Ristiriitainen olo tuosta Kikka-elokuvasta
Ylellä nyt näkyy, on myös Areenassa. Kun päähenkilö ei ole elossa, voidaan projisoida feministis-voimaannuttava asenne häneen eli tyypillistä wokea puhtaimmillaan. Eihän tämäkään henkilökuva toisaalta edes yritä olla dokumentti. Sara Melleri kyllä näyttelee hyvin.
Kommentit (68)
Ihan sellainen elokuva kuin ajattelin että Kikan elämä artistina oli. Olen nähnyt Kikan nousun ja laskun. Näin sen oletin menneen. Artistina olo ei ole se helpoin tie.
Vierailija kirjoitti:
Et siis ymmärtänyt mitään. Voit pitää ymmärtämättömyytesi ihan omana tietonasi, kiitos.
Voitko valaista sitten, kun sinulla ilmeisesti tietoa on.
Minua vaivaa sekä Armi Aavikko-podcastissa että tässä päähenkilön uhriuttaminen. Totuus on tuolla jossain, kun kummatkin ovat kuolleet. Kumpikin kuoli myös viinaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa sekä Armi Aavikko-podcastissa että tässä päähenkilön uhriuttaminen. Totuus on tuolla jossain, kun kummatkin ovat kuolleet. Kumpikin kuoli myös viinaan.
Kyllä Kikalla oli karu elämä. Kikka oli lastensuojeluperheestä, seksuaalisesti hyväksikäytetty jo pikkutyttönä. Ei löytänyt turvallista rakkautta ikinä. Laulajanakin oli jumissa seksi-idolin rooliin, vaikka olisi halunnut olla vakavasti otettava artisti. Ei mikään ihme, että Kikka joi.
LouLou kirjoitti:
Minkä takia hän alkoi ryypätä? Pikkulapsen vanhempi vielä...
Elokuvan perusteella alkoholia kului alusta asti ja sitten se lähti kokonaan käsistä.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa sekä Armi Aavikko-podcastissa että tässä päähenkilön uhriuttaminen. Totuus on tuolla jossain, kun kummatkin ovat kuolleet. Kumpikin kuoli myös viinaan.
Tämä juuri. Lypsetään tutulla nuori fiksu mutta hieman naiivi nainen joutuu vanhempien rappeutuneiden setämiesten raatelemaksi ja hyväksikäyttämäksi ja päätyy tämän vuoksi ennenaikaiseen kuolemaan.
Ei nyt ihan niitä omaperäisimpiä narratiiveja tosiaan. Tähän nykyiseen ilmapiiriin istutettuna varsin tilatunoloinen näkemys. Onko nyt tarkoitus kauhistella sen ajan kauhistuttavaa taantumusta vai mikä tässä oli pontimena? Olisi tuolta ajalta voinut toisenlaisiakin naiskohtaloita halutessaan kaivella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa sekä Armi Aavikko-podcastissa että tässä päähenkilön uhriuttaminen. Totuus on tuolla jossain, kun kummatkin ovat kuolleet. Kumpikin kuoli myös viinaan.
Kyllä Kikalla oli karu elämä. Kikka oli lastensuojeluperheestä, seksuaalisesti hyväksikäytetty jo pikkutyttönä. Ei löytänyt turvallista rakkautta ikinä. Laulajanakin oli jumissa seksi-idolin rooliin, vaikka olisi halunnut olla vakavasti otettava artisti. Ei mikään ihme, että Kikka joi.
Tätä puolta ei taidettu leffassa valottaa, kun oli niin houkuttavaa kuvata toksista patriarkaattia täydessä touhussa.
Tuohia aikaan ryypättiin paljon noissa piireissä etenkin. Ei kai muuta syytä kun oli helppobtarttua siihen tarjottuun pulloon . Onhan näitä miehissä ja naisissa ollut , ja on .
Minusta Kikan tarina on loistava osoitus suomalaisesta misogyniasta, josta nykyisin on sentään jotenkin päästy jo edes puhumaan ja sitä karsimaan. Kikka oli lahjakas, mutta alistettiin pelkäksi seksipommiksi, jota känniset äijät fanittivat ja jota käytettiin hyväksi. Aviomieskin löi. Lapsena oli jo hyväksikäytetty. Nykyajan nuoret eivät tajua miten raakaa se misogynia Suomessa on ollut. Kikkaakin avoimesti halveksittiin artistina.
Se on kuulkaa niin, että jos mies alkoholisoituu niin se on sen oma syy. Jos nainen alkoholisoituu niin se on miesten syy.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuulkaa niin, että jos mies alkoholisoituu niin se on sen oma syy. Jos nainen alkoholisoituu niin se on miesten syy.
Juuri näin. Taas yksi lahjakas nainen tuhottiin pahojen miesten toimesta. Toisinpäin tämä olisi sula mahdottomuus, tai ei siitä ainakaan elokuvaa tulla tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Kikan tarina on loistava osoitus suomalaisesta misogyniasta, josta nykyisin on sentään jotenkin päästy jo edes puhumaan ja sitä karsimaan. Kikka oli lahjakas, mutta alistettiin pelkäksi seksipommiksi, jota känniset äijät fanittivat ja jota käytettiin hyväksi. Aviomieskin löi. Lapsena oli jo hyväksikäytetty. Nykyajan nuoret eivät tajua miten raakaa se misogynia Suomessa on ollut. Kikkaakin avoimesti halveksittiin artistina.
Kikka ei ollut erityisen lahjakas. Nykypäivänä hän olisi ollut ehkä joissakin Idols-karsinnoissa ja päässyt töin tuskin jatkoon. Kikka taisi tietää sen itsekin ja vaihtoi sitten aseeseen joka upposi juntti-Suomessa: pikkutuhmaan meininkiin. Sabrinan ja Samantha Foxin jalanjäljillä. Setämiehet hoiti sanoitukset, Kikan tehtävä oli keikistellä "seksikkäänä".
Tragedia tietysti, mutta toisaalta Kikka oli aikuinen ihminen jota kukaan ei pakottanut siihen hommaan. Kikan jälkimaine on voimakkaasti maustettu, eikä se ole täysin totuudenmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Kikan tarina on loistava osoitus suomalaisesta misogyniasta, josta nykyisin on sentään jotenkin päästy jo edes puhumaan ja sitä karsimaan. Kikka oli lahjakas, mutta alistettiin pelkäksi seksipommiksi, jota känniset äijät fanittivat ja jota käytettiin hyväksi. Aviomieskin löi. Lapsena oli jo hyväksikäytetty. Nykyajan nuoret eivät tajua miten raakaa se misogynia Suomessa on ollut. Kikkaakin avoimesti halveksittiin artistina.
Veikkaan, että todellisuus on ollut vielä raaempaa kuin mitä elokuva antaa ymmärtää. Elokuvassa käytiin aika perinteiseen elämänkertatyyliin läpi Kikan ura alusta huipun kautta pohjalle ja lähes kirjaimellisesti elämän loppuun asti. Vähän toisenlaisella käsikirjoituksella ja painopisteellä siitä olisi voinut saada aika järkyttävänkin kuvauksen siitä, millaista sylkykuppina toimimista naisartistina olo tuohon aikaan pahimmillaan oli.
Et siis ymmärtänyt mitään. Voit pitää ymmärtämättömyytesi ihan omana tietonasi, kiitos.