Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä hyvä jäädä eläkkeelle

Vierailija
09.11.2024 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitteko valmiita päästämään yli 60 eläkkeelle jotta nuoret saisivat töitä?

Olisin

On sellaisia töitä joita ei anneta nuorille, koska nuoret eivät osaa niitä tehdä. Minun alallani kollegat tekevät töitä vielä reippaasti yli 70-vuotiaina, vaikka ovatkin eläkkeellä.

Vierailija
42/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60v olisi hyvä ikä.

Aiemmin pääsi eläkkeelle 58v iässä, ainakin terveydenhoitoalalla. Minulla eläkeikä on 65v ja risat päälle. Aionkin jäädä ove:lle heti kun täytän 62v.

61 tulee täyteen vielä tässä kuussa ja pitäisi painasta enter:ä OVE:n suuntaan. 1.12 kilahtaisi sitten ensimmäinen OVE(50%) - verot tilille mutta tarkoitus on jatkaa silti työntekoa täyspäiväisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

55v

Tämä on minullakin tavoitteena, olen nyt 45v.

Sama ikä, sama tavoite.

Vierailija
44/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

55v

Mulla on ajatuksena tuossa iässä vähentää työntekoa merkittävästi, muttei jäädä vielä eläkkeelle. Vähän yli puoli vuotta Suomessa ja töissä, vähän alle puolet vuodesta ulkomailla ja lämpimässä sijoituksilla sekä säästöillä eläen.

Vierailija
45/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu töissä viihtyvyydestä ja tuloista ja omaisuudesta.

Olisin jo jäänyt jos olisi varaa, nyt vielä 1,5v kakkua jäljellä. 40 vuotta oravanpyörässä riittää mulle. Jään pois 62 vuotiaana, jos ove loppuu maksan alkuvuodet kokonaan oman eläkkeeni sijoitussalkusta. Muuten olisi mennyt 50/50.

Vierailija
46/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitteko valmiita päästämään yli 60 eläkkeelle jotta nuoret saisivat töitä?

Olisin

On sellaisia töitä joita ei anneta nuorille, koska nuoret eivät osaa niitä tehdä. Minun alallani kollegat tekevät töitä vielä reippaasti yli 70-vuotiaina, vaikka ovatkin eläkkeellä.

Noiden töiden oppiminen jo synnytyslaitoksella loppui siis 1950-luvulla? Kovvoo hommoo.....

Vierailija
47/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ ei ole intohimo, identiteetti ja elämän sisältö, niin heti kun rahat riittävät loppuiäksi. Itselle se tuli 54-vuotiaana, tai silloin oikeastaan tajusin, ettei em. kolme kohtaa enää pätenyt riittävästi miltään osin. Eli vaihdoin työssä siis loppuelämäni terveitä päiviä rahaan, jota en tarvinnut. Laskelma osoitti, että haluttu elämäntyyli onnistuu osin pääomaa syömällä parikymmentä vuotta ja ihan kivaa perintöäkin vielä jäänee. Tosin pyrin antamaan lapsille kaiken ylijäämän jo mahdollisimman varhain. Nyt nuorina siitä rahasta on iloa. 

Vaativan ammatin tuoma vauraus ja kohtalon oikusta asumisuralla asunnonostot ja vaihdot lankulle osuneina tuottaneet vajaan 2 me nettovarallisuuden pariskunnalle. Nuukaillen emme ole eläneet, mutta rahasta päästän irti vasta kun saan riittävän vasteen. Aikana ennen nettiä iltapäivälehdet olivat vähän samassa roolissa kuin nettihömpän selaus nykyään. Koskaan ei ollut niin turhaa pennosta, että olisin sellaisen ostanut. Ihan tavallista oli ennen, että moni otti refleksinomaisesti molemmat iltapäivälehdet hihnalle arjen ruokaostoksille.

Autoiluun, veneilyyn, mökkeilyyn yms. rahaa runsaasti vievistä asioista on aikanaan nautittu riittävästi. Liikunta, hyvä ruoka, kaverit, opiskelu, maailmanmenon ihmettely, talouden seuraaminen (sijoitusten vuoksi) jne riittävät täyttämään elämää. Matkailu maksaa ja vuoden matkabudjetti onkin liki yhtä iso kuin muu eläminen maksaa eli 15-20 ke kumpikin suuruusluokkana vuodessa.

Eli summa summarum käytä jäljellä oleva aikasi viisaasti. Älä takerru materiaan. Pahinta jos huomaat liian myöhään eläväsi Fight club- elokuvaa mukaillen: " Väsytämme itsemme työssä jota vihaamme, ostaaksemme asioita joita emme tarvitse tehdäksemme vaikutuksen ( tai ehkä lunastaaksemme uudelleen ja uudelleen sosiaalisen statuksemme) ihmisiin joista emme edes pidä.

Vierailija
48/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiinko OVE:a poistamassa vai miten se meni? Juu, en nyt jaksa googlettaa.

Vierailija
49/49 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiinko OVE:a poistamassa vai miten se meni? Juu, en nyt jaksa googlettaa.

Päätöksiä saatetaan tehdä ensi vuonna, varmaa tietoa ei ole. Luulen että käytännössä elinaikaodotetta ylöspäin pumppaamalla tm. kikkailulla siirretään vähimmäistä eläkeikää yhä ylemmäs. Jolloin käytännössä paremmin tienaavat joutuvat nostamaan oman eläkkeen säästöistään ja loput nostavat työttömyyskorvauksia ym.

Nyt itse kuusikymppisenä pääsen vielä kohtuulliseen aikaan eläkkeelle, mutta nuorempien kollegoiden eläkekertymäarvioista löytyy todella paljon synkempää luettavaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi