Kuinka hyvin elättäisit itsesi ja kaksi teini-ikäistä, 2500 euron nettotulolla
Nyt kun asumistuki laski, niin tuo on ne tulot mihin nippa nappa millään pääsee. Palkka bruttona 2500€, nettona siitä jää 1970€. Lapsilisä yh-korotuksella 330€. Elareita en saa, koska vko-vko. Asumistukea tähän komboon saa 170€.
Kun tienasin opiskeluaikana osa-aikatyössä vähemmän, sain asumistukea 500€. Kun valmistuin ja tulot nousi, asumistuki leikkaantui. Käytännössä, minun ei edes kannattaisi tehdä kokoaikatyötä, koska en kostu siitä YHTÄÄN MITÄÄN, paitsi enemmän stressiä ja kiirettä elämään. Jos teen vähän ylitöitä ja tienaan muutaman satasen enemmän, lähtee asumistuki.
Ja reilu puolet tuloista menee ihan väkisinkin asumisen kuluihin (vuokra, vesi, sähköt), 500€ ruokaan, 100€ bensaan. Muut laskut (vakuutukset, puhelinlaskut, autovero) 200€. Lasten bussikortit, vaatteet, harrastukset. Auton huollot ja korjaukset. Satanen puskuriin, jos ja KUN tulee jotain yllättävää. Ja lapsiperheessä aina tulee. Mihinkään kivaan ei sitä rahaa sit enää jääkään. Pelkkä oravanpyörä pyörii vaan.
Joo o. Älkää tehkö lapsia. Se on tässä maassa totaalisen p*rseestä, jos jäät niiden kanssa yksin. Ellet sitten ole rikas tai kovatuloinen.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisi mainiosti koska asunto on jo maksettu ja asumiskulut on kohtuulliset.
Eli rikas.
No noinhan se on, jos on pienituloinen teinien yksinhuoltaja. Ei silloin pahemmin jää mitään. Toki saat tarjottua teineillesi me vaatteet ja harrastukset ja autoakin voit pitää. Ja muutaman vuoden päästä teinit muuttaa kotoa. Silloin rahaa alkaa taas jäädä. Jos olisit vaan tuilla kotona, tulosi putoaisivat teinien lähtiessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisi mainiosti koska asunto on jo maksettu ja asumiskulut on kohtuulliset.
Eli rikas.
Ei tarvitse olla rikas ostaakseen edullisen asunnon jossa edulliset asumiskulut. Elämä on täynnä valintoja.
Ruokalaskuista varmaan saa nipistettyä, jos lapset sun luona 2 viikkoa kuukaudesta. Muutoin jos ne olis kokoajan sun luona,sulla menis ruokaan 1000e kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli rikas.
Ei tarvitse olla rikas ostaakseen edullisen asunnon jossa edulliset asumiskulut. Elämä on täynnä valintoja.
Hohhoijjaa, ei kyllä kahden teinin kanssa voi muuttaa mihinkään yksiöön slummialueelle.
Jos sulla on velaton omistusasunto, olet yksinkertaisesti rikas ja todella hyväosainen ihmiskunnan jäsen. Onnittelut siitä.
Et huomioinut millään tavalla, että teillä on jaettu huoltajuus ja ex maksaa puolet. Puolet kuukauden ruuista, vaatteista, bussilipuista, harrastuksista jne..
Pärjäisin hyvin koska pärjäsin samoilla tuloilla myös kolmen lapsen yksinhuoltajana.
Vierailija kirjoitti:
No noinhan se on, jos on pienituloinen teinien yksinhuoltaja. Ei silloin pahemmin jää mitään. Toki saat tarjottua teineillesi me vaatteet ja harrastukset ja autoakin voit pitää. Ja muutaman vuoden päästä teinit muuttaa kotoa. Silloin rahaa alkaa taas jäädä. Jos olisit vaan tuilla kotona, tulosi putoaisivat teinien lähtiessä.
No jos tuo vko vko systeemi ja jaatrecihan kaikki muutkin lasten kulut kun ruuat, niin ehkä pärjäät jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalaskuista varmaan saa nipistettyä, jos lapset sun luona 2 viikkoa kuukaudesta. Muutoin jos ne olis kokoajan sun luona,sulla menis ruokaan 1000e kk.
Yritän nipistää siitä joka viikko ja kuukausi. Kasvavat teinipojat nääs syö aika paljon. 400 euroon pyrin, mutta kyllä se 500€ on lähempänä totuutta ja oikeasti, kyllä minä itse koen välillä ihan nälkääkin. No, toki jotain makaronia ja puuroa voi aina vetää.. mutta kyllä minä tingin aika paljon omasta ravinnosta, jotta lapsille riittäisi sitä monipuolisemmin. Vaikka kärsin itse esim. väsymyksestä ja raudanpuutteesta. Minulla on myös ruokarajoitteita ja ibs, eli pitäis itse kyllä syödä paremmin mut ei ole varaa valita sitä, mikä olis itelle paras. Ap
Asumistuet ei kerrytä eläkettä. Työ kerryttää, joten olet väärässä siinä etteikö työ hyödyttäisi sinua. Jos on vko-vko-systeemi, niin ruokakulut on silloin vain joka toinen viikko. Jos laittaa itse ruuat niin säästää huimasti. Voihan tuo olla tiukkaa, mutta ei mahdotonta. Ei elämäänsä voi tukien varaan rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Et huomioinut millään tavalla, että teillä on jaettu huoltajuus ja ex maksaa puolet. Puolet kuukauden ruuista, vaatteista, bussilipuista, harrastuksista jne..
Ei maksa. Ruuat toki, silloin kun lapset on siellä. Mutta ilman sitä me ei kyllä syötäiskään 500 eurolla/kk (ja siis tuo 500€ sisältää myös kaikki vessapaperit, pesuaineet yms hygieniatarvikkeet). Ap
Vierailija kirjoitti:
mulla oli yksi poika ja hyvin elätin, en saanut asumistukea
Niinpä niin. Yksi suu vähemmän ja oliko tämä myös vuonna nakki ja kirves, vai vuoden 2022 jälkeen?
Ruokalaskua pienemmäksi. Vertailetko ollenkaan hintoja kaupassa? Itse vertailen ja mulla budjetti pysyy vaikka hinnat on noussut. Kalliimmat ketsupit halpaan merkkiin,Oivariini vaihtui keijuun. Niissä jo pelkästään säästän lähemmäs 5e. Ja vaikka kaupassa olis tarjous esim. valmis lihapullista kaksi pakettia 5e, vieressä saattaa olla toista merkkiä, saman painoisia ja kaks pakettia maksaa yhteensä 4.50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän nipistää siitä joka viikko ja kuukausi. Kasvavat teinipojat nääs syö aika paljon. 400 euroon pyrin, mutta kyllä se 500€ on lähempänä totuutta ja oikeasti, kyllä minä itse koen välillä ihan nälkääkin. No, toki jotain makaronia ja puuroa voi aina vetää.. mutta kyllä minä tingin aika paljon omasta ravinnosta, jotta lapsille riittäisi sitä monipuolisemmin. Vaikka kärsin itse esim. väsymyksestä ja raudanpuutteesta. Minulla on myös ruokarajoitteita ja ibs, eli pitäis itse kyllä syödä paremmin mut ei ole varaa valita sitä, mikä olis itelle paras. Ap
Lapset saa monipuolisen ruoan myös koulussa. Käske syömään siellä enemmän vai meneekö nirsoillessa?
Aika hyvin pärjättiin. Sain kuntoutustuen, noin 976 euroa, lapsilisät ja yksinhuoltajakorotuksen, elarit Kelasta, sekä asumistukea lähes 600. Sitten kun vanhempi lapsi täytti 18, niin hän sai toimeentulotukea ja maksoi mulle ruoasta. Pärjättiin hyvin. Nyt asun yksin ja olen eläkkeellä, tiukkaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ruokalaskua pienemmäksi. Vertailetko ollenkaan hintoja kaupassa? Itse vertailen ja mulla budjetti pysyy vaikka hinnat on noussut. Kalliimmat ketsupit halpaan merkkiin,Oivariini vaihtui keijuun. Niissä jo pelkästään säästän lähemmäs 5e. Ja vaikka kaupassa olis tarjous esim. valmis lihapullista kaksi pakettia 5e, vieressä saattaa olla toista merkkiä, saman painoisia ja kaks pakettia maksaa yhteensä 4.50e.
No kyllä nämä on nyt ihan perusjuttuja 😄 Ap
Sano teineille, että syövät mahat täyteen ilmaista kouluruokaa ja ottavat sitä rasiassa mukaan kotiinkin? Voisit pyytää myös varastamaan ruokaa/vessapaperia/hygieniatuotteita sieltä toisen vanhemman luota silloin, kun ovat siellä asumassa? Onko puhelin- ja nettiliittymät kilpailutettu? Onko turhia vakuutuksia (muita kuin kotivakuutus ja liikennevakuutus)? Asut ilmeisesti pääkaupunkiseudulla, jos vuokraan menee yli puolet tuloista? Voisitko harkita muuttoa halvemmalle paikkakunnalle?