Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo 38-vuotias nainen enkä vieläkään tiedä mitä opiskella

Vierailija
10.11.2024 |

Olen hankkinut kyllä ammatillisen koulutuksen ja lukenut yo-tutkinnon sekä käynyt töissä. Koen, että olisin kuitenkin lahjakkaampi kuin tekemään pelkkää suorittavaa työtä, mutta en vain keksi mitään mikä oikeasti kiinnostaisi.

Olen hyvä ratkaisemaan ongelmia, empaattinen ja rauhallinen, reipas ja aikaansaava sekä kirjallisesti ja kielissä melko lahjakas. Tulen ihmisten kanssa yleensä hyvin toimeen, mutta en ole yltiösosiaalinen enkä myöskään viihdy pitkään yksinkään. 

Kiinnostusta löytyy politiikalle ja yhteiskunnallisille asioille, trendeille ja muille "pinnallisille" ulkonäköasioille ja viihdyn paljon lenkeillä luonnossa. Tykkään tehdä asioita käsillä esim. ommella, leipoa, koota huonekaluja, kirjoittaa yms. enkä ole kovin hyvä omaksumaan abstraktia teoreettista tietoa. 

Olen kiinnostunut monesta asiasta, mutta en mistään tarpeeksi tai elämänmittaisesti. Joskus mm. luin todella paljon, enää en yhtään ja joskus kirjoitin paljon runoja ja enää en lainkaan. Piirsin joskus ja nyt se ei kiinnosta enää yhtään. Liikunnallinen olen ollut aina. Alkoholia join joskus runsaasti ja nyt olen absolutisti. Tästä varmaan havaitsee jonkun kaavan...? Olen parhaiten viihtynyt rakennushommissa ja lastenhoitajana.

Mutta mitä näin sekavalla kykyprofiililla tekee? Kiitos jos jaksoit lukea. Kaipaan asiallisia vastauksia. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Insinööriksi vaan rohkeasti opiskelemaan.

Tämä on käynyt mielessä. Oli kommentti sarkastinen tai ei (palstalla ei voi aina tietää).

Ei ollut sarkasmia. Valmistuin itsekin varhaiskeski-iässä insinööriksi.

Vierailija
62/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän sama ongelma. Olen jo yli 40 eikä ole ammatillista koulutusta. Olen niin huonopalkkaisessa työssä, että palkalla on vaikea elää. Haluaisin keksiä jotain muuta mitä voisin tehdä, mutta en tiedä mitä se voisi olla. On minussakin hyviä ominaisuuksia, mutta ne eivät oikein ole sellaisia joita työelämässä tarvittaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 42v ja olen aivan varma, että pystyisin vaikka ja mihin. Kaikki suorittavat työt on tosi tylsiä ja helppoja, mutta se stressin määrä joka asiantuntijatöissä, johtajilla ja vastaavilla on, ei houkuttele yhtään. Olisi ehkä pitänyt nuorempana opiskella lisääkin, mutta kävin parit ammattikoulut sitten. 

Vierailija
64/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole provo. Kannattaisi ap:n opiskella kvanttitietokoneita. Professori David J Malan ja Harvardin CS50 on se mistä kannattaa perinteisemmin aloittaa. Kurssi on jopa ilmainen ja täysin verkossa. Siitä on helppo siirtyä kvanttitietokoneisiin.

Vierailija
65/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tuo kvanttitk-pointti. Mutta jos ei ole mielenkiintoa, niin ei siitä mitään tule.

Lukioaikoina kaverin kanssa mietittiin: Lukemaan Tähtitiedettä, kiinnosti molempia, mutta sitten tuumattiin, et ei sillä alalla ole paljon työpaikkoja tarjolla (järki voitti halun).

Sitten mietin, et entäs Meteorlogia?, siinä ainakin olisi joitain työpaikkoja. Hain ja pääsin HY:oon, en lähtenyt sinne vaan valitsin kotimaakunnan ja IT:n. .... Eipä tuo valinta varsinaisesti kaduta, tuskin olisin jaksanut opiskella (pelkkää) fysiikkaa 4-6 vuotta.

....

Mutta, aika kiire sulla ap alkaa olla, jos meinasit jotain (en tarkoita ilkeillä, vaan se fyysinen fakta, että iän myötä oppimiskyky hidastuu - joudut tekemään paljon enemmän työtä sen oppimisen kanssa).

Vierailija
66/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tuo kvanttitk-pointti. Mutta jos ei ole mielenkiintoa, niin ei siitä mitään tule.

Lukioaikoina kaverin kanssa mietittiin: Lukemaan Tähtitiedettä, kiinnosti molempia, mutta sitten tuumattiin, et ei sillä alalla ole paljon työpaikkoja tarjolla (järki voitti halun).

Sitten mietin, et entäs Meteorlogia?, siinä ainakin olisi joitain työpaikkoja. Hain ja pääsin HY:oon, en lähtenyt sinne vaan valitsin kotimaakunnan ja IT:n. .... Eipä tuo valinta varsinaisesti kaduta, tuskin olisin jaksanut opiskella (pelkkää) fysiikkaa 4-6 vuotta.

....

Mutta, aika kiire sulla ap alkaa olla, jos meinasit jotain (en tarkoita ilkeillä, vaan se fyysinen fakta, että iän myötä oppimiskyky hidastuu - joudut tekemään paljon enemmän työtä sen oppimisen kanssa).

Eli hukkaan heitetty elämä. ap

Vierailija
67/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt et vaan ala wannabee taiteilijaksi. Tiedän tosi monia, jotka ovat heittäneet  ns. perusammatin hukkaan ja sitten lähteneet opiskelmaan "taidetta".  Mutta ei taiteesta ole elättäjäksi kuin tosi harvoilla, jos ovat jotain vuosisadan lahjakkuuksia. Ovat ns. lähteneet etsimään itseään ja sukulaisten seinät ovat täynnä lahjaksi saatua taidetta. Sellaista ounou taidetta.

Vierailija
68/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööriksi vaan rohkeasti opiskelemaan.

Aika pienet mahdollisuudet yli 40-vuotiaana työllistyä insinöörialalle untuvikkona kun tosi vankasti osaaminen rakentuu työkokemukseen. Ehkä jos löytää sopivasti jonkin työvoimapula-alan.

Vierailija
69/71 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää opiskella?

Vierailija
70/71 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi. Lyhyt koulutus. Ei liikaa teoriaa. Voit suuntautua lapsiin.

Vierailija
71/71 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oppimiskyky on vanhempanakin. Opiskelurutiinit jos katoavat, niin niiden hankkiminen on hankalampaa. Siksi meillä on eroja 50+ ikäryhmän opiskelumenestyksessä. Tuossa 30...45 v iässä sahasin useiden laitevalmistajien ja maahantuojien kursseilla Euroopassa Kaikissa oli teoriaa ja ihan käytäntöä. Mukana oli porukkaa ikähaarukassa 20...70 v. Motivaatio oli tietysti kaikilla korkea, koska kurssit maksoivat kymmeniä tuhansia euroja. Eräs kouluttajakurssi, jolla siis tuotettiin kouluttajia, maksoi 120 000 euroa, mutta se kestikin 4 kk ja pidettiin valmistajan useilla eri tehtailla. Nämähän eivät tietenkään ole yleisesti saatavilla olevaa koulutusta, vaan enemmänkin business to business, mutta kouluttajina on ainakin omilla kursseillani ollut osaksi ihan PhD porukkaa. Jopa käytännön tehdaskoulutuksissa. Insinöörikoulutuksen kevennetty korvike voisi olla jos jotenkin onnistuisi pääsemään Boeingin tai Lufthansa Technical Training kursseille, näitä kai nykyisin on ja niihin pääsee kai ihan jos ei muuten, niin rahalla. Sitten on ihan ilmaisia kursseja sekä koulutusohjelmia, esimerkkinä Danfoss Learning ja Texas Instruments Developer Zone / Academy.      

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi