Väestöliitto: miehet tyytymättömiä joutuessaan kotitöihin, naiset hoitavat lapsia 70% edestä
Naiset, jotka hoitavat kotitöistä hieman yli puolet, ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytyväisiä, kun taas saman verran kotitöitä tekevät miehet ovat kotitöiden jakautumiseen hyvin tyytymättömiä.
Näin kertoo Väestöliiton tuore Perhebarometri. Barometrin mukaan naiset arvioivat hoitavansa kotitöistä keskimäärin 60 prosenttia, miehet runsaat 50 prosenttia. Naisista 75 prosenttia kertoi aina pesevänsä pyykin, kun taas miehistä lähes 80 prosenttia kertoi vastaavansa aina kodin huoltotöistä. Naisilla oli päävastuu lähes kaikista kotitöistä.
Kotityöt eivät kuitenkaan jakaudu yhtä epätasaisesti kuin lastenhoito, jonka jakautumiseen tyytymättömimmät naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 80-prosenttisesti. Tyytyväisimmätkin naiset arvioivat hoitavansa lastenhoidosta yli puolet.
Keskimäärin naiset arvioivat vastaavansa lastenhoidosta lähes 70 prosentin edestä ja miehet runsaan 40 prosentin. Mitä suuremman osan naiset arvioivat ottavansa vastuulleen, sitä tyytymättömämpiä he ovat tehtävien jakautumiseen. Miehillä vastaavaa eroa ei ollut.
Suomessa lastenhoito on edelleen hyvin sukupuolittunutta, sanoo STT:lle Väestöliiton tutkija Tiia Sorsa.
https://www.savonsanomat.fi/uutissuomalainen/8034633#Echobox=1730710016
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIehet ovat tyytymättömiä koska tekevät kotitöitä saman verran kuin naiset, tekevät palkkatöitä paljon enemmän ja tuovat talouteen rahaa paljon enemmän.
Nainen on pelkkä nettosaaja joka kuluttaa miesten voimavaroja antamatta mitään takaisin.
Mies on vapaa lähtemään naisen luota , mies on keskimäärin vahvempi eikä nainen pysty pakottamaan miestä pysymään vierellään. Asettakaan nainen ei yleensä käytä tähän tarkoitukseen. Niin mikä ihme miehen saa pysymään suhteessa naisen kanssa ja tekemään tähän vielä lapsia, jopa enemmän kuin yhden , jos nainen ei tuo tähän kuvioon yhtään mitään? Kerro nyt tämä mysteeriasia minulle!
Nykymiehet harvemmin lähtee tuohon suhteeseen.
Etkö ole kuullut? Naiset it
Tällä palstalla vain miehet itkee naisettomuuttaan. Mutta saahan sitä projisoida :D
Ei kultaseni, eivät itke. Naiset sen sijaan valittaa kaikissa ketjuissa etteivät löydä hyviä miehiä. Teidän johtopäätös: niitä ei ole.
Väärin tytöt, teillä ei ole niille mitään, joten niitä ei kiinnosta teidän ulina.
Vierailija kirjoitti:
Naispuolinen kaverini tuskaili taannoin kun koko lauantai päivä meni jossain teollisuusalueella kun auton huolto kesti tuntikausia. Vuosien ajan kaikki auton huollot ja katsastukset oli tehnyt isä tai veli tai miesystävä. Tarinan pointti oli se että naiset ei useinkaan ymmärrä monia "miesten töitä" ja paljon niihin menee aikaa, vastaavasti kun miehet ei aina tajua niitä naisten metatöitä.
Toinen omakohtainen kokemus on, että naiset myös asettavat paljon korkeammalle riman siinä mikä on esimerkiksi siisti asunto. Jos verhot pitää vaihtaa 3 kertaa vuodessa, ikkunat pestä 2 kertaa vuodessa ja koko sisustus myllätä uusiksi, suursiivous tehdään viikottain ja kevyempi siivous siinä välissä niin meneehän siihen aikaa. Todellisuudessa paljon vähempikin riittäisi, ainakin miehille. Enkä nyt puhu mistään sikolätistä vaan perussiististä kodista.
Naiset myös usein haluavat että ne kotityöt tehdään juuri oman aikataulun muka
Vien auton huoltoon, saan sieltä sijaisauton mukaani ja haen illalla auton huollosta. Mikä tuskailu ja olen siis nainen. Automerkkiini kuuluu aina huollon yhteydessä sijaisauto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.
Vaimo hoitaa kotityöt ja sinä lapset? Eikö se ole 50/50?
Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin pattiin, kun oma äiti valittamatta hoiti kaikki kotityöt ja ruuanlaitot ja kaupassa käynnit. Isä sai
Miehet ei todella tunnu rekisteröivän sitä työtä mitä naiset tekevät. Hoidan vähintään 70 % yhteisen lapsemme ja mm. lapsen kanssa puistoissa käynti ja ulkoilu on minun vastuullani. Eräänä esimerkkipäivänä olin ensin työpäiväni jälkeen viihdyttänyt lasta kirjoja lukien, että isä sai laitettua ruokaa pöytään. Mies syöttää päivällisen, koska minä vastaan aamuista yksin. Mies syötti lapsen, minä käytin potalla ja puin ja lähdin lapsen kanssa ulos. Olin ulkona yksin lapsen kanssa sen vähintään tunnin, tulin sisälle ja hoidin iltapalan syöttämisen. Mies hoiti iltapesut ja lopun illan, sen vajaan tunnin verran viihdytin taas yksin lasta ja luin mm. iltasatuja, laitoin lapsen nukkumaan. Olin edellisenä iltana käyttänyt noin 40 minaa ns. omasta ajastani imuroiden koko huushollin, mies ei muistanut tätä eikä taaskaan hoksannut sitä, miten paljon olin viihdyttänyt lastamme yksin. Illalla tuli hieman harmissaan sanomaan, että saan se minäkin laittaa ruoan jääkaappiin jäähtymisen jälkeen. Hiljeni tosin, kun huomautin, että huomasitko että imuroin eilen koko asunnon. Olisin voinut huomauttaa tuosta lapsen kanssa vietetystä ajastakin.
Mutta oma kokemukseni on, että miehelle pitää konkreettisesti listata aikoineen päivineen kaikkk se mitä tekee, jotta mies tajuaisi, että miten paljon minä itseasiassa teen kaikkien hyväksi asioita sinä aikana kun mies makaa sohvalla tuijottamassa somea. Meillä se on mies, joka on someriippuvainen.
Ja turha marista siitä, että mies taas tienaa enemmän ja kustantaa minun elämäni. Meillä minä tienaan enemmän ja mahdollistan miehelle tämän tasoisen elämän, mitä nyt elämme.
Vierailija kirjoitti:
Minä miehenä varaan pyykkäykset pe/la-aikaa. Kolme-neljä koneellista pyykkikasaa, sohvapöydälle pari laadukasta olutta ja töllöstö Viaplaylta britti/germaanifutista, siinä sivussa viikkaantuu pyykit itsestään.
Rouvan sanoin "epäreilua että joku saa pyykkimylläkästä noin hauskaa hommaa itselleen."
Märät pyykit viikkaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Miehet tekevät paljon enemmän työtunteja työpaikoissaan. Näin siis keskimäärin.
Näi se on ja juuri siksi naiset ovat halunneet suhteisiin näiden miesten kanssa, koska hypergamia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä mies hoidan 80 % lapsista. Vaimo on tosi laiska tekemään yhtään mitään lasten eteen tai kanssa. Koko ajan puhelimellaan ja kotityöt hoitaa nopeasti. Minä olen vastuussa lasten pukemisesta, nukkumaan laitosta, kuskaamisesta, ulkona käyttämisestä, hampaiden pesusta, pääosin syöttämisestä. Harmittaa kun vaimo on noin laiska. Välillä käy mielessä, että kävisipä vaimolle jotain, että voisin etsiä uuden vaimon.
Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin pattiin, kun oma äiti valittamatta hoiti kaikki koti
Miehet ei todella tunnu rekisteröivän sitä työtä mitä naiset tekevät. Hoidan vähintään 70 % yhteisen lapsemme ja mm. lapsen kanssa puistoissa käynti ja ulkoilu on minun vastuullani. Eräänä esimerkkipäivänä olin ensin työpäiväni jälkeen viihdyttänyt lasta kirjoja lukien, että isä sai laitettua ruokaa pöytään. Mies syöttää päivällisen, koska minä vastaan aamuista yksin. Mies syötti lapsen, minä käytin potalla ja puin ja lähdin lapsen kanssa ulos. Olin ulkona yksin lapsen kanssa sen vähintään tunnin, tulin sisälle ja hoidin iltapalan syöttämisen. Mies hoiti iltapesut ja lopun illan, sen vajaan tunnin verran viihdytin taas yksin lasta ja luin mm. iltasatuja, laitoin lapsen nukkumaan. Olin edellisenä iltana käyttänyt noin 40 minaa ns. omasta ajastani imuroiden koko huushollin, mies ei muistanut tätä eikä taaskaan hoksannut sitä, miten paljon olin viihdyttänyt lastamme yksin. Illalla tuli hieman harmissaan sanomaan, että saan se minäkin laittaa ruoan jääkaappiin jäähtymisen jälkeen. Hiljeni tosin, kun huomautin, että huomasitko että imuroin eilen koko asunnon. Olisin voinut huomauttaa tuosta lapsen kanssa vietetystä ajastakin.
