Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsille jättää sukuperintöä?

Vierailija
10.11.2024 |

Olen itse aina ajatellut, että se perintö, jonka minä olen vanhemmiltani saanut kuuluu osin minun lapsilleni. Eli en halua käyttää sitä perintöä itseeni. Käytän sitä perintöä, mutta sijoitan sen asumisen tai kesämökkiin, joka puolestaan tulee jäämään lapsilleni. 

Olen luullut, että kaikki toimivat näin, mutta eipä toimikaan. Kaverini on saanut eläessään hieman perintöä, jotain 70-80 000 e. Hän koulutti itseään kalliilla, eli sillä opinto- ja vuorotteluvapaalla, eli hieman leveämmin yms. Kun hän kuolee, ei hänen lapsillaan ole edes hautajaiskuluihin rahaa. Näin 10 vuoden jälkeen.

Kummalla tavalla sinä elät?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkimmäisellä.

Parasta on kuolla ilman omaisuutta ja parempi vielä jättää velkaakin päälle!

Olen saanut perintöni oikeuden kautta, ei meinaa oo halpaa touhua! Mietein siinä et mikseivät iso- ja vanhempani vaan käyttänyt kaikkia itteensä, ku muksui kumminki oli, ni ei siitä muuta tule ku riitaa ku yks meinaa että hänelle kuuluu kaikki omaisuudet 100 prosenttisesti.

Vierailija
2/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Näillä näkymin lapselle on jäämässä enemmän mitä itse sain. Toisaalta osalla mummon perintöä ajattelin tukea opiskelijaa ja aikuistumisen ensiaskelia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, voi jättää jos haluaa. Näin ainakin itse lapsena koen.

Mieluiten vanhemmat voisivat käyttää suurimman osan omaisuudestaan itseensä viimeisinä vuosinaan - en ole niinpa että perintöjä erityisesti kärkkyisin.

Vierailija
4/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltäytynyt isäni perinnöstä, ja lapseni kieltäytyi isänsä perinnöstä.

Jätän hänelle kuitenkin sen verran että saa haudattua minut. Henkivakuutus on.

Vierailija
5/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perittyä omaisuutta on yhtään enemmän, niin kyllä siinä tietty vastuu painaa. 

Vierailija
6/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä saisi käyttää itseensä? Elävätkö kaikki vain perintöä varten? 

Vierailija
7/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten vanhemmat voisivat käyttää suurimman osan omaisuudestaan itseensä viimeisinä vuosinaan - en ole niinpa että perintöjä erityisesti kärkkyisin.

Nyt ei kysytty lapsilta, vaan perinnön jättäjältä. Sitten kun olet saanut perintöä, koetko, että voit pistää sen sileäksi vai laitatko eteenpäin omille lapsille?

Vierailija
8/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä keskusteluun vieraannutettu ex-lapsi versus oma lapsi?

Jätättekö jotain vapaaehtoisesti vieraannutetuille lapsille? Omille lapsille perinnön jättämisen ymmärrän hyvin. Lapset saavat siitä etua.

Vierailija
9/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä saanut perintöjä. Omille lapsille jää reippaasti ainakin siihen verrattuna.

Vierailija
10/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti käyttää. Jos on pieni perintö, niin eihän sitä välttämättä edes huomaa. Mutta jos suvussa on pitkät perinteet, niin tuntuu aika ikävältä olla juuri se henkilö, joka hassaa kivitalot ja jättää lapsensa puille paljaille.

Ajattelen, että jos minulla on hyvä elintaso, osa siitä kuuluu lapsilleni esimerkiksi siten, että autan koulutuksen tai asunnon hankkimisessa. Miksi sitä omaisuutta kerryttäisi vain itselleen?

Vierailija
11/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätättekö jotain vapaaehtoisesti vieraannutetuille lapsille? Omille lapsille perinnön jättämisen ymmärrän hyvin. Lapset saavat siitä etua.

Tarkentaisitko tätä ex-lapsi termiä? Haluaisin omista eroon, joten löytyykö kelan sivuilta esim kaavake jolla irtisanotaan vanhemmuus?

Vierailija
12/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ex-lapsi? Aikuinen vai mitä tarkoitat?

Lapsi on aina rintaperillinen, ja oikeutettu perintöön, ellei aiheuta vanhempansa kuolemaa tai jätetä perinnöttömäksi painavasta syystä.

Vierailija
13/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen itsekin, miksi sitä perintöä pitää säästää ja jättää lapsille jotka sitten säästävät ja jättävät lapsilleen ? Mikä järki siinäkään on ? En ole löytänyt lakipykälää siitä että perintöä olisi pakko jättää

Vierailija
14/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
15/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tietysti käyttää. Jos on pieni perintö, niin eihän sitä välttämättä edes huomaa. Mutta jos suvussa on pitkät perinteet, niin tuntuu aika ikävältä olla juuri se henkilö, joka hassaa kivitalot ja jättää lapsensa puille paljaille.

Ajattelen, että jos minulla on hyvä elintaso, osa siitä kuuluu lapsilleni esimerkiksi siten, että autan koulutuksen tai asunnon hankkimisessa. Miksi sitä omaisuutta kerryttäisi vain itselleen?

Jos kerryttää itselleen, jää lapsille muutakin kuin se homeinen kylmä kivitalo josta ei pääse eroon 

Vierailija
16/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, onko tämä omaisuus (joka on tullut isovanhemmilta ja kenties vieläkin kauempaa) vanhempien omaisuutta, jos he eivät ole sitä itse hankkineet? 

Kai jokainen ajattelee niin, että jos minä tienaan omat rahani, niin saan omat rahani käyttää. Nyt ei puhuta tästä.

Vierailija
17/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaukainen sukulainen, joka osti kaikki maat yhden järven ympäriltä. Nämä jäi neljälle lapselle, jotka myivät maat mökkitonteiksi. Kolme neljstä lapsesta joivat rahansa. Ei varmaan olisi ollut isäukon tahto.

Vierailija
18/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostava tietää, miten ap. varmistaa perinnön siirtyvän seuraavalle sukupolvelle samalla arvolla mitä itse on saanut. 

Kun huomioidaan esim. kiinteistön ja rakennusten elinkaari ja ikä, inflaatiot, pörssiromahdukset, hinnan arvon alennukset ja nousut jne. 

Esim. joku 70-luvun rivari saattoi olla arvokas vielä 80 tai 90-luvulla, niin sen arvo on nolla tai jopa joutuu maksamaan kymmeniätuhansia, kun se puretaan. Sama kesämökeissä. Kukaan ei niitä osta. 

Vierailija
19/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kaikki perintö mitä saan, menee lopulta lapsille. Hyvä pitää laittaa kiertämään!

Vierailija
20/42 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini peri joskus 2000-alussa maalta okt, jonka arvo oli silloin jotain parisataatuhatta ja nyt sitä ei osta kukaan, eikä edes kukaan vuokraa, vaan on anopilleni pelkkä menoerä, kun maksaa kiinteistöveron ja tiemaksut.  Ja kun anopista aika jättää, toivottavasti perintö ei siirry miehelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi