Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hallitus kuvitteli että köyhimpien ostovoimaa leikkaamalla talous kohenisi?

Vierailija
09.11.2024 |

Kyllä ne köyhien rahatkin oli tärkeitä yrittäjille. Nyt kun yrittäjät pistää ovet säppin, köyhien/työttömien määrä vain nousee. 

Kommentit (1193)

Vierailija
281/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ei köyhillä ole aiemminkaan ollut mitään ostovoimaa.

Jos köyhällä on ostovoimaa, niin eihän hän silloin olisi köyhä.

Jos köyhällä on varaa ostella kaikkea niin silloin tuet on kyllä liian hyvät. Ei tukirahoilla ole tarkoitus shoppailla vaan ne on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, vain välttämättömään elämiseen.

82% suomalaisista saa tukea kelasta vuosittain. Aika iso osaa elää siis tilapäisessä tilassa?

Tuo prosenttiluku on saatava alas. Ei yhteiskunta voi toimia niin, että kaikki makaa kotona saamassa tukia ja vain 20% käy töissä. 

Eläkkeellä on miljoona kuusisataa tuhatta. 

Vierailija
282/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalistiset markkinat rapauttavat aitoja suhteita ihmisten välillä ja hävittävät yhteiskunnan ja yksittäisten yhteisten luonnollisen vuorovaikutuksen. Pääoma pilkkoo yhteiset niiden olennaisiin osiin, kuten työvoimaan, maahan, pääomaan, rahaan. Se kohtelee niitä hyödykkeinä, joiden arvo on identtinen niiden hinnan kanssa. Tällöin työvoima irtautuu yhteisöstä ja yhteisestä päämäärästä. Kapitalistinen tuotanto ei pyri uusintamaan yhteistä. Sen sijaan se pyrkii tekemään yhteisestä niukkaa tai estämään pääsyä resursseihin voittojen kasaamiseksi. Juuri ihmisten osallisuus yhteisten tuotantoon ja hallintaan luo sitoutumista ja vakautta. Jotta valtio voisi osaltaan tukea yhteisen kasvua, sen tulisi tukea yhteisöjen toimintaa ja hajautettua tuotantoa.

Paikallistaloudet köyhtyvät , kun maailman varakkaiden alueiden projekteista on mahdollisuus saada parempia voittoja ja nämä alueet saavat rahoittajilta enemmän investointeja. Tämä tekee niistä vieläkin varakkaampia, kun taas köyhemmiltä alueilta riistetään viimeisetkin pääomat. Ihmisten on pakko muuttaa pois ja etsiä työtä sieltä, missä investoinnit jatkuvat. Pienimmiltä paikkakunnilta häviävät työpaikat, kun paikalliset yritykset eivät pärjää globaalissa kilpailussa ja halvan rahoituksen saannissa. Paikallistalouksien kukoistaminen olisi järkevää ekologisesti, koska se vähentäisi merkittävästi kuljetusta, varastointia ja muuta välillistä materiaalien ja energian kulutusta. Paikallistalouksien elinvoimaistuminen mahdollistaisi sen, että asukkaat voisivat itse omistaa elinkeinolähteensä ja saada niihin enemmän päätösvaltaa. Paikallistalouksilla voisi myös olla omia, kansallista valuuttaa täydentäviä rahayksiköitä, joiden avulla niissä voidaan käydä vilkasta kauppaa myös globaalitalouden laman aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
284/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Jos köyhällä on varaa ostella kaikkea niin silloin tuet on kyllä liian hyvät. Ei tukirahoilla ole tarkoitus shoppailla vaan ne on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, vain välttämättömään elämiseen.

82% suomalaisista saa tukea kelasta vuosittain. Aika iso osaa elää siis tilapäisessä tilassa?

Tuo prosenttiluku on saatava alas. Ei yhteiskunta voi toimia niin, että kaikki makaa kotona saamassa tukia ja vain 20% käy töissä. 

Tuossa luvussa on mukana sairaspäivärahat,  äitiyspäivärahat ja muut vanhempainvapaisiin liittyvät päivärahat, lapsilisät, Kelan maksamat elatustuet,  vammaistuet, eläkkeensaajan hoitotuet jne.  

Vierailija
285/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talous nousuun velaksi otetulla tukirahoilla.

Juu nämä on näitä vasemmiston talousoppeja. Paavo Arhinmäki oli sitä mieltä, että valtionvelkaa ei tarvitse maksaa takaisin. 

Miksi tämä hallitus velkaantuu ennätysmäisesti? Miksi et mene neuvomaan heitä taloudessa?

Koska heille jätettiin ennätysmäinen kasa paskaa käsiin.

Talous ei resetoidu nollaan aina edellisen hallituksen lopettaessa vaan siitä jatketaan mihin jäätiin.

Julkinen velka ei ole sama asia kuin yksityinen velka.

Yksityinen velka ei periydy seuraavalle sukupolvelle, julkinen velka periytyy.

Niin, julkinen velka ei ole myöskään sellaista että se maksettaisiin koskaan kokonaan pois, vaan osa maksetaan ja otetaan uutta tilalle, eli se periytyy aina vaan seuraavalle sukupolvelle niin pitkään kun tämä systeemi on olemassa koko maapallolla. 

Ja myös se pitää ottaa huomioon, että liki puolet valtion velasta on omalle pankille, eli valtio on itse itselleen velkaa.

Vierailija
286/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikattiin. Leikkaan hiukset itse ja laitan nutturalle, ponnarille tai letille. Myös silloin, kun olen töissä tekemässä sijaisuuksia. Säästän rahaa työttömyysajan ruokaan. Ja eväät töihin. 

Tänäänkin tein ruoat itse ja kaiken vapaa-ajan olen ympäri vuoden kotona. 

Vierailija
287/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista leikattiin. Leikkaan hiukset itse ja laitan nutturalle, ponnarille tai letille. Myös silloin, kun olen töissä tekemässä sijaisuuksia. Säästän rahaa työttömyysajan ruokaan. Ja eväät töihin. 

Hallitus luo komero ihmisiä. 

Vierailija
288/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Mä käyn töissä ja saan asumistukea.

Vierailija
289/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sitä tänään tekisi taas kotona. Pesen varmaan pyykkiä, olen palstalla ja katson telkkaria. 

Ehkä voisi siivota jotain. 

Hallitus luo komero ihmisiä. 

Vierailija
290/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma osa etsii komero ihmisiä. 

No, ei meillä ole rahaa harrastaa mitään tai mennä mihinkään. 

Baarissa juomat maksaa, ei sinne voi lähteä. 

Mutta onneksi on tämä vauvapalsta niin on jotain sosiaalista elämää. 

Vierailija
291/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kyllä se raha on ostovoimaa, ei se tarkoita mitään ylimääräistä shoppailua, vaan nimenomaan ne välttämättömätkin on ostettava joltain firmalta. Onko oikeasti noin tyhmiä ihmisiä edes olemassa ettei tajua mitä tarkoittaa ostovoima? Nyt köyhät joutuu pihistämään vielä enemmän kaikestsa mitä ostavat, eli firmat saa vähemmän rahaa, ja näitä ihmisiä on suomalaisista joka viides, että on se kaupalle iso juttu jos joka viides ihminen tulee nyt kassalle pienemmän ostosmäärän kanssa

Kyllä, juuri näin. Ja edelleen, siitä köyhän rahasta kun on otettu 30% pois, on pakko tinkiä myös pakollisista kuluista. Ruokakaupoilla menee kuitenkin hyvin vielä, koska nousseet hinnat kompensoi sitä että ihmiset ostaa vähemmän. Mutta kyllä se on kauppojen tuotevalikoimaan vaikuttanut jo isosti. Huomaa esim. Prismassa että viime aikoina omat halpamerkit laajeni ja niitä nostettiin esille, koska nyt ihmiset ovat siirtyneet ostamaan niitä eikä brändimerkkejä.

Vierailija
292/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. En käy missään enkä meikkaa tms. Kerran viikossa on pakko käydä pesulla.

Vierailija
293/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa OIKEA tapa on poistaa kaikki asumistuet ja laittaa kaikki ihmiset samalle viivalle. Nyt tukien saajat ovat huomattavasti paremmassa asemassa pienituloiseen ihmiseen nähden.

Siis kadulle ryöstelemään vanhuksia, vammaisia ja lapsia? Sekö olisi sun mielestä parempi?

Silloinhan he päätyisivät heille sopivaan paikkaan,eli vankilaan. Onhan sekin tietysti hyvä keino saada arvolleen sopiva asunto.

Yksi vankilakuukausi maksaa yhteiskunnalle 6000 euroa. Sinusta kannattava vaihtoehto? Minusta kannattavampaa olisi vaikka "keksiä" syrjäytyneelle palkkatukityö, josta tulisi yhteiskunnalle kuluja vaikkapa 2500 euroa.

Vierailija
294/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa OIKEA tapa on poistaa kaikki asumistuet ja laittaa kaikki ihmiset samalle viivalle. Nyt tukien saajat ovat huomattavasti paremmassa asemassa pienituloiseen ihmiseen nähden.

Siis kadulle ryöstelemään vanhuksia, vammaisia ja lapsia? Sekö olisi sun mielestä parempi?

Ai ryöstelemään vanhuksia, vammaisia ja lapsia ? onko esim lapsilla paljonkin käteistä ja muutakin ryöstettävää aina mukana? MAGA

Merkkilenkkareita ainakin viedään suoraan jaloista ja kännykät käsistä.

Vierailija
295/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää porukkaa täällä, ei Suomen talous sillä parane että köyhille annetaan rahaa.

Vierailija
296/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma osa etsii komero ihmisiä. 

No, ei meillä ole rahaa harrastaa mitään tai mennä mihinkään. 

Baarissa juomat maksaa, ei sinne voi lähteä. 

Mutta onneksi on tämä vauvapalsta niin on jotain sosiaalista elämää. 

Ei tarvitse miettiä mitä laittaa päälle, kun on koko ajan täällä komerossa. 

Vierailija
297/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmää porukkaa täällä, ei Suomen talous sillä parane että köyhille annetaan rahaa.

Yksinäisiä miehiä on paljon ja hallitus leikkasi ansiosidonnaisen naisilta ja he on kotona komeroissa. 

No, eipä sillä, ei kiinnosta alkaa ilmaissiivoojaksi kenellekään miehelle. 

Vierailija
298/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea elämäni?

Vierailija
299/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Upea elämäni?

Niin, tämä on ihan kivaa. 

En halua alkaa ilmaissiivoojaksi kenellekään miehelle enkä saada ilkeää anoppia. 

Vierailija
300/1193 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Upea elämäni?

Niin, tämä on ihan kivaa. 

En halua alkaa ilmaissiivoojaksi kenellekään miehelle enkä saada ilkeää anoppia. 

Ei joudu tulevaisuudessa omaishoitajaksi kenellekään miehelle. 

Hyvinvointialue hoitaa miehiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän