Olen käyttänyt aina nestemäisiä pyykinpesuaineita. Nyt olen kokeillut pulveria. Olen hämmästynyt hyvästä pesutuloksesta
Olen siis nelikymppinen ja aina suosinut nestemäisiä pyykinpesuaineita, kun niitä silloin niin rummutettiin 2000-luvun alussa ollessani parikymppinen ja muuttaessani omilleni.
Nyt olen pessut pulverilla parisen viikkoa talouden vaatteita ja lakanoita. Jo tulee puhdasta ja kankaistakin on vihdoin saatu öljytkin pois (osa perheestä öljyää ihoaan atooppisen ihon takia ja sitä öljyä kertyy väkisinkin lakanoihin ja vaatteisiinkin).
Lisäksi valkaiseva pyykinpesupulveri sai meidän kaikista valkoisista aluslakanoista ja pyyhkeistä todella valkoiset.
Ennen vanhaanhan oli vain pulvereita saatavilla. Miksi nestemäiset alunperinkään syrjäyttivät pulverit?
Ja jos jotain kiinnostaa, mitä pulvereita olen nyt käyttänyt niin: LV ja Erisan kirjopyykille ja valkopyykille.
Nestemäisistä käytin kaikkia hajusteettomia kuten LV, Erisan jne.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhä 20 vuotta vanha pesukonekin, hyvin tuo pulveri huuhtoutuu pois.
Sillähän noita nestemäisiä markkinoitiinkin aikoinaan, että huuhtoutuu paremmin pois. Onkohan noin kuitenkaan?
Itse koen, että pesutulos on parempi pulverilla. Vaatteet tulee jotenkin jämäkämmiksi eivätkä öljyisen veltoiksi.
ap
Jospa se pulverijäämä pyykissä jämäköittää 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pulveri?
Pulveri on jauhemainen pyykinpesuaine. Myydään pahvipaketeissa. Ennenvanhaan ei muulla pestykään kuin pulverilla.
Elätkö jossain 1950-luvulla pulveriesi kanssa?
?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pulveri?
Aku Ankan koira-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin 15 vuotta sitten pulveria mutta siirryin nestemäisiin just sen takia ku niitä niin kehuttiin. Pulveri tahtoi jäädä pesukoneen pesuainelokeroon möykyiksi, nestemäisellä pesuaineella niin ei käy.
Olisit käyttänyt pesupalloa
Entä ne putket?
Pesupalloja ei enää myydä nesteliuoksen ohessa, koska eu kielsi ylimääräisen muovin. siitähän irtoaa nimittäin muovia jätevesiin.
Vaikutat AP kyllä hieman yksinkertaiselta. Tai aika paljonkin.
Jauhe kerääntyy pesukoneen syövereihin, siksi kukaan ei käytä sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Ohis; mistä saa pesupalloja? Kaupan hyllyllä olevissa pesuainepulloissa ei ikinä ole niitä. Pesupalloni on jo soikio vuosien käytön jäljiltä ja hajoaa kohta.
Ei kai mistään enää. Pesuaine valmistaja on ajatellut, että käytät pesupallona sitä pullon korkkia. Tai vaikka kaadat vain sen aineen lokeroon tai koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Jauhe kerääntyy pesukoneen syövereihin, siksi kukaan ei käytä sitä enää.
Olen käyttänyt jauhemausta aina ja ei koskaan ole pesukone siitä tykännyt huonoa. Kuinka paljon te sitä laitatte oikein että pesukone menee rikki?
Eikö tuo ole juuri niin kuin pitää? Minullakin on hienopyykille oma pesuneste, villa ja silkki syöpyvät pasupulverista. Kirjopyykille on toinen aine, ja sitten vielä zeoliititon valkopyykkipulveri. Etikan laimennan tarvittaessa itse talousetikasta ja lisään tuoksun oman maun mukaan, en jaksa maksaa enkä kantaa pyykkietikkaa. Etikkaliotus myös ennen pesua antaa kyytiä hajuille, jos tarvitaan.
Sitruunahappokäsittely ja aika ajoin pestävä 95 asteen pyykki pitävät koneen kunnossa.