pahene.

Nukkumisesta: mies oli jo raskausaikana ehdottomasti sitä mieltä, että vauva nukkuu omassa sängyssä ja näin nyt sitten on (edellisessä suhteessa ongelmia kun ei koskaan aikuistenkeskistä aikaa), hyvin on mennyt. Yöllä on toki rasittavaa nukutella vauvaa istualleen ja seisaalteen, helpompi olisi lökötellä sängyssä imettäen ja nukuttaen.

Näppylöitä on, niitä tuli jo synnärillä ja sanoivat että on ihan luonnollisia, tulee äidin hormoneista. Punaisia finnin tyyppisiä. Välillä niitä on ollut, välillä ei, menneet itsekseen pois parissa päivässä.

Tänään käytiin appivanhemmilla kylässä, meni mukavasti ensimmäinen pidempi kyläily, tyttö imi tuttia kahvipöydässä kiltisti ja sai sitten kakkua maidon kautta vähän myöhemmin. Päätimme antaa kolmanneksi nimeksi tytölle mummin nimen, hän oli todella otettu tästä kunniasta.

Mukavaa viikonloppua ja hyviä rauhallisia unia vauveleille ja meille äiskille! T: Sporttari ja typy huomenna 3 vkoa

Vierailija
28/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ensin ajattelin, että tähän touhuun en voi ruveta, kun en sit malta olla tulematta ja lukematta ja osallistumatta, vaikka sillekin ajalle olisi varmasti muutakin käyttöä. Sitten mietin, etten piru sentään voi ennakkoon päättää, että tarvitsee priorisoida aikani johonkin muuhun - joten tässä ollaan !

Jenna täyttää huomenna 4 viikkoa ja kasvaa koko ajan huimasti. Meillä syödään pelkkää korviketta, jota menee nyt melkein parin tunnin välein 80-100 ml kerralla, mikä on mielestäni aika paljon. Suositus taitaa olla, että kaiken muun kanssa odotetaan 4kk ikään saakka, mutta koko lailla epäilen, tullaanko me niin pitkään toimeen pelkällä korvikkeella. Esikoinenkin aikoinaan aloitti peruna-porkkanat hyvissä ajoin, ja siitä lähtien saimme hieman pitemmät ruokailuvälit aikaiseksi, kun vatsa alkoi saada napakampaa täytettä.

Näitä vatsahommia on itse asiassa päästy muutenkin funtsaamaan, kun en oikein osaa sanoa, mitä tässä vaiheessa kannattaisi hoitaa ja millä. Jennan vatsa on nimittäin tosi kovalla, joten neuvolan ohjeen mukaisesti olen antanut pienesti keitettyä ja jäähdytettyä vettä, jotta ulostemassa pehmenisi. Samanaikaisesti vatsaan kerääntyy reilusti ilmaa, jota yritin ensin hoidella Cuplatonilla (oli esikoiselle aivan turhanpäiväinen lääke ja on sitä vieläkin), kunnes toissapäivänä siirryimme Disflatylin käyttöön, enkä osaa oikein sanoa, jeesaako se vai ei. Sit olisi vaihtoehtona käyttää Relaa tai josko kyseessä onkin yliherkkyys maitopohjaiseen korvikkeeseen ? Oli miten oli, vatsa selvästi vääntää ja ilmaa kertyy runsaasti. Täytynee kääntyä maanantaina neuvolan puoleen ja kysyä mielipidettä, kun mielestäni ei voi oikein olla koliikistakaan kysymys. Onko kukaan muuten kokeillut antaa mallasuutetta ummetukseen pienelle vauvalle ?

Oltiin tänään ensimmäistä kertaa kyläilemässä mummin ja ukin luona, joten juhlan kunniaksi laitoimme oikein mekon päälle. Oli melkoisen huvittavaa todeta, kuinka 56cm sukkahousuihin oli jalkapohjiin laitettu liukuesteet - ikään kuin tämän kokoisella olisi vaaraa mennä nurin juostessaan liian kovaa liukkaalla lattialla...

Rentouttavaa viikonloppua kaikille !

kirsi-mama ja jenna

Vierailija
29/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista lussutusta nämä yöt, mutta kyllähän sitä jotenkin silti jaksaa ja vauva on tosiaan lumoava tyyppi. Eilen illalla katsottiin miehen kanssa leffaa ja vauva nukkui sen koko ajan rintaani vasten painautuen. Hän huusi illalla kun laitoin isompia lapsia nukkumaan ja huuto loppui kuin seinään kun mies antoi vauvan minulle, vauva vaan tuhahti kerran tohkeissaan ja otti rennon onnellisen asennon. Tunsi selvästi, että nyt pääsi äidin syliin. Päivällä kelpaa hyvin isä ja vieraidenkin syli, mutta selvästi illalla ja yöllä äiti on pop.

Kirsi-mama: mä annoin toiselle lapselleni mallasuutetta ihan vauvana monta viikkoa kun kakkasi muuten vaan 10 päivän välein sellasta kuitumaista pötköä. Vauva huusi kuin hullu varsinkin 3-7 viikon iässä. Annoin myös cuplatonta enkä tiedä auttoiko mikään näistä, kuitenkin kakkaväli vähän lyheni mallasuutteen jälkeen. Joka tapauksessa kakka alkoi löysentyä vasta joskus 3 kuukauden iässä, jolloin myös superkarjunta väheni.

Onko kukaan huomannut, että vauva ei tykkäis toisesta tissistä? Meillä jo tytöt hylki toista tissiäni ja nyt tämä jätkä ei yhtään tykkää siitä samasta tissistä. En tiedä yhtään miksi, mutta yölläkin irvistelee ja pelaa sen tissin kanssa, vaikka toisesta vetää ihan onnessaan. Tästä sekundatissistä vauva saa aikaan myös sellasen lussutusäänen, jotenkin ei saa niin tiukkaa otetta.

Huomenna vauvani on kokonaiset 2 viikkoa!

Vierailija
30/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä paistaa aurinko ja pakkanen on laskenut -10 hujakoille joten taidetaan tänään käydä muutama minuutti ulkoilemassa. Äitini ja isäpuoleni ottivat esikoisen mukaan kun lähtevät isäpuoleni kotona käymään 50 kilsan päässä, joten nyt ollaan vauvan kanssa vaan kotosalla. Ihanan hiljaista täällä :)

Musta tuntuu että toissayönä tyttö nukkui levottomasti jonkin vuoksi, mitä olen itse syönyt. Join kyllä aika paljon kokista kun vieraita kävi- voiskohan se aiheuttaa pienelle mahavaivoja? Viime yön nukkui pitämättä minkäänlaista ääntä omassa sängyssään 20.30-02.30 jonka jälkeen nostin viereen tissittelemään ja siinä nukuttiinkin sitten aamu yhdeksään asti. Eikä tuntunut mikään vaivaavan, pitää kai alkaa tutkimaan omaa ruokavaliota..

Kirsi-mama kyseli mallasuutteesta; olen antanu esikoiselle aikanaan kun ei tehnyt isoa tarvettaan moneen päivään. Helpotti kyllä heti, korvikkeella mentiin silloin ja siinä seassa uutekin meni helposti alas.

Tuosta onko toinen tissi parempi kuin toinen niin en ole huomannu eroa mutta sen kyllä, kummalla kyljellä tyttö tykkää nukkua. Toisella herää vähän väliä mutta vasemmalla kyljellä maatessaan nukkuu sikeästi. Jossain vaiheessa aina pyörähtää selälleen nukkumaan kädet pään sivuille nostettuna :)

Vaan nyt kuulostaa siltä että pienineiti on seuraa vailla..menenpä!

-Henna ja Melina-tyttö 15vrk

Vierailija
31/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nyt vähän tännekkin raapustaa kun se tyttö nyt vihdoin on syntynyt. Eli viime maanantaina täälläkin suostuttiin tulemaan pois mahasta ja onneksi ilman käynnistystä. Viikot olivat 41+5 eli sain taas NAUTTIA yliaikaisuudesta melkein koko rahalla...

Tyttö syntyi helposti vaikka olikin aika iso 4050g ja 50cm. Tosin ultra antoi samana päivänä arvioksi n.4500g. Olin siis onnellinen että 500g heitto meni alaspäin.

Kotona on mennyt hyvin ja esikoinen on innokkaasti hoitanut uutta tulokasta. Toivottavasti tämä jatkuu...

Mistäköhän kaikesta on ollut puhe. Ainakin painonlaskusta. Täällä on lähtenyt nyt viikossa 12 kiloa ja tästä ollaan hyvin kiitollisia. Toivottavasti ainakin vielä 5kg lähtee.

Mukavaa vauva-aikaa kaikille.

MyQ ja tyttö 6 päivää

Vierailija
32/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa ja pakkanenkin on laskenut siedettäviin lukemiin. Eilen ulkoilimme ekaa kertaa n 15 min. Ei tullut tytölle edes uni matkalla vaan hän jutteli vaunuissa vaikkei minua nähnytkään kun oli harso edessä. Tänään ollaan jo pidempään pihalla kun kelikin on lämpimämpi. Ihanaa päästä itsekin kävelylle. Olisihan sitä päässyt aiemminkin vauvan nukkuessa, mutta ei vaan ole osannut yksin lähteä. jospa loput kilotkin karisisi kävellessä.

Joko teillä ÄÄNNELLÄÄN? Meillä aloitettiin jo toisella viikolla: syödessä ja ruuan jälkeen olalla päästellään pitkiä tyytyväisiä huokausmutinoita, pirteänä jutellaan jos minkälaisin äänin ja masuvaivat saavat aikaan kimeitä kiljaisuja. Ja lisäksi tietty ihan reilua parkumista tulee tarpeen vaatiessa, joskin etukäteisvaroituksella yleensä.

MASUVAIVAT ovat meilläkin alkaneet ja pelkällä rintamaidolla mennään. Uloste on edelleen löysää vaikka välillä vauva tuntuu sitä pitkään ja hartaasti vääntävän. Mallasuutetta suositteli meidän neuvola käyttämään tarvittaessa. D-vitamiini on aloittamatta - saa nähdä tekeekö se lisää kitinää. Ilmavaivojakaan ei vauvalla tunnu pahemmin olevan eikä oikein röyhtäilekään, mutta jokin siellä mahassa kiusaa kun vetää selkää karrelle ja kiljuu yhtäkkisesti vaikka kesken unienkin. Liinassa pystyasennossa nukkuminen ja kantaminen tuntuvat asiaa auttavan.

Mitä sisältävät RELA-tipat ja mistä niitä saa ja mihin hintaan? Pohdin myös voiko vauvalle antaa ihan aikuisten maitohappobakteereita niin että tyhjentää kapselin lusikkaan ja lisää pari tippaa vettä tai maitoa siihen? Vai kuoleeko nuo bakut vatsahappohin eivätkä auta sitten mitään kuitenkaan?

VIERESSÄ NUKUTTAMINEN: meilläkin nukutaan vierekkäin - toistaiseksi sohvalla niin mies saa unirauhan jotta jaksaa käydä töissä. Sohva on siitäkin parempi, että on kovempi kuin meidän sänky. Vauvan päälle ei äiti varmasti kierähdä, isistä en olisi niin varma.

" NOKKIMISTA" on nyt alettu harrastaa meilläkin ja sinä aikana maidot valuu jo pitkin ja poikin. yöllä ei varmasti ole oikeesti nälkä 2h välein, mutta eipä silti kelpaa tutti tai muu läheisyys vaan ainoastaan hetken tissuttelu. Ja mun hillittömällä herumisrefleksillä tämä saa aikaan sen, että kun vauva lopettaa tissuttelun, maitoa suihkuaa pitkin hänen kasvojaan jne. Pimeässä syöttäessä tosi kivaa... Ilmeisesti pitäisi käyttää Avent Isistä vaikka vaan etumaitojenkin lypsyyn ennen syöttöä niin pääsisi tästä suihkutissiharmista. Mutta kukapa viitsisi lypsää aina ennen yösyöttöjä parin tunnin välein??

Nyt tuli isukki katselemaan salaisia paheitani --> poistun!

äippä+16 pv sitten ulkoistettu Masukki

Vierailija
33/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onnea kaikille uusille vauvautuneille!:)

Meillä on kanssa tuota nokkimista havaittavissa. Ja sitten vielä suututaan kun ollaan niin kärsimättömiä kun ei tuolla nokkimisella tule maitoa. Minulla kanssa on tuo suihkutissi ongelma kun vauva pitää välistätaukoja imiessä. Jatkuvasti saa olla pyykkäämässä noita rättejä kun ovat ihan märkiä maidosta!

Vauvelin ' kakka' on meillä ihan vetistä ja ' ryynistä' ja sitä on aina vaipassa. Onko muilla millaista ja pitäisikö tästä huolestua kun ei ole kiinteämpää?

-frog2

Vierailija
34/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ennen miehen systerin luo kyläilemään lähtöä.

Relatippoja myydään apteekissa ja ovat melko arvokkaita, mun muistikuvan mukaan jotain 20e nurkilla se pienenpieni pullo?! Korjatkaa joku jos olen väärässä, en tarkalleen muista, mutta esikoisen aikana niitä tuli käytettyä.. Vaikutuksesta en tosin olis menny takuuseen mutta olin valmis koettamaan mitä vaan rauhallisimpien öiden toivossa.

Vauvan ' kakka' on meilläkin vetistä ja ryynistä, vielä jokin päivä sitten turahti kamalan örinän ja vääntelyn jälkeen vaippa täyteen mutta nyt ei ole kakkinut kunnolla miltei pariin päivään. Kait se ryynimäisyys on vielä tässä vaiheessa normaalia.. Esikoisella se oli sellaista miltei koko rintaruokinnan ajan.

Tänään käytiin reilut 10min ulkoilemassa, tyttö katseli koko sen ajan- meinasi tosin alkaa nukahtelemaan juuri kun päästiin takaisin sisälle.

Tyttö ei ääntele örinää ja huokauksia lukuunottamatta. Ja tietty osaa tarvittaessa parkuakin jos ei tissi tule esille justnytheti silloin kun neiti haluaa ;) Vielähän se ehtii aloittaa enemmältikin ääntelyn :)

Nyt pikainen imurointi ja pyykit vaatehuoneeseen! Mukavaa illanjatkoa helmet

-H

Vierailija
35/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sporttarille: Tyttövauvojen rintarauhaset saattaa turvota eikä siis ole mitään vaarallista. Johtuu jokseenkin äidin hormooneista tai jotain sellaista se neuvolantäti selitti... On siis käsittääkseni melko yleistä ja meidän tytöltä ovat niitä aina katsoneet, vaikka eivät turvotakaan.

NOKKIMISTA harrastetaan täälläkin yösyötöllä. Outo juttu!

En ehdi enempää, kun taas kutsu kuuluu... Että osaakin vaatia aina kun olen täällä...

Vierailija
36/48 |
25.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva0207:

Aurinko paistaa ja pakkanenkin on laskenut siedettäviin lukemiin. Eilen ulkoilimme ekaa kertaa n 15 min. Ei tullut tytölle edes uni matkalla vaan hän jutteli vaunuissa vaikkei minua nähnytkään kun oli harso edessä. Tänään ollaan jo pidempään pihalla kun kelikin on lämpimämpi. Ihanaa päästä itsekin kävelylle. Olisihan sitä päässyt aiemminkin vauvan nukkuessa, mutta ei vaan ole osannut yksin lähteä. jospa loput kilotkin karisisi kävellessä.

Joko teillä ÄÄNNELLÄÄN? Meillä aloitettiin jo toisella viikolla: syödessä ja ruuan jälkeen olalla päästellään pitkiä tyytyväisiä huokausmutinoita, pirteänä jutellaan jos minkälaisin äänin ja masuvaivat saavat aikaan kimeitä kiljaisuja. Ja lisäksi tietty ihan reilua parkumista tulee tarpeen vaatiessa, joskin etukäteisvaroituksella yleensä.

MASUVAIVAT ovat meilläkin alkaneet ja pelkällä rintamaidolla mennään. Uloste on edelleen löysää vaikka välillä vauva tuntuu sitä pitkään ja hartaasti vääntävän. Mallasuutetta suositteli meidän neuvola käyttämään tarvittaessa. D-vitamiini on aloittamatta - saa nähdä tekeekö se lisää kitinää. Ilmavaivojakaan ei vauvalla tunnu pahemmin olevan eikä oikein röyhtäilekään, mutta jokin siellä mahassa kiusaa kun vetää selkää karrelle ja kiljuu yhtäkkisesti vaikka kesken unienkin. Liinassa pystyasennossa nukkuminen ja kantaminen tuntuvat asiaa auttavan.

