Mistä kaikesta olisit valmis luopumaan ennen kuin menisit leipäjonoon?
Ja mistä et missään nimessä luopuisi, jos pystyisit säilyttämään sen käymällä leipäjonossa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoissa on kolme kansallisuutta yliedustettuina: virolaiset, venäläiset ja ukrainalaiset.
Keekerit ei leipäjonoja tartte ne saa elannon tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ukrainalaiset kantaa kassi tolkulla ruokaa leipäjonoista kämppiinsä
Myös ilta-aleen tulevat huomattavasti aikaisemmin kuin suomalaiset. Ennen riitti että olit kaupassa puoli tuntia ennen, nyt pitää olla puolitoista tuntia ennen jos jotain meinaa saada.
Hengestä pitäisi luopua, ennen kuin leipäjonoon menisin.
En missään nimessä luopuisi ylpeydestä.
Leipäjonot on tehty ideologialtaan alentaviksi. Aivan hyvin voisi olla 10 kerralla sisään systeemi, ja jonotusnumerot jaettuna siinä tahdissa kun paikalle saapuu, sitten sisähalliin tms istumaan penkille vuoroaan odottamaan. Jokaiselle olisi jotain, niinkauan jonotuslappuja jaettaisiin, kun ei enää olisi jaettavaa, oveen lappu: ruoka on loppu tms.
He joille ei riitä, saisivat lapun jossa seuravana päivänä olisivatkin ensimmäisten joukossa, jolloin heillekkin olisi syötävää.
Se että ihmisiä jonotutetaan säässä kuin säässä, ulkona jopa parikin tuntia on jotenkin julmaa. Ja viimeisimmät tosiaan voivat saada jonkun leivän ja omenan.
Ette te pskat taivaaseen pääse, vaikka tupakoitsijoita ilkuttekin. Hävetkää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Olen hakenut sieltä eläimille rehua säkkikaupalla.
Pulsut on valikoivia ja kaikki ei kelpaa. Ainakin ennen kela-rahojen tulopäivinä leipää meni hirveät määrät roskiin.
Niinno sä haet sieltä eläimien ruuat ja valitat kun ne ei ihmisille "kelpaa", mikset syö itse myös?
Niihin tulee joskus leipää niin tolkuttomasti, että ei sitä saa kaikkea talteen. Kaikilla on jo pakastimet täynnä ja mä en ainakaan syö valkoista leipää ellei ole ihan pakko, siitä tulee huono olo ja nälkä on kohta pian taas. On mulla kotona näkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonot on tehty ideologialtaan alentaviksi. Aivan hyvin voisi olla 10 kerralla sisään systeemi, ja jonotusnumerot jaettuna siinä tahdissa kun paikalle saapuu, sitten sisähalliin tms istumaan penkille vuoroaan odottamaan. Jokaiselle olisi jotain, niinkauan jonotuslappuja jaettaisiin, kun ei enää olisi jaettavaa, oveen lappu: ruoka on loppu tms.
He joille ei riitä, saisivat lapun jossa seuravana päivänä olisivatkin ensimmäisten joukossa, jolloin heillekkin olisi syötävää.
Se että ihmisiä jonotutetaan säässä kuin säässä, ulkona jopa parikin tuntia on jotenkin julmaa. Ja viimeisimmät tosiaan voivat saada jonkun leivän ja omenan.
Sinä siis kuvittelet, että sadoille jonottajille on helppo järjestää tuosta vaan mukavat istumapaikat sisätiloissa? Kuka maksaisi tilavuokran ja kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Hengestä pitäisi luopua, ennen kuin leipäjonoon menisin.
En missään nimessä luopuisi ylpeydestä.
Ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Ruokajonosta en luovu mistään hinnasta. Se on ainoa hatrastukseni
Käyn jonoissa anonyymina. En seurustele muiden kanssa ja kerro asioitani. Laitan aina rähjäiset vaatteet päälle joita en käytä missään muualla.
Se leipäjaon saalis ei ole kovin kummonen
meilläpä pohjoisessa on, eilen sain taas siivun lohta ja valmisruokia, muikkuja ja kanafilettä, valmissalaatteja, piimää leipää ja vihanneksia ja banaaneja
näitä on joka kerta ja kierros kiertää 4 kierrosta kunnes kaikki on jaettu
hallelujah!
Vierailija kirjoitti:
Ennen olen vaikka syömättä kun menen sinne jonottamaan roskaruokaa
Elintarvikkeet olivat syömäkelpoisia ainakin täällä.
Meen aina leipäjonoon vaikka oon palkkatöissä
Vierailija kirjoitti:
Se leipäjaon saalis ei ole kovin kummonen
Riippuu siitä mihin leipäjonoon menee. Joissain pääsee edelleen kunnon tuntipalkoille, toisissa ei.
Turhista linja-auto matkoista. Täällä saa kirkon ruokajaosta mädän salaatin, vanhentuneen kaura jugurtin ja pienen palan leipää joka sekin homeessa.