Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taivutko näihin kolmeen liikkeeseen? - Suuri osa 14-vuotiaista ei näihin enää pysty

Vierailija
04.11.2024 |

Kolme liikettä. Kyykky, käsien kurkottelu selän takana ja lattialla istuminen. Mitä ajattelet, jos sinun lapsesi on yksi niistä, jotka eivät pysty esim näihin liikkeisiin? Palstalla varmasti on vanhempia, joita tämä asia koskee. Miksi tähän on tultu? Eikö ole suuri huoli lapsista, jotka ovat jo teininä kuin vanhoja ihmisiä? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo älytön väite on peräisin, ettei suuri osa 14-vuotiaista noihin pystyisi? 

Nimim. Erittäin ylipainoinen 55-v, jolle nuo eivät tuota mitään ongelmaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

59v ja pystyn. Käsien kurottelu selän takana tekee olkapäävamman vuoksi kipeää, muuten liikkeet sujuu ongelmitta.

Vierailija
4/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pystynyt lapsena tuohon keskimmäiseen "oikealla" tavalla.  Tuossahan pitää tehdä ne liikkeet juuri oikein. Muiden osalta en enää muista. Noita voi kyllä treenata. 

N60+

Vierailija
5/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo älytön väite on peräisin, ettei suuri osa 14-vuotiaista noihin pystyisi? 

Nimim. Erittäin ylipainoinen 55-v, jolle nuo eivät tuota mitään ongelmaa

Testiin, joka koululaisilla teetettiin.

Vierailija
6/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

59v ja pystyn. Käsien kurottelu selän takana tekee olkapäävamman vuoksi kipeää, muuten liikkeet sujuu ongelmitta.

Niin, oletko sinä 14-vuotias?

Ap

Vierailija
7/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä saanut käsiä yhteen selän takana. Meillä on äitini kanssa samanlainen liikkuvuusongelma olkapäässä, että käsi ei taivu tuollaiseen asentoon.  Eka ja kolmas menee kyllä ihan heittämällä.

Vierailija
8/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yli viisikymppisten kuntoutuksessa ja on sanottava, että aika monelle toimistotyöntekijälle on vaikea pystyä tuohon esimerkin mukaiseen istumiseen ja käsien kurotteluun. Mutta ehkä moni pystyi niihin lapsena.

Vierailija
9/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂😂🤣🤣🤣😂😅😭iso kuunel

Tää peli on menetetty jo kymmenen vuotta sitten!!!! Ei mul muuta. 

Pitäkää tunkkinne ikuiset lumihituset. 

Vierailija
10/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysinen toimintakyky jatkaa heikentymistään. Tuorein mittaustulos kertoo, että lähes 40 prosentilla tutkimukseen osallistuneista nuorista fyysinen kunto on niin heikko, että se haittaa arkielämää.

Kyse ei ole enää vain nuorten henkilökohtaisesta hyvinvoinnista, Koponen muistuttaa.

Tämä tulee näkymään todella isosti tulevaisuuden työelämässä.

...

Move!-mittauksissa tutkitaan viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysistä suorituskykyä monin eri testein. Koponen nostaa monille tutun viivajuoksun huolestuttavaksi esimerkiksi.

Moni nuori joutuu lopettamaan juoksun jo ensimmäisen minuutin aikana. Siinä näkee, että sykkeen nouseminen on vieras asia, Koponen toteaa."

https://www.iltalehti.fi/muutlajit/a/a0627639-9719-48a3-a20b-e2829dccd0…

Ap

Vierailija
11/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin 14-vuotias, koulussa oli jokin kuntoon liittyvä kysely. Yksi kohta kuului: yletytkö koskettamaan varpaitasi, kun polvet ovat suorina. Joo en ylettynyt, vaikka olin hoikka kuin mikä. Syy: kehon mittasuhteet. Jalat ovat pitkät enkä ole koskaan ylettynyt varpaisiini, jos polvet ovat suorina.

Vierailija
12/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ei oikein tunnu ymmärtävän miten suuri asia tämä on. Monet lapset tulevat olemaan jo ennen keski-ikää ihan kyvyttömiä mihinkään normaaliin liikkumiseen ja tekemiseen.

Olisi mielenkiintoista kuulla vanhempien kommentteja asiaan, eikä vain jonkun viiskymppisen omia kokemuksia ko liikkeistä. Se ei ole tässä pointti.

Ap

Vierailija
13/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa selkää suoraksi istuessa ja sormet saan yhteen selän takana vain jos oikea käsi on ylhäällä. Mitä merkitystä sillä on?

Vierailija
14/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin 14-vuotias, koulussa oli jokin kuntoon liittyvä kysely. Yksi kohta kuului: yletytkö koskettamaan varpaitasi, kun polvet ovat suorina. Joo en ylettynyt, vaikka olin hoikka kuin mikä. Syy: kehon mittasuhteet. Jalat ovat pitkät enkä ole koskaan ylettynyt varpaisiini, jos polvet ovat suorina.

Pitkä minäkin ja pitkät jalat mutta aina saanut kämmenet lattiaan, myös nyt nelikymppisenä. Syynä kaikkien nivelten yliliikkuvuus. Valitettavasti haittana tuosta jatkuvat kivut lapsesta asti ja hajoileva kroppa enenevässä määrin. Kaikki nuo liikkeet onnistui helposti eli liikkuvuus kunnossa mutta mitä sekin sitten kertoo.

Vierailija
15/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En mutta sinähän kysyit otsikossa "Taivutko näihin kolmeen liikkeeseen?" Tällä palstalla tuskin pyörii kovin paljon 14-vuotiaita, kannattaa kysyä jossain muualla.

Vierailija
16/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, kireät takareidet sulla vaan.

Vierailija
17/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös maailman parhaat voimistelijat ole todella nuoria ja monet heistä jopa "eläköityvät"  alle 25-vuotiaina.

https://www.synergygymnastics.co.uk/when-do-gymnasts-retire/

Esimerkiksi naisten voimistelun olympiavoittajien keski-ikä 2000-2020 oli 17 vuotta.

Vierailija
18/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei oikein tunnu ymmärtävän miten suuri asia tämä on. Monet lapset tulevat olemaan jo ennen keski-ikää ihan kyvyttömiä mihinkään normaaliin liikkumiseen ja tekemiseen.

Olisi mielenkiintoista kuulla vanhempien kommentteja asiaan, eikä vain jonkun viiskymppisen omia kokemuksia ko liikkeistä. Se ei ole tässä pointti.

Ap

Vastasin jo. Olen vanhempi. Mitä sinä tahdot? Minun lapsilleni ja heidän tuntemilleni ikätovereilleen eivät tuollaiset liikkeet tuota mitään ongelmaa. Ihmettelen vaan ihan kauhiasti, että mistä nämä väitteet on keksitty oikein? Eikä siis tuota minullekaan, joka olen 55-v ja erittäin ylipainoinen, että todellakaan nämä eivät ole mitään ihan yleisiä ongelmia, taikka johdu vaikkapa ylipainosta. 

Mitenkäs se koululiikunta? Onko sitä enää? Voisiko sillä vaikuttaa jotenkin asiaan?

Minun nuoruudessani oli TUL ja SVUL ja kaikki lapset pääsivät liikkumaan ja urheilemaan 20 markan lukukausi-/vuosimaksulla, joka sisälsi vakuutuksen. Nykyään, vaikka yhteiskunta on älyttömän paljon rikkaampi, ei ole varaa lasten antaa harrastaa, ellei ole erittäin rikas. Moni rikaskin tuttu on sanonut, että oli pakko lopettaa lapsen urheiluharrastus, kun se maksoi esimerkiksi 6000 euroa vuodessa. (Cheerleading, jalkapallo, puhumattakaan jääkiekosta maksaa monin verroin.) 

Mitenkä tähän on tultu? Kysypä sitä vaikkapa eduskunnalta ja kunnanvaltuustoilta, äläkä vanhemmilta. 

Vierailija
19/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En mutta sinähän kysyit otsikossa "Taivutko näihin kolmeen liikkeeseen?" Tällä palstalla tuskin pyörii kovin paljon 14-vuotiaita, kannattaa kysyä jossain muualla.

Varmaan hän tarkoitti, että jos lapset ovat noin jäykki ja kömpelöitä nyt, niin millaisia he ovat sitten myöhemmin esim. kuusikymppisinä? 

Vierailija
20/24 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa näitten löysäilijöitten fyssarit ja ryhtiliikkeen? Eihän näistä ole töihin, ei mihinkään. Kusessa ollaan. Kiva peruskoulu, ymmärretään selkärangattomiksi ja mitäääääään ei saa vaatia. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan