Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen jo 38-vuotias nainen enkä vieläkään tiedä mitä opiskella

Vierailija
10.11.2024 |

Olen hankkinut kyllä ammatillisen koulutuksen ja lukenut yo-tutkinnon sekä käynyt töissä. Koen, että olisin kuitenkin lahjakkaampi kuin tekemään pelkkää suorittavaa työtä, mutta en vain keksi mitään mikä oikeasti kiinnostaisi.

Olen hyvä ratkaisemaan ongelmia, empaattinen ja rauhallinen, reipas ja aikaansaava sekä kirjallisesti ja kielissä melko lahjakas. Tulen ihmisten kanssa yleensä hyvin toimeen, mutta en ole yltiösosiaalinen enkä myöskään viihdy pitkään yksinkään. 

Kiinnostusta löytyy politiikalle ja yhteiskunnallisille asioille, trendeille ja muille "pinnallisille" ulkonäköasioille ja viihdyn paljon lenkeillä luonnossa. Tykkään tehdä asioita käsillä esim. ommella, leipoa, koota huonekaluja, kirjoittaa yms. enkä ole kovin hyvä omaksumaan abstraktia teoreettista tietoa. 

Olen kiinnostunut monesta asiasta, mutta en mistään tarpeeksi tai elämänmittaisesti. Joskus mm. luin todella paljon, enää en yhtään ja joskus kirjoitin paljon runoja ja enää en lainkaan. Piirsin joskus ja nyt se ei kiinnosta enää yhtään. Liikunnallinen olen ollut aina. Alkoholia join joskus runsaasti ja nyt olen absolutisti. Tästä varmaan havaitsee jonkun kaavan...? Olen parhaiten viihtynyt rakennushommissa ja lastenhoitajana.

Mutta mitä näin sekavalla kykyprofiililla tekee? Kiitos jos jaksoit lukea. Kaipaan asiallisia vastauksia. 

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että sulla on neljänkympin kriisi ja tarvitset jotain uutta elämääsi. Ehkäpä joku kiva harrastus, vapaaehtoityö tms. Uudelle alalle voi olla mahdotonta päästä jos kokemus on täysin eri alalta

Vierailija
2/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et edes keksi mitä haluaisit tehdä, et oikeasti ole lahjakkaampi tekemään muuta kuin mitä jo teet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lastentarhanopettajan koulutus. Vähennä puhelimella roikkumista, niin saat keskittymiskykysi takaisin.  

Vierailija
4/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki oon M36 enkö tiedä vielä mitä tekis isona. On kyllä työpaikka millä elättää ittensä mut en mä tätä jaksa tehdä vielä 31 vuotta

Vierailija
5/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sekava "kykyprofiili" ja niiden kiinnostusten loppuminen voi viitata siihen että on adhd... hyperfiksaatiot tuppaavat jossain kohtaa lakata. 

Vierailija
6/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuvittelee itsestään liikoja ja kokee, että on vaan vielä löytymätön superlahjakkuus :) Ehkä voisit mennä johonkin kansalaisopiston kursseille, löytyisikö sieltä jotain mikä kiinnostaisi?

Vierailija
7/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kuvittelee itsestään liikoja ja kokee, että on vaan vielä löytymätön superlahjakkuus :) Ehkä voisit mennä johonkin kansalaisopiston kursseille, löytyisikö sieltä jotain mikä kiinnostaisi?

En puhunut mistään superlahjakkuudesta. ap

Vierailija
8/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä odotellessa kun keksit mitä opiskella kannattaa lähteä opiskelemaan sitä mikä eniten kiinnostaa. Oma segmenttisi löytyy sitä myöten. Valitse laaja-alainen yliopistotutkinto esim. YTM. Tällöin saat mahdollisuudet moniin erilaisiin suuntiin myöhemmin, eikä aikasi ole kulunut hukkaan. Suurin virhe on heilutella käsiä sen aikaa kun ei tiedä mitä tekisi.

Vierailija
9/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, mutta olen 49 v mies. Aiempaa opiskelua parissa pääaineessa yliopistolla ja yksi tutkinto luonnontieteissä. Nyt kiinnostaisi liikuntalääketiede, ravitsemustiede, arkeologia, psykologia, kielet ja kokkkikoulu. 

Vierailija
10/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole hyvä omaksumaan teoreettista tietoa, ei yliopisto ole sinun juttusi. Mitä vikaa lastenhoitajan työssä on? Kuulostaa juuri sopivalta, jos moni käsillä tekeminen kiinnostaa sinua.

