Kävelylenkkini on 8 km tunnissa. Kaveri kuulemma juoksee 6km tunnissa.
Miten tämä on mahdollista?! Miten hitaasti se oikein juoksee. Mä kävelen toki reippaasi, mutta en mä mikään Sari Essayah ole!
Kommentit (155)
8 kilometriä tunnissa on kova, oikeasti kova kävelyvauhti ei-urheilijalta. Samoin kymppi 40 minuuttiin(ei kisoissa) on kanssa hatunnoston arvoinen suoritus. Kymppi tuntiinkin on peruskuntoilijalle jo ihan hyvä treeni, tästä vielä 20 minuuttia pois, wau! Samoin 6.5km/h on hyvä kävelyvauhti, 8km/h on KUNTOILIJALLE jo todella hyvä!
Sanotaan nyt näin, että oikea kestävyysurheilija tai entinen sellainen ei naureskele harrastelijoiden vauhdeille, koska tietää että ne ovat luonnollisesti aivan eri planeetalta kuin oikeiden, paljon treenanneiden urheiljoiden.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2011 klo 09:46"]
jos menee 8-9 km tunnissa. Miten pitkän matkan jaksatte kävellä tuota vauhtia?
[/quote]helppo juoksumatolla on pitää vauhtina 8 km/h, kun tällä vauhdilla juostaan vain 10 min, että voidaan kehua muka hyvällä kunnolla t. entinen pikajuoksija
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 07:53"]
Vanha ketju jossa kinastellaan kävelyvauhdista. Kävelin eilen 6.4 km aikaan 48 minuuttia mäkisessä maastossa. Keskinopeudeksi tuli 7.9km/h. Olen kyllä pitkäjalkainen mutta en mikään kilpakävelijä. Eli ihan mahdollista on.
[/quote]
Kommentoin tähän omaan viestiini että kyllä tuohon vauhtiin tosiaan täytyy pistää töppöstä pitkin askelin toisen viereen, vartalonkierto auttaa. Olen tosiaan aina ollut nopea kävelijä. Mahdotonta ei ole. keskinopeus siis oli 7.9km/h.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2011 klo 09:46"]
jos menee 8-9 km tunnissa. Miten pitkän matkan jaksatte kävellä tuota vauhtia?
[/quote]helppo juoksumatolla on pitää vauhtina 8 km/h, kun tällä vauhdilla juostaan vain 10 min, että voidaan kehua muka hyvällä kunnolla t. entinen pikajuoksija
[/quote]
Tästä tulee mielee yksi kaverini, joka pokkana kertoi tässä pari vuotta sitten juoksevansa cooperissa 2800 metriä. Kävi ilmi, että tämä oli juossut juoksumatolla 2 minuuttia, josta sitten laski cooper-tuloksensa. Todellisuudesssa tämä tyyppi on ylipainoinen ja kuntoilematon, ei jaksa juosta tuota kahta minuuttia kauempaa.
Älytön ketju! Mikä tarkoitus on nokittaa näillä kävelyvauhdeilla? Olla jotenkin parempi? Yrittää todistaa, että toinen valehtelee? Mitä väliä sillä on, mitä vauhtia joku toinen kävelee? Kuntoiluhan on oman kunnon parantamista, ja kävelyvauhdin ainut järkevä vertailukohde on oma aikaisempi kävelyvauhti. Jos haluaa kilpailla siinä, kannattaa osallistua kävelykilpailuun.
Itse suosin hidasta juoksua nopeaan kävelyyn verrattuna, se on huomattavasti tehokkaampaa, jokin tietenkin nivelille rasittavampaa. Mutta en käsitä, mitä merkitystä muiden vauhdeilla voisi olla minulle.
Minäkin valehtelen tuon verran, ja helposti.
Vierailija kirjoitti:
kaveri juoikseen. Minä juoksen 10 km 40 minuutissa.
Löytyipäs hauska vanhahko ketju.
Pitääpä lähteä testaamaan Polarin gps-sykemittarin kanssa kävelyenkat.
Joskus kävelin 12 km reppu selässä (7 kg tms.) aikaan 2:01, sitten toisen kerran sama matka vähän kevyemmällä repulla mutta maiharit jalassa 1:59. Reitti koostui kevyen liikenteen väylistä, hiekkatiestä, luontopolusta ja pururadasta.
Ns. juoksijat kyllä hyvin harvoin oikeasti juoksevat. Hölkkäämisestäkin puhuminen olisi jo monesti imartelevaa. Itsekin alan olla jo vanhus ja kävelen 5 km mäkistä latupohjaa 50 minuuttiin kevyellä lenkillä edes hengästymättä. Ei siis ole mahdotonta.
Kävelytyylisi on varmasti huomiota herättävä. Mutta ei siinä mitään!
Minä kävelen 8km tunnissa joten olenko nopea ja olen 158cm nainen ja ikääkun on jo yli40vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen 8km tunnissa joten olenko nopea ja olen 158cm nainen ja ikääkun on jo yli40vuotta.
Olet valehtelija, kunnosta en osaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mahdotonta, mutta vaatii jo tiukkaa keskittymistä kävelytekniikkaan. Jo 7 km/h vaatii tiheää askelrytmiä meiltä lyhyiltä (olen itse 160 cm).
Kyllä lyhytraahainen jää armottomasti jälkeen pitkäraajaista. Vaikka olen hyväkuntoinen niin pitkäraajaiset menee ohi ihan raajanmitalla. Toisaalta lyhytjalkaiset ottavat kyllä enemmän askelia eli kulutus on varmaan isompi samalla matkalla kuin hirviraajallisen.
Itsellä oma kävelytahti varsinkin lenkillä on semmoinen että saan 12 Kimometrin ajan pidettyä tahtia 1km/6min. Huvittaa lenkillä kävellä hölkkäävien/juoksevien ohi. Enkä itse ole kuitenkaan kuin 172cm
8 km/h on kyllä kova vauhti. Olen 180 cm ja reipas kävelyvauhtini, jolla pystyn kävelemään tunnin pari, on vähän päälle 7 km/h. Ohittelen kaikki muut kävelijät. Paitsi tänään joku minua paljon pidempi käveli samaa nopeutta edelläni. Tuosta jos pitää nopeuttaa, on minulle helpompaa juosta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oma kävelytahti varsinkin lenkillä on semmoinen että saan 12 Kimometrin ajan pidettyä tahtia 1km/6min. Huvittaa lenkillä kävellä hölkkäävien/juoksevien ohi. Enkä itse ole kuitenkaan kuin 172cm
XD
Voitaisiin pistää av-mammat testiin. Hyvin harva näistä juoksisi oikeasti vaihtelavakorkeuksista reittiä 40 minuuttiin. Eikä varmasti kävelisi 8km/h.