Mutta oma kokemukseni on, että miehelle pitää konkreettisesti listata aikoineen päivineen kaikkk se mitä tekee, jotta mies tajuaisi, että miten paljon minä itseasiassa teen kaikkien hyväksi asioita sinä aikana kun mies makaa sohvalla tuijottamassa somea. Meillä se on mies, joka on someriippuvainen.
Ja turha marista siitä, että mies taas tienaa enemmän ja kustantaa minun elämäni. Meillä minä tienaan enemmän ja mahdollistan miehelle tämän tasoisen elämän, mitä nyt elämme.
Tietysti tienaat ;) Niinhän te kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIehet ovat tyytymättömiä koska tekevät kotitöitä saman verran kuin naiset, tekevät palkkatöitä paljon enemmän ja tuovat talouteen rahaa paljon enemmän.
Nainen on pelkkä nettosaaja joka kuluttaa miesten voimavaroja antamatta mitään takaisin.
Mies on vapaa lähtemään naisen luota , mies on keskimäärin vahvempi eikä nainen pysty pakottamaan miestä pysymään vierellään. Asettakaan nainen ei yleensä käytä tähän tarkoitukseen. Niin mikä ihme miehen saa pysymään suhteessa naisen kanssa ja tekemään tähän vielä lapsia, jopa enemmän kuin yhden , jos nainen ei tuo tähän kuvioon yhtään mitään? Kerro nyt tämä mysteeriasia minulle!
Nykymiehet harvemmin lähtee tuoho
No sinä et ainakaan ole hyvä mies eikä kaltaisesi mies tunne hyviä miehiä, koska ne oikeasti hyvät miehet eivät voi sietää naisvihaa, jota sinäkin uhkut ympäriinsä. Oikeasti hyvä mies arvostaa kaikkia ihmisiä sukupuoleen katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vien auton huoltoon, saan sieltä sijaisauton mukaani ja haen illalla auton huollosta. Mikä tuskailu ja olen siis nainen. Automerkkiini kuuluu aina huollon yhteydessä sijaisauto.
Kotitöistäkään ei tarvitse murehtia kun palkkaa kokon, siivoojan ja lastenhoitajan, mikä tuskailu. Suurimmalla osalla autonomistajista ei mitään sijaisautopalveluita kuulu diiliin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset käyttävät edelleen enemmän aikaa kotitöihin kuin miehet.
Keskimäärin naiset käyttävät päivittäin kotitöihin aikaa 3 tuntia 17 minuuttia eli 37 minuuttia enemmän kuin miehet.
Ja miehet tekee palkkatöitä 44 minuuttia enemmän kuin naiset.
Naisten viikottainen työaika: 36.25h , miesten 40h
Pakkaset tasoittaa viikkotyömäärän tasoihin.
Jotain rotia näihin juttuihin hei.
Paitsi ettei tasoita.
Naisten työaika julkisella sektorilla on lyhyempi, lisäksi naisilla on pidemmät lomat.
Juur viime viikolla kun tulin töistä, hain lapsen ja käytin harrastuksissa. Toin kaupan kautta kotiin, ruokin ja vaihdoin vaatteet. Otin lapsen mukaan talliin. Vaihdettiin renkaat kahteen autoon ja samalla rohisevat takajarrupalat toiseen. Liukutappeihin piti hetki etsiä kuuman kestävää konerasvaa. Tultiin sisään, ruokin lapsen uudestaan. Pesin tytön päästä varpaisiin, harjasin ja laitoin hiukset, luin iltasadun ja silitin hetken uneen. Sen jälkeen pakkasin huomisen hoitokamat ja muut tarvittavat välineet. Iltapalaa tehdessäni sain kuulla etten tehny mitään koko iltana kun pyykkikori on täynnä.
pitää kai priorisoida uudelleen nämä hommat. Koitin kyllä selittää että säästimme 250 euroa kun vaihdoin jarrupalat itse kun kerran pystyn ja auto oli muutenkin jo pukilla renkaanvaihdon vuoksi mutta ei mennyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö teidän miehet kotitöitä kaksi ja puoli tuntia päivässä?
Ei todellakaan, minun tekee 5-15 min eikä joka päivä. Töistäkin se pääsee yleensä 2-3 tuntia ennen minua, kun ei ole tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin pattiin, kun oma äiti valittamatta hoiti kaikki kotityöt ja ruuanlaitot ja kaupassa käynnit. Isä sai vain lepäillä ja nautiskella.
Jaha, trollihan sinä sitten olitkin taas. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottipölynimuri, astianpesukone ja pyykinpesukone on nykyaikaa.
Mahtavaa! Täyttääkö ja tyhjentääkö noi koneet itse itsensä? Varmaan, mahtavaa! Vielä viikkaavat vaatteet ja vievät paikalleen! Robottikin käy ihan itsekseen tyhjentämässä paskasäiliönsä ja putsaa harjansa ja silleen.
PS. Astianpesukone ja pyykkikone on olleet nykyaikaa jo vuosikymmenet.
Nainen uhriutuu astianpesukoneen täytöstä? Siis se 5min mikä siihen menee?
Oikeastaan ei sitäkään koska kaikki laittaa astiat koneeseen kun on huuhtaissut ne ruokailun jälkeen. Tyhjentämiseen pesun jälkeen menee se pari minuuttia.
Hyvin teillä tuntuu silti löytyvän aikaa miesten haukkumiseen tällä palstalla. Ei näytä kiireet painavan.
Vai oliko siellä pesukone pyörimässä jolloin "siivouskello" käy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Robottipölynimuri, astianpesukone ja pyykinpesukone on nykyaikaa.
Mahtavaa! Täyttääkö ja tyhjentääkö noi koneet itse itsensä? Varmaan, mahtavaa! Vielä viikkaavat vaatteet ja vievät paikalleen! Robottikin käy ihan itsekseen tyhjentämässä paskasäiliönsä ja putsaa harjansa ja silleen.
PS. Astianpesukone ja pyykkikone on olleet nykyaikaa jo vuosikymmenet.
Meillä taitaa olla sitten ihmevekotin roboimurina kun osaa itse rspsuttaa harjansa puhtaaksi ja pestä moppityynynsä, nämä siis telalointilaturissa. Kerran parissa viikossa menee peräti 2-3 min raikasveden/sontaveden duunaamiseen ja telakan pölykapselin voi joutua tyhjentämään (2 min homma max) peräti kerran kuukaudessa vaikka kahdesti viikossa on imurointi & moppaus - myös kaappien alta tms johon käsi-imurilla ei "viitsi" mennä.
Tosin tuo "Pinokkio" maksoi 1400 egee, mutta onpa hyvin tehokas & vaivaton. Loppui se naisen valitus pölyistä ja moppaamattomuudesta...
Ansiotyöstä maksetaan korvaus ja se on työnantajan ja työntekijän välinen järjestely. Parisuhteen ja kodin eteen tehtävästä työstä ei makseta korvausta ja siksi ne pitää jakaa parisuhteen osapuolten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä et ainakaan ole hyvä mies eikä kaltaisesi mies tunne hyviä miehiä, koska ne oikeasti hyvät miehet eivät voi sietää naisvihaa, jota sinäkin uhkut ympäriinsä. Oikeasti hyvä mies arvostaa kaikkia ihmisiä sukupuoleen katsomatta.
Sinä puolestasi et ole hyvä nainen eikä sun kaltaiset tunne hyviä naisia. Oikeasti hyvät naiset eivät voi sietää miesvihaa vaan hoitavat hommansa keittiössä ja makkarissa ilman tuollaista myrkyllisen ilmapiirin luomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vastuulla on myös pyykkihuolto ja pääosin astioiden tiskaus. Siis perinteiset akkojen hommat myös. Ottaa todellakin p
Niin? Onko se sinun maailmassasi jotenkin harvinaista, että nainen tienaa enemmän kuin mies kenen kanssa jakaa elämäänsä? Minun tuttavapiirissäni on vissiin sitten hyvin harvinaisia naisia, kun pelkästään perhepiiristä 3/4 sisaruksista tienaa enemmän kuin miehensä. Tällä hetkellä naiset ovat enemmistöinä mm. lääkiksessä ja oikeustieteellisessäkin on paljon naisia. Eli niissä niin sanotuissa tienaavissa ammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö teidän miehet kotitöitä kaksi ja puoli tuntia päivässä?
Ei todellakaan, minun tekee 5-15 min eikä joka päivä. Töistäkin se pääsee yleensä 2-3 tuntia ennen minua, kun ei ole tekemistä.
Jaha, trollihan sinä sitten olitkin taas. 0/5
Naiset: seksiä ei käytetä kiristämiseen tai palkintona.
Samat naiset: kts. tuo viesti ja katsokaa kuinka yksikään nainen ei kiistä mitä siinä sanotaan