Vierailija
11/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin sekava "kykyprofiili" ja niiden kiinnostusten loppuminen voi viitata siihen että on adhd... hyperfiksaatiot tuppaavat jossain kohtaa lakata. 

Olen kyllä joskus epäillyt adhd:ta, mutta onko normaali ihminen muka sitten joku raiteilla posottava juna? Eikö joillain ole persoona joka innostuu uusista asioista sykleissä? Esim. Jonas Jonassonin kirjassa Satavuotias joka karkasi ikkunasta. ap

Vierailija
12/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole hyvä omaksumaan teoreettista tietoa, ei yliopisto ole sinun juttusi. Mitä vikaa lastenhoitajan työssä on? Kuulostaa juuri sopivalta, jos moni käsillä tekeminen kiinnostaa sinua.

Jatkuva vastuu lapsista on pitemmän päälle kuluttavaa. Kaipaan myös älyllistä haastetta. ap

Vierailija
13/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko ottaa vaikka avoimesta yo:sta tai ammattikorkeakoulusta muutama sellainen kurssi, joista voisit olla kiinnostunut? Avoimen opinnot voi hyväksilukea tutkintoon sitten myöhemmin jos löytyy se kiinnostavin ala.

Vierailija
14/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et irtisanoudu töistäsi.

Vierailija
15/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä joskus epäillyt adhd:ta, mutta onko normaali ihminen muka sitten joku raiteilla posottava juna? Eikö joillain ole persoona joka innostuu uusista asioista sykleissä? Esim. Jonas Jonassonin kirjassa Satavuotias joka karkasi ikkunasta. ap

Yksi adhd-piirre on vaikeus keskittyä tiettyihin töihin ja toisalta täydellinen hyperfiksatoituminen toisiin. Ja etenkin se fiksaatioiden vaihtelu. 

Vierailija
16/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki lastentarhanopettajan koulutus. Vähennä puhelimella roikkumista, niin saat keskittymiskykysi takaisin.  

Puhelimella roikkuminen on kyllä turhan tuttua. Miten pääsisi tästäkään eroon kun ilman älypuhelinta ei enää "pärjää"? Vielä viisi tai kymmenen vuotta sitten pystyi yhteiskunnassa toimimaan helpommin peruspuhelimen varassa. ap

Vierailija
17/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et edes keksi mitä haluaisit tehdä, et oikeasti ole lahjakkaampi tekemään muuta kuin mitä jo teet. 

Toivottavasti et ole ammatinvalinnanohjaaja. ap

Vierailija
18/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa että.olet jäänyt jumiin sen kiinnostavan opiskelun etsintään. Jos haluat nostaa elintasoasi niin lähesty asiaa siltä kantilta että a) millä alalla on töitä ja b) missä maksetaan nykyistä työtäsi enemmän (jo uran alussa). Näistä vaihtoehdoista valitset sitten kiinnostavimman. Jos haluat vain opiskella omaksi iloksesi ja koet olevasi älykäs niin mene avoimeen yliopistoon kokeilemaan erilaisia kursseja. Äkkiä siellä huomaa mikä kiinnostaa  ja mikä ei. 

Selkeesti sinussa on ylianalysoijan vikaa ja teet asioista turhan monimutkaisia, päätöksentekokyky ei ole hyvä. Eli johtajaksi ja kaupalliselle alalle en suosittele koska et pärjäisi niissä töissä. Ehkäpä DI-opinnot, siellä saa vääntää, kääntää ja vatkata?

Vierailija
19/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea sellaiseen helppoon suorittavaan työhön, jossa on arvostettu asema, kuten lääkäri tai juristi. Opinnoissa riittää, että saa paperit kouraan ja varsinkin lääkärille on aina töitä tarjolla. 

Vierailija
20/71 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko ottaa vaikka avoimesta yo:sta tai ammattikorkeakoulusta muutama sellainen kurssi, joista voisit olla kiinnostunut? Avoimen opinnot voi hyväksilukea tutkintoon sitten myöhemmin jos löytyy se kiinnostavin ala.

Valtio-oppia kokeilin joskus, mutta se oli kummallisen politisoitunutta. Tämä vaihtoehto kiinnostaa kyllä muuten ja olisi mahdollista nyt kun olen vanhempainvapaalla ja on aikaa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi