Minkä ikäisenä hyvä jäädä eläkkeelle
Kommentit (49)
Minä jäin 30-vuotiaana. Soppeli oli.
Tein viikolla eläkehakemuksen, jään eläkkeelle 1.1. 2O25, N65v.
Eläkeikäni on 63 virallisesti. Se on mielestäni hyvä.
Noin 60 vee jos kyseessä pitkäaikaistyötön joka luultavimmin ei enää työllisty.
Mä olen 59 eikä minusta ole enää fyysiseen eikä henkiseen työhön, olen täysin lamaantunut todetuista sairauksista ja miettinyt jopa päivieni päättämistä. Sain sairaslomaa kuukaudeksi, mutta mitä sitten, työttömäksi vetelehtimään, kukaan ei ota töihin kun näkee millainen olen.
Eläkeikäni on 67,8 v
Minulle 58v olisi kiva, kuten vanhemmillanikin.
Nyt ole 63, vielä pari vuotta. Ainakin. Olen hyvässä kunnossa ,jaksamisesta ei ole kiinni.
Vaikka heti, olen 55v ja ihan loppu työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko valmiita päästämään yli 60 eläkkeelle jotta nuoret saisivat töitä?
Olisin
Itselleni hyvä ikä oli 68 vuotta. Nyt on aikaa vapaaehtoistyölle ja harrastuksille. Tosin teen kyllä vielä keikkoja ja sijaisuuksia vanhassa työpaikassanikin; eivät ole löytäneet ketään tilalleni.
aloitin työelämän 17 vuotiaana. Kaverini valmistui yliopistosta 33v iässä. Toinen meistä on 45v työelämässä, toinen ei ole.
Tästä asiasta ei ikinä puhuta, työhistorian pituus. mielestäni tämäkin voitasiin ottaa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko valmiita päästämään yli 60 eläkkeelle jotta nuoret saisivat töitä?
Joo, mutta eihän se toimi noin. Eläkkeelle jäävien paikat jätetään täyttämättä, joten työpaikkoja ei vapaudu eläköitymällä.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla karkaa eläkkeelle pääsy, ovat melkein 70 v kun eläkkeelle pääsevät
Mistä sen vielä tietää. Asiat ehtivät muuttua vielä moneen kertaan vaikka mihin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla karkaa eläkkeelle pääsy, ovat melkein 70 v kun eläkkeelle pääsevät
Mistä sen vielä tietää. Asiat ehtivät muuttua vielä moneen kertaan vaikka mihin suuntaan.
Juuri näin. Ja nykyiset nuoret voivat olla itse päättämässä aikanaan miten asiat ovat.
Jäin eläkkeelle heti kun se oli ikäluokassani, vuonna 1959 syntyneillä mahdollista eli 64v 3 kk. Eläkelakihan astui voimaan muutama vuosi sitten ja siirsi alinta eläkeikää asteittain.
Jatkan töitäni freelancerina, mutta oli hyvä että otin eläkepäätöksen vastaan. Enää minun ei tarvitse maksaa YEL-vakuutusta 25 % työtuloista, ja kaiken lisäksi sairastuin parantumattomaan syöpään samanaikaisesti kun jäin vanhuuseläkkeelle.
Minä voin jäädä vaikka heti. Olen 30 vuotisen työurani ajan säästänyt ja sijoittanut, joten laskin, että jos en enää maanantaina mene töihin, voin tuhlata koko loppuelämäni 2800€/kk kajoamatta säästöihin, omaisuuteeni tai tuleviin perintöihin.
Eli 53-vuotiaana, kuten isänikin. Tosin hän sai silloin täyden eläkkeen puolustusvoimista.