Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?
Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.
Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.
Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Joulu tulee ja 8 lastenlasta. Vanhin eka talvea opiskelukaupungissaan aloittamassa omaa elämää. Nuorin 2-vuotias.
Jokaiselle sitten siis sama summa. Jos satanen se on 800. Ylioppilaslahjatkin olen siis vielä velkaa seitsemälle.
Neljältä lapselta tulee kultakin hyasintti ja kahvipaketti jos sattuvat käymään.
Kukin heistä ja lapsenlapset itse ovat jo pitkin syksyä vihjailleet mihin kukakin säästää rahaa ja onhan sulla mummu se mun nordean tilinumero. Paitsi 2-vuotias.
No, itsepä olet lapsesi kasvattanut.
Kirjoituksesi perusteella en tosin ihmettele, jos tulos olisikin tuommoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu tulee ja 8 lastenlasta. Vanhin eka talvea opiskelukaupungissaan aloittamassa omaa elämää. Nuorin 2-vuotias.
Jokaiselle sitten siis sama summa. Jos satanen se on 800. Ylioppilaslahjatkin olen siis vielä velkaa seitsemälle.
Neljältä lapselta tulee kultakin hyasintti ja kahvipaketti jos sattuvat käymään.
Kukin heistä ja lapsenlapset itse ovat jo pitkin syksyä vihjailleet mihin kukakin säästää rahaa ja onhan sulla mummu se mun nordean tilinumero. Paitsi 2-vuotias.
.
Ootteko te kaikki vinkujat mun lapsiani jotka vaaditte lapsillenne lahjoja just yhtä paljon olipa ikä mikä tahansa. Huonosti oon teidät tosiaan kasvattanut, mummoilla ei ole kuin lahjakoneen arvo, avoimesti sanotaan että kuka nyt mummolla jaksaisi olla.
Kenenkään ei tule mieleen että se lapsi saattaa tykätä ja viihtyä mummon luona vaikka äiti vihaa anoppiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö nää rippilahja ja yo-lahjavelat nyt kuitenkin maksaa näille nuoremmille etukäteen jos mulla ei elinpäiviä piisaakaan? Mutta muistaisko ne miniäti että kyllä se mummo joulun alla 2024 maksoi etukäteen rippi/yo-lahjat saman suuruisena kuin vanhimmalle serkullenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko te kaikki vinkujat mun lapsiani jotka vaaditte lapsillenne lahjoja just yhtä paljon olipa ikä mikä tahansa. Huonosti oon teidät tosiaan kasvattanut, mummoilla ei ole kuin lahjakoneen arvo, avoimesti sanotaan että kuka nyt mummolla jaksaisi olla.
Kenenkään ei tule mieleen että se lapsi saattaa tykätä ja viihtyä mummon luona vaikka äiti vihaa anoppiaan.
Olen useamman isoäiti, kuten sinäkin.
Mutta ei ole tapanani eikä aihetta puhua lapsistani saati lapsenlapsistani rumasti. - Ovat ihania ja rakkaita kaikki (ja tulevat huomenna isänpäivää juhlimaan - samalla tapaavat sisarukset, puolisonsa ja lapsiserkut toisiaan).
Vanhimman lapsen pitää sanoa isoäidille, että hänellä on paha mieli kun nuoremmat sisarukset eivät pääse mukaan leffaan eivätkä saa yhtä kivoja lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Tee kuten isoäiti sanoo, että paikkaa sinä muiden kasten osalta. Ei ihmisiä voi muuttaa, se kannattaa hyväksyä. Ikävää mutta et voi muutakaan.
Voin paikata jonkin aikaa, mutta ei mulla ole varaa rahallisesti paikata jatkuvasti, enkä minä ole heidän isoäitinsä. Ei se ole sama asia, pikkulapset eivät vielä huomaa eroa mutta teini tajuaa.
Et sinä voi pakottaa isoäitiä. Helpommalla pääset kun et välitä.
Jaaha, noinko sinä itse suljet silmäsi kaikelta muutakin epäoikeudenmukaisuudelta, etkä puolusta edes lapsia? ...koska pääset itse niin "helpommalla"? Aina se "helpoin" tapa ei ole se oikea ja reilu tapa. Usein se näennäisesti helpoin (ja huonompi) tapa aiheuttaa oikesti moninverroin pitkällä aikavälillä tarkasteltuna ongelmia, isompia kasautuvia ongelmia.
Kyllä lasten kasvatuksessa reiluus ja oikeudenmukaisuus on aika tärkeä arvo oppia ja opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isoäiti on ratkaissut tasapuolisuusongelman sillä, että jokainen lapsenlapsi saa samanlaisen lahjan. On siis turha toivoa legopakettia tai puhelinta, kaikki saavat saman kirjan tms. Lisäksi yökylään pääsee vain silloin, kun kaikki lapsenlapset ovat mukana, kukaan ei saa erityiskohtelua. Koska veljen perheessä on nyt pieni vauva, ei kukaan muu lapsenlapsi pääse mummolaan, koska se ei ole tasapuolista tätä 2 kk ikäistä kohtaan.
