Olen käyttänyt aina nestemäisiä pyykinpesuaineita. Nyt olen kokeillut pulveria. Olen hämmästynyt hyvästä pesutuloksesta
Olen siis nelikymppinen ja aina suosinut nestemäisiä pyykinpesuaineita, kun niitä silloin niin rummutettiin 2000-luvun alussa ollessani parikymppinen ja muuttaessani omilleni.
Nyt olen pessut pulverilla parisen viikkoa talouden vaatteita ja lakanoita. Jo tulee puhdasta ja kankaistakin on vihdoin saatu öljytkin pois (osa perheestä öljyää ihoaan atooppisen ihon takia ja sitä öljyä kertyy väkisinkin lakanoihin ja vaatteisiinkin).
Lisäksi valkaiseva pyykinpesupulveri sai meidän kaikista valkoisista aluslakanoista ja pyyhkeistä todella valkoiset.
Ennen vanhaanhan oli vain pulvereita saatavilla. Miksi nestemäiset alunperinkään syrjäyttivät pulverit?
Ja jos jotain kiinnostaa, mitä pulvereita olen nyt käyttänyt niin: LV ja Erisan kirjopyykille ja valkopyykille.
Nestemäisistä käytin kaikkia hajusteettomia kuten LV, Erisan jne.
Kommentit (90)
ainoastaan jauhemuodossa (pulveri!) oleva pyykinpesuaine poistaa tahrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pulveri?
Sitä on monenlaista pulveria otahan selvää näin Google aikana.
Pyykkipulveri näyttää Googlen mukaan olevan todella kallista. 350 g/12,90 euroa
Ruokakaupassa ei paljoa maksa. Pahvirasiallisen 750 g saa alle 4 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yhä 20 vuotta vanha pesukonekin, hyvin tuo pulveri huuhtoutuu pois.
Sillähän noita nestemäisiä markkinoitiinkin aikoinaan, että huuhtoutuu paremmin pois. Onkohan noin kuitenkaan?
Itse koen, että pesutulos on parempi pulverilla. Vaatteet tulee jotenkin jämäkämmiksi eivätkä öljyisen veltoiksi.
ap
Oljyisen veltoiksi ? ? Eipä ole nesteellä tullut, vuosia pessyt sillä
Pesuainemerkeissäkin on eroa. Itse pesen nestemäisellä Omolla. Kyllä tulee valkoista, jos on tahra, voi laittaa Vanishia
Siirryin lopullisesti nestemäisen pesuaineen käyttäjäksi, kun pesukoneen alta alkoi lyödä lingotessa kipinää ja syyksi paljastui tennispallon kokoinen, kivikova jauhepallo.
Jauheet kuulemma tukkii pesukoneen ja muodostaa sinne kaiken maailman skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli varmasti tieteellisen tutkimuksen tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanoohansen järkikin että jauhe ei välttämättä liukene täysin veteen ja sitten kerääntyy paikkoihin, neste on neste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanoohansen järkikin että jauhe ei välttämättä liukene täysin veteen ja sitten kerääntyy paikkoihin, neste on neste.
Varsinkin nykyisillä vettä säästävillä koneilla tuo on ihan todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei se pulveri liukene veteen kokonaan, laitat sitä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on pulveri?
Sitä on monenlaista pulveria otahan selvää näin Google aikana.
Pyykkipulveri näyttää Googlen mukaan olevan todella kallista. 350 g/12,90 euroa
Ruokakaupassa ei paljoa maksa. Pahvirasiallisen 750 g saa alle 4 eurolla.
Mikähän tuote on kyseessä?
Minä myös käytän pulveria yleispyykkiin. Hifistelen sitten muilla aineilla kun on erikoisempaa pyykkiä. Mulla pulverina omo color professional iso loota, joka ei sisällä zeoliittia. Reilun vuoden riittää neljän sottapytyn taloudessa.
Lopetin jo 90-luvulla käyttämästä pesuaineita joissa oli zeoliittia. Se ei ollut hyväksi putkistolle ja sitä jäi vaatteisiin, vaikka kuinka huuhtoi.
Siihen aikaan ei kuitenkaan ollut helppoa löytää pyykinpesuainetta ilman zeoliittia. Siksi ostin Swipe-tuotteita tutulta edustajalta.
Nykyään kaupasta ostetutkin ovat ihan kelvollisia pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei se pulveri liukene veteen kokonaan, laitat sitä liikaa.
Tai peset liian kylmissä lämpötiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas siirryin just nestemäisiin, koska huuhtoutuu paremmin eikä kerry putkiin. Valkopyykin pesen pulverilla. Pesutehossa en huomaa eroja.
Se ero alkaa näkyä viiveellä. Valkoiset lakanat paljastavat tilanteen.
Nestemäinen on tehty pulverin ja veden sekoituksesta, jossa on vielä lisäksi säilöntäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matalissa lämpötiloissa nestemäinen pesuaine on ihan ok, jos pyykki ei ole likaista. Likainen pyykki ja korkea lämpötila vaatii pesupulverin - eikä konetta saa tietenkään tunkea täyteen. Jos lukee purkkien kyljistä suositellut pesulämpötilat, niin se kertoo tän saman.
Ihan tuli mummot mieleen pesupulverista (hyvällä lämpimällä tavalla). Toinen mummo kåytti myös Hota-pulveria (särkylääke).
Mä pesen kaiken 60 asteessa, vain arimmat 40 asteessa.
Koneen puhtaanapidon kannalta kannattaisi pestä välillä 90 asteen, tai koneen kuumimman lämpötilan pesuohjelma.
"Saksalaisen Stiftung Warentest -lehden tutkimuksen mukaan jauhe on tahroja vastaan tehokkain vaihtoehto. Yksikään nestemäisistä pyykinpesuaineista ei puhdistanut pyykkiä paremmin kuin testin huonoimmat pyykinpesujauheet."
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä kannattaa ostaa jauheita, joissa ei ole zeoliittia. Zeoliitti on vedenpehmentimenä toimiva saven kaltainen alumiinisilikaatti, joka aiheuttaa tuon ongelman. Zeoliitilla on korvattu vesistöjä rehevöittäviä fosfaatteja. Nykyisin on olemassa pesujauheita, jotka ovat sekä zeoliitittomia että fosfaatittomia.
Mäkin pesen vain pulvereilla. Inhoan nestemäisiä. Pelkään aina, että ne joten räiskähtää silmille tai suuhun.