Mitä sisältävät RELA-tipat ja mistä niitä saa ja mihin hintaan? Pohdin myös voiko vauvalle antaa ihan aikuisten maitohappobakteereita niin että tyhjentää kapselin lusikkaan ja lisää pari tippaa vettä tai maitoa siihen? Vai kuoleeko nuo bakut vatsahappohin eivätkä auta sitten mitään kuitenkaan?

Rela-tipat sisältävät hyvää tekeviä Lactobacillus reuteri-maitohappobakteereja, jotka on alunperin eristetty äidinmaidosta. Ovat siis kotoperäisiä, kestävät vatsahappojen vaikutuksen ja tasapainottavat vauvan suolistoflooraa. Tuodaan siis ulkopuolelta hyviä bakteereita, joita jo luonnostaakin vauvalta löytyy syntymästä saakka. Kliinistä näyttöä löytyy mm. ripulin lyhentymiseen ja koliikki-vaivojen vähenemiseen. Öljyseoksen siedettävyys ja turvallisuus on tutkittu Suomessa TAYS(Timo Vesikarin työryhmä) ja tipat ovat käytössä mm. HYKS:n lastenklinikan keskolassa. 5 tippaa kerran päivässä on riittävä annos, voi antaa kuuriluontoisesti tai vaikka joka päivä. Turvallisuusongelmia ei ole suositellulla annoksella.

Vierailija
37/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa, mukavaa! Mutta ulos ei taideta päästä muutamaan päivään näillä pakkasilla... harmi kun juuri päästiin 2 vkon kunniaksi viime viikonloppuna ulkoilun makuun. Eilen käytiin myös työpaikalla visiitillä ja tyttö tykkää kovasti ulkoilmasta, uni maistuu ja hymyjä irtoaa : )

Kestovaippailusta: tämä tyttö kakkaa joka syötön jälkeen ja vähintään kerran, välistä uudelleen puolen tunnin päästä... syö siis parin tunnin välein ja välistä tunninkin välein. En ole uskaltautunut kestoiluun vielä, kun kokemusta on niin vähän ylipäänsä hoitelusta. Tarkoitus oli aloittaa heti alusta.

Vauvahierontaa ollaan harrastettu muutama kerta - mites muut Helmet? Yhtä ihmettelin sairaalasta saaduissa ohjeissa, siinä sanotaan että mahaa hierotaan eri suuntiin ympyrää (aurinko ja kuu), mutta paremmasta opuksesta luin, että aina myötäpäivään, ei koskaan vastapäivään, joka on suoliston liikkeille väärä suunta!

Mukavaa päivää! T: Sporttari ja typy 16 pv

Vierailija
38/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piba kyseli tuosta esikoisesta ja mulla on ihan sama tunne- tosin meillä kiukutellaankin asian tiimoilta jonku verran. Esikoinen on siis 1v 4kk vasta, ja mulla välillä tosi paha mieli kun hän on saanu tähän asti olla kaiken keskipiste ja yhtäkkiä en ennätäkkään antamaan huomiota aina sillä sekunnilla kun sitä haluaisi. Mutta ajan kanssa helpottaa, onneksi isä on lomalla vielä 5viikkoa niin on apuna :) Ja onneksi esikoinen nukkuu edelleen yönsä katkotta niinkuin ennenkin, nukkumaanlaittaessa pientä huutoa havaittavissa vain..

Meillä vauva kenkkuili viimeiset pari päivää vatsanväänteiden vuoksi. Ostin eilen cuplatonia jota olen antanut ennen syöntejä ja en tiedä onko vaikutus niillä vai jollain mitä minä olen syöny mutta vatsanväänteet meni veks! Enää ei tule tunnin välein sellaista vihertävänkeltaista ' ryynikakkaa' niinkuin aiemmin ja viime yönäkin herättiin vain kerran syömään. Sitä ennen ' asui' tissillä vaikkei syönyt- lohtua taisi hakea.

Kestovaippailuun en osaa ottaa kantaa, minä roskitan kertiksillä.. *nolo* Eli laiskuutta taitaa olla, molemmilla kertikset käytössä.

Ulkoileen vaunujen kans ei vielä ole saanu mennä mutta jospa viikonloppuna tai sen jälkeen tulis lauhempia niin päästäis sitten sitäkin tekemään! Tekee jo tosissaan mieli lenkkeilemään.

