Miksi annat lapsesi olla huono koulussa?
Sinä jonka lapsen keskiarvo on alle 8, miten oikeutat sen itsellesi? Miksi et auta lasta koulunkäynnissä? Miksi et vahdi että läksyt on tehty? Miksi et varmista, että asiat on kerrattu ennen kokeita?
Kommentit (68)
Aina on ollut laiskureita ja kapinallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi niiden annetaan olla laiskureita ja kapinallisia? Vanhemmilla olisi monta keinoa puuttua käytökseen. Myös monta positiivista keinoa. Ostetaan jotain naposteltavaa ja vietetään ilta sohvalla vilttien alla ja käydään yhdessä keskustellen historian koealuetta läpi. Etsitään dokumentteja tai tubevideoita tai pelejä aiheesta. Tingitään lapsen kotityövaatimuksista, jos käyttää saman ajan opiskeluun. Kiristetään, uhkaillaan ja lahjotaan.
Vanhempien välinpitämättömyys ja haasteet elämässä selviytymisessä
Mulla on pari kaveria, jotka oikein ylpeilevät sillä että hehän eivät lastensa koulunkäyntiin puutu. Että heillä lapset hoitavat koulunsa itse. Sitten lopputulos on mikä on.
Kelan lapset voisi olla hyvä MOT ohjelma... Aikuisia ei kiinnosta mikään ja lasta pukkaa tukien toivossa
Niinpä. Joskus saa lukea/kuulla vanhemmilta näkökantoja, joista voi olettaa heidän ulkoistaneen opetusvastuun kokonaan koululle, jonka moittimiseen he vielä lähtevät lapsen kanssa mukaan. Lapsen paras ja vanhemman omat mahdolliset ongelmat sekoittuvat haitalliseksi tilanteeksi.
Eipä siihen vanhempani ja koulu pystynyt vaikuttamaan millään tavalla. Pääsin kuitenkin luokiltani läpi just ja just. Kävin sitten myöhemmin ammattikoulun ja siitä sitten ammattikorkeakouluun. Joten ei ihan huonosti loppupeleissä käynnyt.
Voisiko joku vastata tähän, kenen lapsi tuo kokeista kotiin seiskoja? Tiedän että teitä on, päätellen siitä kuinka paljon lapsen koulussa järjestetään uusintakokeita. Ja kuinka monenlaisia koejärjestelyitä vuosien mittaan on kokeiltu. Esim. kokeet joka kappaleen jälkeen, kokeet johon saa tehdä lunttilapun (suuri osa ei kuulemma vaivautunut siihenkään, oma lapsi kirjoitti 6 sivua), kertaustunti ja heti perään koe jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi niiden annetaan olla laiskureita ja kapinallisia? Vanhemmilla olisi monta keinoa puuttua käytökseen. Myös monta positiivista keinoa. Ostetaan jotain naposteltavaa ja vietetään ilta sohvalla vilttien alla ja käydään yhdessä keskustellen historian koealuetta läpi. Etsitään dokumentteja tai tubevideoita tai pelejä aiheesta. Tingitään lapsen kotityövaatimuksista, jos käyttää saman ajan opiskeluun. Kiristetään, uhkaillaan ja lahjotaan.
Minulla yksi teini löi yläkoulussa lekkeriksi. Psykologilla käyttäminen oli yhtä tyhjän kanssa. Kävi ilmi, ettei hän näe kunnolla lähelle eikä tietokoneelle. Sen lisäksi hänellä oli anemia ja muita puutostiloja, koska ei syönyt koulussa. Nuo korjattiin ja teini muuttui täysin. Toki myöhään mutta kuitenkin. Tällä hetkellä opiskelee yliopistossa ja huolehtii laseistaan ja ruokailustaan.
Ei kaikki saa niitä kymppejä ja ysejä vaikka kuinka sinnikkäästi opiskelisi. Puhun nyt itsestäni.
Kaikillahan ei ole älliä opiskeluun. Tuo usein unohtuu. Ärsyttää ja loukkaa, kun lukee kirjoituksia joissa näsäviisastellaan kuinka koulutus kannattaa ja on vain laiskuutta huonot numerot todistuksessa.
Esimerkiksi minä opin lukemaan vasta kahdeksan vuotiaana ja koulussa matematiikan numero oli aina viitonen. En vain ymmärtänyt matematiikkaa, vaikka kuinka yritin. Olin luokan hiljaisin oppilas, mutta samalla kärsin keskittymisvaikeuksista. Kotoa en saanut mitään tukea koulunkäyntiini. Syynä ehkä työläisperhe, jossa ei koulutuksen tärkeyttä ymmärretty. Vanhempiani ei kiinnostanut läksyni, koenumeroni, vanhempainillat ym. Jouduin sinnittelemään kaikesta läpi yksin.
Olen kuitenkin pärjännyt elämässäni ihan ok. Pääsin parikymppisenä vakituiseen työhön johon ei tarvinnut koulutusta. Koko työurani tienannut vain 2000 euron bruttopalkkaa, mutta olen säästänyt pahan päivän varalle koko työurani ajan ja nautin yksinkertaisesta elämästä. Olen nyt 40+ ikäinen ja toivon työpaikkani säilyvän eläkeikään asti. Sillä tiedostan täysin sen, jos työttömäksi jään, niin en enää työllisty. Olen keski-ikäinen kouluja käymätön ihminen ja uuden oppiminen ei niin vain onnistu, ellei kyse ole suht yksinkertaisesta työstä.
Tottakai olisin opiskellut, jos rahkeet pään sisällä olisi riittäneet. Mutta tämä nyt oli minun kohtaloni ja näillä aivoilla on täytynyt pärjätä ja hyväksyä se, että ylemmäksi ei ole ollut mahdollisuutta päästä. Ja tyytyväinen olen ollut ratkaisuuni jättää lapset tekemättä. En olisi pystynyt tarjoamaan heille sitä mitä he olisivat ansainneet.
Oletko jotenkin vajaa? Erityislasten, jotka noita numeroita saavat, vanhemmat tekevät läksyjä lastensa kanssa joka päivä ja näkevät paljon vaivaa kokeiden eteen. Silti on vaikeaa saada korkeita numeroita. Ap on nolo.
Moni vanhempi ei välitä eikä vaadi. Ihan käsittämätöntä, kun eräskin tuttava äiti vähän kuin naureskellen kertoi ettei 14v tyttö osaa viisarikelloa. Itse vaatisin opettelemaan kellon enkä kehtaisi ikinä sanoa kenellekään ettei tuon ikäinen osaa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen kovasti ihmetellyt. Yläkoululaiset eivät lue lainkaan kokeisiin ja sitten tulee suurimmalle osalle viitosella alkavia numeroita.
Terkan ope
Et ole ope vaan ap. 🤭
1) Päivittäinen perusrakenne (tärkein osa)
Tavoite: koulu ei jää “lapsen oman muistin varaan”.
Koulun jälkeen (30–90 min tauko)
välipala + lepo/ruutuaika
ei heti vaatimuksia, jotta jaksaminen palautuu
Läksyaika samaan aikaan joka arkipäivä
esim. klo 17–18 tai heti päivällisen jälkeen
rutiini vähentää vastustusta
Yksi selkeä paikka läksyille
ei sängyssä, ei TV:n ääressä
mieluiten pöytä, jossa ei häiriöitä
2) Vanhemman rooli läksyissä (tämä on kriittinen)
Moni menee vikaan kahdessa ääripäässä: ei välitä ollenkaan tai tekee kaiken puolesta.
Oikea malli: “valmentaja, ei työntekijä”
Aloita yhdessä:
“Näytä mitä pitää tehdä”
Tarkista suunnitelma:
“Mitä teet ensin, mitä sitten?”
Anna tehdä itse
Lopuksi nopea tarkistus:
“Onko kaikki tehty?”
👉 Älä korjaa virheitä heti. Anna opettajan nähdä, missä oikeasti on ongelma.
3) Oppimisen tuki ilman painetta
jos lapsi jumittuu:
“Mitä tästä tehtävästä ymmärrät?”
älä anna suoraa vastausta heti
pilko tehtävät:
“tehdään 10 minuuttia, sitten tauko”
erityisesti jos keskittyminen on heikko
palkitse suoritus, ei tulos:
“hyvä että teit loppuun”, ei “hyvä numero”
4) Kokeisiin valmistautuminen (useimmat tekevät tämän väärin)
Aloitus 5–7 päivää ennen koetta
päivä 1: mitä koealueeseen kuuluu
päivä 2–4: lyhyitä 20–30 min kertauksia
päivä 5: “koekoe” eli harjoittelu ilman kirjaa
päivä 6: kevyt kertaaminen
ei yötä myöten pänttäämistä
👉 Tärkein: pienet toistot > iso paniikkiluku edellisenä iltana
5) Seuranta (mutta ei mikromanageeraus)
tarkista Wilma / tehtävät 2–3 kertaa viikossa, ei pakkomielteisesti päivittäin
jos alkaa tulla merkintöjä:
älä aloita moitteilla
aloita kysymyksellä: “Mikä tässä on vaikeinta?”
6) Motivaatio (usein todellinen ongelma)
Jos lapsi ei tee, kyse ei usein ole “laiskuudesta”, vaan:
liian vaikeat tehtävät
liian helppoa eli tylsää
väsymys
ruutu- / peliriippuvuus
epäonnistumisen pelko
Ratkaisut:
lyhyemmät työjaksot
selkeät tavoitteet (“tee 3 tehtävää nyt”)
ruutuaika vasta läksyjen jälkeen
7) Yhteistyö koulun kanssa
Tee tämä, jos keskiarvo laskee tai töitä jää tekemättä:
viesti opettajalle:
“Mikä on suurin ongelma tällä hetkellä?”
“Mitä voimme tehdä kotona konkreettisesti?”
tarvittaessa:
tukiopetus
erityisopettaja
oppimisen arviointi (jos epäillään vaikeuksia)
8) Tärkeä rajaus: mitä vanhempi EI voi tehdä
ei voi pakottaa oppimaan tehokkaasti
ei voi korvata motivaatiota
ei voi tehdä lapsesta vastuullista väkisin
Ydinajatus
Paras tulos tulee, kun vanhempi:
luo rutiinit
tekee oppimisesta mahdollista
seuraa kevyesti
ja antaa vastuun kasvaa vähitellen
Joissain tapauksissa se on vähän vanhemman vika, joissain vain lapsen omaa, joissain kummankin. Joissain ei kummankasn vaan joidenkin ulkopuolisten, mitta se onkin harvinainen juttu se ja vain harva tajuaa mitä tarkoitan. . Ei se tavanomaisin.. Liittyy rikoksia ja sabotointeja, mutta joo. jotta tietäisi miten on asiat pitää nöhdä pintaa syvemmällekin!
Lavastajat.
Kovasti ihmettelen, että ap näkee jokaiseen talouteen jayleistää, ettei auteta lasta ja tehdä yhdessä läksyjä. Jotenkin nurkkakuntaista ajattelua, jos ei ymmärrä, että joillakin lapsilla voi olla laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulet, että yläkoululainen poika, haluaa viettää illan vanhemman kanssa viltin alla napostellen ja kerraten historiaa. Takuuvarmasti ei yksikään normaali poika.
Tätä olen kovasti ihmetellyt. Yläkoululaiset eivät lue lainkaan kokeisiin ja sitten tulee suurimmalle osalle viitosella alkavia numeroita.
Terkan ope