Tää onkin hyvä veto isoäidiltä😁 😂
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan jaksa sitä härdelliä. Pitäisikö joka lapselle antaa sama rahasumma kun haluan muistaa heitä? No e
Oletko sä vähän hidas, vai esitätkö vain?
Opiskelijalle voit lykätä sen verran kuin haluat, mutta varmaan lykkäät sitten toisellekin lapselle tarpeen mukaan.
Leffakin äkkiä yli satasen monen lapsen kanssa. Voi olla syitä mistä ei puhuta. Huvipuisto monta sataa!
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat muistaneet rippirahalla lapsenlapsiaan. Ei siis tätä vanhempia vielä ole meidän suvussa, mutta meitä on iso sisarussarja ja lapsenlapsiakin huomattavasti enemmän kuin kahdeksan. Raha on ollut kaikille sama.
Tarpeen mukaan ovat auttaneet kaikkia meitä lapsiaankin. En tiedä ollaanko nyt justiinsa tasan saatu, mutta ajatus on ollut tärkein. Ei niin että yhdelle ostetaan purjevene ja toiselle moppi.
Jos sinä et tähän pysty, niin anna sen mukaan miten budjettisi antaa myöten. Anna vaikka aikaasi ja rakkauttasi. Ongelma on joka tapauksessa sinun, mitäpä täällä siitä kitiset.
Vierailija kirjoitti:
Leffakin äkkiä yli satasen monen lapsen kanssa. Voi olla syitä mistä ei puhuta. Huvipuisto monta sataa!
Katsokaa leffaa kotona ja tehkää huvipuiston sijaan jotain muuta? Pakkoko on tehdä asioita jotka käy omalle budjetille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isoäiti on ratkaissut tasapuolisuusongelman sillä, että jokainen lapsenlapsi saa samanlaisen lahjan. On siis turha toivoa legopakettia tai puhelinta, kaikki saavat saman kirjan tms. Lisäksi yökylään pääsee vain silloin, kun kaikki lapsenlapset ovat mukana, kukaan ei saa erityiskohtelua. Koska veljen perheessä on nyt pieni vauva, ei kukaan muu lapsenlapsi pääse mummolaan, koska se ei ole tasapuolista tätä 2 kk ikäistä kohtaan.
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan jaksa sitä härdelliä. Pitäisikö joka lapselle
Nythän sinä et ole tasapuolinen, jokaiselle yhtä paljon. Lahja jokaiselle myös kun yhdellä on synttärit ettei tuu paha mieli muille. Ville kans väkisin mummolle vaikka se pitkästyy mummolla kun kerran Anssikin on mummolla ja tykkää mummon kanssa pelata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani ovat muistaneet rippirahalla lapsenlapsiaan. Ei siis tätä vanhempia vielä ole meidän suvussa, mutta meitä on iso sisarussarja ja lapsenlapsiakin huomattavasti enemmän kuin kahdeksan. Raha on ollut kaikille sama.
Tarpeen mukaan ovat auttaneet kaikkia meitä lapsiaankin. En tiedä ollaanko nyt justiinsa tasan saatu, m
Ymmärrän jos aikuisetkin ovat avustusten tarpeessa että samat aikuiset vaativat myös lapsilleen sitä ja tätä ja kaikille samaa iästä riippumatta. Eikö täällä ollut niinkin että isomman saama lahjaraha oli jaettu perheen pikkuisille.
Jokaiselle tulee kuitenkin synttärit vuorollaan ja tämä on normaali käytäntö että silloin vain yksi saa. Jos toinen jääkin syntymäpäivänään ilman, on se epätasa-arvoa. Vähän tyhmempikin tuon tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan
No
Voi
Voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan jaksa sitä härdelliä. Pitäisikö joka lapselle antaa sama rahasumma kun haluan muistaa heitä? No e
Ei, vaan jos lissulle annat yo lahjaksi 200e ei ole MITÄÄN järkevää syytä mikset antaisi myös Antille yo lahjaksi 200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan jaksa sitä härdelliä. Pitäisikö joka lapselle
Entä jos oon kuollut tai vihannes kun antti juhlii? Jäin velkaa antille siis? En tiedä voiko antin äiti perinnönjaossa vaatia tätä puuttuvaa 200?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä haluan kaikille tasapuolisen kohtelun, mutta jokaiselle omana aikanaan. Ei missään tapauksessa yhtaikaa. Nyt jo on hankalaa kun kaikki lastenlapset tulevat yhtaikaa käymään. En vaan
Olet siis oikeasti noin typerä. No, en voi auttaa, tsemppiä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarpeen mukaan ovat auttaneet kaikkia meitä lapsiaan
Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät halua huomioida läheisiään millään tavoin ja siksi ei ole ymmärrystä siitä, että aikuisia lapsia saatetaan tukea taloudellisesti esimerkiksi opiskelujen ollessa vaiheessa. Kaikilla ei toki ole mahdollisuus opintoihinkaan, mikä ikävällä tavalla tulee eteen tällaisissa keskusteluissakin. :)
Annetaan suosia. Ja otetaan siitä kaikki ilo irti.