Ristiriitainen olo tuosta Kikka-elokuvasta
Ylellä nyt näkyy, on myös Areenassa. Kun päähenkilö ei ole elossa, voidaan projisoida feministis-voimaannuttava asenne häneen eli tyypillistä wokea puhtaimmillaan. Eihän tämäkään henkilökuva toisaalta edes yritä olla dokumentti. Sara Melleri kyllä näyttelee hyvin.
Kommentit (68)
Kikan sisaren kirja valottaa aika hyvin koko elämää, ihan karsea lapsuus ollut.
Muistan itse silloin Kikka tuli kuvioihin, en kyll hirveesti arvostanut, mutta olihan hänen kohtelu todella väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kikka oli mun idoli, nousi maineeseen kun olin ala-asteikäinen.
Mua jotenkin ärsytti että Kikkaa näytteli tuo Sara Melleri. En tykkää näyttelijän ulkonäöstä yhtään. Ymmärrän toki että tämä on vain minun mielipiteeni ja muut voi olla täysin toista mieltä, mutta koko elokuva meni mun kohdalla vähän pilalle sen takia. Joku sopivampikin olisi varmaan rooliin löytynyt.
Kun mun käsittääkseni Melleri on vielä ihan kehuttu ja palkittu näyttelijä, niin tuossa oli kyllä tosi "kökkö", en nyt parempaakaan sanaa keksi. Ei luonteva.
Vierailija kirjoitti:
Kikan sisaren kirja valottaa aika hyvin koko elämää, ihan karsea lapsuus.
Se kannattaa todella lukea, mikäli ihminen ilmiön takana hiemankin kiinnostaa. Raskas tarina kaikkiaan, jossa kyllä myös eräitä hymyn hetkiä.
Tässä ketjussa puhutaan paljon viinasta. Lääkeriippuvuus oli myös melkoinen. Se myös sinetöi kohtalon. Tietoisesti hankittu ja otettu annos olisi surmannut varmaan elefantinkin. - Kikan sisko sairaanhoitaja, joten kertomus näiltä osin tarkka ja uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Minua vaivaa sekä Armi Aavikko-podcastissa että tässä päähenkilön uhriuttaminen. Totuus on tuolla jossain, kun kummatkin ovat kuolleet. Kumpikin kuoli myös viinaan.
Uhriuttaminen? Kukahan täysidiootti kyseisen sanan on keksinyt? Armihan oli uhri. Kikka ei kai niinkään. Armi joutui Dannyn catch-and-release -koukutettavaksi; koko ajan annettiin toivoa pääsemisestä varsinaiseen suhteeseen Dannyn kanssa mutta roikotettiin jalkavaimona joka oli saatavilla aina kun tuli tarvis. Danylla ei missään vaiheessa ollut tarkoitusta jättää omaa vaimoaan ja alkaa Armin kanssa liittoon.
Kikan tarinahan taas on täysin erilainen ja hän oli (jos hyväksikäyttöhuhut pitää paikkansa) uhri lapsuudessaan, mutta ei enää myöhemmällä iällään vaan teki omat ratkaisunsa aikuisena. Tuo alkoholinkäyttö oli artisteilla maan tapa jonnekin 2000-luvulle asti ja siitä kärsivät kyllä kokolailla kaikki kiertävät esiintyjät. Wokea tuosta elokuvasta ei kyllä löytynyt hakemallakaan. Se että levy-yhtiön setämiehet määräsivät lähes kaikesta artistiin liittyvästä oli yksinkertaisesti todellisuutta tuolloin ja jossain määrin kai nykyäänkin.
Olin aika nuori Kikan huippusuosion aikaan ja kyllä muistan että Kikkaa myös halveksittiin ja vihattiin joissakin piireissä imagonsa ja kappaleidensa vuoksi. Kikan avoin fanitus oli nolojen junttien touhua ja moni fanitti siksi salaa. Oli meilläkin kotona tiukasti kielletty ja salaa kuuntelin ja ihailin.
Nykyään taas Erika Vikman saa samaa kuraa niskaansa mitä Kikka aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kikka oli mun idoli, nousi maineeseen kun olin ala-asteikäinen.
Mua jotenkin ärsytti että Kikkaa näytteli tuo Sara Melleri. En tykkää näyttelijän ulkonäöstä yhtään. Ymmärrän toki että tämä on vain minun mielipiteeni ja muut voi olla täysin toista mieltä, mutta koko elokuva meni mun kohdalla vähän pilalle sen takia. Joku sopivampikin olisi varmaan rooliin löytynyt.
Kun mun käsittääkseni Melleri on vielä ihan kehuttu ja palkittu näyttelijä, niin tuossa oli kyllä tosi "kökkö", en nyt parempaakaan sanaa keksi. Ei luonteva.
Jäi vaikutelma, että hän yritti tavoittaa Kikan paljon puhuttua luonnonlapsimaisuutta mutta lopputulos oli vain lapsellinen ja, no, vähän pihalla oleva. Kikka oli varmasti sen verran poikkeuksellinen ja ristiriitainenkin artistipersoona, ettei hänen näyttelemisensä ole ihan helppo nakki kokeneellekaan näyttelijälle. Ulkoisesti Melleri oli roolissa mielestäni ihan ok, ei alkuperäisen veroinen mutta yllättävän uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Kikan sisaren kirja valottaa aika hyvin koko elämää, ihan karsea lapsuus ollut.
Muistan itse silloin Kikka tuli kuvioihin, en kyll hirveesti arvostanut, mutta olihan hänen kohtelu todella väärin.
Niin, mutta mehän emme tiedä kuinka todenperäinen tuo kirja on. Olen sen kyllä lukenut, ehkä siinä on totta joukossa, mutta ilmiselvästi vahvasti kaunisteltu tarina. Aivan varmasti Kikka ainakin uran alkuvaiheessa valitsi sekstisen roolin vilautuksineen. Varmasti hän myöhemmässä vaiheessa halusi tulla esiin enemmän laulajana ja vähemmän seksipommina, mutta se ei onnistunut.
Minä pidin silti Kikasta, sellainen iloinen ja räväkkä, ainakin roolihahmona. Ja Sara Melleri veti tämän roolin hyvin, mutta muuten filmi oli tyypillinen nykynaisten tekele jossa syyllistettiin setämiehiä.
Kikka oli alkoholisti. Hän ei ollut kummoinen laulaja, myi seksistisellä vispauksella.