Miten ihmiset ovat oikein saaneet työpaikkansa?
Valtaosa kuitenkin on töissä ja itse ihmettelen miksen kelpaa mihinkään. En jotenkin usko, että kaikki työssäkäyvät ihmiset on mitenkään erityisiä.
Kommentit (103)
Hoida koulu kunnialla ja lue itsesi maisteriksi hyvämaineisella ja -palkkaisella alalla. Mene kesätöihin lähtien terassien maalauksesta edeten tutkimusapulaiseksi yliopistolla. Mene oman alan töihin opiskelun aikana, mielellään isoon sellaiseen, ja tee gradu yritykseen. Onnistuaksesi tässä tarvitset hyvät arvosanat ja kesätyökokemusta. Jatka yrityksessä vakkarina ja ala kilpailuttaa työnantajia.
Näin se ura alkaa.
Tuohan se nykyään on. Jos olet jännittäjä tai outo niin aika vaikea työllistyä. Nykyään noissa haastatteluissa saattaa olla useampi kierros ja videohaastatteluja eli siitä on tehty ihan peliä.
Nepotismilla, muilla suhteilla, tai tyytymällä tes minimipalkkaan.
Muuta en keksi.
Itse olen kyllä saanut kaikki työpaikkani ihan hakemuksen lähettämällä ja tullut haastattelu(je)n jälkeen valituksi. Eiköhän se ole kuitenkin yleisin tapa päästä töihin.
Vuosien myötä olen kouluttautunut työn ohessa lisää ja sitten taas hakenut vaativampiin tehtäviin. Viimeksi vaihdoin työpaikkaa kolmisen vuotta sitten, yli 50-vuotiaana!
Suhteilla hankitaan ensimmäinen kesätyöpaikka. Siitä saa kokemusta ja pääsee etenemään kavereiden yrityksiin.
Ei kiinnosta p4skan vertaa. Naama kiinni
Pitää tuntea oikeat ihmiset ja olla hiukan pelisilmää.
Poliittinen aktiivisuus sopivalla tavalla auttaa monesti myös asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hoida koulu kunnialla ja lue itsesi maisteriksi hyvämaineisella ja -palkkaisella alalla. Mene kesätöihin lähtien terassien maalauksesta edeten tutkimusapulaiseksi yliopistolla. Mene oman alan töihin opiskelun aikana, mielellään isoon sellaiseen, ja tee gradu yritykseen. Onnistuaksesi tässä tarvitset hyvät arvosanat ja kesätyökokemusta. Jatka yrityksessä vakkarina ja ala kilpailuttaa työnantajia.
Näin se ura alkaa.
No joo, ihan hyvä ohje teini-ikäiselle. Eikä kaikki voi/pysty/halua opiskella yliopistossa, eikä tarvitsekaan.
Loin sen itse. Aloin yksinyrittäjänä tekemään sitä asiaa jonka osaan. Päivät piteni, tulot nelinkertaistui.
Aluksi pitää ainakin tehdä paljon töitä, että työn voi oppia
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta p4skan vertaa. Naama kiinni
Ei töitä sulle!
Pääsin työhaastatteluun ja minut valittiin. Hakijoita oli 50.
Yli 70% saa työpaikan jonkun tutun kontaktin kautta, tämä on ihan tutkittua. Jos ei kontkteja ole, niin vaikeampi saada töitäkään.
Annoin pesää työhaastattelija-miehelle :)
Vanhemmat tyypit (+40-vuotiaat) ovat saaneet työpaikkansa kävelemällä kysymään jostain firmasta. Ovat sitten vuosien saatossa huomanneet, ettei kannata irtisanoutua, koska se tarkoittaa ikuista työttömyyttä. Nuoremmat saavat työn suhteilla. Loput eivät saa millään.
Olen yrittänyt tehdä syväanalyysia siitä miksi en pääse ikinä mihinkään, oli työ kuinka simppeliä tahansa. Olen alkanut epäilemään, että esimerkiksi logistiikka-alalla ei erityisesti arvosteta sujuvaa kirjoitustaitoani. Antaa vaikutelman fiksuudesta (mitä olenkin), jolloin työntekijä tietänee oikeutensa jnejnejne. Olen alkanut epäilemään, että valtaosan amistason töistä saa heikolla kirjoitustaidolla. Ylipäätään harva työpaikka haluaa kovin fiksuja tekijöitä. Se tarkoittaa sitä, ettei heitä voi vedättää miten mielii.
Olen kaksi työpaikkaa, myös tämän nykyisen, saanut lähettämällä avoimia hakemuksia itseäni kiinnostaviin yrityksiin. Muut työpaikkani olen saanut ihan vastaamalla avoinna olevan paikan hakuun.
Minut pyydettiin töihin aikoinaan. Melkein kotoa tulivat hakemaan, kun tiesivät tunnolliseksi työläiseksi. Ei tarvinnut yhtään hakemusta täyttää.
Mä olin työvoimakoulutuksessa myynnin ammattitutkkntoon, tein siihen kuuluvan työharjoittelun Prismassa ja pääsin sitten samaan Prismaan kesätöihin ja myöhemmin sain vakipaikan. Mieheni oli henkilöstönvuokrauksen kautta töissä teollisuuden firmassa ja pääsi sitten talon kirjoille vakitöihin. Me molemmat mieheni kanssa ollaan jännittäjiä, joten jos oltaisiin haettu töitä ja päästy työhaastatteluun, niin se haastattelu olisi erittäin todennäköisesti mennyt pieleen jännittämisen takia, joten meillä on ollut todella hyvä onni kun ollaan saatu jalka oven väliin näin ja saatu vakityöt.