Oulussa aletaan merkata koululaisten vessakäynnit Wilmaan
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000010817213.html
Jotenkin olen täysin varma että tämä rikkoo jotakin lakia.
Mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Niin suurin osa aikuisista voi käydä ihan vapaasti työpäivän aikana vessassa. Kyllä alkaisi marina jos saisi käydä vaan kahvitunnilla ja ruokkiksella. Tosin aikuisia ei myöskään saa haukkua, rääkätä ja pahoinpidella töissä mutta lapsia saa KIUSATA vaikka joka päivä. Vaikka potkiminen, lyöminen, räkiminen ja töniminen ei siis ole kiusaamista vaan väkivaltaa.
Vessassa ramppaaminen häiritsee oppituntia ja muita oppilaita. Kiusaaminen on kiellettyä ja olenkin sitä miestä, että rikosilmoituksia vaan kehiin, siis kiusaajasta ei koulusta.
Vain OPPITUNTIEN AIKANA. Ei siellä muuten vessakäyntejä kytätä. Omana kouluaikana oli välitunneilla joku opettaja vessavahtina, ettei siellä tupakoitu. Siksi piti välituntivalvojina olla sekä mies että nainen, kun toisen sukupuolen vessaan ei sopinut mennä.
Yli 10 vuotta omaa kouluaikaa ja melkein yhtä pitkään opettajana, mutta ei niihin aikoihin tunnin aikana tarvinnut käydä vessassa kuin poikkeustapauksissa. Kyllä terve lapsi pystyy pidättelemään 45 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Aikuisena olen ravannut ihan vimmaisesti wc:ssä aikoinaan, jos oli pakko, hormonit tai jos juonut vettä tms. Miksi lapsi ei saisi mennä asioilleen.
Toivottavasti et ollut ainakaan opettaja. Olisi kannattanut hankkia tenat, jos et olisi pystynyt pidättelemään 45 minuuttia.
Meillä aikuisilla on työpaikoilla asiakasasioita, tapaamisia, palavereja ym. niin, että emme pääse vessaan edes 45 minuutin välein. Siksi ei saa lapsi mennä asioilleen oppitunnin aikana , koska pitäisi pystyä pidättelemään sen aikaa. Jos ei pysty, niin vaipat käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Niin suurin osa aikuisista voi käydä ihan vapaasti työpäivän aikana vessassa. Kyllä alkaisi marina jos saisi käydä vaan kahvitunnilla ja ruokkiksella. Tosin aikuisia ei myöskään saa haukkua, rääkätä ja pahoinpidella töissä mutta lapsia saa KIUSATA vaikka joka päivä. Vaikka potkiminen, lyöminen, räkiminen ja töniminen ei siis ole kiusaamista vaan väkivaltaa.
Kyllä siitäkin tulisi marinaa, kun kesken asiakastilanteen ilmoittaisin, että anteeksi, poistun tässä hetkeksi vessaan, tai kesken palaverin, kokouksen tai muun työtilanteen, joka voi kestää useamman tunnin.
Onko oppitunnin aikana vessassa tapahtuva räkiminen, potkiminen, lyöminen ja tavaroitten piilottaminen käytävältä sinun mielestäni jotenkin sallittua kiusaamista, kun sitä ei saisi estää? Tiedäthän, että tunnin aikana ei ole mitään valvontaa vessoissa eikä käytävillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Aikuisena olen ravannut ihan vimmaisesti wc:ssä aikoinaan, jos oli pakko, hormonit tai jos juonut vettä tms. Miksi lapsi ei saisi mennä asioilleen.
Toivottavasti et ollut ainakaan opettaja. Olisi kannattanut hankkia tenat, jos et olisi pystynyt pidättelemään 45 minuuttia.
Meillä aikuisilla on työpaikoilla asiakasasioita, tapaamisia, palavereja ym. niin, että emme pääse vessaan edes 45 minuutin välein. Siksi ei saa lapsi mennä asioilleen oppitunnin aikana , koska pitäisi pystyä pidättelemään sen aikaa. Jos ei pysty, niin vaipat käyttöön.
En ole ikinä ollut yhdessäkään palaverissa, asiakastapaamisessa tms, josta ei voisi poistua 2 minuutiksi vessaan. Ihan ilmoitus riittää "anteeksi, mun täytyy käydä vessassa". Mun ammattitaito tai uskottavuus ei ole siitä kiinni, milloin rakossani tuntuu painetta.
Vierailija kirjoitti:
Vain OPPITUNTIEN AIKANA. Ei siellä muuten vessakäyntejä kytätä. Omana kouluaikana oli välitunneilla joku opettaja vessavahtina, ettei siellä tupakoitu. Siksi piti välituntivalvojina olla sekä mies että nainen, kun toisen sukupuolen vessaan ei sopinut mennä.
Yli 10 vuotta omaa kouluaikaa ja melkein yhtä pitkään opettajana, mutta ei niihin aikoihin tunnin aikana tarvinnut käydä vessassa kuin poikkeustapauksissa. Kyllä terve lapsi pystyy pidättelemään 45 minuuttia.
Nyt vessat ovat yksityisvessoja. Eipä sinne voi mennä kyttäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut yhdessäkään palaverissa, asiakastapaamisessa tms, josta ei voisi poistua 2 minuutiksi vessaan. Ihan ilmoitus riittää "anteeksi, mun täytyy käydä vessassa". Mun ammattitaito tai uskottavuus ei ole siitä kii
Kouluissa merkinnät ovat heitä varten,jotka poistuvat joka tunti 15-30 minuutiksi vessaan.
suolisto ongelmat,virtsaamis ongelmat ja kuukautiset valvontaan vai ?sairasta. jos ei pääse vessaan tarvittaessa se rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeus sopimuksia.rajansa kyttäyksellä.kidustus säännöstössä mainittu.koskee laitoksia ja julkisia palveluja.
vaipat kouluun vai ..osalla vaikea pyytää pääsyä vessaan eli ei järkevää ole.
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikana vessassa käynnit hoidettiin välitunnilla. Välitunteja on tunnin välein ja kouluikäisten pitäisi osata pidättää ja ennakoida sen verran että saa välkällä käytyä vessassa. Mutta toisaalta olin aikuiskoulutuksessa, jossa aikuisetkin menivät kesken tuntien vessaan.
Aina ei voi ennakoida. Suolisto-oireet ja -sairaudet ovat lisääntyneet.
90-luvulla oli minun koulussani vessat lukossa tuntien aikana tupakointiongelman vuoksi. Ja kuinka ollakaan, se vatsan aamulöysyys tuli sitten samantien ensimmäisen tunnin alettua.
Vierailija kirjoitti:
suolisto ongelmat,virtsaamis ongelmat ja kuukautiset valvontaan vai ?sairasta. jos ei pääse vessaan tarvittaessa se rikkoo kansainvälisiä ihmisoikeus sopimuksia.rajansa kyttäyksellä.kidustus säännöstössä mainittu.koskee laitoksia ja julkisia palveluja.
vaipat kouluun vai ..osalla vaikea pyytää pääsyä vessaan eli ei järkevää ole.
Mistä tässä kommentissa oikein puhutaan?
Vessaan saa edelleen mennä, se ei ole kiellettyä. Ihan loogista, että wilmaan merkitään, missä oppilas on silloin, kun hänen pitäisi olla tunnilla. Herättäähän se vähän vanhempiakin, jos joka tunnilta on vessamerkintä päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin menny Eetu Petterin päivä tänään on käyny vessassa pari kertaa tänään ja ollaan luettu kirjoja. Ihan tarhatouhuksi menny kun päivää kytätään kuin pikkulasten kohdalla
- - -
Et sitten jaksanut lukea avauksen linkkiä etkä referaattia AP.n postauksessa?
Meille on tullut wilmaan merkintä *poistui luokasta*. On ihan hyvä, että niitäkin seurataan. Yläkoulussa on käytännössä joka tunti eri opettajat ja oppilas voi rampata *vessassa* joka tunti. Jos oppilas on joka tunnilta 15 minuuttia pois, niin sehän on huolestuttavaa joko lapsen terveyden suhteen tai muuten. Huoltajatkin näkevät tilanteen. Vessakäyntejä ei voi oikein estääkään nykyään. On oppilaita, jotka eivät voi käydä välitunneilla asioillaan ja vessat ovat yleensä varattuja. Itse päästän yhden oppilaan kerrallaan vessaan ja puhelin jää luokkaan. Parin minuutin käyntejä eli oikeita käyntejä en aina merkitse.