Minkäikäinen lapsi voi olla mielestänne yksin kotona jonkin aikaa?
Itse jätän joskus 4-vuotiaan yksin, jos käyn lähikaupassa tai etsimässä autolle parkkipaikan lähikortteleista. Ehkä 10 minuutiksi korkeintaan jätän siis yksin. Joskus asiat on vaan helpompi hoitaa nopeasti yksin ja siks jätän lapsen yksin, jos on esim. kipeä tai leikki kesken tms. Tuntuu turhalta pukea lasta muutaman minuutin tähden. Miten muilla?
Kommentit (34)
olis ihan kivaa jos vois olla kotona vaikka siihen asti kun lapset muuttaa kotoo, mutta se ei vaan aina ole mahdollista!!!!
että 4-vuotiaasi on todella neuvokas ja taitava kun hän on oikeasti selvinnyt tulipalosta tai muusta vaarallisesta tilanteesta järkevästi toimimalla. Jos vaan osaa luetella ja näyttää äidin läsnäollessa mitä pitäisi tehdä, se ei kerro vielä mistään mitään.
Ikävä kyllä en ole ainakaan itse tällasiesta tapauksesta kuullut, niistä tulipaloss akuolleista 5-vuotiaista kyllä.
Onneksi en ole niin ankea äiti kuin sinä, minä pystyn pitämään lapsestani huolta kunneshän on tarpeeksi iso pärjätäkseen varmasti.
Vierailija:
Jos oma lapsenne on ankea tapaus, niin ei tarvitse yleistää.
olen täysin varma, tyttö ei halua edes tulla mukaan jos menemme kauppaan tms. Tykkää lueskella, katsoa telkkaria ja vain puuhailla omia juttujaan rauhassa. Meillä on kolmen lapsen kanssa sellaista vilskettä välillä että nauttii kun saa omaa rauhaa välillä. Toiset lapsemme ovat aivan erilaisia, niinkuin nyt lapset yleensä ovat kaikki yksilöitä. Ja tottakai jos saisi valita niin kivaahan se olisi että oltaisiin kotona kaikki pitkät joululomat, hiihtolomat, kesälomat ja syyslomat, ei vaan työnantaja suostu antamaan lomaa monta kuukautta vuodessa =D
Vierailija:
että 4-vuotiaasi on todella neuvokas ja taitava kun hän on oikeasti selvinnyt tulipalosta tai muusta vaarallisesta tilanteesta järkevästi toimimalla. Jos vaan osaa luetella ja näyttää äidin läsnäollessa mitä pitäisi tehdä, se ei kerro vielä mistään mitään.Ikävä kyllä en ole ainakaan itse tällasiesta tapauksesta kuullut, niistä tulipaloss akuolleista 5-vuotiaista kyllä.
Onneksi en ole niin ankea äiti kuin sinä, minä pystyn pitämään lapsestani huolta kunneshän on tarpeeksi iso pärjätäkseen varmasti.
Vierailija:
Jos oma lapsenne on ankea tapaus, niin ei tarvitse yleistää.
Mutta satun tuntemaan 4-vuotiaan pojan joka on pelastanut 6-vuotiaan siskonsa järvestä. Joten se siitä hätääntymisestä ja avuttomuudesta.
Mistäs sä sitten tiedät onko sun lapsesi ankea tapaus vai ei? Mitä vittua sä oiekin lässytät? Ja jos joku 4- vuotias on pelastanut 6- vuotiaan hukkumasta, niin se ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten pärjäisi kotona hätätilanteessa.
Mutta helvetin aivovammainen täytyy olal, jos luokittelee 4- vuotiaita ankeiksi siinä tapauksessa, että nämä ehkä eivät osaisi toimia oikein hätätilanteessa. Varsinkin kun sitä käytöstä ei voi ennustaa reippaimmastakaan lapsesta.
Mä muuten tiedän tosi reippaan 5-vuotiaan, joka todellakin osasi toimia teoriassa ihan oikein hätätilanteessa, mutta kun tämän lapsen huone täyttyi savusta, niin hän meni vaatekaappiin. Eikä ollut edes liekkejä missään.
Vierailija:
Vierailija:
että 4-vuotiaasi on todella neuvokas ja taitava kun hän on oikeasti selvinnyt tulipalosta tai muusta vaarallisesta tilanteesta järkevästi toimimalla. Jos vaan osaa luetella ja näyttää äidin läsnäollessa mitä pitäisi tehdä, se ei kerro vielä mistään mitään.Ikävä kyllä en ole ainakaan itse tällasiesta tapauksesta kuullut, niistä tulipaloss akuolleista 5-vuotiaista kyllä.
Vierailija:
Jos oma lapsenne on ankea tapaus, niin ei tarvitse yleistää.Mutta satun tuntemaan 4-vuotiaan pojan joka on pelastanut 6-vuotiaan siskonsa järvestä. Joten se siitä hätääntymisestä ja avuttomuudesta.
meillä 6v. alkaa (ja pitääkin) harjoitella yksin kotona oloa pikkuhiljaa. Eli jos ei halunnut lähteä kauppaan niin kotiin sai jäädä (ensi vuonna myös pikkusisko kun täyttää 6v.).
Omat kriteerit on tässä:
Puhelin pitää toki olla käytössä ja sitä pitää osata käyttää samoin jomman kumman vanhemmista on oltava tavoitettavissa. En kyllä 5v. uskaltaisi vielä jättää eikä ole toistaiseksi ilmaissut itsekään halua siihen.
eli kun käyn postilaatikolla, roskia viemässä...
joskus jään suustani kiinni naapurin kanssa ja tuolloin voin viipyä tuon 15min...
eskarilaisen kanssa kyllä olen jo miettinyt kauppareissunkin suorittamista, sekin veisi vain n. 20min...
4.5V:n olen jättänyt pelaamaan tietsikalla kun hain isomman hoidosta 15-20min, ja känny oli hänellä jossa pikavalinnassa minun känny. Mutta jos puhelin vaikka menee sekaisin, niin lukutaidottomana ei osaa räplätä takaisin perustilaan.
Kun aikusia ihmisiä on palanut taloihin joukolla viime aikoina, en todellakaan haluaisi testata osaako oma reipas 4.5 soittaa hätänumeroon jne. Puistattaa ajatus. Vastuuton vanhempi joka uskottelee että lapsi pärjää, ja on sen varjolla rauhassa pitkään poissa....
esim. puolen tunnin kauppareissu. Sitä pienempää en jättäisi yksin. Meidän 5 v. ei ole vielä yksin kotiin jäänyt, tuntuu ihan liian pieneltä. Ei hädissään välttämättä osaisi soittaa mihinkään eikä saisi välttämättä tiukkaa ulko-ovekaan auki.
Te jätätte pieniä lapsianne yksin autoihin, nukutte päikkäreitä ja lapsenne ovat sen aikaa ilman valvovaa silmää. Mutta 5-vuotiastakaan että uskalla pieneksi ajaksi jättää yksin kotiin.
sairasta lastahan saajäädä töistä kotiin hoitamaan vain jos lapsi on ALLE kymmenen. Kymmenvuotiaan pitäisi pärjätä sairaanakin yksin (onneksi itselleni on mahdollista tehdä etätöitä, mutta kuitenkin) toki hänen silloin pitäisi pärjätä terveenäkin.
Oma 9 vuotiaani haluaa silloin tällöin loma-aikoina jäädä yksin koko työpäiväksi kotiin. TIedän sen siitä, että hän sanoo että " voisitteko te mennä töihin töihin ja voisinko mä olla yksin kotona?" . Hän haluaa harjoitella itsenäistymistä ja päivä silloin tällöin on kiva seikkailu. Olisi varmaankin eri asia, jos näitä päiviä olisi aina, mutta silloin tällöin se on tosiaan ihan ok.
Mutta huomatkaa, päivänvalossa ja työpäivän ajan on myös ihan eri asia kuin iltapimeässä tai työllä tai koko vuorokauden ajan...
nyt ekaluokkaisena on jo pidempäänki omsta halustaan.
Lauantaina käytiin asioilla ja tiedettiin,että menee kolmisen tuntia niin halusi jäädä kotiin leikkimään ja harjoittelemaan lukemista. Näin siis itse sanoi.
Tosi kivasti oli aika mennyt ja pari kertaan soiteltiin,että kaikki on hyvin.
Rupesi tyttö jo kyselemään miksi kokoajan soitetaan ;)
Uskon,että varmasti on lapsikohtaista tämä yksin jääminen ja koska voi jättää.
Tiedän juuri viisi vuotta täyttäneen,joka todellakin voi ja haluaa jäädä hetkeksi yksin kotiin.
Kaikki ei kehity samaa tahtia taas ja tämä on näköjään vaikea hyväksyä täällä av:lla.
Jos jonkun lasta ei voi jättää niin sitten ei kenenkään.
Ootsä varma siitä viihtyvyydestä?
On mun omakin sanonut että, " ei haittaa vaikka olet töissä" , mutta jossain vaiheessa tulee aina ilmi että kivempi olisi kuitenkin jos olisin kotona.