Mitä ruokia Suomessa syötiin ennen vanhaan kun lihaa oli vain juhlapäivinä?
Tiedän että ainakin ruisleipää syötiin paljon, mutta onko kellään mitään ruokaohjeita/ideoita? Liha alkaa olla jo sen verran kallista ettei voi joka päivä sitä syödä ja mietin miten ennen vanhaan saatiin tarpeeksi proteiineja (ja jaksettiin vieläpä tehdä raskasta fyysistä työtä) kun ei silloin mitään tofuja ollut.
Kommentit (130)
Syötiin ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Toutain, kiiski, mullo. Kaikki oli hyvää. Namskis 😋
Puuroja: Ruispuuroa, mannapuuroa, ohrapuuroa, vehnäjauhopuuroa...
Kananmunia paistettuna ja keitettynä
Ruisleipää
Marjoja
Juureksia, erilaisia juurespatoja, uunijuureksia
Naudanlihaa syötiin eniten 70-luvun lopulla. Sen jälkeen nautojen määrä on tippunut yli 80%. Possu ja kana ovat vallanneet tilaa.
Vaikea kysymys, kun oma sukuni on asunut täällä "lihan ja leivän rajan" pohjoispuolella, jossa vilja ei tuleennu. On syöty riistaa, kalaa, marjoja ja ilmeisesti naurista. Perunaa sitten, kun sitä on alettu kasvattaa ja ohra on pohjoisin vilja.
Vierailija kirjoitti:
Puuroja: Ruispuuroa, mannapuuroa, ohrapuuroa, vehnäjauhopuuroa...
Kananmunia paistettuna ja keitettynä
Ruisleipää
Marjoja
Juureksia, erilaisia juurespatoja, uunijuureksia
Vehnää oli vähemmän pohjoisessa. Miten lie kanoja? Tuskin päivittäin riitti muniakaan, mutta varmaan kanat lopuksi syötiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vedettiin pienviljelijäperheessä juuri tuota tofua 1970-luvulla. Silloin vouhotettiin uuden jääkauden olevan nurkan takana, niin torjuttiin sitä koko perhe syömällä tofua.
Missä maassa noin? Täällä Suomessa pienviljelijäperheessä syötiin sitä, mitä omalla tilalla tuotettiin: maitoa, perunaa ym. sellaista, jota saatiin navetasta, kasvimaalta ja omasta pellosta, metsän ja veden antimia unohtamatta.
Marjoja kiisseleinä, puuroissa, hilloina
Kuule ihan oikeaa ruokaa, kalaa, kasviksia, viljatuotteita, lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juureksia syötiin paljon enemmän.
Löytäisitkö jonkun lähteen väitteellesi?
Tuon mukaan nykyisin syödään enemmän juureksia kuin 60-luvulla: https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/64ba9726-2ab9-4eaf…Tuossa tutkielmassa on kyse ainoastaan "kaupasta kotiin ostettujen" juuresten tms. määrästä. Kukaan ei voi tutkia sitä, paljonko ihmiset itse viljelivät juureksia ja muuta omilla kasvimaillaan ja puutarhoissa. Tiedän tasan tarkkaan, että ok-asukkaillakin oli tonteilla kasvimaita, marjapensaita ja hedelmäpuita ja niiden satoa et saa millään tutkimuksella selville paljonko satoa saatiin ja syötiin. Olen myös sitä mieltä, että 1950-60 luvuilla syötiin erittäin paljon juureksia ja kaali
Kuka meistä on ollut syömässä yhtään mitään 1950-60-luvuilla? Vastatkoon ne tähän. Silloin suuri osa kansasta asui maalla ja kaupungeissakin sellaisissa paikoissa, joissa saattoi olla kasvimaa ja puutarha.
Minä en syönyt 1950-luvulla kuin äidinmaitoa, mutta 1960-luvulla hyvin vanhanaikaisesti mummolassa. Syötiin paljon kalaa, riistaa, omasta navetasta lihaa ja maitoa . Talvella teurastettiin vasikka ruuaksi. Perunaa kasvatettiin myytäväksi asti, ja sillä rahalla ostettiin suolaa, sokeria, jauhoja, kahvia ym. sellaista, jota ei voitu tuottaa itse. Juureksia ei kovin monipuolisesti ollut, en muista kuin porkkanat ja nauriit. Kaalia ja salaatteja ei kasvatettu. Raparperi tuotti satoa ensimmäiseksi alkukesällä, ja marjoja kerättiin paljon.
Jos miettii 20-luvulla syntyneitä isovanhempia niin kyllä siellä syötiin lihaa: metsästettiin, oli omaa karjaa. Toinen mummilani oli porotila, siellä poro oli lähes jokapäiväinen ruoka. Toki myös kalaa syötiin paljon. Leivät tehtiin itse ja niitä meni paljon: rieskaa, ruisleipää