Pitkittynyt flunssa, onko liikkeellä?
Järki lähtee. Neljäs viikko menossa, nenä vuotaa, yskittää oksennukseen asti, kurkkuun koskee, korvat lukossa, korvat soi, silmät rähmii, päähän koskee... Kun yksi oire hetkeksi helpottaa, toinen yltyy. Aina kun yhtenä päivänä luulee olevansa paranemaan päin, seuraavan yön yskii taas ja saa nukuttua muutaman tunnin.
Työterveydessä levitellään käsiä.
Kohtalotovereita? Mikä hirviöflunssa tämä on?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti syksyn kierre kolmatta kuukautta 😑
Long covidiin voi sairastua koronavirusinfektion jälkeen. Long covidin voi saada, vaikka olisi sairastanut koronataudin oireettomana.
Mikä ihmeen tarve on vääntää kaikesta koronaa? Liikkeellä on esim. pitkittynyttä adenoa ja mykoplasmaa.
Ei ole liikkeellä kun noin pitkään pysyy. Kulkutaudit vaan käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Long covidiin voi sairastua koronavirusinfektion jälkeen. Long covidin voi saada, vaikka olisi sairastanut koronataudin oireettomana.
Mikä ihmeen tarve on vääntää kaikesta koronaa? Liikkeellä on esim. pitkittynyttä adenoa ja mykoplasmaa.
Esim. Mykoplasman aiheuttama tulehdus parantuu normaalisti itsestään, mutta oireet voivat kestää jopa 2-3 viikkoa. Ei kestä kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikesta, eikä kotihoidossa enää testata. Vaikka taas täällä paljon tartuntoja palvelutalolla, siellä testit otetaan. Nyt ollut pienemmällä kuumeella kun kesällä oli.
Soittaisin sinne työterveyteen ja pyytäisin hoitajalle tai lääkärille ajan, jotta voi tarkoittaa että ei ole mitään tulehduksia jälitautina tullut.
Vierailija kirjoitti:
Viruksiin ei ole hoitomuotoja, lepää ja syö säännöllisesti särkylääkettä (panadol). Bepanthen Eye silmätipat kannattaa testata. Strepsils imeskelytabletit kannattaa ostaa samalla reissulla apteekista.
Panadolista ei paljoa apua ole, pitäisi ottaa kuurina yhdessä ibuprofeenin kanssa. Bepantehen Eye -silmätipat on kalleimpia markkinoilla, mitkä tahansa tipat kelpaavat, jos silmiä kuivaa. Strepsils-imeskelytabletit ovat kurkkukaramellien tasoa. Mitään todella vaikuttavaa ainesosaa niissä ei ole eli ovat kalliita karkkeja.
Syksyn myötä virukset leviävät helpommin, kun ollaan kokoonnuttu sisätiloihin. Kulkemassa on monenlaisia viruksia. Olen kotitestin mukaan toista kertaa koronassa. Oireet hyvin samankaltaisia kuin edellisessä.
On tärkeää huolehtia hyvästä ravitsemuksesta, riittävästä vitamiinien saannista kuten C-, D- ja sinkki. Saadut taudit on hyvä hoitaa hyvin. Harmillista jos kipeänä joutuu menemään töihin, opintoihin ja päiväkotiin.
Ulkoilu, hyvät ihmissuhteet, liikunta, lepo ja uni myös tärkeitä 💛
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Mykoplasman aiheuttama tulehdus parantuu normaalisti itsestään, mutta oireet voivat kestää jopa 2-3 viikkoa. Ei kestä kuukausia.
Niin, yleensä paranee. Ei aina.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole korona, se on testattu. Kuumetta ei ole ollut, se onkin ehkä ainoa puuttuva oire. AP
Mulla on ollut korona ainakin kaksi kertaa ihan testatusti eikä kummallakaan kerralla ole ollut kovaa kuumetta lainkaan vaan toisella kerralla oli reilusti alilämpöä. Toisella kertaa korkeimmillaan just se 37.1 eli vähän lämpöä.
Nuo oireet ja niiden kesto (aaltoilu) on just samanlaista mitä mulla oli koronassa. Se räkä on ihan kuin jotain hiton liisteriä jota on kaikki röörit täynnä, silmät vuotaa, kuivuu ja rähmii samaan aikaan, pää tuntuu räjähtävän, kurkku on muutaman päivän niin kipeä ettei kestä niellä edes vettä tai omaa sylkeä (onneksi se yskä on eri aikaan) ja maha on löysällä (osin samaan aikaan tuon julmetun yskän kanssa), hengittäminen sattuu, kaikkialle sattuu (vaikka ei ole sitä kuumetta) jne. Oireita on siis peräkkäin ja päällekkäin erilaisina comboina ja ne palaa takaisin.
Ihan erilainen tauti kuin influenssa vaikka kumpikin on tosi kenkkuja sairastaa. Tosin eihän se koskaan kivaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve on vääntää koronasta ihan mitä tahansa muuta kuin koronaa? Sitä koronaa on liikkeellä just nytkin ihan hitokseen paljon taas uusien varianttien voimalla ja monilla se on ihan kunnon tauti vaikka kuinka olisi rokotuksetkin otettuina.
Ei se silti ole kuolemaksi eikä edes noloa vaikka sairastaakin koronaa eikä esim mykoplasmaa.
Mikä tarve myöskään on vääntää kaikesta koronaa? Jos on testattu ja ei sitä ole, on todennäköisesti tällä kertaa joku muu tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viruksiin ei ole hoitomuotoja, lepää ja syö säännöllisesti särkylääkettä (panadol). Bepanthen Eye silmätipat kannattaa testata. Strepsils imeskelytabletit kannattaa ostaa samalla reissulla apteekista.
Panadolista ei paljoa apua ole, pitäisi ottaa kuurina yhdessä ibuprofeenin kanssa. Bepantehen Eye -silmätipat on kalleimpia markkinoilla, mitkä tahansa tipat kelpaavat, jos silmiä kuivaa. Strepsils-imeskelytabletit ovat kurkkukaramellien tasoa. Mitään todella vaikuttavaa ainesosaa niissä ei ole eli ovat kalliita karkkeja.
Bevitan eye-merkkiset tipat on ainakin minulle toimivammat mitä nuo bebanthenit jotka on melkoista litkua. On myös edullisempia ja riittoisampia. Mulle ne thealozin tipat on yöksi hyviä, mutta päiväkäyttöön liiankin paksua kun tekee sellaisen sumean kalvon joksikin aikaa.
Koronan aikana ja sen jälkeen nämä silmäongelmat nousi ihan uudelle tasolle niin testattua on tullut vaikka ja mitä. Ne jotkut o-kirjaimella alkavat (oli muistaakseni ihan halvimmat apteekissa) oli ihan rahan haaskausta omalla kohdalla. Lisäksi kannattaa miettiä sitäkin voiko oireiden aiheuttaja ollakin luomireunan tulehdus. Siihen on sitten omanlaisensa kotihoito ja ehken kuivasilmäisyys ja silmätippojen tarve katoaa.
Kurkkukipuunkin auttaa särkylääke jonkin verran, mutta koronassa se kurkkukipu on jotain niin karmeaa ettei sellaista ole edes angiinan tai sen mononukleoosin aikana. Strepsilsissä taitaa olla hieman jotain puudutetta kuin bafucineissakin eli saattaa niistä jokin pieni helpotus olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bevitan eye-merkkiset tipat on ainakin minulle toimivammat mitä nuo bebanthenit jotka on melkoista litkua. On myös edullisempia ja riittoisampia. Mulle ne thealozin tipat on yöksi hyviä, mutta päiväkäyttöön liiankin paksua kun tekee sellaisen sumean kalvon joksikin a
Bafucineja ei valmisteta enää.
Mulla kestää aina nuha 1 tai 2 kk. Keväällä oli ihan ihme flunssa joka kesti poikkeuksellisesti tasan kaksi päivää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve myöskään on vääntää kaikesta koronaa? Jos on testattu ja ei sitä ole, on todennäköisesti tällä kertaa joku muu tauti.
Ei kaikesta olekaan koronaa väännetty vaan ainoastaan muistutettu että se on yksi vaihtoehto noiden kaikkien muiden, ilmeisesti mukavammaksi miellettyjen taudinaiheuttajien lisäksi. Toisekseen se kannattaa pitää mielessä että kotitestit ei tunnista etenkään uusimpia variantteja ja toisaalta ne viralliset testitkin antoi vääriä negoja melko suurellakin prosentilla. Siinä testauksessa kun on ajoituksellakin iso merkitys.
Sinänsä se on sama mikä tauti on kyseessä, jos kyseiseen tautiin ei edes ole lääkitystä saatavilla. Pääasia on se, että siitä paranee ja siitä saa parantua rauhassa vaikka siinä menisikin viikkoja. Silloin on ihan jees jos jollakin on "kikkakakkosia" joilla ne oireet muuttuu edes hieman siedettävämmäksi ja saa vertaistukea, että pitkäänkin saa oireista kärsiä mutta kyllä se lopulta voiton puolelle kääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Yskittää niin paljon että oikein hävettää. En saa loppumaan millään. Meni välillä pois ja pelasi muutaman viikon jälkeen. En ole ollut näin kipeä vuosi kausiin. Vaikka töissä käynkin niin häiritsevää on.
Mä saan vieläkin ihan hirveitä yskäkohtauksia oikeastaan heti kun hengästyn yhtään tai nauran kunnolla. Ei tällaista ole koskaan ennen ollut minkään lentsun jälkeen ja kipeänä olin jo heti alkusyksystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen tarve on vääntää koronasta ihan mitä tahansa muuta kuin koronaa? Sitä koronaa on liikkeellä just nytkin ihan hitokseen paljon taas uusien varianttien voimalla ja monilla se on ihan kunnon tauti vaikka kuinka olisi rokotuksetkin otettuina.
Ei se silti ole kuolemaksi eikä edes noloa vaikka sairastaakin koronaa eikä esim mykoplasmaa.
Tässä oli moneen kertaan testattu. Vaikka negatiivinen voi olla väärä testitulos, usean testin jälkeen todennäköisyys on sen puolella, että kyseessä on joku muu tauti. Silti intetään, että hyvinkin korona.
Täällä yksi, sairastuin syyskuussa ja olen ollut kahteen otteeseen sairaslomalla lämpöilyn ja yskän takia. Yskä jatkuu vieläkin, olisiko nyt mennyt joku 10 viikkoa? Nyt alkaa limaa irrota, eli enää ei ole kuivaa yskää. Alan yskiä heti kun hengästyn vähänkin, eli liikunnasta voin vielä vain haaveilla. Silmätulehduksia on ollut kahdesti ja silmät kuivuu kovasti, käytän kosteuttavia tippoja. Lääkärissä olen käynyt kahdesti, eivät halua testata mitään tai lääkitä mitenkään. Paitsi erdopectiä olen saanut, se auttoi vähän.
Onko kellään aikuisella liittynyt tähän korvatulehdusta? Lapsellani sama flunssa painui korviin, itsellänikin korviin koskee niellessä, mutten tiedä heijastuuko järkyttävä kurkkukipu vaan korviin. On kyllä paska ja sinnikäs tauti t: Kolme viikkoa yskinyt ja pää täynnä räkää
Yskittää niin paljon että oikein hävettää. En saa loppumaan millään. Meni välillä pois ja pelasi muutaman viikon jälkeen. En ole ollut näin kipeä vuosi kausiin. Vaikka töissä käynkin niin häiritsevää on.