Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Evoluutio biologi: Masennuslääkkeet vievät kyvyn ihastua

09.11.2024 |

https://yle.fi/a/3-6739982

Tuossa artikkelissa evoluutiobiologi Markus J. Rantala väittää, että masennuslääkkeet vaikuttavat aivoissa siten, että ei kykene tuntemaan ihastumisen tunteita. 

Oletteko te huomanneet saman?

Itse en ole koskaan käyttänyt masennuslääkkeitä, mutta kerran tapailin pari kuukautta miestä, joka käytti masennuslääkettä. Hän oli tosi kiva ja ihan huipputyyppi ja komea ja pitkä, siksi mietin, että miksi ihmeessä en tunne ihastumisen tunteita häntä kohtaan, kunnes tajusin, että se johtuu juuri nimenomaan niistä masennuslääkkeistä. Mä olen vaan herkistynyt vaistoamaan ihmisistä tuollaisia asioita. Ja ehkä biologian kannalta myös nainen karttaa miehiä, jotka ovat mieleltään "sairaita", koska heillä ei olisi täyttä kykyä huolehtia poikasista/perheestä ...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ihastuin työpaikalla pariinkin ihmiseen ollessani masentunut ja lääkityksellä.  Ja parin vuoden ajan en sairastunut jokavuotiseen masennukseen, koska olin niin ihastunu ja sain viettää aikaa ihastukseni kanssa. Sen päättyminen syöksikin sitten tosi syvälle.

Vierailija
22/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin olen tosi paljon herkempi ilman lääkkeitä. Päivittäin alan itkemään jos mitäkin asiaa. Joskus tv:tä katsoessa tai uutisia katsoessa maailma tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Siedän myös vähemmän ärsykkeitä, kuten melua. Kyllästyn helpommin. Pidän ihmisistä enemmän. Olen aktiivisempi, haluan kävellä enemmän. 

Aikansa kutakin. 

Tunteet ovat normaaleja asioita. Olen sanonut että ennemmin tunnen surua, ahdistusta ja masennusta kuin että en tunne mitään. Ja olen turruttanut itseni lukuisia kertoja. Ei vaan jaksa eikä haluta ryypätä niin paljon. Kokeilin hakea apua ja ainoa apu on mielialalääkkeitä. En halua rauhoittaviakaan kun tiedostan hyvin niiden haitat. Siitä oli jo pari vuotta sitten uutisissa kun ihmiset olivat alkaneet tilata rauhoittavia omin luvin kun reseptejä ei uusittu. 

Kuitenkin moni tarvitsee lääkettä ahdistukseen, masennukseen, stressiin ja unettomuuteen. Kaikkiin nuihin on lääke joka ei ole niin haitallinen kuin mielialalääkkeet ja rauhoittavat mutta sitä ei saa. Lääkekannabis on teoriassa käytössä mutta sitä ei anneta vaivoihin joihin siitä olisi apua. Lääkärien asenne ja valvirako se on mikä kieltää tyyliin kaikki lääkekannabisreseptit? Jokin kuitenkin kieltää kun se kannabispäihtymys on niin kauhea asia että sillä voi kieltää aina. Muuten käytännössä myrkytön aine mikä on lääkkeissä harvinaista. Esimerkiksi mielialalääkkeiden lukuisat haitat eivät merkitse mitään kun niillä ei voi päihtyä. 

Sitten kun kuitenkin kirjoitetaan lääkkeitä joilla on päihdyttävä vaikutus niin rauhoittavia ja opioideja saa helpommin kuin lääkekannabista. Siinä on jokin lääkärien ihan oma aika sumea logiikka millä lääkkeillä se päihtyminen on riittävän pieni haitta. Ilmeisesti pitää olla fyysisen riippuvuuden vaara että voidaan helpommin hyväksy lääkkeeksi. Pelkkä psyykkisen riippuvuuden riski niin se on niin paha ettei juuri kukaan lääkäri voi ottaa sitä riskiä ja kirjoittaa lääkekannabista.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo latistavat kaikkea tunne-elämää. Lakatkaa käyttämästä lääketeollisia palveluja. Oikeasti

Helpompaa elää jos tunne-elämä vähän "latistunut".

Vierailija
24/24 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, Etkö itse huomaa epäloogisuutta?

Mies käytti psyykelääkkeitä

Ja 

Sinä et voinut ihastua?

Että miehen ottama lääke vaikutti sinun aivoihisi/tunnekeskukseen?

Ei päätä, ei häntää... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän