Minkäikäinen lapsi voi olla mielestänne yksin kotona jonkin aikaa?
Itse jätän joskus 4-vuotiaan yksin, jos käyn lähikaupassa tai etsimässä autolle parkkipaikan lähikortteleista. Ehkä 10 minuutiksi korkeintaan jätän siis yksin. Joskus asiat on vaan helpompi hoitaa nopeasti yksin ja siks jätän lapsen yksin, jos on esim. kipeä tai leikki kesken tms. Tuntuu turhalta pukea lasta muutaman minuutin tähden. Miten muilla?
Kommentit (34)
hoitaja kotona. Meillä tyttö meni 6-vuotiaana kouluun, joten syyslukukausi aloitettiin hoitajan avustuksella, ja nyt kevätlukukaudella osaa jo olla yksin. Tylsää ja ikävää hänellä välillä on, enkä ole yhtään varma, menisikö hänkin vaaran tullessa sängyn alle piiloon vai osaisiko soittaa apua. Täytyy vaan soitella vähän väliä ja toivoa ettei mitään satu. Tyttö ei onneksi edes uskalla käyttää kodinkoneita yksin ollessaan, vaan kuuntelee musiikkia, lukee ja leikkii.
Ap:n kysymykseen: mun mielestä lapsesta riippuen yksin olon harjoittelut voi aloittaa jo n. 5-vuotiaana, viimeistään eskarissa, vähän kerrallaan.
Vierailija:
sitä, kun useassa vastauksessa oli, että ekaluokkalaistakin vain vartiksi tms..
Mitäs jos vanhemmat käyvät töissä eikä iltapäiväkerhoja tms. ole???
Porukat vaan lähtee töistä sillon kun lapsi pääsee koulusta vai???
Aikaisemmin olisi jäänyt, mutta en vielä antanut. Nurisi aina kun isommat sisarukset sai jäädä kotiin yksin, mutta itse ei saanut. Puhelin oli käytössä jolla pystyi soittamaan.
Vierailija:
kun osaa esim. soittaa hätänumeroon, jos vaikka kotona syttyy tulipalo.
Minä kyllä olen neuvonut poistumaan asunnosta, jos tulipalo syttyy!
1-2 luokkalainen vähitellen pitempiä aikoja aina pariin kolmeen tuntiin asti.
Oma lapsi on nyt 9. tuota kolmea tuntia pitemmällle ei olle vielä edetty.
kun osaa esim. soittaa hätänumeroon, jos vaikka kotona syttyy tulipalo.
Itsekin näkyy poika nauttivan, kun saa yksinkin välillä olla kotona kaupassa käyntini ajan. Puhelin on kyllä koko ajan saatavilla.
4-vuotiastani en yksin jättäisi, postilaatikolla käynnin ajaksi korkeintaan.
...lapsen luonne, luotettavuus, rohkeus, neuvokkuus yms. ratkaisevat.
Esikoisemme halusi eskari-ikäisenä jäädä pieniksi hetkiksi (15-30min) yksin kotiin. Se oli ok, koska tyttö oli jo silloin ikäisekseen ison oloinen ja järkevä.
Keskimmäisemme on vilkas pojan husaari, jolla on vieläpä vilkas mielikuvitus. Luotettavuuskaan ei ole parhaasta päästä. Nyt ekaluokkalaisena olen alkanut jättää max. puoleksi tunniksi kerrallaan.
4-vuotiaani osaa soittaa hätänumeroon, jos hätä yllättää ja tietää, miten toimia. On ikäisekseen hyvin kehittynyt. Tietysti välillä mietin, onko liian pieni olemaan hetkeäkään yksin.
voi olla 15min-30min ohjeistettuna miten soittaa jos tulee asiaa
On helppo jutella rauhassa olkkarissa kun isä ja äiti on paikalla miten kuuluu toimia jos tulee tulipalo tms. Mutta se oikea tilanne on niin erilainen ja pelottava, että vasta kouluikäisellä alkaa olemaan valmiuksia toimia oikein.
Olette hölmöjä jos luotatte lapsiinne liikaa.
Esikoinen (tyttö..jos sillä nyt on merkitystä) halusi joskus jäädä kotiin yksin kun menin esim. kauppaan (noin 20-30 min max.). Laitoin silloin videon päälle ja sanoin, että äiti tulee kaupasta ennen kuin video loppuu. Lisäksi minulla oli kännykkä mukana ja kotipuhelimen pikavalinnassa numero 1 kohdalla oli kännynumeroni. Tyttö osasi tätä siis käyttää.
Pärjäisi varmaan hetken, mutta ei ole ollut tarvetta. Sitä vain tässä mietin, että itse oli omasta tahdostani 5-vuotiaana eskarilaisena aamut ja iltapäivät yksin ilman mitään suunniteltua ohjelmaa. Naapurirapussa tosin oli ystävän äiti aina kotona ja sinne joskus sukkahousuissani juoksin, kun olin niitannut niitin sormeen pystyyn...
Pitkää lenkkiä en tietenkään silloin koiran kanssa tee. Mä laitan yleensä videon pyörimään ja sitä lapsi jää katsomaan, hänellä on myös " oma" puhelin, jotta voi soittaa jos tulee jokin hätä tai ihan muuten vain.
Jos oma lapsenne on ankea tapaus, niin ei tarvitse yleistää.
Epäilen että ap yrittää vain provosoida.
sitä, kun useassa vastauksessa oli, että ekaluokkalaistakin vain vartiksi tms..
Mitäs jos vanhemmat käyvät töissä eikä iltapäiväkerhoja tms. ole???
Porukat vaan lähtee töistä sillon kun lapsi pääsee koulusta vai???
Siinä sitten jossain vaiheessa kelloa osaamattomana itkettiin äitiä kun ei tiedetty koska palaa kotiin...
Ja aina voi hyödyntää niitä luokkakavereitä joilla on vanhempi kotona, ns. hoitorinkinä.
Kaikillahan on tuhansia ystäviä jotka ovat kotona hoitamassa lapsia ja odottavat innolla, että viet omasikin sinne....Huoh...
Enkä nuku päikkäreitäkään, mutta se nyt ei liity tähän. Jos olisinkin nukkumassa ja 5-vuotias leikkisi yksin omassa huoneessaan, niin heräisin sentään esim. palovaroittimeen tai lapsen parahdukseen jos hän itsensä loukkaisi johonkin.
t. se joka ei jätä 5-vuotiastaan yksin kotiin