Kuka tekee noita täysin turhia ravitsemussuosituksia, joita kukaan suomalainen ei tosiasiassa noudata?
Ensin piti vaihtaa voi margariiniin ja nyt ottaa leikkeleet leivältä. Kuka mielisairas ihminen näitä tekee ja maksataanko jollekin tästä verovaroista palkkaa?
Kommentit (549)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin piti vaihtaa voi margariiniin ja nyt ottaa leikkeleet leivältä. Kuka mielisairas ihminen näitä tekee ja maksataanko jollekin tästä verovaroista palkkaa?
Ehkä siksi, että suomalaiset ovat lihavia ja sairaita.
t. Hyvinvoiva M60 BMI22
Aidostiko kuvittelet että suomalaiset on lihottaneet itsensä jollain lihaleikkeleellä leivän päällä? Eiköhän se ole pienin murheista, kun lihomisessa puhutaan. Käy vaikka nykyisten ravintoloiden, kauppojen tarjonnan ja ruokalåhettien kimppuun ja palaa asiaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
No ei mulla ainakaan ole parempaakaan tietoa.. Noi tyypit kuitenkin käyttäneet elämänsä noiden asioiden tutkimukseen, saanee koulutuksenkin siihen. Mulla ei ole käytössä laboratorioita ja muita keinoja tutkia noita asioita.
Raha puhuu laboratorioissakin. Oletko kuullut lobbauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä nuo ravitsemussuositukset pohjautuvat ihan tieteeseen ja päivitetään aina uusimman tutkimustiedon pohjalta. Ei tarvitse olla täydellinen, mutta terveytensä kannalta olisi hyvä edes sinne päin yrittää valintoja tehdä. Jokainen toki tekee omat valintansa, noudattaako suosituksia.
Leikkeleiden "kielto" koski muuten ainoastaan lihaleikkeleitä. Jos lihan makua haluaa leivälle terveellisemmin, niin kasvipohjaisissa leikkeleissä on nykypäivänä mistä valita. Suolan määrä toki kannattaa niistäkin tarkastaa, jos päivittäiseen käyttöön ottaa.
Ei varmasti kenenkään terveys siitä romahda, jos silloin tällöin lihaleikkeleitäkin syö, mutta ne kannattaa uusimman tutkimustiedon valossa siirtää sinne karkki- ja sipsi-osastolle, eli harvemmin syötäviksi.
Suositukset ei perustu tieteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeri on kaikkein pahin aine mitä ihmiset syö valtavasti, mutta jostain syystä ravitsemussuosituksissa siitä ei paljoa puhuta.
Kyllähän ravitsemussuosituksissa suositellaan välttämään lisättyä sokeria, tai syömään satunnaisesti.
Mutta ei sitä lisäämätöntä sokeria suositella välttämään.
Ai niin, mutta eihän se olekaan oikeesti sokeria.
Eli, loppuuko päiväkodeista nyt leipäaamiaisilta leikkeleen käyttö? Ja iltapäiväkerhoissa valipalaa voi vieläkin yksinkertaistaa: leipä+margariini riittää plus tietty se tuorepala (vaikka lanttu- tai porkkanatikku).
Vierailija kirjoitti:
Siis leipä pitää jättää pois
Samaa mietin. Säästyy kaikelta pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla poliittinen tai ideologinen agenda noissakin taustalla. Pelkän suolistosyövän riskin takia pitäisi luopua lihasta ja unohdetaan kaikki muut lihan vaikutukset elimistöön.
Ei missään ole ohjeistettu, että lihasta pitäisi luopua.
Kyllä oli, kaksi kertaa viikossa saisi syödä lihaa.
Eli lihasta ei tarvitse luopua.
Sä voit itse päättää mitä syöt. Itseäni ainakin veetuttaisi joutua inttiin sinuakin puolustamaan ja saada siellä liharuokaa vain kahdesti viikossa koska ilmasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika raju uusi suositus kyllä, vähän vois edetä kevyemmin.
Mitä rajua tuossa on? Ei leikkeleet ole mitään välttämätöntä ravintoa kenellekään.
No kyllä ne on. Kun leivässä on päällä jotain, niin siinä on monipuolisemmin kaikkea kuin pelkkää hiilihydraattia. Itse laitan leivälle kinkkua, kurkkua, tomaattia ja juustoa, levitteenä oliiviöljyä.
Saan vitamiineja, proteiinia, kalsiumia, hivenaineita. Jos söisin vain leipää, niin saisin vain sokeria ja kuituja.
En noudata mitään tyhmiä suosituksia jos ne vaikuttaa itselle sopimattomilta. Voin hyvin, olen terve ja hoikka.
Oikeesti, eikö nuo suositukset voisi vaan poistaa kaiken epäterveellisen, sipsit, karkit ja limsat esim. Ja jättää jotain ihmisten syötäviksi?
Vierailija kirjoitti:
On aika vaikea syödä vielä vähemmän. Yksi gluteeniton leipäsiivu, yksi paahtopaistisiivu ja juustosiivuja pari. Leivälle vähän voita, en luovu siitä. Vihanneksia. Muu päivä menee jugurteilla.
----------------------
Miksi tämä saa alapeukkuja? Tarina on ihan tosi. - sen kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Ootteko ajaneet traktorin perässä, jossa iso kanisteri myrkkyjä, joita leviteään pelloille?
Itse jaksan miettiä noiden kasvistenkaan terveellisyyttä. Kohtuus kaikessa taitaa olla se tie, jota kannattaisi noudattaa.
Tää on ihan totta. Joku tuolla aikaisemmin mainitsi paprikan ja etenkin ulkomailta tuodut paprikat saattavat sisältää kaiken maailman myrkkyjä joita ei ole saanut vuosiin edes käyttää.
Valvonta on sitä että tehdään satunnaisia pistokokeita eli näitä silloin tällöin päätyy myös ihmisten syötäväksi.
Ja onhan suomessakin joskus narahtanut tuottajia jotka eivät ole noudattaneet lakia. Esim. Eivät ole noudattaneet kasvinsuojeluaineita koskevia määräyksiä.
Ja syömäkelvottomaksi luokiteltua lihaa myydään myös. Kenties jopa enemmän kuin syömäkelvottomiksi luokiteltuja kasviksia (?)
Mietin tässä ankarasti, että koska olen viimeksi syönyt leikkelettä LEIVÄN päällä, ja siitä on kyllä aikaa. Ei siksi, että olisin tietoisesti välttänyt niitä, vaan koska on ollut kaikkea muuta kivempaa leivänpäälle laitettavaa. Tuorejuustoa (joka on ultraprosessoitu tuote!), coleslaw'ta ja tonnikalaa, paistettuja sieniä, maapähkinävoita, kasviksia... Pitsaa tein ja siihen laitoin KASVISleikkelettä (imitoi salamia), koska olin saanut sellaista ilmaiseksi enkä heitä ruokaa roskiin. Lihaa kyllä söin eilen, ja taatusti yli suositusten.
Kasvisten osuuden painotus ruokavaliossa on maailmanlaajuinen suuntaus. Lihansyönnin aiheuttamat ongelmat kasvavat koko ajan, Suomessa ei ehkä nähdä niitä ääritilanteita, joita muualla on. Meillähän esimerkiksi tuontantoeläimille ei syötetä rutiinisti antibiootteja kasvun lisäämiseksi, vain sairaita eläimiä lääkitään. Ei myöskään käytetä kasvuhormooneja. Suomalainen maitolehmä on aika lailla kestävällä tavalla tuotettua lihaa, jos sitä vertaa muun maailman tapaan tuottaa naudanlihaa - kunhan jätettäisiin soijarehu pois ja korvattaisiin kotimaisilla rehuilla. Meillä ei kaadeta muutamaa jalkapallokentällistä metsää ruuantuotantoon, sahatavaraksi ja paperiksi kyllä menee sitäkin enemmän. Suomessa kuitenkin metsää myös istutetaan takaisin, vaikkei sellainen yksilajinen metsä olekaan mikään metsä, vaan puupelto. Eroosio ei ole sen takia Suomessa ongelma.
Ei leivän päälle laitettavia kinkkuleikkeitä tarvitse korvata kasvisleikkeellä, sen voi korvata vaikka ihan kasviksilla. Sellaisinaan, ei muussattuina ja umpiokypsennettyinä ja prosessoituina.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt valtavien täytemäärien kasaamista leivän päälle. On juustoa, paprikaa, leikkelettä, levitettä ja ties mitä lähes vuorenkorkuisena pinona leipäviipaleen päällä. Minulle riittää leipä sellaisenaan ja jos haluan herkutella kostutan sitä hieman rypsiöljyllä.
Pitikö mennä mainitsemaan rypsiöljy? Kohta fanaattiset rypsiöljyn vastustajat hyökkää tänne ja hukuttaa meidät oliiviöljyynsä!
En ole fanaattinen, mutta oliiviöljy on paremman makuista kuin rypsi.
Kysyin tsätGPT:ltä , niin kyll saa syödä 3ea leikkelettä aamiaisella.
En minä pilaa hyvää leipää millään leikkeleellä
"joita kukaan suomalainen ei tosiasiassa noudata?"
Puhu vaan omasta puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika raju uusi suositus kyllä, vähän vois edetä kevyemmin.
Mitä rajua tuossa on? Ei leikkeleet ole mitään välttämätöntä ravintoa kenellekään.
No ei tietenkään ole välttämättömiä, mutta aika monelle ne makunautintoja tuo.
HK Bleu ja vastaavat eivät ole mitään makunautintoja.
No onpas!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt valtavien täytemäärien kasaamista leivän päälle. On juustoa, paprikaa, leikkelettä, levitettä ja ties mitä lähes vuorenkorkuisena pinona leipäviipaleen päällä. Minulle riittää leipä sellaisenaan ja jos haluan herkutella kostutan sitä hieman rypsiöljyllä.
Mä jätän sen leivän pois ja syön ne päälliset. "Levitteet" (ällöttää jo sana) jätän myös ja lisään voita.
No hei, sairaalat ovat juuri säästämässä laitoshuoltajansa pois. Me ei vain siivota, vaan hoidetaan myös osastokeittiöt ja ihan kirjaimellisesti tehdään ne aamu- ja iltapalaleivät vihanneksineen (jos saa tilata) ja leikkeleineen. Jatkossa sekin on vielä nopeampaa, varmaan heitetään ovelta se leipä ja rasvanappi potilasta kohti, ja sen tekee hoitaja oman työnsä ohessa. Päiväkahvipullista pidetään kiinni tuomiopäivään saakka, koska suuret ikäluokat ovat tottuneet pullakahveihin. Olisipa vitsi, ei ole.