Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen käyttänyt aina nestemäisiä pyykinpesuaineita. Nyt olen kokeillut pulveria. Olen hämmästynyt hyvästä pesutuloksesta

Vierailija
09.11.2024 |

Olen siis nelikymppinen ja aina suosinut nestemäisiä pyykinpesuaineita, kun niitä silloin niin rummutettiin 2000-luvun alussa ollessani parikymppinen ja muuttaessani omilleni.

Nyt olen pessut pulverilla parisen viikkoa talouden vaatteita ja lakanoita. Jo tulee puhdasta ja kankaistakin on vihdoin saatu öljytkin pois (osa perheestä öljyää ihoaan atooppisen ihon takia ja sitä öljyä kertyy väkisinkin lakanoihin ja vaatteisiinkin).

Lisäksi valkaiseva pyykinpesupulveri sai meidän kaikista valkoisista aluslakanoista ja pyyhkeistä todella valkoiset.

Ennen vanhaanhan oli vain pulvereita saatavilla. Miksi nestemäiset alunperinkään syrjäyttivät pulverit?

Ja jos jotain kiinnostaa, mitä pulvereita olen nyt käyttänyt niin: LV ja Erisan kirjopyykille ja valkopyykille.

Nestemäisistä käytin kaikkia hajusteettomia kuten LV, Erisan jne.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis; mistä saa pesupalloja? Kaupan hyllyllä olevissa pesuainepulloissa ei ikinä ole niitä. Pesupalloni on jo soikio vuosien käytön jäljiltä ja hajoaa kohta.

Vierailija
62/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että pyykki on paljon raikkaampaa kun sen pesee pulverilla ja putsaa myös tahrat paremmin. Mutta edelleen myydään zeoliittia sisältäviä pulvereita, joten kannattaa katsoa tarkkaan mitä ostaa. Esim. Erisan taitaa olla sekä zeoliititon että fosfaatiton, lisäksi on kotimainen. 

Nestemäisiä käytän myös, mutta niissä valitettavasti kotimaiset eivät pese puhtaaksi. 

Minä käytän yleensä hienopesuun nestemäistä, muuten jauhemaista. Ja valkopyykkiin jauhetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, mä en muista nestemäisen pesuaineen suosituksia. Mä käytän pulveria. Nestemäinen sopii esim. lasten toppavaatteiden pesuun. Mä en suosituksista välitä. Teen mitä haluan.

Vierailija
64/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään pesuaine ei huuhtoudu kunnolla, jos pestään lyhyillä ja kylmillä ohjelmilla. 

Vierailija
65/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen nestemäisellä pyykkaineella ja aina on tullut puhdasta. Kuinka likaiseksi aloittaja päästää kamppeensa kun ei pyykkiaine pese?

Vierailija
66/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun täytyy tunnustaa etten ikinä ole käyttänyt nestemäistä pyykinpesuainetta 🤦

Eihän vettä kannata kantaa kaupasta kotiin.

Vierailija
67/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ne pyykinpesuaineet olivat fosfaattipohjaisia, jonka katsotaan rehevöittävän vesistöjä. Sen jälkeen keksittiin käyttää zeoliittia. Sitten zeoliitin todettiin tukkivan koneita, kun se on savimainen ainesosa.

Pyykinpesunesteet tulivat paljolti korvaamaan noita zeoliittipulvereita. Niiden etu on nopea liukeneminen veteen, etenkin matalissa lämpötiloissa ja nopeissa ohjelmissa. Tosin nopeita ohjelmia ei nyky pyykinpesukoneissa enää ole.

Vierailija
68/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän pelottelee, että pesukone prakaa hetkessä jos ei käytä nestemäisiä😬

Mun kone kesti 24 v ihan pulverilla pesty pyykit. Alkoi ulkopuolen pellit saumoista ruostua. Muuten olisi toiminut vielä😅

Vierailija
69/90 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
70/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositelkaa hyvin huuhtoutuvia pesuaineita. 

Vierailija
71/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipa niissä on myrrkyjä enemmän. Zeoliitteja ja sensellaisia. 

Oikein isolla lukee LV ja Erisan paketeissa, ettei ole zeoliittia.

Zeoliitti on savea...

Vierailija
72/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki huuhtoutuu hyvin, jos asetat pesukoneen käyttämään tarpeeksi vettä. Ja aina voi ottaa ylimääräisen huuhtelun erikseen. Meillä on ainakin ihan ylimääräinen ohjelma 15 min, joka on pelkkä huuhtelu.

Vierailija
73/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulveri vie kaikki värit vaatteista ja se ei liekene kunnolla. Käytän nestemäisiä.

Vierailija
74/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän molempia, riippuen siitä mitä pyykkiä pesen ja kuinka likaista pyykki on. Pulveri pesee paremmin, mutta silloin pitää valita pidempi ohjelma ja lisähuuhtelu. Hienopyykille ja pikapesuun neste.

Vierailija
75/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki huuhtoutuu hyvin, jos asetat pesukoneen käyttämään tarpeeksi vettä. Ja aina voi ottaa ylimääräisen huuhtelun erikseen. Meillä on ainakin ihan ylimääräinen ohjelma 15 min, joka on pelkkä huuhtelu.

Laitan aina lisähuuhtelun enkä todellakaan käytä liikaa pesuainetta. Ei silti huuhtoudu kaikki hyvin.

Vierailija
76/90 |
02.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulveri kuulostaa 1800-luvulta. Oikea sana on pesujauhe

Vierailija
77/90 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri uuden pesukoneen ja myyjä suositteli käyttämään nestemäistä pesuainetta.

Vierailija
78/90 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta muistan, että joskus oli ohjeena käyttää välillä pulverimaisia pesuaineita pyykin pesuun, jos käyttää enimmäkseen nestemäisiä. Itse teen näin silloin tällöin varsinkin eli lakanat ja pyyhkeet ja kauluspaidat ja alusvaatteet varsinkin kesäisin kun saa ne pyykit kuivattua ulkona.

Vierailija
79/90 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ajatellut, että pyykkäyksen pitäisi olla periaatteen asia, mutta tietysti: luja selkäranka on kaikessa luja.  

Minä oon hoitanut pyykin niin, että käytän nestettä tai pulveria fiiliksen mukaan, merkkejä vaihdellen, joskus tuoksua ja joskus ei, joskus etikkaa huuhteluun. Valkopyykille on oma jauheensa, hienopyykille (villasukille) oma nesteensä. Annostelu enimmäkseen pesupallon kautta, joskus lokeroon, joskus pyykin päälle. Sappisaippuaa tahranpoistoon. Yritän muistaa katsoa zeoliitittomuuden, kun ostan jauhetta, mutta en aina muista. Putsaan koneen välillä sitruunahapolla ja pesen aika ajoin muutenkin 95 asteessa, mutta normipyykki menee 40 asteessa. 

En häpeä epämääräistä otettani pyykinpesuun, pesukonekin on jo yli kymmenen vuotta vanha ja kaksi muuttoa kestänyt. Voi olla, että se tukehtuu just tänään. 

Vierailija
80/90 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Aloin käyttää nestemäisiä pesuaineita muutama vuosi sitten ja havahduin siihen että lakanat alkoivat pinttyä. Nyt olen pessyt jauhemaisilla kirjopesuaineilla ja valkoiset aluslakanat eivät enää ole ällöttävän harmaita.

Valkoista ei pidä pestä kirjopesuaineella vaan valkopyykin omalla!!!

Näin on, enkä siis usko, että kirjopesuaineella valkoisista tulisi muuta kuin harmaita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi