Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri ei kestä TV tai musiikin ääniä rivitalossa. Mikä avuksi?

Vierailija
06.11.2024 |

Kuuntelen päiväsaikaan vaan korkeintaan 2 tuntia, normaalin puheen voimakkuudella. En voi enää käyttää kuulokkeita koska ne pahentavat tinnitusta. 

Naapuri on myös joskus kuunnellut musiikkia ilman kuulokkeita, eikä ole varmasti huudattanut sitä mutta se kuului selkeästi mun asunnon puolelle. Ei häirinnyt, mutta kaikki mitä minä teen häiritsee heitä ja alkaa kostoksi kolistelu, huonekalujen paiskominen seinään. Heidän koiransa haukkuminen kuulostaa myös kuin se tapahtuisi mun asunnon puolella eli huono äänieristys vaikka kyseessä vuonna 2021 rakennettu rivitalo.

Aikaisemmin kun kuuntelin musiikin ja tv ohjelmat kuulokkeilla, ongelmana oli silloin pesukoneen ääni tai askel äänet portaissa tai yöllinen suihkussa käynti. Ilmeisesti mitään ei saisi kuulua. 

Kommentit (197)

Vierailija
141/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakenna paksumpi seinä. 10cm villaa, kaks kipsilevyä niin pitäisi jo hiljentyä huomattavasti.

No ei kyllä kuulu rivarissa asukkaan vastuulle.

No ehkä vastuulle, mutta jos sillä itselleen mielenrauhan ja voi jatkossa katsella telkkaria rauhassa, saattaisi kuitenkin kannattaa..

Vierailija
142/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.

Ei kaikilla ole varaa omakotitaloon. Ihmettelen enemmänkin, miksi missään 70-luvun jälkeen rakennetussa kerro/rivitalossa ei ole kunnon äänieristystä. Tai no, onhan ne varmaan halpoja rakentaa eivätkä ole tarkoitettuja kuin ihmisen säilömiseen sen sijaan, että siellä voisi oikeasti tuntea olonsa kotoisaksi.

Pitäisi vaatia kunnon äänieristyksen tollaisiin kennoasumuksiin. Eihän se voi olla ok, että kuulee tyyliin naapurin pieraisut ja salkkarien katselut kuin naapuri olisi kotonasi.

Tätä ihmettelen: ei varaa ok-taloon. Kyllä ok-talot ovat edullisempia, kuin vastaavan kokoiset ja ikäiset kerrostaloasunnon. Ei ole suuria vastikkeitakaan ja voi itse vaikuttaa menoeriin - ei sitä uusittua hienomman näköistä kivetystä etupihalle ainakaan vuosiin, kun vanhallakin pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän toisinaan tuplakuulosuojaimia vaikka aihetta ei olisi. Kuulo on kuin lepakolla kun ei turhaan kuluta.

Vierailija
144/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hiljaisemmalle. Jos ohjelmissa on tekstit, niin ei kai ääntä tarvita. Itsellä on aina puhelin ja tabletti äänettömällä. Jos on tarvetta soittaa, niin sitten laitan äänen päälle siksi aikaa. Liika melu häiritsee mua aina. Jos pitää laittaa vähänkin isommalle mitään melua, niin silloin on KUULOSSA vikaa. Käy kuulotutkimuksissa. Mullakin on ollut jo melkein 10 vuotta kuulokojeet, ja ne auttavat selvästi. 

Vierailija
145/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa on vielä vakuutukset. Vaatikaa lisää äänieristyksiä tuollaiseen pahvitaloon.

Meidän rivarissa ei kuulu naapuriin mitään, ei edes nuorison bileet. Vasta kun menevät terassille tupakalle, sieltä kuuluu möykkää, sisältä ei kuulu mitään ääntä.

Vierailija
146/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.

Ei kaikilla ole varaa omakotitaloon. Ihmettelen enemmänkin, miksi missään 70-luvun jälkeen rakennetussa kerro/rivitalossa ei ole kunnon äänieristystä. Tai no, onhan ne varmaan halpoja rakentaa eivätkä ole tarkoitettuja kuin ihmisen säilömiseen sen sijaan, että siellä voisi oikeasti tuntea olonsa kotoisaksi.

Pitäisi vaatia kunnon äänieristyksen tollaisiin kennoasumuksiin. Eihän se voi olla ok, että kuulee tyyliin naapurin pieraisut ja salkkarien katselut kuin naapuri olisi kotonasi.

Tätä ihmettelen: ei varaa ok-taloon. Kyllä ok-talot ovat edullisempia, kuin vastaavan kokoiset ja ikäiset kerrostaloasunnon. Ei ole suuria vastikkeitakaan ja voi itse vaikuttaa menoeriin -

Samaa itse ihmettelin. Yhden kerrostalokaksioni juuri myin 180 t ja olisin sillä hinnalla saanut paikkakunnalta hyvinkin omakotitalon.

Vierailija
147/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihmiseltä joka ei huomaa omassa tekemisissään mitää vikaa. Joko kuuntelet liian kovaa tai asut pahvitalossa. 

Vierailija
148/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurille pitää tehdä selväksi että kyse on normaaleista asumisen äänistä ja ehdottaa muuttoa omakotitaloon. Myös taloyhtiön olisi syytä selvittää syy huonoon äänieristykseen. Herää kysymys onko rakennettu rakennusmääräysten mukaan esim paloeristykset.

Vierailija
149/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsitä mikä tässä aloituksessa nyt on ongelma? Naapuri ei ole valittanut mistään metelistä ekä aloittaja kuule naapurista mitään ääniä, ennen kuin he alkavat "kolistelemaan kostoksi". Eikö ihmiset pysty edes seinänaapurin kanssa puhumaan ollenkaan? Pihat on kuitenkin ihan vierekkäin. Voisiko vaikka siinä ulkosalla törmätessä kysellä, että hei, kuuluuko minulta meteliä tai soiko musiikkini liian lujaa kun kuuntelen, ajattelen vaan, että häritseekö - kun en pysty käyttämään kuulokkeita enää. Yleensä ongelmat ratkeaa kun niistä puhuu eikä tee isoja mörköjä päähänsä.

Itse kun muutin rivariin niin kutsuin kaikki meille kahveille, että tutustuin kaikkiin naapureihin. Tässä on vain 8 asuntoa. Meillä on yhteinen wa ryhmä, missä voi keskustella tai ilmoitella asioita; juurikin esim. jos on jotkut juhlat ja meteliä saattaa kuulua.

Vierailija
150/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita hiljaisemmalle. Jos ohjelmissa on tekstit, niin ei kai ääntä tarvita. Itsellä on aina puhelin ja tabletti äänettömällä. Jos on tarvetta soittaa, niin sitten laitan äänen päälle siksi aikaa. Liika melu häiritsee mua aina. Jos pitää laittaa vähänkin isommalle mitään melua, niin silloin on KUULOSSA vikaa. Käy kuulotutkimuksissa. Mullakin on ollut jo melkein 10 vuotta kuulokojeet, ja ne auttavat selvästi. 

No kyllä se ääni tarvitaan silti elokuviin vaikka onkin tekstit. Ei nyt tarvi olla kotonaan hiipien sentään.

Vierailija
151/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentamisessa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota ääneneristykseen. Sellainen mielikuva tässä syntyy. Runkoäänet ovat kyllä ärsyttäviä.

Toisaalta muistan omasta lapsuudestani vanhempien kiellot olla hiljempaa kerrostalossa, koska naapurit voivat häiriintyä. Kuinkahan moni vanhempi harrastaa tätä nykyään?

Vierailija
152/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakentamisessa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota ääneneristykseen. Sellainen mielikuva tässä syntyy. Runkoäänet ovat kyllä ärsyttäviä.

Toisaalta muistan omasta lapsuudestani vanhempien kiellot olla hiljempaa kerrostalossa, koska naapurit voivat häiriintyä. Kuinkahan moni vanhempi harrastaa tätä nykyään?

Ei meillä saanut kyllä omakotitalossakaan lapsena mekkaloida sisällä, sitten kävi komento pihalle. Toki joku pianon soitto oli ok. 

Vierailija
153/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meillä sama naapuri? Itse meuhkaa kuin vaahteramäellä, mutta auta armias, kun minä kuuntelen musiikkia alkaa protestointi.

Tai meillä? Itse mehkaa, mutta toiset ei saisi edes hengittää normaalisti. Itsehän kuuntelen musiikkia vain kuulokkeilla, ehkä hän on hakkeroinut kännykkäni ja näkee, että kuuntelen musiikkia, mutta ei näe, että kuuntelen sitä vain kuulokkeilla.

Vierailija
154/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse välittää naapurin mielipiteestä. Miten se naapuri kertoo uskottavasti lääkärille, että hän kuulee ääniä.

Vierailija
155/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein käsitä mikä tässä aloituksessa nyt on ongelma? Naapuri ei ole valittanut mistään metelistä ekä aloittaja kuule naapurista mitään ääniä, ennen kuin he alkavat "kolistelemaan kostoksi". Eikö ihmiset pysty edes seinänaapurin kanssa puhumaan ollenkaan? Pihat on kuitenkin ihan vierekkäin. Voisiko vaikka siinä ulkosalla törmätessä kysellä, että hei, kuuluuko minulta meteliä tai soiko musiikkini liian lujaa kun kuuntelen, ajattelen vaan, että häritseekö - kun en pysty käyttämään kuulokkeita enää. Yleensä ongelmat ratkeaa kun niistä puhuu eikä tee isoja mörköjä päähänsä.

Itse kun muutin rivariin niin kutsuin kaikki meille kahveille, että tutustuin kaikkiin naapureihin. Tässä on vain 8 asuntoa. Meillä on yhteinen wa ryhmä, missä voi keskustella tai ilmoitella asioita; juurikin esim. jos on jotkut juhlat ja meteliä saattaa kuulua.

Miksi pitäisi puhua naapurin kanssa? Ei ole mitään velvollisuutta seurustella naapurin kanssa. Jos on yksinäinen ja seuraa vailla, hakekoot muualta seuraa sitten.

Vierailija
156/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.

Kehtaamisesta en tiedä, mutta itse en edes ärsyynny äänistä niin paljon, kun niiden aiheuttaja on tuttu. Omaa seinänaapuriani tuskin koskaan näkee, ja silloin kun näkee, hän kääntää päänsä poispäin eikä ikinä vastaa tervehdyksiin. Pihatalkoisiin tai mihinkään muuhunkaan yhteiseen ei koskaan osallistu (pieni paritaloyhtiö). On vielä kova meuhkaamaan asunnossaan, ja tuon käyttäytymisen takia se möly ottaa päähän monin verroin enemmän.

Vierailija
157/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mä ainakin kolistelen enemmän jos kuuluu jotain reaktioita naapurista.

Välillä on hauskaa kopauttaa johonkin ihan tahallaan ja kuunnella onko joku kotona.

Jotkut ilmeisesti luulee että ovat ainoita asukkaita ja kolinat olisi jotenkin tarkoitettu heille.

Kyllähän kopautukset on omistettu juuri heille, jos kopauttelet vain tarkistaaksesi ollaanko naapurissa kotona. 

Kuulostaa mielisairaan puuhalta. 

Vierailija
158/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko niin, että suurimmalla osalla ihmisiä ei ole tarpeeksi rahaa ostaa omakotitaloa? Ja vuokralla niitä ei paljoa ole, nekin kalliita.

Vierailija
159/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä kohdalle voi osua niin sekopää yksilö, ettei se ystävällinen puhe auta. Sekopää on linnoittanut kotiinsa ryskäämään eikä liiku sieltä edes roskia viedäkseen. 

No viimeistään rappukäytävään tulevasta hajusta voi ilmoittaa. Tosin isännöitsijä on aika voimaton näissäkin. Jokaisella on oikeus haista ja pitää asuntoaan roskiksena 🙄

Vierailija
160/197 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla noin huonosti rakennettu rivari? Olen asunut rivarissa 20 v, kerran on naapurista kuulunut ääntä, naapurin lapsenlapsi oli kaatanut kirjahyllyn, se vähän tömähti. ouheääni ei kuulu, ei imuroibtiti, ei pesukoneet, ei musiikki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi