11-vuotiaan huono käytös
Meidän perhetilanne ei ole helppo ja tiedän että lapsella on rankkaa.
Silti ihmetyttää hänen käytöksensä 2 vuotta nuorempaan siskoonsa verrattuna, joka kuitenkin elää ihan samassa perhetilanteessa. Nuorempi siskokaan ei ole mikään enkeli, mutta. Nuorempi pyytää anteeksi ikäviä sanojaan ja tekojaan. Hän saattaa suutuksissaan sanoa tai tehdä ikävästi, mutta ei koskaan ole sellainen veemäisen ivallinen, pilkallinen, ikään kuin tietoisesti ja tahallaan.
Toisin kuin vanhempi tyttö. Hän ei varmasti koskaan pyydä mitään anteeksi. Hän on ivallinen, esimerkiksi laittaa whatsapp-viestissä jotain ivallista ja perään 🤣 hymiön.
Tulee mieleen, että jos minulla olisi tuon kaltainen aikuinen lähipiirissäni, laittaisin ehdottomasti välit poikki.
No, ei omaan lapseen tietenkään voi eikä halua laittaa välejä poikki, ei varsinkaan 11v.
Mitä ihmettä teen hänen kanssa? Olen yrittänyt auttaa, olla aina ymmärtäväinen, rakastaa ehdottomasti, kaikesta huolimatta.
Miten voin laittaa hänen huonolle käytökselle rajat kuitenkaan hylkäämättä?
Ulospäin lapsi on herttainen ja mukava ja käsittääkseni kavereiden keskuudessa pidetty. Tuo veemäinen käytös kohdistuu mahdollisesti vain ja ainoastaan minuun.
Kommentit (79)
Ap palaa asiaan.
Kiitos, paljon hyviä vastauksia joita puntaroida.
Perhetilannetta, mikä se on, en halua avata enempää jotta meitä ei tunnistettaisiin. Se, miksi olemme siinä tilanteessa on asia, jolle emme voi mitään. Miettikää esim vakavaa sairastumista - ei kukaan sellaista valitse.
Tietenkin on haettu apua, tyttö on käynyt perheneuvolan kautta terapeutilla. Mutta näyttää terapeutille vain reippaan, kivan puolensa.
Minulla tietenkin on lapselle aikaa - mutta ei tarpeeksi. Tilanteemme verottaa voimiani ja siten ylipäänsä käytettävissäni olevaa aikaa.
Se joka väittää että apua saa yhteiskunnalta kun vain pyytää, on hyvin naiivi eikä ainakaan avun tarpeessa ole ollut. Sukulaiset meillä asuu kaukana. Toki aion vielä yrittää.
Koulussa lapsella menee oikein hyvin myös arvosanojen suhteen.
Joku sanoi, että lasta kiusaa joku tavalla jolla hän kiusaa minua. Hyvä pointti, täytyy tätä selvitellä kiusataanko häntä.
Hirveän helpolla lapsi ei ala minulle puhua. Onneksi jonkin verran kuitenkin, kun pelaan korttini oikein ja saan yhteyden päälle.
Ens kerran kun laittaa jotain veemäistä niin vastaa jotain tosi veemäistä ja laita perään 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Sitten jos ihmettelee niin kysy että no tuntuuko hyvältä? Näin toimit itse kokoajan ja olen kyllästynyt siihen. Olet rakas mutta mun ei tarvitse sietää kaikkea vain siksi että olet mun lapsi.
Näin mun äiti teki mulle kun olin esiteini. Kyllä se satutti mutta pisti miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Ens kerran kun laittaa jotain veemäistä niin vastaa jotain tosi veemäistä ja laita perään 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Sitten jos ihmettelee niin kysy että no tuntuuko hyvältä? Näin toimit itse kokoajan ja olen kyllästynyt siihen. Olet rakas mutta mun ei tarvitse sietää kaikkea vain siksi että olet mun lapsi.
Näin mun äiti teki mulle kun olin esiteini. Kyllä se satutti mutta pisti miettimään.
En tekisi näin lapselle, muustakaan syystä, mutta myös koska tiedän että tämä lapsi ei mitään ihmettelisi. Vetäytyisi vain eikä sanoisi minulle enää sanaakaan. Ap
Ensi kertaa kun hyökkää sanallisesti niin sanot, että nyt riittää, jos toistat tuota huonoa käytöstä niin lähtee puhelin. Sitten pidät sen oikeasti. Puhelimen saa takaisin sitten kun on aidosti valmis keskustelemaan ja pyytämään anteeksi, sekä lupaamaan että käytös ei toistu. Näin tuli muutosta meille.
Sun kaltaisella ei pitäisi olla mitään lapsia kun et osaa mitään rajoja laittaa. Onnea kun kasvaa vielä tosta isommaksi ja olet tollanen säälittävä tossu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot sille tuon mitä kerroit meille. Että jos käyttäytyisi noin eikä olisi lapsesi, niin lentäisi pihalle elämästäsi. Että jos hän jatkaa noin, niin 18-vuotiaana etsii sitten oman kodin ja omat tulot. Kerro ilman tunnetta ja vihaa, faktana. Raakaa, mutta tuon ikäinen ymmärtää jo että teoilla on seuraukset eikä voi perseillä.
Ihan järkyttävän kylmäävää, mutta tätä minäkin olen miettinyt että näinkö se pitää.
Voi pieni herttainen lapseni mihin katosit😭
Ja kauhea itsesyyllistäminen, missä menin vikaan, olisinko voinut tehdä jotain toisin
Miksi lapsella on puhelin, jos harjoittaa sillä henkistä väkivaltaa? Jos hän lähettäisi vastaavia viestejä luokkakavereilleen, niin hyväksyisitkö?
Miksi puolisosi ei ole sanonut, että tytön kannatt
Ja varmasti lähettääkin. Lapsi on kiusaaja.
Lapset on yksi fukin pyramidi huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Ap palaa asiaan.
Kiitos, paljon hyviä vastauksia joita puntaroida.
Perhetilannetta, mikä se on, en halua avata enempää jotta meitä ei tunnistettaisiin. Se, miksi olemme siinä tilanteessa on asia, jolle emme voi mitään. Miettikää esim vakavaa sairastumista - ei kukaan sellaista valitse.
Tietenkin on haettu apua, tyttö on käynyt perheneuvolan kautta terapeutilla. Mutta näyttää terapeutille vain reippaan, kivan puolensa.
Minulla tietenkin on lapselle aikaa - mutta ei tarpeeksi. Tilanteemme verottaa voimiani ja siten ylipäänsä käytettävissäni olevaa aikaa.
Se joka väittää että apua saa yhteiskunnalta kun vain pyytää, on hyvin naiivi eikä ainakaan avun tarpeessa ole ollut. Sukulaiset meillä asuu kaukana. Toki aion vielä yrittää.
Koulussa lapsella menee oikein hyvin myös arvosanojen suhteen.
Joku sanoi, että lasta kiusaa joku tavalla jolla
Mistä tiedät, mitä lapsi terapeutilla puhuu? Sitä paitsi tuskin lapsi siellä edes kävisi, jos siellä ei puhuttaisi ongelmista.
Vanhempi määrää säännöt! Luuri pois, nettiaika pois, viikkoraha pois, herkut pois, muotivaatteet pois jne. Kasvata se pentus ettei muitten tartte kärsiä sit ku se on vanhempi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrot sille tuon mitä kerroit meille. Että jos käyttäytyisi noin eikä olisi lapsesi, niin lentäisi pihalle elämästäsi. Että jos hän jatkaa noin, niin 18-vuotiaana etsii sitten oman kodin ja omat tulot. Kerro ilman tunnetta ja vihaa, faktana. Raakaa, mutta tuon ikäinen ymmärtää jo että teoilla on seuraukset eikä voi perseillä.
Ihan järkyttävän kylmäävää, mutta tätä minäkin olen miettinyt että näinkö se pitää.
Ja kauhea itsesyyllistäminen, missä menin vikaan, olisinko voinut tehdä jotain toisin
Lapset kasvaa ja irtaantuvat vanhemmistaan. Niin kuuluukin olla. Esiteinit voivat olla rasittavia. Tosin niin ovat monet aikuisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsella on puhelin, jos harjoittaa sillä henkistä väkivaltaa? Jos hän lähettäisi vastaavia viestejä luokkakavereilleen, niin hyväksyisitkö?
Juuri ap on kertonut, että koulu ja kaverisuhteet sujuu.
Ap kertoi, että lapsi pelkää isäänsä tai ei pysty puhumaan hänelle. Äiti on ainoa varaventtiili. Kuulostaa siltä, että ongelmien alkujuuri on kodin ihmissuhteissa.
Ihan normaali esiteini, ei tuolle mitään muuta mahda kuin odottaa että teini-ikä menee ohi.
"Mistä tiedät, mitä lapsi terapeutilla puhuu? Sitä paitsi tuskin lapsi siellä edes kävisi, jos siellä ei puhuttaisi ongelmista."
Siitä kun terapeutti kertoo minulle, vanhemmalle, asiat pääpiirteissään (ei yksityiskohtia) sekä miten hän lapsen näkee.
Lapsi on viety terapeutille vanhempien Huolen vuoksi ja terapeutti lopetti terapian koska ei nähnyt mitään syytä huoleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Mistä tiedät, mitä lapsi terapeutilla puhuu? Sitä paitsi tuskin lapsi siellä edes kävisi, jos siellä ei puhuttaisi ongelmista."
Siitä kun terapeutti kertoo minulle, vanhemmalle, asiat pääpiirteissään (ei yksityiskohtia) sekä miten hän lapsen näkee.
Lapsi on viety terapeutille vanhempien Huolen vuoksi ja terapeutti lopetti terapian koska ei nähnyt mitään syytä huoleen.
Ap
Mikä teidän kotona on sitten vikana? Miksi lapsi pelkää isäänsä? Miten niin sille ei voi tehdä mitään?
Sinkkonen antoi tähän ohjeen: palvelun tason on loputtava. Ja tämä tehdään lapselle selväksi. Jos veetuilee, ei tule etuja eikä palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä teidän kotona on sitten vikana? Miksi lapsi pelkää isäänsä? Miten niin sille ei voi tehdä mitään?
No ei se isäänsä pelkää. Vaikea selittää, isä ei vain ole jotenkin niin ymmärtäväinen joten lapsi ei hänelle niin avaudu tai näytä tunteitaan. Eiköhän tällainen dynamiikka ole sinänsä aika yleistä.
En edelleenkään aio avata kotiasioitamme tarkemmin.
Ap
Järkyttävää, että täällä ehdotellaan hylkäämisellä uhkailua.
Ai hylkäämättä ! Sinähän OLET jo hylännyt hänet, tai siis hänen kasvatuksensa !
Lapset kuten aikuisetkin ovat erilaisia.
Tämä vanhempi tyttäresi vaatii enemmän ohjausta, sääntöjä ja varsinkin säännöistä k i i n n i pitäminen.
Se että kiellät jostain asiasta, älä lipsu kiellosta. Jos lapsi ei usko, on rangaistuksen paikka. Kyllä SINÄ aikuisena tiedät sopivan rangaistuksen... Onko se esimerkiksi : kännykkä kielto, kotiaresti, lisää kotitöitä hänelle, viikkoraha kielto, jne...jne...jne...
Rikos ja rangaistus. Näin se elämässä menee. Ei mikään lälläily johda mihinkään. Kuten olet nyt huomannut.
Tai siksi, että olet ainoa turvallinen aikuinen jolle hän uskaltaa pahaa oloaan näyttää ja sen hän tekee olemalla ilkeä ja ivallinen, kun ei muuten osaa. Oletko koittanut rauhassa jutella hänen kanssaan, mieluiten jonkun yhteisen tekemisen lomassa tai vaikka automatkalla, avautuminen on joskus siten helpompaa.