Sitä mukavaa ässää ei olla kokeiltu, molemmilla halua olisi kyllä muttei kertakaikkiaan ole löytynyt sopivaa väliä sellaiselle ;D Tuntuu että koko ajan jompi kumpi tytöistä on vailla huomiota joten.. ei auta kuin odottaa :)

Sporttarikos se oli käynyt jo juoksemassa vai mitä, mulla on tämä mahtava muistini.. Multa leikattiin sairaalareissulla myös varvas, joten kenkä ei mene jalkaan- muuten huvittaisi mennä bodypumppiin. Miksei ennen jälkitarkastusta saisi urheilla jos kaikki on ok? Mulle sanottiin ettei mitään raskasta saisi.. Mulla on jälkivuoto tosi tosi vähäistä eikä tikkejä synnytyksestä tullut.

Vatsalihasliikkeitä olen tehnyt kotona alusta asti sekä nostellut käsipainoja.

Muutoin vauva-arki on lähtenyt hyvin rullaamaan enkä näe ainakaan nyt mitään masennusta tai väsymisen merkkejä niinkuin ensimmäisen kanssa. Tuntui että silloin olin muutenkin ihan pallo hukassa joka asiassa enkä osannut ikinä ottaa rennosti tai nauttia vauvasta. Nyt molemmat tytöt on vaan niin ihania ja alan nauttia entistä enemmän päivistä enkä pelkää huomista vaikka kotonaoloa olisikin tiedossa :)

Jokos te muut olette miettineet ristiäisiä/nimenantojuhlaa? Meille tuli eilen kunnalta se nimenilmoituskirje ja pikkuhiljaa pitäis alkaa miettiä koska niitä juhlitaan.. Sitä ennen tosin pitää käydä se isyydentunnustus kun ei aviossa olla- sieltä tarvitsi jonkun lapun seurakunnalle että isän sukunimi saadaan myös tälle toiselle.

Mutta nyt viihdyttämään esikoista kun pätkä nukkuu, mukavaa pakkaspäivää helmiksille

H ja tyty 10pv

Vierailija
39/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllylläni minäkin tikkejä venyyttämässä :-) Ilta sitten taas irvistellään jomotuksen kanssa. Pulkkamäestä en vielä uskalla haaveillakaan.

Ulos pääsy olisi muuten ihanaa, vaikka vain pieniä lenkkejä, mutta vaikka vauvalla pe tulee 2 vkoa täyteen niin näillä pakkasilla ei ulos päästä siltikään. Vieraita lappaa sitä tahtia, että sisälläkin viihtyy jotenkuten. Eniten ehkä vaivaa oma saamattomuus - päivät vaan menee enkä muuta järkevää sai tehdyksi kuin pyykit pestyä ja ruuan laitettua. Kesken jäi yksi sun toinen työhöni liittyvä juttukin, mutta en vaan saa aikaiseksi, vaikka aikaa olisi kun neiti nukkuu hyvin.

Yöt meillä menee 2-4 tunnin pätkissä sohvalla. Minä, joka vannoin että vauva nukkuu omassa sängyssään, olen siis ottanut hänet viereen, koska en jaksa joka inahduksesta nousta sänkymme vieressä olevan korin ääreen. Ja kopassa vauva inisee jatkuvasti, vieressä nukkuu hyvin. Treenaamme tuota omassa sängyssä nukkumista siis päivisin, yöt menkööt toistaiseksi sohvalla niin saa mieskin nukkua kun pitää töissä kuitenkin jaksaa käydä.

Kestovaippailua en ole vielä aloittanut. Homma oikeastaan tyssäsi siihen, että en ehtinyt vielä ommella niitä vaippoja ja lisäksi olemme lahjaksi saaneet muutaman new born - vaippapaketin, joten käytellään ne pois niin kauan kuin mahtuvat. Ekan viikon jälkeen vauvan kakka on muuttunut kiinteämmäksi ja välillä hän todella vääntää sitä otsa kurtussa ja välillä tulee parkukin kesken puuhan. Pelkään jo koska koliikki alkaa, sillä olen itse parkunut 3 kk säännölliset kolme tuntia joka ilta.

