Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi kuvitella, että ratkaisu työttömyyteen on alkaa laittaa hakemuksia oman alan ulkopuolisiin töihin?

Vierailija
10.11.2024 |

Vielä huonommin niihin pääsee, kun hakijoina on kymmeniä (tai satoja) kyseisen alan ammattilaisia. Millä logiikalla siihen palkattaisiin joku alaa osaamaton?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani suoritti tutkinnon alalta, jossa ei nyt ole töitä, on kuitenkin kaupan kassalla töissä, ja olen hänestä ylpeä, että ei jäänyt odottelemaan alansa työpaikkoja.

Tytär valitsi alan, jossa taas tapellaan osaajista, yritettiin houkutella töihin moneen kaupunkiin jo ennen loppututkintoa.

Niin. Poikasi sai työpaikan ja ne kymmenet muut hakijat jäivät ilman. 

Vierailija
62/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä tuota ihmettelemään. Valtava määrä ihmisiä hahmottaa maailmaa vain oman näkökenttänsä kautta. Mitään muuta tai erilaista maailmassa ei sitten olekaan olemassa heidän mielestään. Jos he ovat vain kävelleet töihin pelkällä kädenpuristuksella joskus sotakorvauksien aikaan, niin kaikki muutkin voivat totta kai tehdä samoin vuonna 2024. Aukotonta logiikkaa? Maailma on muuttumaton?

Ja sinä ressukka kuvittelet että sinulle pitäisi tulla työt tarjoamaan kotiin?

Juuri näinhän ne ihmiset, jotka käskevät ottamaan vastaan tarjotun työn ajattelevat. Nytkö sitä työtä ei sitten tarjottukkaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tee yhtään niitä hommia mitä opiskelin vaikka oon korkeakoulutettu. Mitään mitä opiskelin en oo työelämässä tarvinnu.

Vierailija
64/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tee yhtään niitä hommia mitä opiskelin vaikka oon korkeakoulutettu. Mitään mitä opiskelin en oo työelämässä tarvinnu.

En minäkään ole tehnyt koulutusta vastaavia töitä, mutta saman toimialan sisällä kyllä.

Ap

Vierailija
65/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin pääsee paremmin jos on työssäkäyvä. Sinä aikana kun tekee jotain epämieluisaa voi hakea niitä oman alan hommia. Kunhan tekee jotain niin HR-kanat pitää enemmän arvossa kuin työttömiä.

Totta. Valitettavasti tämä aiheuttaa myös sen, että kukaan työnantaja ei valitse "liian hyvän" koulutuksen tai paljon kokemusta omaavaa henkilöä palkkalistoilleen. He pelkäävät nimenomaan sitä,e ttä uusi alainen alkaa heti etsiä toista työtä. Silloin kuluja ja vaivannäköä aiheuttava uuden ihmisen etsiminen täytyy aloittaa taas alusta. Sitä ei haluta tehdä.

Mä hain kerrossiivoojaksi läheiseen hotelliin, mutta sanoivat suoraan etteivät pyydä edes haastatteluun, koska haluavat pitkäaikaisen tekijän, eivät halua turhaan perehdyttää kun tällainen eri alan ammattilainen

Uskoo ken tahtoo ja on tarpeeksi yksinkertainen uskomaan elämäntapatyöttömän akateemikon valheet.

Vierailija
66/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, joiden koulutus sekä ammatti ovat vanhentuneet tai vanhentumassa. Moni ammatti lakkaa tulevaisuudessa. Miten ajattelit, että heidän kanssaan toimittaisiin?

Asiat kehittyy. Manuaalisorvaaja opettelee automaattisorvin käytön, sahuri opettelee metsätyökoneen ja konekirjoittaja opettelee tietokoneen käytön.

Aina on näin tehty ja työ on opeteltu uudelleen työtä tehden. Ei koskaan ole ajateltu, että pistetääs koneenkirjoittaja hakemaan metsäkoneenkuljettajan hommia.

Vanha eli viisikymppinen sorvari saa kenkää ja parikymppinen CNC-koneistaja palkataan tilalle. 

Kyllä nuo ennen laitettiin työnantajan järjestämälle kurssille, kun uutta tehtaalle hankittiin.

Vielä 1980-luvulla oli ripeän talouskasvun oloissa usein pulaa työvoimasta, joten siitä kannatti pitää kiinni.

Vierailija
67/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskoo ken tahtoo ja on tarpeeksi yksinkertainen uskomaan elämäntapatyöttömän akateemikon valheet."

En ole akateeminen vaan rakennusalan ammattilainen, en ole myöskään elämäntapatyötön, vaan olen nyt ollut puoli vuotta työttömänä. Ja kyllä, heti kun omiin hommiin pääsee, menen. 

Vierailija
68/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon ihmisiä, joiden koulutus sekä ammatti ovat vanhentuneet tai vanhentumassa. Moni ammatti lakkaa tulevaisuudessa. Miten ajattelit, että heidän kanssaan toimittaisiin?

Asiat kehittyy. Manuaalisorvaaja opettelee automaattisorvin käytön, sahuri opettelee metsätyökoneen ja konekirjoittaja opettelee tietokoneen käytön.

Aina on näin tehty ja työ on opeteltu uudelleen työtä tehden. Ei koskaan ole ajateltu, että pistetääs koneenkirjoittaja hakemaan metsäkoneenkuljettajan hommia.

Vanha eli viisikymppinen sorvari saa kenkää ja parikymppinen CNC-koneistaja palkataan tilalle. 

Kyllä nuo ennen laitettiin työnantajan järjestämälle kurssille, kun uutta tehtaalle hankittiin

Varmaan tulee halvemmaksi kouluttaa pätevää, kun maksaa rekryfirmoille jatkuvasti uusista rekrytoinneista ja perehdyttää sen jälkeen työhön.

Vierailija
69/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskoo ken tahtoo ja on tarpeeksi yksinkertainen uskomaan elämäntapatyöttömän akateemikon valheet."

En ole akateeminen vaan rakennusalan ammattilainen, en ole myöskään elämäntapatyötön, vaan olen nyt ollut puoli vuotta työttömänä. Ja kyllä, heti kun omiin hommiin pääsee, menen. 

Kunhan dokaamiseltasi ja trollailultasi kerkeät.

Vierailija
70/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"poikani, kunpa tietäisit miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan"

Tuon internet ja some ja mediat tekee täysin kyllä näkyväksi joka ainoa päivä erikseen. En tiedä missä se järki piileskelee tässä maailmassa mutta selvästikään ei ainakaan poliitikoissa, mediassa ja muissa itsensä tärkeiksi lukevissa mielipidejohtajissa kun katsoo miten selkeästi väärät väittämät vaan toistuu vuosi toisensa jälkeen noissa piireissä "faktana". 

Vierailija
71/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan dokaamiseltasi ja trollailultasi kerkeät.

Ehkä ongelma on siinä, että sinä somespämmi"ammattilainen" et omalta dokaamiseltasi ja trollailultasi ole huomannut ettei rakennusalalla mene kovinkaan loistavasti just nyt. -eri

Vierailija
72/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millään perusteella venäläisiä palkataan ???? Valheellisin. Ja kiinalaisia ??? Sama. Kummankaan maan kansalaiset eivät ymmärrä juurikaan suomee, saati sit, et osaisivat puhua suomee oikeen. Miten he pärjäävät vammaisten ja vanhusten paikoissa, asumisessa yms ? Kyllä pitää ensin opetella sen maan kieli, missä on ennen, kuin voi hakea mitään töitä mistään. Eri ole oikein, että tänne änkee ihmisiä, jotka eivät osaa lainkaan kieltä, ja ovat kumminkin NS töissä esim vammaisten ja vanhusten paikoissa. SUOMI ENSIN !!!!!!!! VAIN suomalaisille töitä Suomesta, ei muille !!!!! Etenkään venäläisille ja kiinalaisille. Ei sitä heidän omaa kieltään ymmärrä kukaan muu, kuin he itse. Omaa kieltään voi puhua sitten työpaikan ULKOPUOLELLA. Ja omassa kotonaan. Ei muualla ! Olen ammatiltani kokki, muttei ole paikkaa omalle alalle. Missään. Kun kiinalaiset ja venäläiset vievät ne !!!! Kiitti vaan. Vammaisia AMMATTILAISIA ei huolita minnekään. Miksi ? Mikä vika vammaisista on ? Osaamme mekin, jopa paljon paremmin, kuin n esim te NS normaalit henkilöt. 

Vierailija
73/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millään perusteella venäläisiä palkataan ???? Valheellisin. Ja kiinalaisia ??? Sama. Kummankaan maan kansalaiset eivät ymmärrä juurikaan suomee, saati sit, et osaisivat puhua suomee oikeen. Miten he pärjäävät vammaisten ja vanhusten paikoissa, asumisessa yms ? Kyllä pitää ensin opetella sen maan kieli, missä on ennen, kuin voi hakea mitään töitä mistään. Eri ole oikein, että tänne änkee ihmisiä, jotka eivät osaa lainkaan kieltä, ja ovat kumminkin NS töissä esim vammaisten ja vanhusten paikoissa. SUOMI ENSIN !!!!!!!! VAIN suomalaisille töitä Suomesta, ei muille !!!!! Etenkään venäläisille ja kiinalaisille. Ei sitä heidän omaa kieltään ymmärrä kukaan muu, kuin he itse. Omaa kieltään voi puhua sitten työpaikan ULKOPUOLELLA. Ja omassa kotonaan. Ei muualla ! Olen ammatiltani kokki, muttei ole paikkaa omalle alalle. Missään. Kun kiinalaiset ja venäläiset vievät ne !!!! Kiitti vaan. Vammaisia AMMATTILAISIA ei huolita minnekään. Miksi ? Mi

Venäläiset osaavat suomea, lähi-idän tuliaiset eivät. 

