Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keto-dieetti tai ketogeeninen dieetti. Dieetin läpikäyneet kokemuksia. Olen aloittamassa 10 kg pudotusta.

Vierailija
08.11.2024 |

Naapuri on pudottanut 115 kilosta 98 kiloon muutamassa viikossa painoaan. Kokemuksia haluaisin Keto-dieetistä.

Ja mitä ruoka-aineita ja helppoja reseptejä olette käyttäneet. Nyt enemmän käytännön kokemusta. Teoriaa löytyy netistä.

Kertokaa miltä tuntuu.

Kommentit (295)

Vierailija
241/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko jatkaa läpi elämän tuota? Jos et, muista lisätä hiilihydraatteja varovasti takaisin, koska ketogeenisen jälkeen on insuliiniresistenssiä ja hiilareita sietää huonommin. Häviää ajan kanssa, kun elimistö taas tottuu hiilareihin. 

Miksi alapeukku? Tuo on ihan yleistä tietoa, että ketogeenisten ja muiden vastaavien dieettien jälkeen elimistö joutuu uudelleen sopeutumaan hiilareihin ja ihmisellä on insuliiniresistenssi. Tästä on tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja myös ihmisten omia kokemuksia.

Miksi vhh-ruokavalio vaihdettaisiin takaisin entiseen huonoon?

Vierailija
242/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän näitä ketoilijoita. Jokaisen paino on tullut rytinällä takas. Ei mitään järkee jojoilla. Elämäntavat kuntoon.

Ei se ketoilun syy ole. Jokaisella laihdutustavalla kilot tulee takaisin, jos palaa entiseen.

Vhh-ruokavaliolla ei ole tarvetta palata entiseen, koska ruoka on hyvää ja ravitsevaa ja elimistö voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia ohjeita en ole saanut tällä palstalla. Kuink paljon tai oikeastaan kuinka vähän eri aterioilla tulisi syödä niitä kasviksia, joita ketodieetissä suositellaan.

Minua ei innosta tehdä kukkakaalista pitsan pohjaa. En myöskään ole avokadosta innostunut. Ulkomaisia siemeniä en myöskään mielellään syö.

Ei täällä palstalla voi antaa mitään täsmäohjeita yhdelle ihmiselle. Sun kannattaa lukea kirjoja aiheesta ja valita itse omat syömiset tiedon pohjalta.

Et tarvitse mitään "erikoisia" pizzanpohjia tai muutakaan korviketta etkä niitä siemeniäkään.

Noin yksinkertaistettuna: oikeaa vähähiilarista ruokaa normaalirasvaisena muutaman kerran päivässä.

Vierailija
244/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki se kova rasva estää verenkierron aivoihin jos oikeasti luulette hiilareiden olevan pahasta.

Täälä on joku huumorihenkilökin paikalla :)

Vierailija
245/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko jatkaa läpi elämän tuota? Jos et, muista lisätä hiilihydraatteja varovasti takaisin, koska ketogeenisen jälkeen on insuliiniresistenssiä ja hiilareita sietää huonommin. Häviää ajan kanssa, kun elimistö taas tottuu hiilareihin. 

Miksi alapeukku? Tuo on ihan yleistä tietoa, että ketogeenisten ja muiden vastaavien dieettien jälkeen elimistö joutuu uudelleen sopeutumaan hiilareihin ja ihmisellä on insuliiniresistenssi. Tästä on tutkimuksia vaikka kuinka paljon ja myös ihmisten omia kokemuksia.

Miksi vhh-ruokavalio vaihdettaisiin takaisin entiseen huonoon?

No nämä on niin yksilöllisiä asioita. Voin helposti kuvitella syitä miksi palataan entiseen tai lisätään hiilihydraatteja. Kaikillehan keto ei edes sovi. Ei kai kukaa kehtaa enää nykypäivänä väittää että yksi ja sama sopii jokaiselle? 

Vierailija
246/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tammikuussa ketokeegisen ruokavalion tavoitteena tiputtaa toukokuuhun mennessä semmoiset 10 kg. Nyt olen tiputtanut 7 kg, sillä olen välillä lepsuillut dieetissä, sillä rakastaan punaviiniä, mutta olo on todella hyvä. kävin myös laajassa verenkuvassa toissapäivänä ja veriarvoni ovat erinomaiset.

Huomioita: Sokeria, leipää, pastaa tai riisiä ei tee enää mieli. teen samaa ruokaa kuin muullekin perheelle, mutta korvaan em. tuotteet tekemällä itselleni ketosämpylöitä tai ketopastaa tai korvaamalla hiilarilisukkeet salaatilla/ kasviksilla. Sokerihimo on käytännössä kadonnut kokonaan, samoin kuin iltapäivisin ennen vaivannut väsymys. Turvotus on poissa.

Negatiivista on se, että unta riittää harvoin enää yli klo 5 aamuisin. Samoin jos juon vähänkin enemmän viiniä, krapulat on aivan karmaisevia.

En aio palata samaan sokerin ja viljanmussutukseen enää, mutta aion kesällä olla hiukan vähemmän tarkka. 

Vahva suositus tästä ruokavaliosta ainakin minulta.

N41

Vierailija
247/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin tammikuussa ketokeegisen ruokavalion tavoitteena tiputtaa toukokuuhun mennessä semmoiset 10 kg. Nyt olen tiputtanut 7 kg, sillä olen välillä lepsuillut dieetissä, sillä rakastaan punaviiniä, mutta olo on todella hyvä. kävin myös laajassa verenkuvassa toissapäivänä ja veriarvoni ovat erinomaiset.

Huomioita: Sokeria, leipää, pastaa tai riisiä ei tee enää mieli. teen samaa ruokaa kuin muullekin perheelle, mutta korvaan em. tuotteet tekemällä itselleni ketosämpylöitä tai ketopastaa tai korvaamalla hiilarilisukkeet salaatilla/ kasviksilla. Sokerihimo on käytännössä kadonnut kokonaan, samoin kuin iltapäivisin ennen vaivannut väsymys. Turvotus on poissa.

Negatiivista on se, että unta riittää harvoin enää yli klo 5 aamuisin. Samoin jos juon vähänkin enemmän viiniä, krapulat on aivan karmaisevia.

En aio palata samaan sokerin ja viljanmussutukseen enää, mutta aion kesällä olla hiukan vähemmän tarkka. 

Vhh-ruokavaliolla unentarve vähenee, onko se sitten negatiivista riippuu ihmisestä.

Eikös ole hyvä, että krapulat on pahoja, hillitsee juomista.

Vierailija
248/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelleilyä. Et voi ylläpitää lopun elämää. Säätämistä. Syö monipuolisesti kaikkea, mutta vähemmän. Tee itse tavallista ruokaa. Ei eineksiä. Herkuttelu sallittu. Määrä vähemmäksi. Satsaa laatuun. 

Vierailija
249/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketogeeninen ruokavalio (huom ei dieetti sana), voiko syödä päivittäin kananmunia? Miten on leivän kanssa? Se olisi helppoa.

Jos jaksottaa syömisen ja tekee vähin erin laskun kohtuulliseen syömiseen, missä ei ole makeita eikä kakkuja tai pikkuleipiä.

Ruokavalio = dieetti. Ei tarkoita laihdutusta. Vaan mitä twhanaa ruokavaliota. Sori.

Vierailija
250/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienosti on mennyt. Minullakaan ei ole halua makeisiin, eikä sipseihin. Tähän on hyvinkin selkeä tieteellinen selitys. Ne lyhyet hiilihydraatit.

Tunnetko, että rasva palaa. Minulla on yöllä hirveän kylmä, vaikka on paksut peitot päällä. Minulta on myös turvotus hävinnyt ja kasvot ovat paremman näköiset. Muistaisin vaan juoda riittävästi. Lihaksista en halua mitään pois olen jo hieman vanhempi. Nukkuminen on minulla ollut yhtäjaksoisempaa, vaikka olisi lyhyemmät unet.

Vierailija
251/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon makeiden ja sipsien poisjättämisen auttavan artroosikipuihin myös.

Vierailija
252/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin katolla monta vuotta, mutta syy ei ollut painonpudotus, vaan paha psori. Auttoi huomattavasti siihen. Nykyään en enää ketoile, mutta ihon paranemiseen oli hyvä keino. 

Vierailija
253/295 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua niin ehkä tulee toistoa.

- Keto ei ole pikadietti. Ketolla painonpudottaminen vaatii kuukausia, ja sen jälkeen on palattava pikkuhiljaa hiilareille (jos edes haluaa enää palata) ja silloinkin mielellään vaan vähähiilariselle ruokavaliolle pysyvästi. Jos palaa omaan vanhaan hillarimössöelämäntapaan, niin paino tulee nopeasti tuplana takaisin.

- Ketossa korjataan insuliiniresistenssiä. Eli rasvamaksaa ja kakkostyypin diabetesta ja liitännäissairauksia. Laituminen on pysyvämpää vasta kun kehon metabolia on korjaantunut. Eli kun bmi alkaa olla kohdillaan ja keskivartalolta läskit on kadonneet. Jos jättää itsensä sairaaseen tilaan (insuliiniresistenssi), rasvaa vatsaontelossa ja vyötäröllä, niin läskit tulee pikapikaa takaisin.

- Hiilareita saa olla ruokavaliossa vain maks 20-  50 g päivässä ihmisestä riippuen, muuten keho ei mene ketoosiin. Jos tästä lipsuu lainkaan niin keto ei toimi ja itseasiassa rasvainen ruokavalio alkaa vaan lihottaa lisää ja sairastuttaa.

- ruoka koostuu pääasiassa rasvasta ja proteiinista. Eläinrasvat ovat terveellisiä, kun ei syö hiilareita. Hiilareiden kanssa rasvainen ruokavalio sairastuttaa. Munat, pekoni, juustot  jne hyviä. Avokadot, rasvaiset kalat jne. 

- Keto ei ole ihme, vaan kehon täysin luonnollinen toinen tapa käyttää energiaa. Hiilariaineenvaihdunnan sijaan energiaa tehdään rasvasta. Myös kehon omasta rasvasta, jos rasvaa/kaloreita ei saa ruoasta liikaa. Tähän perustuu keton teho laihtumiseen, kun keho on ketossa, se syö tehokkaasti kehon omia rasvavarastoja kunhan päivittäinen kalorimäärä on sopivan alhainen. Eli ketossakaan ei voi syödä mitä vaan kuinka paljon vaan, vaan alle sen mitä kuluttaa, niin laihtuminen on tehokasta.

- On hankala itse päätellä onko ketossa vai ei. Sitä varten kusesta voi mitata ketotikuilla ketoaineiden määrää. Se on melkeen ainoa tapa kotona seurailla miten keho toimii. Ne on aika kalliita mutta eipä ketoakaan tarvi mitata kun ehkä kerran kaks viikossa.

Vierailija
254/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. kiitos hyvästä esityksestä. Olenkin ruvennut panostamaan hiilareihin ja todella katson ruoka-aineiden HH pitoisuuden.

Nyt on hankaluutena proteiinit. Kun keto-ohjeessa sanotaan, että aamulla omletti 4 kananmunaa, niin tuntuu liialta.

Montako grammaa 1000 kcl kannattaa laittaa proteiineja? Joku mainitsi, että vatsa ei toimi hyvin jos syö liikaa proteiinia.

Rasvat, ne oikeat kalorien antajat, ovat helpoin tapa saada liikaa kaloreita. Jos pyrin 1000 kcal tai ehkä siihen vielä 200 kcal, niin ei ole rasvoistakaan liikaa vatsantäytettä.

Tuo maininta, että ketolla ei pidä laihtua huimaa vauhtia helpottaa minua.

Ihmettelen miten naapurin mies laihtui niin nopeasti 4,5 kuukaudessa ketolla 40 kiloa.  Hän voi oikein hyvin.

Vierailija
255/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
256/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävi niin, että ehdin syömään vasta kello 18 illansuussa. Yritän pysyä kohtuudessa ja välttää liikoja hiilareita. Omenan syön vielä tänään. Ajattelen olisiko parempi syödä nopeasti imeytyvät HH heti aamulla.

Vierailija
257/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin aikoinaan ketolla n. 25 kg. Nykyään syön hiilareita n. 100-150 g per päivä. Huomattavasti vähemmän hiilareita kuin ennen ketoa, mutta kaukana ketogeenisestä ruokavaliosta kuitenkin. Paino on pysynyt samoissa lukemissa jo reilu 3 vuotta.

Vierailija
258/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään makeat suklaa, pehmytkaramellit eikä edes pulla ole tehnyt vaikutusta tai vastustamatonta halua ruveta ahmmaan. Ahmiminen on se paha kun rajoja ei silloin ole. Ahmiminen voi olla suolaista palaa tai suklaata.

Vierailija
259/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pudotin aikoinaan ketolla n. 25 kg. Nykyään syön hiilareita n. 100-150 g per päivä. Huomattavasti vähemmän hiilareita kuin ennen ketoa, mutta kaukana ketogeenisestä ruokavaliosta kuitenkin. Paino on pysynyt samoissa lukemissa jo reilu 3 vuotta.

Näin haluaisin minullekin käyvän. Vatsan ympärillä oleva renkaat ovat nyt ensimmäisinä lähdössä, sillä sinne tämä viiminen herkuttelu päätyi. Käsivarsista en osaa sanoa jos ylimäärät jäävät roikkumaan, mutta lihaksia ole käyttänyt raskaissa pihatöissä. Olen ottanut omiksi projekteikseni miehelle aikaisemmin kuuluneita tehtäviä. Hyvä niin, talven jälkeinen huono kunto paranee.

Vierailija
260/295 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet luultavasti nuori ja iho on vielä palautuvaa. Minä yhä toivon, että ensin kilot ja mitä jää yli on sitten niin kuin on.