Kantoliinaan istuttelin neitiä ekan kerran eilen. Pystyasento onnistui hyvin, kehtosidontaa en saanut aikaiseksi, tuntui että vauva on liian pitkä omaan leveyteeni nähden. Täytyy yrittää uudelleen miehen avustuksella. Pystyasennossa neiti näytti kovin hämmästyneeltä koko ajan, enkä oikein osannut päätellä oliko hänen hyvä vai huono olla. Itsestä liina tuntui päällä hyvältä (Pikku-Ruu trikooliina). Jatketaan treenailua tänään.

KILOGALLUP: Paljonko kiloja keräsit raskauden aikana, paljonko jäi laitokselle ja paljonko on karissut/kertynyt kotona sen jälkeen?

Mulla tais kotivaa' an mukaan tulla 15 kg, joista laitokselle jäi 5 kg ja kotona on edelleen pudonnut 3 kg. Puolesta on siis jo päästy ja olen tosi tyytyväinen. Toivottavasti loputkin karisee imetyksen ja ulkoilun avulla.

Imetys meillä muuten sujuu loistavasti. Tyttö on reipas syömään ja imee hyvällä otteella itsensä kylläiseksi kymmenessä minuutissa. Sitten nukkuu pienet kauneusunet ruuan päälle ja ottaa usein vielä jälkiruuan nautiskellen puolen tunnin päästä. Ei ehkä mikään suositeltava ruokarytmi, mutta toimii nyt hyvin näin joten en lähde väkisin muuttamaankaan. Kuitenkaan aikaa tähän syömiseen ei näinkään mene tuntiakaan.

Maitoa tulee mulla ylimäärin ja olen varmaan kohta kierteessä lypsämisen kanssa: lypsän liikaa ja sitten maitoa tulee yhä enemmän... Lisäksi vauvan itku herauttaa mulla hetkessä rinnat täyteen - siksikin pelkään sitä koliikkia. Täytyy siis pikimmiten ostaa rintapumppu kun alkaa tuo käsinlypsy tympiä. Toisaalta en sairaalassa saanut sähköpumpulla juuri mitään irti, ja siksi ei tekisi mieli investoida kallista pumppua tietämättä että se toimii. Aven Isistä kuitenkin ajattelin, kun siitä olen kuullut pelkkää hyvää ja jälleenmyyntihinnat ovat kohdallaan siltä varalta etten käytettynä sellaista saa ostettua.

Piba ihmetteli että näinkö paljon ne pienet nukkuivatkaan? Mä mietin muutama päivä sitten samaa ja luin jostain että pitäisi olla hereillä 4-6 h vuorokaudessa. Laskin sitten oikein muutaman päivän, ja huomasin että tuo määrä tulee lopulta äkkiä täyteen. Usein jälkiruuan jälkeen neiti seurustelee tunnin, parhaimmillaan kaksikin ja lisäksi jää välillä yösyötön jälkeen killittelemään ja juttelemaan itsekseen.

Nyt pyykkejä ripustamaan ennen seuraavaa syöttöä.

äippä + 11 pv sitten ulkoistettu masukki

Vierailija
40/48 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mukavalta kuulostaa jo tuo vauva-arki että kateeksi käy!

Hennalle mun piti sanomani että tuota rankempaa urheilua (hyppimistä, pomppimista yms.) pitäisi kai välttää aluksi jotta kohtu asettuu taas kunnolla omalle paikalleen oikean kokoisena, vaarana on kaiketi tuollainen kohdunlaskeuma. Ensin pitäisi vissiin saada kuntoon nuo syvät lihakset ja lantionpohjanlihakset ja sitten vasta voisi hyppelehtiä. Myöskin suorien vatsalihasten treenaaminen ei kai ole suositeltavaa ihan aluksi. Vatsalihasten väliinhän on tullut raskauden aikana aika iso rako ja tämä rako saattaa siihen kuulemma jäädä jos heti lähtee niitä treenaamaan. Kantsii kysyä neuvolasta tarkemmin, en ite nyt tarkkaan muista, mutta tämän kaltaisia ohjeita sain ainakin kuopuksen kanssa synnärilltä siellä luennoismassa olleelta fysioterapeutilta.

Mukavia pakkaspäiviä toivottelee

kolomonen rv 39+1 ja vielä varmaan pitkään tuolla odotuspuolella