Vierailija
74/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millään perusteella venäläisiä palkataan ???? Valheellisin. Ja kiinalaisia ??? Sama. Kummankaan maan kansalaiset eivät ymmärrä juurikaan suomee, saati sit, et osaisivat puhua suomee oikeen. Miten he pärjäävät vammaisten ja vanhusten paikoissa, asumisessa yms ? Kyllä pitää ensin opetella sen maan kieli, missä on ennen, kuin voi hakea mitään töitä mistään. Eri ole oikein, että tänne änkee ihmisiä, jotka eivät osaa lainkaan kieltä, ja ovat kumminkin NS töissä esim vammaisten ja vanhusten paikoissa. SUOMI ENSIN !!!!!!!! VAIN suomalaisille töitä Suomesta, ei muille !!!!! Etenkään venäläisille ja kiinalaisille. Ei sitä heidän omaa kieltään ymmärrä kukaan muu, kuin he itse. Omaa kieltään voi puhua sitten työpaikan ULKOPUOLELLA. Ja omassa kotonaan. Ei muualla ! Olen ammatiltani kokki, muttei ole paikkaa omalle alalle. Missään. Kun kiinalaiset ja venäläiset vievät ne !!!! Kiitti vaan. Vammaisia AMMATTILAISIA ei huolita minnekään. Miksi ? Mi

Et taida olla kovin kummoinen helmi kun ohitsesi palkataan kouluttamattomia, kielitaidottomia ulkomaalaisia.

Vierailija
75/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin hälyttämään vaatteita, aikaisemmin en osannut sitä.

olen toiminut kassalla, ilman että ennen olisi ollut kokemusta kassan käytöstä.

Ennen varastotöitä, ei ollut kokemusta varastotöistä.

Toimistoassarin töistä ei ollut kokemusta, silti hain ja pääsin.

Ei ollut koskaan omaa koiraa, silti tein vapaaehtoistöinä sijaiskotitoimintaa 10v.

Ei ollut koskaan omaa kissaa, silti sijaiskotina emolle ja pennuille.

kaikenlaista voi opetella. Muistan, että töissä osa porukasta ei suostunut opettelemaan uusia asioita. Kauhistelivat, kun koulutuksessa piti opetella powerpointin käyttö. Tai toisten tiimiläisten töitä, koska silloinhan olisi joutunut, apua, auttamaan heitä, kun heillä on kiire ja itsellään on hiljaista.

Nyt kun tarkemmin ajattelee, jokaisen työn ohessa olen opiskellut lisää asioita: milloin kieliä, milloin kemiaa ja fysiikkaa, opettelin itse ajamaan trukkia töissä, nyt opiskelen kestävää kehitystä työn ohessa.

Työnantajat on lähinnä estäneet kouluttautumistani: ei suostuttu, että olisin teams-kurssille päässyt, mutta opettelin sen seuraavassa työpaikassa. 

Kyllä itseään kannattaa kehittää jatkuvasti.

Vierailija
76/109 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin hälyttämään vaatteita, aikaisemmin en osannut sitä.

olen toiminut kassalla, ilman että ennen olisi ollut kokemusta kassan käytöstä.

Ennen varastotöitä, ei ollut kokemusta varastotöistä.

Toimistoassarin töistä ei ollut kokemusta, silti hain ja pääsin.

Ei ollut koskaan omaa koiraa, silti tein vapaaehtoistöinä sijaiskotitoimintaa 10v.

Ei ollut koskaan omaa kissaa, silti sijaiskotina emolle ja pennuille.

kaikenlaista voi opetella. Muistan, että töissä osa porukasta ei suostunut opettelemaan uusia asioita. Kauhistelivat, kun koulutuksessa piti opetella powerpointin käyttö. Tai toisten tiimiläisten töitä, koska silloinhan olisi joutunut, apua, auttamaan heitä, kun heillä on kiire ja itsellään on hiljaista.

Nyt kun tarkemmin ajattelee, jokaisen työn ohessa olen opiskellut lisää asioita: milloin kieliä, milloin kemiaa ja fysiikkaa, opettelin its

Ja nämä kaikki työt sait tänä vuonna?

Vierailija
77/109 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi oppia uutta. 

Ei se ole niin yksinkertaista. Miten luulet että pääsee töihin mihin ei oo koulutusta? Opettelehan myös itsekin jokin uusi ammatti hakemalla alasi ulkopuolisiin työpaikkoihin. 

Vierailija
78/109 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksilla ei pääse, vain henk.koht. käynnillä ja suhteilla.

Pääsihän se eräskin yli viiskymppinen rouva pesulatyöstä (tai jostakin vastaavasta) irtisanottuna S-ryhmän kauppaan kassatyöhön, no problem, hänpä se otti työpaikan tuosta vaan.

Vierailija
79/109 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla ronkeli, voit saada töitä.

Vierailija
80/109 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi oppia uutta. 

Jopa rajattomasti ja niin hyvin että sillä työllistyy.

Ainakin yli-ihmiset.

Kuis me muut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi