Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esiintymisjännitys

Vierailija
07.11.2024 |

Neuvoja vinkkejä, joilla esiintymisjännistystä voisi vähentää? Jotakin muitakin vastauksia kuin "esiintyä paljon". Mikä siinä on, että rentous häviää koko hommasta, kun pitäisi mennä muiden eteen pitämään puhetta, tai pitämään kouluesitystä?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin lopettamaan koulun kesken esiintymisjännityksen vuoksi. Otti liikaa voimille korkeakouluopinnot. 

Vierailija
2/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin lopettamaan koulun kesken esiintymisjännityksen vuoksi. Otti liikaa voimille korkeakouluopinnot. 

Itse lopettanut jo viisi koulua saman asian vuoksi. Kun näyttöjä ei voi tehdä missään itsekseen, siinä ollaan aina esillä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siihen yksinkertaista neuvoa ole. Siedätin itseni lievällä lääkityksellä kokeiltuani kaikki konstit hengittämisjutuista alkaen. Tuijotin seinää yli kuulijoiden ja rukoilin mielessäni, että jos nyt loppuun asti tässä pääsisi. Olin jopa vähän kännissä pitäessäni esitelmää yliopistolla. 

Välillä iän myötä helpotti, mutta esiintymisjännitys tuli takaisin. Monta vuotta meni periaatteella, että jos asiat osaat hyvin, niin mikäs siinä. Nyt jännitän jo sitä, että muistanko kaiken vai höpisenkö jotain vähän sinne päin.

T: N63

Vierailija
4/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä resepti beetasalpaajiin, auttaa! Ei tarvitse kärsiä jännittämisestä, tai ainakaan oireet eivät enää tule esiin!

Itsellä beetasalpaajat auttoi nuorena (jo yli 15 vee sitten) kun kärsin koulussa esitelmien pidosta. Jännitin viikkokausia etukäteen, oksensinkin ennen esityksiä, enkä kunnolla nukkunut. 

Lisäksi se muutenkin ajan kanssa helpottaa. 

Nykyään en paljon jännittele, tai saan alkavat oireet kuriin hengittelemällä enkä tarvitse jokaiseen pieneen esiintymiseen enää lääkettä.

Isompiin, tärkeisiin tilaisuuksiin joissa tiedän joutuvani esiintymään tai vaikka työhaastatteluun saattaisin napata varalta. 

Oireina itsellä oli siis sydämen tykytys ja sitä myötä tärisevä ääni, punastelu yms. 

Kyllähän siitä jonkun ahdistuneisuushäiriödiagnoosin saa, mutta who cares. En ole mitenkään muuten ahdistunut. 

Vierailija
5/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Olen itse korkeakouluopiskelija, ryhmätöitä ja luokan edessaä esiintymisiä on paljon.

ap

Vierailija
6/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Mulla ne esiintymisjännitykset aiheutti paniikkihäiriöitä. Onneksi en joudu enää niitä tekemään tai olemaan yleisön edessä.

Vierailija
7/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on alkanut helpottamaan,  toki propral edelleen henkisenä kävelykeppinä.

N 48 

Vierailija
8/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro aluksi joku huono vitsi ja riko jää. Ja sen jälkeen aloitus. Jos kukaan ei naura vitsille, jatka pokkana esitystä. Lämmintä päälle, jos on sopiva olo eikä jäädy, ei ole niin kireä tunnelma.

Vierailija
9/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienessä kännissä nuo esiintymiset menee kuin vettä vaan.

Vierailija
10/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele yleisön olevan täysin alasti. Se helpottaa jännitystä.

Vierailija
11/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys on auttanut. Yksityiseltä psykiatrilta propral ja tarvittaessa opamox. 

N53

Vierailija
12/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa, että ei tarvi psykiatrille mennä, ihan tk-lääkäriltä olen aina reseptin saanut. Propraliin siis, Opamoxista en tiedä mitään. 

Ap, kerta olet korkeakouluopiskelija niin varmaan voit hyödyntää YTHS:n palveluja.

Haluaisin oikeast että saat avun! Tiedän miten karseaa se jännittäminen on.  

Vierailija
13/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkitys. Lääkäri kirjoittaa reseptin, jos ei ole ihan nasu.

Vierailija
14/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain keksiä jotain ajatusleikkejä, jotka auttaa, esim.

-Kyllä mä sieltä hengissä selviän sen esityksen jälkeen. 

-Älä jännitä ennalta asiaa tai aikaa, jota ei ole vielä olemassa. Huominen on vasta huomenna. Esitys on vasta sitten kun sen aika on ja kello etenee sinne asti. Sitä asiaa ei ole vielä ennalta olemassa. 

-Vaikka jännität kuinka paljon tahansa, sillä ei ole mitään (parantavaa) vaikutusta lopputulokseen.

-On tässä maailmassa vakavampiakin asioita. Muutaman tunnin lentomatkan päässä on sota, jossa ammutaan lastensairaaloihin jne. 

-Keksi jotain tosi hienoa tekmistä ja ohjelmaa, jolla saat suljettua asian pois mielestä, sinne asti kun se koittaa. 

-Revi asiasta huumoria ja naura asialle. Katso jotain Kummeleita, ja mieti, ehkä mä on edes vähän parempi kuin tuo.  https://www.youtube.com/watch?v=GDGSnuImqyg

Vierailija
15/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vain keksiä jotain ajatusleikkejä, jotka auttaa, esim.

-Kyllä mä sieltä hengissä selviän sen esityksen jälkeen. 

-Älä jännitä ennalta asiaa tai aikaa, jota ei ole vielä olemassa. Huominen on vasta huomenna. Esitys on vasta sitten kun sen aika on ja kello etenee sinne asti. Sitä asiaa ei ole vielä ennalta olemassa. 

-Vaikka jännität kuinka paljon tahansa, sillä ei ole mitään (parantavaa) vaikutusta lopputulokseen.

-On tässä maailmassa vakavampiakin asioita. Muutaman tunnin lentomatkan päässä on sota, jossa ammutaan lastensairaaloihin jne. 

-Keksi jotain tosi hienoa tekmistä ja ohjelmaa, jolla saat suljettua asian pois mielestä, sinne asti kun se koittaa. 

-Revi asiasta huumoria ja naura asialle. Katso jotain Kummeleita, ja mieti, ehkä mä on edes vähän parempi kuin tuo.  https://www.youtube.com/watch?v=GDGSnuImqyg

Hienoja juttuja, mutta eivät auta itse asiaan. Lääkäriin, jolta saat reseptin.

Vierailija
16/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin objektiivisesti että mitä siitä seuraisi, jos esiintyminen olisi ihan hirveä katastrofi. Aivan veret seisauttava ja ennenkuulumaton häpäisy. Mihin se johtaisi? Kun kunnolla ajattelee... ei johtaisi siltikään yhtään mihinkään. Maapallo ja planeetat pysyisivät edelleen radoillaan.

Vierailija
17/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä resepti beetasalpaajiin, auttaa! Ei tarvitse kärsiä jännittämisestä, tai ainakaan oireet eivät enää tule esiin!

Itsellä beetasalpaajat auttoi nuorena (jo yli 15 vee sitten) kun kärsin koulussa esitelmien pidosta. Jännitin viikkokausia etukäteen, oksensinkin ennen esityksiä, enkä kunnolla nukkunut. 

Lisäksi se muutenkin ajan kanssa helpottaa. 

Nykyään en paljon jännittele, tai saan alkavat oireet kuriin hengittelemällä enkä tarvitse jokaiseen pieneen esiintymiseen enää lääkettä.

Isompiin, tärkeisiin tilaisuuksiin joissa tiedän joutuvani esiintymään tai vaikka työhaastatteluun saattaisin napata varalta. 

Oireina itsellä oli siis sydämen tykytys ja sitä myötä tärisevä ääni, punastelu yms. 

Kyllähän siitä jonkun ahdistuneisuushäiriödiagnoosin saa, mutta who cares. En ole mitenkään muuten ahdistunut. 

Saanko kysyä millaisen annoksen otat ennen mahdollista esiintymistilannetta? Itselle määrättiin 10 mg propralia, mutta en ole ihan varma paljonko sitä kannattaa ottaa. Viimeksi otin 2 tablettia 1 h ennen esiintymistä, mutta sain silti tykytyksiä ja ääni värisi. 

Vierailija
18/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitä ihan rauhassa.

Vierailija
19/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin objektiivisesti että mitä siitä seuraisi, jos esiintyminen olisi ihan hirveä katastrofi. Aivan veret seisauttava ja ennenkuulumaton häpäisy. Mihin se johtaisi? Kun kunnolla ajattelee... ei johtaisi siltikään yhtään mihinkään. Maapallo ja planeetat pysyisivät edelleen radoillaan.

Kyllä se itsensä häpäisy tärisemällä ja vapisemalla johtaa asioihin. Ei maapalloon ja planeettoihin, mutta siihen, miten sinuun jatkossa suhtaudutaan. Lääkäriin.

Vierailija
20/79 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko ap sanoa, mikä esiintymisessä tarkalleen ottaen jännittää? Lähdetään siitä liikkeelle. Mitä pelkäät, että tapahtuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän