Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?

Vierailija
05.11.2024 |

Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.

Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.

Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.

Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.

Kommentit (675)

Vierailija
641/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys.

Vierailija
642/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asumiseen voi olla monia, hyviäkin syitä.

Itsellä on joitakin asuntoja vuokrattuna kaupungissa, jossa asuntojen arvot ovat suorastaan romahtaneet. Nyt lähti äskettäin ns. kolmas kierros käyntiin asuntojen vuokramisessa ts. ensimmäisellä kierroksella kuoletettiin laina ja toisella maksettiin seinät 100% uudelleen. Pelkkää tuottoa vaan, aivan sama mitä saa nämä myydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pankin laskukaavan mukaan minulla on varaa maksaa vuokraa 1200e/kk mutta ei lainaa 800e/kk. 

Vierailija
644/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kela maksaa vuokran, ei lainaa

Kela ei maksa vuokraa. Asumistukea saa jos maksukyky ei muuten riitä. Niitäkin kriteereitä kiristettiin. Tälläkin tuppukylällä jossa on paljon asuntoja myytävänä ja vuokrattavana vuokrat eivät laske. Luulisi tyhjinä olevien asuntojen tulevan omistajilleen kalliiksi kun kulut kuitenkin juoksevat koko ajan.

Vierailija
645/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pankin laskukaavan mukaan minulla on varaa maksaa vuokraa 1200e/kk mutta ei lainaa 800e/kk. 

Tämä!

Vierailija
646/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaiset eivät sijoita, varsinkaan ne asumistukea saavat. Yleisesti ottaen ovat köyhiä ja hieman tyhmempää sakkia.

Oman tyhmyytesi tuolla kommentilla paljastit.

Vierailija
647/675 |
21.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap luulee, että omistusasunnon maksut loppuvat 20 vuoden kuluttua Ei.  Silloin alkaa juuri kulut kohota . Seuraavan 20 vuoden aikana maksat remontteja, kiinteistön ylläpitoa ja veroja sen asunnon hinnan verran.

Ap, olisiko aika miettiä asioita vähän paremmin.

Lisäksi vuokralla asuva, joka sijoitti ylimääräisiä rahoja pörssiin, on 20 vuoden aikana saanut hyvän tuoton sijoituksille. Asunnon omistaja kaikki raha on mennyt lainoihin, veroihin ja ylläpitokuluihin. 

Joku alapeukutti? Hän varmaa tietää... 

Ok, Helsingin pörssi on tuottanut viimeisen 20 vuoden aikana 6,1% vuosittain. Jos on laittanut pörssiin 10 000€ niin se on kasvanut 32 050€ arvoiseksi.

Onko asuntojen hinnat yli kolminkertaistunut? Harvemmin näin. Mutta jos olisikin, niin asuntoon kohdistuvat kulutkin

Asuntoa varten saa lainaa. Pörssiä varten ei. Siis näin niin kuin normaali ihminen. Eli sun laskelmat menee siinä perseelleen, että en mä voi ottaa 200 000 euron sijoituslainaa ja laittaa sitä pörssiin tekemään rahaa, mutta mä saan sen lainan kyllä asuntoa varten. Nyt kun korot taas tulevat hieman alas, niin loppujen lopuksi vastike+velanhoitokulut eivät ole kovin paljon vuokraa enemmän, nollakorkoaikana lainanhoitokulut ja vastike voivat olla jopa vuokraa pienempiä. Ja kun laina lyhenee, niin loppuajasta lainanhoito+vastike ovat vuokraa pienemmät, toki lainan tyypistä riippuen.

Kämppää joutuu remontoimaankin 20 vuoden (laina) aikana jotta arvon olisi edes mahdollista säilyä. Enkä ole kuullut että missään olisi esim. jäte- ym huoltokulut laskeneet.

Vierailija
648/675 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap luulee, että omistusasunnon maksut loppuvat 20 vuoden kuluttua Ei.  Silloin alkaa juuri kulut kohota . Seuraavan 20 vuoden aikana maksat remontteja, kiinteistön ylläpitoa ja veroja sen asunnon hinnan verran.

Ap, olisiko aika miettiä asioita vähän paremmin.

Lisäksi vuokralla asuva, joka sijoitti ylimääräisiä rahoja pörssiin, on 20 vuoden aikana saanut hyvän tuoton sijoituksille. Asunnon omistaja kaikki raha on mennyt lainoihin, veroihin ja ylläpitokuluihin. 

Joku alapeukutti? Hän varmaa tietää... 

Ok, Helsingin pörssi on tuottanut viimeisen 20 vuoden aikana 6,1% vuosittain. Jos on laittanut pörssiin 10 000€ niin se on kasvanut 32 050€ arvoiseksi.

Onko asuntojen hinnat yli kolminkertaistunut? Harvemmin näin. Mutta jos olisikin, niin asuntoon kohdistuvat kulutkin

Asuntoa varten saa lainaa. Pörssiä varten ei. Siis näin niin kuin normaali ihminen. Eli sun laskelmat menee siinä perseelleen, että en mä voi ottaa 200 000 euron sijoituslainaa ja laittaa sitä pörssiin tekemään rahaa, mutta mä saan sen lainan kyllä asuntoa varten. Nyt kun korot taas tulevat hieman alas, niin loppujen lopuksi vastike+velanhoitokulut eivät ole kovin paljon vuokraa enemmän, nollakorkoaikana lainanhoitokulut ja vastike voivat olla jopa vuokraa pienempiä. Ja kun laina lyhenee, niin loppuajasta lainanhoito+vastike ovat vuokraa pienemmät, toki lainan tyypistä riippuen.

Kämppää joutuu remontoimaankin 20 vuoden (laina) aikana jotta arvon olisi edes mahdollista säilyä. Enkä ole kuullut että missään olisi esim. jäte- ym huoltokulut laskeneet.

Vuokraisäntä maksattaa tämänkin vuokralaisella, asuntolainansa ja vuokratuoton....

Vierailija
649/675 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kyse ei ole varakkuudesta, vaan halukkuudesta. Mulla on ollut omistusasunto, mutta siitä oli niin huonoja kokemuksia, että ei enää kiitos.

Nyt olen tyytyväisenä ollut vuokralla seitsemän vuotta. Tämä sopii itselleni paremmin, kun menopuoli on paremmin ennakoitavissa. 

Vierailija
650/675 |
25.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut molemmissa asumis muodoissa, vuokralla tykkään enemmän, ei ylimääräisiä maksuja remonttien takia kuten asuessani omassa, oli ikkuna remontti joka omistajien maksettava.

Vierailija
651/675 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut molemmissa asumis muodoissa, vuokralla tykkään enemmän, ei ylimääräisiä maksuja remonttien takia kuten asuessani omassa, oli ikkuna remontti joka omistajien maksettava.

...ja omistaja maksattaa sen tietysti vuokralaisella. Katsos kun vuokrabisneksen tarkoitus ei ole olla hyväntekeväisyyttä.

Vierailija
652/675 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa Tampereella ja Turussa yksin asuvalle maksimissaan 447 €/kk vuokran.

Vierailija
653/675 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.

Ja vuokra-asunnossa ruokakunnan bruttotulot ja varallisuus vaikuttavat asumistukeen.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat

Vierailija
654/675 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa vuokrat muttei asuntolainan lyhennyksiä ja korkoja,?

Vierailija
655/675 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden työsopimukset ilman perustetta lakimuutokset voimaan 1.6.2026"

https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/maaraaikaisia-tyosopimuksia-joustav…

Vierailija
656/675 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista asumismuodoista on kokemusta enkä kyllä todellakaan suostuisi enää palaamaan oikeasta omistusasunnosta vuokraelämiseen. Ensinnäkin vuokratalot ovat tasoltaan huonoja, levottomia, likaisia. Ja vuokra olisi noin 1100 euroa kuussa enemmän kuin mitä velattomana mulla on vastike. Kivasti jää rahaa muuhunkin elämiseen. Minulle reilu 13 000 euroa vuodessa on iso summa. Kymmenessä vuodessa jo 130 000 euroa ja 20 vuodessa 260 000 euroa. Kyllä vuokralainen tuhlaa järkyttävästi rahaa!

Vierailija
657/675 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa velattomassa asuminen on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon halvempaa kuin vuokralla, että melkein naurattaa.

Vierailija
658/675 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sopii kysyä pankilta. 

Vierailija
659/675 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasunnoissa ei eletä ilmaiseksi. Menoja on, muitakin kuin lainan maksu. Kun laina on maksettu, kuluja ja menoja on sittenkin.

Vierailija
660/675 |
04.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä minne haluan asettua. Nautin vapaudentunteesta, siitä et halutessani voisin nopealla aikataululla muuttaa vaikka Rovaniemelle taikka Ivaloon. Ajatus omistusasunnosta ei oo yhtään mua. Oon varmaan sitten aikanaan sillan alla asuva köyhä mummeli mut en vaan halua ostaa asuntoa yksin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme